این گوشی‌ها را از بازار نخرید؛ معرفی مدل‌های پرطرفداری که ارزش خرید ندارند!

در این مطلب با معرفی گوشی‌های پرطرفداری که ارزش خرید ندارند، به شما می‌گوییم که بهتر است چه گوشی هایی نخریم و به جای آن‌ها چه گوشی‌هایی را بخریم.


در وضعیت فعلی بازار تلفن همراه با توجه به افزایش قیمت‌ها و کاهش پیدا کردن قدرت خرید مردم، به آسانی نمی‌توان یک تلفن همراه جدید خریداری کرد. متاسفانه در بازار تلفن همراه کشور، گوشی‌های موبایل ارزشی چند برابر از مقدار واقعی خود پیدا کرده‌اند، با این وجود شاید لازم باشد تا برای خرید یک گوشی جدید، هزینه‌ای برابر با حقوق چند ماه خود را بپردازید که این کار با وجود هزینه‌های دیگر زندگی، واقعا دشوار است.

بنابراین هزینه‌ای که برای خرید یک تلفن همراه جدید صرف می‌کنید، ارزش بالایی دارد و قطعا همه به دنبال آن هستند تا با مقدار بودجه‌ای که برای خرید گوشی کنار گذاشته‌اند، بهترین مدل موجود را خریداری کنند. تمامی شرکت‌های تلفن همراه نیز به دنبال آن هستند تا برای جذب مخاطبان، گوشی‌هایی با قدرت و امکانات بالا اما قیمت مناسب عرضه کنند و فروش خود را افزایش دهند.

با نگاهی به بازار تلفن همراه، با ده‌ها مدل مختلف در بازه‌های قیمتی متفاوت رو‌به‌رو خواهیم شد که اکثرا ارزش خرید بالایی دارند اما مدل‌هایی نیز هستند که از نظر سخت‌افزار، قدرت و امکانات، در سطح کیفی مناسبی قرار ندارند و خرید آن‌ها توصیه نمی‌شود. از طرفی، مدل‌هایی نیز عرضه شده‌اند که کیفیت مناسبی دارند اما از نظر قیمتی به صرفه نیستند و در آن بازه می‌توان مدل‌های قدرتمندتر با امکانات بهتری را خریداری کرد.

این دو دسته از گوشی‌ها به عنوان مدل‌های ناموفق در فهرست گوشی هایی قرار می‌گیرند که نباید آن‌ها را بخریم. متاسفانه بسیاری از خریداران اطلاعات درستی از این موضوع ندارند و تحت تاثیر تبلیغات اینترنتی یا راهنمایی نادرست برخی فروشندگان، بودجه‌ای که به زحمت جمع‌آوری کرده‌‌اند را صرف خرید چنین مدل‌هایی می‌کنند.

در حال حاضر برندهای سامسونگ و شیائومی به عنوان دو ستون اصلی بازار تلفن همراه در ایران شناخته می‌شوند، البته گوشی‌های اپل و هوآوی نیز طرفداران خاص خود را دارند. در میان تمامی این برندها مدل‌هایی وجود دارد که ارزش خرید ندارند و با توجه به قدرت و قیمت آن‌ها، بدترین گوشی های بازار هستند.

ما در آی‌تی‌رسان همواره مطالب مشاوره‌ای در خصوص خرید بهترین مدل‌های بازار در بازه‌های قیمتی مختلف و برای کاربردهای متنوع را برای استفاده شما عزیزان منتشر می‌کنیم اما حالا می‌خواهیم به سراغ بدترین گوشی های بازار برویم و به شما بگوییم که چه گوشی هایی را نباید بخرید، پس اگر سوال شما این است که چه گوشی هایی را نخریم با آی‌تی‌رسان و ادامه این مطلب همراه باشید:

گوشی که نباید بخریم : گلکسی A12

در میان گوشی‌های اقتصادی و به‌صرفه سامسونگ چندین مدل پیدا می‌شوند که در مقابل رقیبان خود از برند شیائومی حرفی برای گفتن ندارند و با وجود قیمت برابر با مدل شیائومی، امکانات پایین‌تری را ارائه می‌دهند. اما گلکسی A12 حتی در مقابل مدل‌های همرده خود سامسونگ نیز عملکردی ضعیف‌تر دارد و اگر قصد خرید یک گوشی در بازه حدود 4 میلیون تومان دارید، بهتر است کلا گلکسی A12 را کنار بگذارید.

