اگر آی‌فون X اپل دارید، مراقب باشید؛ یک باگ امنیتی خطرناک در کمین شماست!

apple_iphonex_big_reuters-copy اگر آی‌فون X اپل دارید، مراقب باشید؛ یک باگ امنیتی خطرناک در کمین شماست!

همه ما می‌دانیم که غرق شدن در احساس ناخوشایندی که پس از حذف تصادفی یک فایل یا عکس پیش می‌آید و پی بردن به این موضوع که هیچ راهی برای بازیابی آن وجود ندارد، چقدر آزار دهنده است. شاید این یکی از همان دلایلی است که کاربران به سمت سیستم‌عامل آی‌اواس می‌روند. به تازگی نکته‌ای مهم درباره گوشی آی‌فون X اپل کشف شده که باید گفت اگر صاحب یکی از آن‌ها هستید، باید به این نکته مهم توجه کنید. همراه آی‌تی‌رسان باشید.

wired_up-close-and-personal-with-the-new-iphone-x اگر آی‌فون X اپل دارید، مراقب باشید؛ یک باگ امنیتی خطرناک در کمین شماست!

زمانی که عکسی را از یک گوشی مجهز به سیستم‌عامل آی‌اواس پاک می‌کنید، این فایل به پوشه‌ای به نام “Recently deleted” منتقل خواهد شد که اساسا امکان بازیابی فایل‌های حذف شده در مدت حدودا یک ماه اخیر را برای کاربر فراهم می‌کند. پس از این زمان فایل‌ها کاملا از حافظه دستگاه و از این پوشه حذف شده و دیگر امکان بازیابی آن‌ها وجود نخواهد داشت. اگرچه این قابلیت بسیار مفید و کاربردی بوده و بسیار به کار خواهد آمد، اما ممکن است به یک پاشنه آشیل برای گوشی شما تبدیل شود.

هکرهایی به نام‌های ریچارد ژو و آمات کاما یک راه استخراج جدید یا بهتر است بگوییم یک باگ امنیتی در گوشی آی‌فون X کشف کردند که از طریق مرورگر سافاری، امکان بازیابی و سرقت تصاویر حذف شده را برای هکرها فراهم می‌کند. این راه‌حل و نفوذپذیری اخیرا در مسابقه Mobile Pwn2Own که در شهر توکیو ژاپن برگزار شد، مورد آزمایش و در معرض دید قرار گرفت. جالب است بدانید کشف این باگ و اثبات آن یک جایزه 50 هزار دلاری را نصیب این دو فرد کرده است. باید به این نکته توجه داشت که این روش استخراج فایل تنها مختص عکس‌ها نبوده و دیگر فایل‌ها نیز قابل بازیابی و استخراج هستند.

در واقع این دو فرد به این موضوع پی بردند که اطلاعاتی که توسط پردازنده JIT کامپایلر پردازش شده‌اند نیز به آسانی قابل دسترسی و سرقت هستند. کوپرتینویی‌ها نیز از همان زمان نسبت به این روش سرقت اطلاعات آگاه شده‌اند اما هنوز در مورد آخرین کشفیات هکرها اظهار نظر نکرده‌اند. با این حال انتظار داریم که اپل در حال کار بر روی ارایه پچ جدیدی باشد که این باگ را در گوشی آی‌فون X رفع می‌کند. اگر چه این موضوع به تازگی رسانه‌ای شده و هنوز مشخص نیست که آیا کسی تا به حال قربانی این باگ امنیتی شده یا نه، اما پیشنهاد می‌کنیم برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل، تا حد امکان از شبکه‌های وای‌فای عمومی و رایگان استفاده نکنید و اگر برایتان مقدور است، پوشه “Recently deleted” را از وجود هر گونه فایل حذف شده خالی کنید.

نوشته اگر آی‌فون X اپل دارید، مراقب باشید؛ یک باگ امنیتی خطرناک در کمین شماست! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.