این ربات با شوک الکتریکی به شما گیتار زدن می‌آموزد!

img_20181220_162732_251-720x720-1 این ربات با شوک الکتریکی به شما گیتار زدن می‌آموزد!

با نزدیک شدن روز‌های پایانی سال 2018، طبیعی است که نگاه ما هم بیشتر به سوی سال 2019 و برنامه‌ها و اخبار مربوط به آن باشد. آیا دوست دارید یک زبان جدید بیاموزید؟ یا شاید برای فراگیری یک ساز موسیقی برنامه‌ریزی کرده‌اید؟! در این میان اخبار پیشرفت‌های فناوری نیز از جذاب‌ترین گزینه‌ها هستند. به خصوص اگر به کمک برنامه‌های زندگی ما هم بیایند! پس اگر قصد دارید در سال 2019 بدل به یک ستاره راک شوید این مطلب را از دست ندهید.

lechon-kirb-25696 این ربات با شوک الکتریکی به شما گیتار زدن می‌آموزد!

به لطف یک مهندس الکترونیک و فیزیک‌دان شوخ‌طبع ایرلندی به نام اتان دیوید، یک ربات جالب طراحی و ساخته شده است که به شما کمک می‌کند بهتر گیتار بنوازید. البته متاسفانه این ربات، معلم بسیار خشنی است و هرگاه که شما به اشتباه تار‌های ساز را به لرزش در آورید با شوک الکتریکی به سراغتان می‌آید!

به گفته اتان دیوید، این ربات، فرکانس ایجاد شده توسط ساز را به واسطه میکروفن و الگوریتم تبدیل سریع فوریه در زبان برنامه‌نویسی پایتون درک می‌کند. سپس او این فرکانس را با لیست فرکانس‌های بانک نت‌های موسیقایی اختصاصی خود مقایسه می‌کند. نت‌های هر آهنگ باید پیش از شروع کار به زبان پایتون بارگیری شود، سپس به عنوان برنامه اجرا شده و ربات به سادگی کار شنیدن و تنبیه کردن کارآموز را شروع می‌کند!

اگر نت اجرا شده درست باشد که در صحت و سلامت به نواختن ادامه می‌دهید ولی اگر اشتباه این کار را انجام دهید سیگنالی به Arduino (نام ربات) ارسال می‌شود و ماشه مربوط به بازوی رباتیک زده می‌شود و شما با شوک الکتریکی پذیرایی خواهید شد با این امید که دفعه بعد چنین اشتباهی را تکرار نکنید. هر چند تنبیه بدنی کمی قدیمی شده ولی شاید شیوه رباتیک و مدرن آن مفید واقع شود!

البته این مخترع معتقد است رباتش هنوز کامل نشده است. البته نه از لحاظ تجهیزات کمک آموزشی‌اش، بلکه به دلیل پایین بودن دانش شناخت موسیقایی و نوازندگی گیتار و پایین بودن توانایی‌اش در بدل ساختن شما به ادی ون‌ هیلن یا یک استاد پاکو دلوچیا دیگر! به اعتقاد او این ربات هنوز هیچ درکی از ریتم یا همان ضرب آهنگ که قسمت مهمی از دانش موسیقی را تشکیل می‌دهد، ندارد.

شما تا زمانی که به درستی نت‌ها را می‌نوازید از شوک‌های الکتریکی در امان هستید ولی ربات نمی‌تواند بفهمد آیا شما به موقع تار را به لرزش درآورده‌اید یا بعد از گذشت 30 ثانیه همچنان در حال کشیدن تار هستید حتی اگر ساعت‌ها بگذرد باز هم ربات این موضوع را متوجه نخواهد شد، به عبارتی فاصله انداختن بین نواختن نت آهنگ و زدن ساز، توسط این ربات به عنوان اشتباه تلقی نمی‌شود. دیوید امیدوار است در نسخه بعدی این مشکل را نیز حل کند!

screen-shot-2018-12-23-at-14-06-23 این ربات با شوک الکتریکی به شما گیتار زدن می‌آموزد!

به اعتقاد او ایجاد یک متغیر زمانی بین نواخت هر نت و تفکیک ضربه کامل، نیم‌ضربه یا ربع ضربه و مواردی دیگر برای درک بهتر ربات نباید چندان دشوار باشد. سپس شما می‌توانید از یک متغیر سرعت کمک بگیرید تا سرعت پخش آهنگ و نواخت هم تنظیم و مورد کنترل و نظارت ربات قرار بگیرد. بنابراین شما می‌توانید در ابتدای کار با دور کند‌تر کارتان را شروع کنید و به مرور که در نواختن آن نت مهارت بیشتری پیدا کردید سرعت‌تان را افزایش دهید و در صورتی که اشتباهی هم داشتید بار دیگر یک مرحله به عقب بازگردید تا دوباره آن بخش را امتحان نمایید. این پروژه خلاقانه قطعا می‌تواند کمک بزرگی به افراد آماتور علاقه‌مند به موسیقی باشد به شرط آن که کمی دوستانه‌تر دست یاری به سوی‌شان دراز کند!

نوشته این ربات با شوک الکتریکی به شما گیتار زدن می‌آموزد! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.