این مدل از یک پردازنده مدیاتک هلیو P35 بهره می‌برد که عملکردی ناپایدار دارد و به ویژه در هنگام بازی خیلی نمی‌توان بر روی آن حساب باز کرد، صفحه نمایش، دوربین‌ها و باتری معمولی گلکسی A12 نیز از مواردی نیستند که ارزش خرید این گوشی را بالا ببرد.

گوشی نخریم

چرا گوشی گلکسی A12 را نخریم ؟

  • پردازنده ضعیف
  • حافظه با سرعت پایین
  • باتری کم حجم‌تر نسبت به رقبا

چه گوشی بخریم ؟

در این بازه مدل‌های گلکسی A21s و دو مدل شیائومی ردمی 9T و پوکو M3 کیفیت به مراتب بهتری دارند. گلکسی A21s در بخش پردازنده، دوربین اولتراواید و دوربین سلفی امتیازات بالاتری از گلکسی A12 دریافت می‌کند، اگر هم اصرار به خرید گوشی سامسونگ ندارید، می‌توانید به سراغ شیائومی ردمی 9T و پوکو M3 بروید، به ویژه ردمی 9T که نمایشگری با رزولوشن بالاتر، پردازنده‌ای قوی‌تر، حافظه با سرعت بیشتر، دوربین بهتر و باتری حجیم‌تری نسبت به گلکسی A12 دارد و ارزش خرید آن بسیار بیشتر از این مدل سامسونگ است.

گوشی که نباید بخریم : ردمی نوت 8

واقعا زمان آن رسیده تا خریداران بی‌خیال ردمی نوت 8 شیائومی بشوند، این مدل در سال 2019 عرضه شد و در زمان خود یکی از بهترین و به‌صرفه‌ترین میان‌رده‌های بازار بود اما حالا مدل‌های بسیار بهتری نسبت به ردمی نوت 8 وارد بازار شده که می‌توان آن‌ها را خریداری کرد اما چون ردمی نوت 8 مدلی خوش‌نام است، مردم هنوز به دنبال خرید این مدل قدیمی هستند!

پردازنده و اندروید قدیمی، بزرگ‌ترین ایرادات ردمی نوت 8 هستند، این مدل با اندروید 9 عرضه شد و این در حالی است که گوشی‌های جدید با اندروید 11 منتشر می‌شوند و حداقل تا اندروید 13 آپدیت خواهند شد. همچنین از نظر سخت‌افزاری نوت 8 در مقایسه با مدل‌های رقیب خود حرفی برای گفتن ندارد و اصلا خرید آن منطقی نیست.

گوشی نخریم

چرا گوشی ردمی نوت 8 را نخریم ؟

  • اندروید قدیمی
  • پردازنده قدیمی
  • حافظه با سرعت پایین
  • ارزش خرید پایین نسبت به رقبا

چه گوشی بخریم ؟

شرکت شیائومی در این بازه قیمتی گوشی ردمی نوت 9T را عرضه کرده که ارزان‌ترین گوشی 5G در بازار است و قدرت سخت افزاری آن به ویژه برای اجرای بازی‌های مختلف بسیار مطلوب است. حتی مدل ردمی 9T نیز در مجموع بازدهی بالاتری نسبت به ردمی نوت 8 دارد، دو مدل ردمی 9T و ردمی نوت 9T از حافظه UFS 2.1 استفاده می‌کنند و این درحالی است که نوت 8 با حافظه eMMC 5.1 عرضه شده که سرعت پایینی دارد، همچنین رقبای نوت 8 از نظر باتری نیز یک سر و گردن از این مدل بالاتر هستند.

