اینتل نهایتا خبر کاهش سهم خود از بازار و افزایش سهم شرکت AMD را تائید کرد

اکنون مدت‌هاست که سطح هیجان در بازار پردازنده‌های x86 رو به افزایش است و ظاهرا اذعان اینتل به از دست دادن بخشی از سهم خود از بازار و نهایتا تصاحب آن توسط AMD یکی از نخستین تحولات این حوزه به‌شمار می‌رود. جیسون گرب؛ معاون رئیس و مدیرکل گروه فناوری و پلتفرم‌های ابری اینتل ضمن گفتگو با یکی از تحلیل‌گران حاضر در کنفرانس Citi Global Tech تایید کرد که کمپانی متبوع وی بخشی از سهم بازار خود را به کمپانی AMD واگذار نموده است. همچنین وی به سایر چالش‌های پیش رو که اینتل جهت حفظ سهم عمده خود از بازار ناچارا بایستی بر آن‌ها غلبه نماید؛ اشاره کرده است.

اینتل در جریان برگزاری کنفرانس اخیر Citi Global Tech، خبر تصاحب بخشی از سهم خود توسط AMD را تایید کرد و از تعهد خود برای تلاش جدی‌تر خبر داد

همگی می‌دانیم که نخستین گام جهت حل یک مشکل، پذیرش وجود آن است و به‌نظر می‌رسد که اینتل بالاخره شهامت آن‌را پیدا کرده تا به از دست دادن بخشی از سهم خود در بازار و واگذاری آن به AMD اعتراف نماید. AMD به لطف معرفی معماری Zen خود، بازگشتی شکوه‌مندانه به بازار را تجربه کرد و به موقعیت انحصاری اینتل در بازار پردازنده‌های x86 پایان داد. این کمپانی یک جنگ قیمتی تمام‌عیار را در بازار CPU به‌راه انداخت؛ جنگی که مقیاس آن از سال 2000 به بعد بی‌سابقه بوده است. بدیهی است که اینتل انتظار ندارد سهم از دست رفته خود را مجددا و به‌طور کامل تصاحب نماید. اما خبر خوب برای طرفداران اینتل این است که کمپانی، کوتاهی خود را پذیرفته و جهت اصلاح آن، قول مساعد داده است. لذا این اقدامات نهایتا به سود مصرف‌کنندگان تمام خواهند شد.

جیسون گرب در پاسخ به پرسشی پیرامون سهم اینتل از بازار اعلام کرد:

“به‌طور کلی، اینتل مایل است در کلیه فعالیت‌های مرتبط با فروش پردازنده در دنیا مشارکت کند. لذا ما تمامی بخش‌های بازار را مدنظر قرار داده و در آن‌ها فعالیت خواهیم کرد و از نظر ما هیچ حوزه‌ای غیرجذاب نخواهد بود. اینتل مایل است در تمامی بخش‌ها به شکلی جدی رقابت نماید. همان‌طور که ما موفق شدیم مشکلات ایجاد شده در زمینه تامین لوازم کلمپیوترهای شخصی طی 6 تا 12 ماه گذشته را پشت سر بگذاریم؛ این‌بار نیز ناچارا بایستی از بخشی از سهم موبایلی پایین‌رده و مجاری کسب‌وکار حوزه کامپیوترهای دسکتاپ صرف‌نظر نماییم. اما از آن‌جا که ما به بهبود وضعیت عرضه تولیدات خود ادامه می‌دهیم؛ لذا در این حوزه به شکلی جدی‌تر فعالیت خواهیم کرد.” – جیسون گرب؛ اینتل

اگرچه جیسون با رفتار بچگانه خود خبر کاهش سهم اینتل از بازار و تصاحب آن توسط AMD را صریحا تائید نکرد؛ اما کاهش سهم کمپانی از بازار دستگاه‌های موبایلی و کامپیوترهای دسکتاپ را تلویحا موردتایید قرار داد. البته دلیل چنین پدیده‌ای کاملا ساده و روشن است. تولیدات سری ذن AMD دارای عملکردی رقابتی با برچسب قیمتی بسیار ارزان‌تر هستند و این پدیده در خصوص سخت‌افزارهای موبایلی نیز صادق خواهد بود. بعلاوه معماری‌های Zen و Vega در کنار یکدیگر، فروش بسیار مناسبی را تجربه می‌کنند (لپ‌تاپ اچ‌پی با معماری Zen و Vega کماکان پرفروش‌ترین محصول در رده خود به‌شمار می‌رود. این موضوع به حل مشکل اینتل در زمینه عرضه، کمک چندانی نکرد؛ چرا که به دلیل آماده نبودن لیتوگرافی 10 نانومتری، کمپانی ناچارا به سراغ محصولات 14 نانومتری رفت و این اقدام موجب از دست رفتن بخش بیش‌تری از سهم اینتل در بازار شد.

