اپل واچ تا چه اندازه می‌تواند در زیر آب دوام بیاورد؟

میزان ضدآب بودن اپل واچ

همانند گوشی‌های آیفون، ساعت‌های اپل واچ نیز در برابر آب مقاومت دارند، اما لزوما ضدآب نیستند. در این مقاله قصد داریم تا به میزان ضدآب بودن ساعت‌های اپل واچ پرداخته و همچنین باید و نبایدهای این موضوع را نیز به شما نشان دهیم.

مقاومت اپل واچ در برابر آب

اپل واچ‌‌های سری یک از استاندارد مقاومت در برابر آب IPX7 برخوردارند. بنابراین این گجت‌ها در برابر قطرات آب مقاوم بوده و همچنین باید تا عمق سه فوتی نیز جان سالم به در ببرند، هر چند که غوطه‌ور ماندن در آب را برای این دستگاه پیشنهاد نمی‌دهیم. اگر یک ساعت سری یک دارید، آنگاه شنا کردن با آن نیز نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد، اما طبیعتا عرق تمرینات ورزشی و یا کمی باران، ضربه‌ای به دستگاه شما وارد نخواهند کرد.

اپل واچ سری 2 و نسخه‌های جدیدتر صراحتا بدین دلیل طرحی شده‌اند تا بتوانند تمرینات شنا را ردیابی کنند. این ساعت‌ها به جای استاندارد IP، از ISO 22810:2010 استفاده می‌کنند. ISO 22810:2010 یک استاندارد مربوط به صنعت ساعت‌ها بوده و برای دو گروه ساعت‌های ضدآب و ساعت‌های مقاوم در برابر آب نیز کاربرد دارد. بر اساس این استاندارد، ساعت‌ها می‌توانند تا عمق 150 فوتی (50 متر) و یا فشار 5 اتمسفری دوام بیاورند.

لازم به ذکر است که بگوییم درحالی‌که اپل واچ شما در مقابل آب مقاوم است، اما لزوما دستبد آن چنین وضعیتی ندارد. دستبندهای رسمی زیر در مقابل آب مقاوم نیستند:

  • Classic Buckle
  • Leather Loop
  • Modern Buckle
  • Milanese
  • Link Bracelet

دستبندهای زیر در مقابل آب مقاوم هستند:

  • Sport Band
  • Sport Loop
  • Nike Sport Band
  • Nike Sport Loop

آب‌های کم‌عمق مشکلی ندارند

میزان ضدآب بودن اپل واچ

حال تمامی این گفته‌ها می‌توانند چه معنایی برای شما و ساعت‌های اپل واچ داشته باشند؟ اگر شما یک اپل واچ سری یک دارید، آنگاه می‌توانید با آن در داخل آب‌های کم‌عمق شنا کنید، اما نباید همین کار را در آب‌های آزاد نیز انجام دهید. احتمالا در این زمینه مشکلی چندانی برایتان پیش نیاید، اما در هر صورت بهتر است که بدانید این ساعت‌ها برای چنین شرایطی طراحی نشده‌اند.

اگر اپل واچ سری 2 دارید، آنگاه شنا کردن در آب‌های کم‌عمق (استخرها) و یا حتی اقیانوس نیز در حالت کلی اشکالی ندارد. هر زمان که شنا کردن را آغاز کنید، آنگاه اپل واچ شما به‌صورت خودکار نمایشگر را قفل می‌کند، بنابراین ساعت شما به ضربات تصادفی آب، واکنشی نشان نخواهد داد. پس از آمدن به خشکی، با استفاده از تاج دیجیتال می‌توانید تمامی آب‌ وارد شده را از طریق اسپیکرها به بیرون هدایت کنید.

مشکلات مربوط به آب‌های عمیق و پرتلاطم

در حالی‌ که رتبه‌بندی مقاومت در برابر آب ساعت‌های اپل واچ سری 2 مربوط به عمق 150 فوتی است، اما شما نمی‌توانید در چنین عمقی و بدون هیچ مشکلی از این دستگاه‌ها استفاده کنید، زیرا این رتبه‌بندی‌ها در آب‌های راکد با عمق 150 فوتی (5 اتمسفر) به ثبت رسیده‌اند. به‌هرحال، اسکی بر روی آب‌های کم‌عمق و سپس شیرجه زدن به داخل آن‌ها و یا برخورد با امواج آب در هنگام موج سواری، می‌تواند فشاری بیش از 5 اتمسفر را به ساعت شما وارد کند.

بنابراین درست است که از لحاظ تئوری ساعت‌های جدید شرکت اپل می‌توانند در آب‌های عمیق نیز دوام بیاورند، اما این قضیه دقیقا در واقعیت رخ نخواهد داد. بدین ترتیب، اگر قصد دارید که حرکات سریع، خشن و یا نمایشی را در آب اجرا کنید، آنگاه بهتر است که ساعت هوشمند خود را به همراه نداشته باشید. حتی اگر از ارتفاع به داخل آب استخر شیرجه بزنید، آنگاه ساعت شما بازهم آسیب می‌بیند.

مهروموم ساعت‌های اپل واچ در مقابل زنگ‌زدگی و یا واکنش‌های شیمیایی مقاوم نیست، بنابراین باید پس از هر بار شنا (در داخل استخر و یا در دریا)، این گجت‌ها را با آب تمیز بشورید. درست است که می‌توانید اپل واچ سری 2 و یا نسخه‌های جدیدتر را در زیر دوش نیز استفاده کنید، اما واکنش شیمیایی ناشی از شامپو، صابون و مواد این‌چنینی می‌تواند به مهروموم این دستگاه‌ها آسیب زده و در نتیجه میزان ضدآب بودن آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. اگر چنین موادی با ساعت شما تماس پیدا کنند، آنگاه باید به‌سرعت آن‌ها را پاک کنید.

آب داغ و بخار نیز می‌توانند مشکل‌آفرین باشند

ساعت‌های اپل واچ تحت آب‌های ملایم آزمایش شده‌اند. آب داغ داخل جکوزی و یا بخار داخل سونا می‌تواند مهروموم این ساعت‌ها را با مشکل جدی مواجه کند. بهتر است که در هنگام مواجه با آب‌های گرم، ساعت خود را در دست نداشته باشید.

مقاومت در برابر آب به‌مرور زمان تضعیف می‌شود

مقاومت اپل واچ در برابر آب دائمی نیست. مهروموم و واشرهایی که از ورود آب جلوگیری می‌کنند، به مرور زمان ضعیف خواهند شد. همچنین نمی‌توانید این موارد را تعمیر و یا تعویض کنید. یک ساعت قدیمی شاید نتواند در شرایط یک ساعت نو دوام بیاورد. قرار گرفتن ساعت‌های اپل واچ در معرض آب داغ، حلال‌های شیمیایی و یا فشار بالا می‌تواند مهروموم این دستگاه‌ها را از بین ببرد، حتی اگر این کار در آنِ‌ واحد صورت نگیرد.

مقاوم در برابر آب، نه ضد آب

تمامی ساعت‌های هوشمند شرکت اپل به‌گونه‌ای منطقی در برابر آب مقاوم هستند. اگر به‌صورت مرتب به اسکی روی آب و یا شنا در آب‌های عمیق نپردازید، آنگاه لازم نیست که همیشه در مواجه با آب، ساعت خود را از دست خود درآورید. فقط کافی است که عقلانی رفتار کرده و مستقیما به داخل آب‌های عمیق شیرجه نزنید.

نوشته اپل واچ تا چه اندازه می‌تواند در زیر آب دوام بیاورد؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.