گوشی که نباید بخریم : هواوی نوا 7i

ضربه‌ای که نبود نرم‌افزارهای گوگل به هواوی زده هنوز از طرف هواوی و راهکارهای پیشنهادی این شرکت مانند استفاده از اپ‌گالری به جای گوگل‌پلی جبران نشده است، نوا 7i یکی از مدل‌های سال گذشته هواوی است که با وجود امکانات نسبتا خوب به دلیل عدم وجود سرویس‌های گوگل خرید آن پیشنهاد نمی‌شود.

البته این مدل ایرادات دیگری نیز دارد، یکی از موارد نمایشگر IPS LCD آن است که از نظر کیفیت به پای رقبایی که با نمایشگر امولد عرضه شده‌اند، نمی‌رسد؛ همچنین باتری آن حجم بالایی ندارد و نسبت به رقبا کمتر شارژ نگه‌می‌دارد.

چرا گوشی هواوی نوا 7i را نخریم ؟

  • فاقد سرویس‌های گوگل
  • نمایشگر معمولی
  • باتری با حجم کمتر از رقبا

چه گوشی بخریم ؟

در این رده قیمتی مدل‌های خوبی مانند شیائومی ردمی نوت 10 و سامسونگ گلکسی A32 وجود دارند که البته از لحاظ قدرت پردازنده یک رده از نوا 7i پایین‌تر هستند اما در مجموع به دلیل مجهز شدن به امکانات بهتر، ارزش خرید بالاتری دارند. هر دو از نمایشگر سوپرامولد بهره‌می‌برند، البته A32 دارای نرخ تازه‌سازی 90 هرتز است که در هنگام کار با گوشی و به خصوص انجام بازی، کیفیت بسیار متفاوتی نسبت به نمایشگرهای معمولی ارائه می‌دهد.

گلکسی A32 از نظر دوربین نیز کیفیت بهتری نسبت به نوا 7i دارد و تقریبا تمام 5 دوربین آن از 5 دوربین نوا 7i بهتر هستند. ردمی نوت 10 و گلکسی A32 از نظر حجم باتری 800 میلی‌آمپر ظرفیت بالاتری دارند و بیشتر شارژ نگه‌می‌دارند. نیازی به گفتن هم نیست اما بدانید که هر دو مدل برخلاف محصول هواوی، از سرویس‌های گوگل بهره‌ می‌برند.

گوشی که نباید بخریم : شیائومی ردمی نوت 9 پرو

ردمی نوت 9 پرو نیز از جمله مدل‌هایی است که در روزهای ابتدایی عرضه به بازار به دلیل داشتن مشخصات خوب، طرفداران زیادی پیدا کرد اما حالا در همین بازه قیمتی، گوشی‌های بسیار بهتر و قدرتمندتری عرضه شده، به حدی که دیگر خرید ردمی نوت 9 پرو یک اشتباه محسوب می‌شود. شیائومی در این مدل از نمایشگر IPS LCD استفاده کرده که نه از HDR10 بهره می‌برد و نه رفرش‌ریت بیش از 60 هرتز دارد، همچنین فریم و بدنه گوشی پلاستیکی است و قدرت پردازنده آن در این بازه قیمتی پایین است.

گوشی نخریم

چرا گوشی ردمی نوت 9 پرو را نخریم ؟

  • نمایشگر معمولی
  • پردازنده ضعیف نسبت به رقبا
  • ارزش خرید پایین

چه گوشی بخریم ؟

در این رده قیمتی پوکو X3 و پوکو X3 پرو از گوشی‌هایی هستند که نسبت به ردمی نوت 9 امکانات بسیار بالاتری دارند. نمایشگر پوکو x3 پرو از HDR10 با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز پشتیبانی می‌کند، همچنین پردازنده اسنپدراگون 860 در پوکو X3 پرو نسبت به تراشه اسنپدراگون 720G در ردمی نوت 9 پرو قدرت بسیار بالایی دارد و در زمره پردازنده‌های بالارده و حتی پرچمدار قرار می‌گیرد.

