ایرانسل به اپراتور محبوب برای مزاحمین تبلیغاتی تبدیل شد!

مسدود شدن بیش از 14 هزار سیم کارت تبلیغاتی صرفا در نیمه اول دی ماه سال جاری یکی از اخبار جالبی است که توسط رگولاتوری منتشر شده و آمار کلی را به بیش از 218 هزار سیم کارت رسانده است. اما نکته جالب‌تر اینجاست که ایرانسل در بین اپراتورهای تلفن همراه بیشترین سهم از سیم کارت‌های مزاحم را دارد!

به گزارش آی‌تی‌رسان، روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد بیش از 218 هزار سیم کارت تلفن همراه از بهمن ماه سال گذشته تا به حال مسدود شده‌اند که همگی به علت مزاحمت‌های تبلیغاتی بوده است.

سازمان تنظیم مقررات که متولی برخورد با مزاحمین تبلیغاتی است و عملکرد خوبی را در یکسال اخیر نشان داده، حالا آمارهای جالبی از مسدودیت‌ها داده که از جمله این آمارها، سهم اپراتورهای مختلف از مزاحمین پیامکی است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

اینترنت همراه رومینگ ملی تداخلات اپراتورهای اینترنتی اپراتورهای ترابرد سیم کارت شاخص‌های ارتباطی

پیمان قره‌داغی، مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری در مصاحبه‌ای پیرامون سیم کارت‌های مسدود شده به دلیل ارسال پیامک‌های تبلیغاتی گفت: در نیمه اول دی ماه 14 هزار و 289 سیم کارت به دلیل مزاحمت‌های تبلیغات پیامکی مسدود شده است. سهم اپراتورهای مختلف در ارسال پیامک‌های تبلیغاتی متفاوت است ولی ارسال پیامک برای کلیه اپراتورها مسدود شده است.

وی در ادامه افزود: بیشترین تعداد سیم کارت‌های مسدود شده متعلق به ایرانسل بوده و 9295 سیم کارت از این اپراتور طی نیمه اول دی ماه سال جاری مسدود شده است. این آمار نشان می‌دهد که به طور میانگین روزانه 715 سیم کارت از این اپراتور مسدود شده و رگولاتوری اقدامات قانونی را بر روی آن‌ها انجام داده است. سهم اپراتور همراه اول در این آمار 1702 سیم کارت بوده و امکان ارسال پیامک برای آنها قطع شده است. این اپراتور نیز سهم میانگین روزانه 131 سیم کارت را در مسدودی ثبت کرده است.

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری در ادامه به وضعیت رایتل اشاره کرد و گفت: متاسفانه این اپراتور تلفن همراه در نیمه اول دی ماه سال جاری وضعیت خوبی در ارسال پیامک‌های تبلیغاتی نداشته و آمار 3126 سیم کار مسدود شده را ثبت کرده است. این اپراتور نیز به صورت میانگین با مسدودیت روزانه 240 سیم کارت مواجه بوده که امکان ارسال پیامک برایشان لغو شده است.

ایرانسل

پیمان قره‌داغی در ادامه گفت: برای مشخص کرد سهم هر اپراتور از پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم باید سهم هر کدام را در بازار بسنجیم. ایرانسل با 50 میلیون مشترک دارای 43 درصد از سهم بازار بوده و همراه اول با 62 میلیون مشترک صاحب 53 درصد از سهم بازار سیم کارت کشور است. رایتل نیز با دارا بودن 4 میلیون و 500 هزار مشترک توانسته سهم 4 درصدی را از آن خود کند.

وی در ادامه به راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با این نوع از اقدامات سو اشاره کرد و گفت: در قدم اول بایستی اپراتورها در نحوه فروش خود دقت بیشتری داشته باشند و عملیات احراز هویت را به دقت انجام دهند. آمارها نشان می‌دهد که اپراتورها در این زمینه خوب عمل نکرده و دقت کافی را نداشته‌اند. در گام دوم نیز اپراتورها بایستی سازوکاری را برای شناسایی اقدامات این چنین راه اندازی و تعبیه کنند تا فعالیت سیم کارت‌های متخلف متوقف شود.

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری در پایان گفت: اولویت رگولاتوری این است که از ارسال پیامک تبلیغاتی در کلیه اپراتورها جلوگیری شود. به همین منظور کلیه مشترکین تلفن همراه می‌توانند با استفاده از سامانه ستاره هشتصد مربع اقدام به قطع دریافت پیامک‌های تبلیغاتی کنند. در صورتی که بعد از این اقدام بازهم شاهد ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بودند، شماره فرد ارسال کننده را به سر شماره 195 ارسال کنند تا اقدامات مقتضی در راستای برخورد با آنها صورت بگیرد.

نوشته ایرانسل به اپراتور محبوب برای مزاحمین تبلیغاتی تبدیل شد! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.