ایرباس در حال طراحی فضاپیمایی برای حمل نمونه های سطح کره مریخ

ایرباس و ناسا

سطح کره مریخ احتمالا خانه بعدی بشر خواهد بود. با گسترش علاقه دانشمندان سازمان ناسا به مطالعه جزئیات این کره به عنوان مقصد بعدی برای ادامه حیات بشر، شرکت ایرباس در حال طراحی فضاپیمایی با وظیفه حمل و جابجایی نمونه های استخراج شده از سطح کره مریخ است.کره زمین کم کم در حال افول و نابودی است و دانشمندان و صاحب نظران سال هاست که نسبت به این موضوع هشدار می دهند. کره زمین در آینده ای نه چندان دور به کره ای گرم و خشک تبدیل می شود؛ به طوری که بسیاری از جمعیت انسان ها شرایط ادامه حیات بر روی آن را نخواهند داشت.

این مسئله باعث شده تا سازمان های هوا فضایی و از جمله آنها سازمان ناسا تحقیقات خود را به منظور یافتن کره ای دیگر برای ادامه زندگی بشر آغاز کنند. یکی از جذاب ترین اخبار حوزه فضا مربوط به برنامه ریزی سازمان ناسا برای سفر به مریخ در سال ۲۰۳۳ است. خبری که به نظر عده زیادی از مردم چیزی بیشتر از یک مانور تبلیغاتی نیست.

بزرگ ترین مشکل پیش روی سازمان ناسا در پروژه انتقال انسان به کره مریخ، در دست نبودن اطلاعات کافی در مورد سطح این کره است. به زبانی ساده تر باید بگوییم که اطلاعات عینی دانشمندان در مورد این کره فقط به عکس های ثبت شده از آن محدود شده است. دانشمندان ناسا برای کسب اطلاعات تکمیلی در مورد احتمال حیات پذیری مریخ نیازمند مطالعه نمونه هایی از سنگ و خاک سطح این کره هستند.

در ماه آوریل سال جاری میلادی سازمان ناسا و نیز آژانس فضایی اروپا با تشکیل پروژه ای مشترک تحقیقات خود را به منظور ارائه راه کار هایی برای دسترسی به نمونه های عینی برداشت شده از سطح کره مریخ آغاز نمودند.

این هفته شاهد پیشرفت عظیمی در روند این پروژه بودیم. اخیرا خبری منتشر شده است که طبق آن آژانس فضایی اروپا طی قرار دادی به ارزش ۵٫۳ میلیون دلار وظیفه طراحی فضاپیمایی را به شرکت ایرباس سپرده است که نقش آن حمل و نقل نمونه های برداشت شده از سطح کره مریخ به زمین خواهد بود.

انتشار این خبر بزرگترین پیشرفت صورت گرفته در مورد سفر انسان به فضا خواهد بود. هیچ فضاپیمایی تا به امروز نتوانسته تا پس از سفر به کره مریخ به زمین بازگردد.

کاوشگر Mars 2020 قرار است در سال ۲۰۲۰ به منظور مطالعه حیات پذیری و قابل سکونت بودن کره مریخ به این کره فرستاده شود و فضاپیمای ایرباس نیز وظیفه باز گرداندن نمونه های استخراج شده توسط این کاوشگر را بر عهده خواهد داشت. خود کاوشگر Mars 2020 بعد ها و توسط فضاپیمایی جداگانه به سطح زمین باز می گردد.

هنوز نام مشخصی برای فضاپیمای ایرباس در نظر گرفته نشده اما برخی از شایعات از آن به عنوان Fetch Rover یاد می کنند؛ کار برای طراحی و تولید این فضاپیما آغاز شده و سایت اجرای این پروژه نیز در شمال شهر لندن است.

سم جیماه وزیر علوم بریتانیا در این باره می گوید:

طراحی اولین فروند از فضاپیمای حمل و نقل نمونه های فضایی شرکت ایرباس آغاز شده؛ هدف از انجام این پروژه انتقال نمونه های برداشت شده از یک سیاره دیگر به زمین است؛ هدفی که تا به امروز میسر نشده بود.

اگر همه چیز طبق برنامه شرکت ایرباس پیش برود؛ انتظار داریم تا این فضا پیما تا سال ۲۰۲۶ به فضا پرتاب شود. بن بویز یکی از مدیران ارشد شرکت ایرباس نیز در مورد این پروژه می گوید:

این فضا پیما نسبتا کوچک و وزنی در حدود ۱۳۰ کیلوگرم خواهد داشت؛ اما وظیفه این فضاپیمای کوچک بسیار مهم و حیاتی است. این فضا پیما باید مسافت بسیار طولانی را به مریخ سفر کرده و پس از بارگیری محموله خود به زمین بازگردد. این فضاپیما مسیر سفر خود را به صورت خود مختار تعیین خواهد کرد و می تواند تصمیمات لازم در این بحث را بدون نیاز به اپراتور تعیین کند.

نحوه عملکرد پروژه

کاوشگر Mars 2020 پس از رسیدن به سطح کره مریخ در سال ۲۰۲۰، عملیات جست و جو را آغاز کرده و پس از رفتن به نقاط مورد نظر سطح کره مریخ را حفاری می کند. پس از حفاری نمونه های خاک و سنگ برداشت شده را در کانتینر های مخصوصی انبار کرده و آنها را در نقاط تعیین شده قرار خواهد داد.

۶ سال پس از ورود کاوشگر Mars 2020 به کره مریخ؛ فضاپیمای ایرباس در نقاط از پیش تعیین شده بر روی سطح کره مریخ فرود می آید. سپس کاوشگر Mars 2020 نمونه های استخراج شده را به طرف محل فرود فضاپیمای ایرباس حمل کرده و آنها را درون این فضاپیما قرار می دهد. در قدم بعدی فضاپیمای ایرباس کره مریخ را ترک کرده و نمونه های استخراج شده از این کره سرخ رنگ را به زمین باز می گرداند.

فناوری لازم برای پروژه مذکور بسیار پیچیده بوده و بسیاری از این آنها در حال طی مراحل تحقیق و توسعه هستند. در نتیجه زمان بندی تعیین شده برای انجام این پروژه ممکن است مقداری تغییر کند. به گفته آقای بویز یکی از فناوری های در نظر گرفته شده برای فضاپیمای ایرباس مربوط به شناسایی هوشمند بصری است. این فناوری فضاپیمای ایرباس را قادر می سازد تا کانتینر های حاوی نمونه های استخراجی کره مریخ را از فاصله ای بسیار دور تشخیص داده و به صورت خودکار آن ها را از روی سطح بر دارد.

دانشمندان امیدوارند تا با مطالعه نمونه های واقعی از سنگ و خاک کره مریخ، اطلاعات روشنی را در مورد وضعیت جوی و نیز میزان احتمال سکونت پذیری این کره به دست آورند.

فضا نوردی بریتانیایی به نام تیم پیکه که تجربه اقامت های کوتاه مدتی را در ایستگاه فضایی در سابقه کاری خود دارد در این باره می گوید:

عصر جدیدی در مطالعات هوافضایی در حال شکل گیری است. امروز سازمان های فضایی مختلف در حال انجام پروژه هایی مشترک و جاه طلبانه به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در مورد منظومه شمسی و کمک به ادامه حیات بشر هستند.

نوشته ایرباس در حال طراحی فضاپیمایی برای حمل نمونه های سطح کره مریخ اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.