از لحاظ دوربین می‌توان گفت دوربین اصلی نوت 9 پرو کیفیت بهتری نسبت به پوکو X3 پرو دارد اما دوربین سلفی این مدل ضعیف‌تر است، در کنار این موارد، می‌توان روکش محافظ گوریلا گلس 6 و حافظه از نوع بسیار سریع UFS 3.1 را نیز به نکات مثبت پوکو X3 پرو اضافه کرد. با توجه به اختلاف کیفیت میان نوت 9 پرو و پوکو X3 پرو، در بسیاری از فروشگاه‌ها نسخه رم 6 و حافظه 128 گیگابایت نوت 9 پرو از نسخه رم 8 و حافظه 256 گیگابایت پوکو x3 پرو گران‌تر است!

البته در این بازه پوکو X3 نیز کیفیت بسیار مطلوبی دارد، این مدل در بیشتر مشخصات با نوت 9 پرو کیفیتی یکسان دارد اما بازدهی سخت افزاری آن بهتر است و نمایشگر این مدل نیز از HDR10 نرخ تازه‌سازی 120 هرتز پشتیبانی می‌کند، همچنین پوکو X3 با فریم آلومینیومی تولید شده و باتری با ظرفیت بیشتر، سرعت شارژ بالاتری نیز دارد.

گوشی که نباید بخریم : گلکسی A72

برای توصیف گلکسی A72 به بخش جمع‌بندی در مقاله نقد و بررسی این گوشی مراجعه می‌کنم، در آن مقاله برای گلکسی A72 نوشتم: گلکسی A72 یک قهرمان پوشالی است، در ظاهر خیلی کب‌کبه‌ و‌ دب‌دبه دارد اما در واقعیت آنچنان آش دهن‌سوزی نیست. این مدل سخت افزار بسیار معمولی دارد و واقعا تفاوتش با گلکسی A52 و گلکسی A71 ناچیز است. صرفا جهت مقایسه باید گفت که این مدل با 2 میلیون تومان قیمت بیشتر، تنها تفاوتش نسبت به گلکسی A52، دو اینچ نمایشگر بزرگ‌تر، یک دوربین تله‌فوتو و 500 میلی‌آمپر ظرفیت باتری بیشتر است.

گوشی نخریم

چرا گوشی گلکسی A72 را نخریم ؟

  • ارزش خرید پایین
  • پردازنده ضعیف‌تر از رقبا
  • بدنه پلاستیکی

چه گوشی بخریم ؟

با مشخصات مشابه گلکسی A72 با قیمت پایین‌تر، می‌توانید گلکسی M51 یا گلکسی M62 را خریداری کنید که از نظر امکانات و سخت افزار به گلکسی A72 بسیار شبیه هستند اما قیمت ارزان‌تری دارند. مدل 5G گوشی گلکسی A52 نیز در این رده قیمتی قابل خریداری است که مشخصات بسیار بهتری نسبت به A72 دارد. همچنین مدل گلکسی S20FE نیز قابل خرید است، امکانات و سخت افزار گلکسی S20FE در حد یک پرچمدار قدرتمند است و به طور کلی اگر می‌خواهید یک گوشی هوشمند با قیمت حدود 11 میلیون تومان خریداری کنید، مستقیم به سراغ گلکسی S20FE بروید و دیگر مدل‌ها را فراموش کنید.

سه مدل پوکو F3، می 10 لایت 5G و می 10T 5G با قیمت حدود 10 میلیون تومان به فروش می‌رسند که باز هم سخت افزار قوی‌تری نسبت به گلکسی A72 دارند و تنها از لحاظ دوربین در مقابل نماینده سامسونگ کم می‌آورند، از دیگر جهات اگر بهتر از گلکسی A72 نباشند، بدتر هم نیستند!

