بازگشت دوباره نوکیا به دنیای اسمارت‌فون‌ها؛ تلاشی بی‌فرجام یا موفقیتی باور نکردنی؟

حدود یک سال پیش بود که شرکت نوکیا رسما اعلام کرد که قصد دارد دوباره به دنیای اسمارت‌فون‌ها پا گذاشته و محصولات خود را برای رقابت با دیگر حریفان روانه بازار کند. در طول این مدت کمپانی فنلاندی با بهره‌گیری از دیگر شرکت هم‌وطن خود به نام HMD Global سعی کرده تا محصولات متنوعی را در اختیار علاقمندان قرار دهد ولی آیا بازگشت نوکیا موفقیت‌آمیز خواهد بود یا یک شکست سخت برای فنلاندی‌ها رقم خواهد خورد؟

اگر بخواهیم پروسه ورود این سازنده نام‌آشنا را به دنیای تولیدکنندگان اسمارت‌فون‌ها بررسی کنیم، باید به زمان عرضه اولین موبایل غیرهوشمند فنلاندی‌ها یعنی گوشی نوکیا ۳۳۱۰ بازگردیم. زمانی‌ که این شرکت با عرضه یک گوشی ساده نشان داد هنوز هم از هوشمندی خاصی بهره‌ می‌برد.

nokia 3310

در دنیایی که گوشی‌های موبایل روز به روز هوشمند‌تر شده و با قابلیت‌های متنوع‌تری در اختیار کاربران قرار داده می‌شوند، مسما خلا وجود یک تلفن همراه ساده از یک برند معتبر بیش از پیش احساس می‌شد! در حقیقت گوشی ۳۳۱۰ بدون صرف هزینه‌ای گزاف، ورود دوباره نوکیا را با صدایی بلند اعلام می‌کرد و از طرفی سود مناسبی را برای سازنده در بر داشت. در آن زمان با این‌که هنوز یک سال هم از تصمیم ساخت اسمارت‌فون توسط این شرکت نمی‌گذشت ولی تصمیمات فنلاندی‌ها موجب شد در همین مدت زمان اندک، گوشی ۳۳۱۰ در اکثر بازارهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی در ویترین فروشگاه‌ها حاضر شود.

حرفه‌ای‌گری فنلاندی باعث شد تا وظیفه‌ای را که سال‌ها کمپانی‌های چینی از جمله هواوی نمی‌توانند به درستی انجام دهند، در کمترین زمان ممکن صورت بگیرد. بدین ترتیب، قراردادهای بسیاری با اپراتورهای مختلف منعقد شد که تاثیر به سزایی در فروش اولین دستاورد این کمپانی داشت. همین باعث شد که نوکیا عزم خود را برای عرضه محصولات تازه جزم کند.

nokia 2,3,5,6

عرضه اسمارت‌فون‌های متعدد در بازه‌های قیمتی مختلف نشان می‌داد که بازار مشتریان به‌خوبی تحلیل شده و گوشی‌های پایین‌رده نوکیا ۲ و نوکیا ۳، میان‌رده‌های متنوع موسوم به نوکیا ۵ و نوکیا ۶ و نوکیا ۷ طیف گسترده‌ای از کاربران را نشانه می‌رفت. پرچم‌دار فنلاندی‌ها یعنی نوکیا ۸ نیز در دو مدل مختلف و با طراحی‌های کاملا متفاوت روانه بازار شد تا برگ برنده این شرکت در میان رقبای قدرتمند و زیبایی مانند گلکسی S9 و آی‌فون ۱۰ باشد.

