اینتل ادعا کرد پردازنده‌های نسل هشتم vPro برای عملکرد و امنیت بالای لپ‌تاپ ساخته شده‌اند!

از دید خریداران سخت‌افزار، CPU بیشتر از لحاظ عملکرد و قیمت مورد بررسی قرار می‌گیرد ولی شرکت‌ها از جهات متفاوت‌تری به ارزش آن نگاه می‌کنند، برای مثال امنیت یکی از مهم‌ترین این موارد است!

vPro

به همین علت است که پلتفرم جدید vPro شرکت اینتل علاوه بر پردازنده‌ها، از عناصر سطح سیستمی مختلفی شامل درایور‌ها، تست‌ها و گواهینامه‌ها همراهی می‌شود. پردازنده‌های جدید لپ‌تاپ اینتل شامل دو مدل Core i5-8365U با فرکانس 1.6 گیگاهرتز و Core i7-8665U با فرکانس 1.9 گیگاهرتز هستند و شرکت ادعا کرده هر کاربری از این پردازنده‌ها در لپ‌تاپی با عمر 3 سال استفاده نماید، حقیقا یک آپگرید بزرگ و شگفت‌انگیز را انجام داده است!

درست است، شاید بگویید طبیعتا سال‌های زیادی از آن زمان گذشته و با توجه به پیشرفت‌های فناوری، سرعت و قدرت قطعات به طرز چشمگیری نیز ارتقا یافته است، به خصوص اینکه اینتل تعداد هسته‌ها را نیز در طی این مدت دوبرابر کرده است. همچنین ویژگی‌های مدرنی مانند USB-C و تاندربولت 3 معرفی شده‌اند که نیاز به داشتن پورت‌های متنوع و زیاد را در دستگاه کاهش داده‌اند.

ولی از سوی دیگر برای بهبود امنیت و کارایی (حداقل بر روی کاغذ سریع‌تر از اترنت Gb)، بهترین انتخاب اتصال وای‌فای 6 (WiFi-6) است. نکته جذاب‌تر این استاندارد این است که وای‌فای 6 نسبت به اتصالات قبلی ارزان‌تر هم هست زیرا می‌تواند در آن واحد در هر ایستگاه از تعداد کاربر بیشتری پشتیبانی نماید (روتر‌های سازمانی). ضمنا با توجه به برخورداری از سیستم احراز هویت WPA-3 کمی امن‌تر هم هست.

همچنین سپر سخت‌افزاری اینتل یک ویژگی امنیتی جدید دیگر است که مانع از هک‌شدن در سطح سخت‌افزاری و سیستم‌عامل می‌گردد. بیشتر حملات هکری از راه ‌دور انجام می‌گیرند اما در برخی از موارد اگر هکر به طور فیزیکی و از نزدیک به سیستم دسترسی داشته باشد، می‌تواند از موانع امنیتی سیستم عبور کند و کنترل کامپیوتر را به دست بگیرد، ولی سپر سخت‌افزاری به صورتی طراحی شده است تا جلوی این مورد را نیز بگیرد!

در داخل کامپیوتر هم، اینتل در قسمت منبع ذخیره از فناوری حافظه اپتان غیر فرار (Optane non-volatile) استفاده برده است که می‌تواند به عنوان یک حافظه کش مورد استفاده قرار بگیرد و یا می‌توان از آن برای پین کردن کنترل شده اپلیکیشن‌های خاصی که کاربر مایل است سریع‌تر بارگذاری شوند، استفاده نمود.

پس می‌توان اعتراف کرد اگر یک لپ‌تاپ با عمر حداقل سه‌سال به این پلتفرم جدید مجهز گردد از لحاظ بهره‌وری و عملکرد با تغییر بسیار چشم‌گیری مواجه خواهد شد، زیرا کارایی کلی به طور بسیار محسوسی گسترده و همه‌جانبه بهبود یافته است. به خصوص اگر از این سیستم برای فعالیت‌های گرافیکی و محاسبات سنگین مهندسی بهره‌ می‌برید، قطعا ارزش امتحان را دارد.

با این وجود شرکت اینتل تا این لحظه قیمت آن را اعلام نکرده است زیرا این محصولات به صورت خرده‌فروشی عرضه نخواهند شد. به طور کلی گواهینامه vPro و ارزش بالای آن این اجازه را به اینتل داده است که با حاشیه سود بالاتر نسبت به قیمت‌گذاری فکر نماید، هر چند در مقایسه با این محصول جدید، رایزن پرو شرکت AMD نیز شرایط بسیار خوبی دارد و می‌تواند رقابت شدیدی با اینتل داشته باشد.

اگرچه vPro یک محصول شرکتی است ولی هر روز بیش از روز قبل مشتریان و فریلنسر‌ها به استفاده از محصولات vPro روی‌ می‌آورند بدون آنکه حتی خودشان اطلاعی از آن داشته باشند، برای مثال لپ‌تاپ‌های ThinkPad شرکت لنوو، همگی امنیت بسیار بالای خود را مدیون این فناوری هستند.

نوشته اینتل ادعا کرد پردازنده‌های نسل هشتم vPro برای عملکرد و امنیت بالای لپ‌تاپ ساخته شده‌اند! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.