گوشی که نباید بخریم : ال‌جی ولوت

پیش‌تر به طور کامل در مورد ال‌جی ولوت سخن گفته‌ایم، شما می‌توانید در مقاله مربوطه، توضیحات کاملی در مورد ضعف‌های ال‌جی ولوت و قیمت بالای آن دریافت کنید. به طور کلی این مدل محصول شرکت ال‌جی است که دیگر بخش موبایل خود را جمع‌آوری کرده و بر روی گارانتی و خدمات پس از فروش آن در ایران نمی‌توان حساب باز کرد. از طرفی خود مدل ولوت از مشخصاتی مانند دوبین نه‌چندان با کیفیت، پردازنده قدیمی و باتری با ظرفیت کمتر از رقبا بهره می‌برد که برای یک مدل با قیمت بیش از 11 میلیون تومان اصلا مناسب نیستند.

گوشی نخریم

چرا گوشی ال‌جی ولوت را نخریم ؟

  • نمایشگر اولد معمولی
  • دوبین ضعیف‌تر از رقبا
  • پردازنده بسیار قدیمی
  • باتری با ظرفیت کمتر از رقبا

چه گوشی بخریم ؟

در این رده بر روی هر گوشی دست بگذارید، کیفیتی بیشتر از ال‌جی ولوت دارد، از پوکو F3 گرفته تا می 10T 5G؛ اما اصلی‌ترین رقیب این گوشی همانند گلکسی A72 مدل S20FE است که از همه لحاظ کیفیت بهتری نسبت به ال‌جی‌ ولوت دارد و بهترین گوشی در بازه قیمتی 10 تا 12 میلیون تومان است.

گوشی که نباید بخریم : آیفون SE 2020

شاید بسیاری از طرفداران اپل در فکر آن باشند که با پول خود ارزان‌ترین آیفون نسل جدید بازار را خریداری کنند، آیفون SE 2020 پردازنده قدرتمندی دارد و به آخرین نسخه سیستم عامل iOS نیز آپدیت می‌شود اما از طرفی مشخصات این گوشی واقعا ارزش پرداخت حدود 13 میلیون تومان را ندارند و به همین دلیل خرید این مدل یک اشتباه است.

ایفون SE به یک نمایشگر کوچک 4.7 اینچی مجهز شده که دور آن را یک حاشیه بزرگ محاصره کرده است، این نوع طراحی حداقل مربوط به 3 تا 4 سال پیش است اما شما با پرداخت هزینه‌ای بالا، یک گوشی با نمایشگر کوچک، حاشیه زیاد، طراحی بسیار قدیمی و مجهز به دکمه Home دریافت خواهید کرد.

این مدل تنها یک دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی دارد و خبری از دوربین اولتراواید یا تله‌فوتو نیست، در عین حال ظرفیت باتری آن بسیار پایین است و شاید شارژدهی آن حتی به اندازه یک روز هم پاسخ‌گو نباشد.

در کنار تمامی این موارد محدودیت‌های بسیار سیستم عامل iOS برای کارهای ساده مانند دانلود یک موسیقی یا انتقال آن در کنار سرویس‌های پولی اپل که در ایران قابل استفاده نیستند و مشکلات برنامه‌های ایرانی در نسخه‌های iOS همگی از دلایلی هستند که نباید آیفون SE 2020 را بخرید.

طراحی آیفون SE 2020

چرا گوشی ایفون SE 2020 را نخریم ؟

  • طراحی قدیمی
  • اندازه نمایشگر کوچک
  • فاقد دوربین‌های اولتراواید و تله‌فوتو
  • باتری با ظرفیت پایین
  • سرعت شارژ بسیار پایین
  • فاقد نمایندگی رسمی آیفون در کشور
  • محدودیت‌های گسترده iOS در ایران

چه گوشی بخریم ؟

در خصوص آیفون SE 2020 نیز اوضاع مانند ال‌جی‌ ولوت است، یعنی هرچه در این بازه قیمتی بخرید، بهتر از آیفون SE 2020 خواهد بود. سامسونگ گلکسی S20FE 5G یا حتی مدل قدیمی‌تر گلکسی نوت 10 لایت به همراه شیائومی می 10T Pro 5G از مدل‌های جایگزین آیفون SE 2020 هستند.