همچنین تحلیل‌گر پیرامون اقدامات کمپانی در زمینه رقابت با انویدیا در حوزه هوش مصنوعی و بازار مرتبط با آن سوال کرد و از اینتل خواست تا نظر خود را در خصوص این اظهارات بیان کند:

“چرا مردم و مشخصا مشتریان از تولیدات انویدیا در زمینه کابردهای هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؟ اینتل مشغول اجرای چه اقداماتی است؟ آیا شما برای بازپس‌گیری سهم خود از بازار و ارائه ایده‌ای متفاوت تلاش می‌کنید و یا به‌دنبال اصلاح ایده فعلی هستید؟ استراتژی اینتل در این حوزه را توصیف نمایید.”

اینتل در پاسخ به این پرسش‌ها اعلام کرد:

“یقینا راهبرد ما در زمینه هوش مصنوعی کاملا روشن است. ما قصد داریم این فرآیند را با پردازنده زئون خود که در طیف محصولات سری Core قرار دارد آغاز نماییم. ما به‌دنبال ساخت ASICهای سفارشی برای اهداف آموزش و استنتاج جهت رقابت مستقیم با رقبای خود هستیم. نهایتا طی 1.5 تا 2 سال آینده، این تکنیک در کسب‌وکار GPU نیز به‌کار گرفته خواهد شد. ما قصد داریم محصولاتی کاملا متنوع با امکان ارایه کلیه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تولید نماییم. در خصوص چشم‌انداز کاری اینتل نیز مجددا بایستی خاطرنشان کرد که کمپانی برای فعالیت در زمینه هوش مصنوعی کاملا مصمم است. ما معتقدیم که بیش از 70 درصد بار کاری کمپانی طی چند سال آینده به گونه‌ای با فناوری هوش مصنوعی در ارتباط خواهد بود.

راهبرد ما در اینتل این است که در کلیه محصولات نیمه‌هادی خود از کلیه مجاری خروجی دیتا سنتر گرفته تا تمامی محصولات جانبی شامل سری Movidius در مسیر بازگشت به دیتا سنتر از هوش مصنوعی استفاده کنیم. لذا ما به توانایی خود برای رقابت در این حوزه و بازپس‌گیری سهم خود از بازار کاملا ایمان داریم.” – جیسون گرب؛ اینتل

هوش مصنوعی و بازارهای مرتبط با آن به یکی از بزرگ‌ترین عوامل روبه‌رشد طی سالیان آینده مبدل خواهند شد و بدیهی است که نیمه‌هادی‌های تولید شده توسط کمپانی‌های اینتل، AMD و انویدیا راهبردهای خود را با تمرکز ویژه بر مقوله هوش مصنوعی دنبال خواهند کرد. با عرضه احتمالی پردازنده اینتل Xe طی سال آینده، این کمپانی نهایتا به بازار GPUهای عام‌منظوره وارد خواهد شد و تولیدات فعلی سری زئون/ASIC/FPGA از قابلیت استنتاج مبتنی بر هوش مصنوعی بهره خواهند برد. کمپانی با عرضه طیف کاملی از محصولات هوشمند به‌صورت بالقوه می‌تواند انویدیا را به چالش کشیده و بخشی از سهم این تولیدکننده برتر در بازار GPU را به خود اختصاص دهد.

با این‌حال یک نکته کاملا روشن است. اینتل بالاخره رقابت را جدی گرفته است و در صورت درگیری هر 3 کمپانی در نبرد قیمتی، مصرف‌کنندگان تنها برنده واقعی به‌شمار خواهند رفت.

نوشته اینتل نهایتا خبر کاهش سهم خود از بازار و افزایش سهم شرکت AMD را تائید کرد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.