گوشی که نباید بخریم : گلکسی +S21

پرچمداران سامسونگ از نظر مشخصات سخت افزاری شباهت بسیاری به یکدیگر دارند و به اختلاف کم میان سه مدل گلکسی S21، گلکسی S21+ و گلکسی S21 اولترا، مدل گلکسی S21+ که مدل میانی این سری است، ارزش خرید پایین‌تری دارد. این مدل شبیه به گلکسی S21 است اما قیمت گران‌تری دارد، در عین حال گلکسی S21 اولترا از مشخصات بهتری بهره می‌برد و با صرف هزینه بیشتر می‌توانید به امکانات و قدرت بسیار بیشتر در مدل گلکسی S21 اولترا دسترسی داشته باشید.

گوشی نخریم

چرا گوشی گلکسی S21+ را نخریم ؟

  • سخت افزار مشابه با گلکسی S21 اما قیمت بالاتر
  • ارزش خرید پایین

چه گوشی بخریم ؟

گوشی گلکسی S21+ تنها چند اینچ بزرگ‌تر و چند میلی‌آمپرساعت ظرفیت باتری بیشتری نسبت به گلکسی S21 دارد و با توجه به همین تفاوت بسیار کم، حدود 2 میلیون تومان گران‌تر است. اگر می‌خواهید این مدل را خریداری کنید، بهتر است یا به سراغ گلکسی S21 بروید یا کمی بیشتر هزینه کنید و مدل گلکسی S21 اولترا را با نمایشگر بزرگ‌تر، رم 12 گیگابایتی، دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی و ظرفیت باتری بیشتر خریداری کنید.

گوشی که نباید بخریم : آیفون 12 پرومکس

هرچند شاید به دلیل مشکلات نرم‌افزاری iOS در ایران مانند عدم کارکرد صحیح اپلیکیشن‌های بانکی در آیفون یا عدم دسترسی به بسیاری از سرویس‌های این پلتفرم، خرید تمامی گوشی‌های آیفون منطقی نباشد اما ما در این مقاله تنها آیفون SE و آیفون 12 پرومکس را به عنوان نماینده از خانواده نه‌چندان بزرگ اپل به عنوان گوشی هایی که ارزش خرید ندارند، معرفی می‌کنیم.

آیفون 12 پرومکس یکی از قدرتمندترین گوشی‌های بازار است اما عدم حضور نمایندگی آیفون در ایران و حضور دلالان عزیز، باعث شده قیمت آن بسیار بیشتر از حد واقعی باشد، برای خرید آیفون 12 پرومکس باید حدود 10 میلیون تومان بیشتر از قیمت گلکسی S21 اولترا هزینه کنید و این درحالی است که گلکسی S21 اولترا قدرت کافی برای رفع تمامی نیاز‌های شما را دارد.

قیمت آیفون 12 پرومکس در ایران نزدیک به قیمت یک وسیله نقلیه موتوری است و حتی در زمانی که پول بیش از حد در حساب بانکی خود دارید، باز هم خرید این گوشی با تمام محدودیت‌هایی که دارد با قیمت نجومی‌اش اصلا به صرفه نیست.

چرا گوشی آیفون 12 پرومکس را نخریم ؟

  • قیمت نجومی!
  • عدم وجود نمایندگی رسمی در کشور
  • محدودیت‌های گسترده iOS در ایران
  • قابلیت‌های بسیار کمتر نسبت به رقبای اندرویدی

چه گوشی بخریم ؟

در میان گوشی‌های گران قیمت، مدل‌های سامسونگ گلکسی S21 اولترا و ایسوس راگ‌فون 5 ارزش خرید بالاتری دارند، این مدل‌ها به اندروید مجهز هستند و محدودیت‌های iOS را ندارند؛ از طرفی از نظر قدرت، کیفیت و قابلیت‌های ویژه می‌توانند هرآنچه که شما در ذهن دارید را انجام دهند.

نوشته این گوشی‌ها را از بازار نخرید؛ معرفی مدل‌های پرطرفداری که ارزش خرید ندارند! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.