درواقع نوکیا ۸ سیروکو و نوکیا ۷ پلاس را باید بازنگری نوکیا در بخش طراحی و توجه به ترند‌های روز دنیا در زمینه اسمارت‌فون‌ها دانست. همان‌طور که می‌دانید، این دو گوشی از طراحی کم‌حاشیه بهره می‌برند. محصولاتی که بدون شک فروش مدل پایه نوکیا ۸ را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ چرا که این دستگاه با طراحی نخ‌نما و قدیمی سال‌های گذشته عرضه شده و بعید است عمده کاربران تصمیم خرید چنین محصولی را داشته باشند.

nokia 7 plus

با‌وجود این‌که استراتژی‌های کمپانی محبوب فنلاندی تا حد زیادی باعث خبرساز شدن دستاورد‌های این شرکت در کنگره جهانی موبایل و توجه کاربران به این پیشکسوت‌ دنیای موبایل شده، ولی باید افزود که این سازنده هنوز به یک تصمیم مشخص برای تولید موبایل‌های بالارده و پرچم‌دار خود نرسیده و تنها برای عقب نماندن از قافله، راهکاری مشابه برخی کمپانی‌های چینی یعنی کپی از موفق‌ترین کمپانی‌های حال حاضر دنیا را در پیش گرفته است.

صحت این ادعا زمانی قوت می‌گیرد که می‌شنویم جدیدترین محصول این کمپانی یعنی نوکیا ۹ یا نوکیا ۱۰ قرار است با حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر و بریدگی در بخش بالایی صفحه نمایش عرضه شود. در ابتدا استفاده از ایده لبه‌های خمیده سامسونگ و حالا وجود بریدگی همانند آی‌فون ۱۰ اپل. موضوعی که بدون هیچ دلیل خاصی در پرچم‌داران برخی شرکت‌های اندرویدی از جمله ایسوس به‌کار گرفته می‌شود و چیزی جز حذف خلاقیت و نوآوری در محصول تازه را به همراه ندارد.

کمپانی نوکیا - nokia

با وجود این‌که اپل دلیل کاملا مشخصی برای وجود این بریدگی ارائه کرد اما کمپانی ایسوس بدون هیچ منطقی با افتخار بیان می‌کند که بریدگی بلااستفاده آن‌ها ۲۶ درصد کوچک‌تر از نمونه موجود در آی‌فون X است! بحث بسیار است و وقت تنگ، پس برگردیم به داستان فنلاندی‌های خودمان. از طرفی شاید بتوان بیان نمود که هنوز کمپانی نوکیا نتوانسته قابلیت منحصر به فرد و چشمگیری را برای پرچم‌داران خود پیدا کند. این در حالیست که سه تولیدکننده مطرح و بزرگ دنیا (سامسونگ، اپل و هواوی) به یک امضای مشخص و ویژگی غیرتکراری برای پرچم‌داران خود دست یافته‌اند و حال نوکیا به همراه HMD Global باید وارد جنگی سخت و نفس‌گیر شود که در گذشته نیز نتیجه این رقابت را واگذار کرده است.

از سوی دیگر وقتی به جاه‌طلبی‌ها و پیشرفت‌های صورت گرفته در جدیدترین دستاوردهای سه کمپانی یاد شده نگاهی می‌اندازیم، درمی‌یابیم که نوکیا راهی سخت و طولانی را برای رسیدن به قله موفقیت و کشیدن یک نفس راحت در پیش دارد. راهی که کمپانی‌های بزرگی چون ال‌جی، سونی و اچ‌تی‌سی (حداقل فعلا) توانایی رسیدن به پایان آن را نداشته و حال و روز خوبی ندارند.

به‌نظر می‌رسد فعلا بهترین کار صبر کردن و امیدوار بودن است. باید منتظر بمانیم تا از استراتژی‌های کمپانی محبوب فنلاندی برای آینده آگاه شویم. کسی چه می‌داند. شاید نوکیا به یک‌باره برگه برنده‌ای متفاوت را عرضه و همه را متحیر کرد و شاید هم با خاطره‌ای تلخ برای همیشه از دنیای اسمارت‌فون‌ها خداحافظی کند تا یک رقیب دیگر هم از میدان رقابت کنار برود. البته طبیعی است که کسی دوست نداشته باشد چنین اتفاقی رخ دهد؛ چرا که وجود شرکت‌های مختلف و رقابت بین کمپانی‌ها همواره باعث خلق ایده‌های نو و محصولات متنوع می‌شود که هم به سود کاربران و هم به سود سازندگان است.

نوشته بازگشت دوباره نوکیا به دنیای اسمارت‌فون‌ها؛ تلاشی بی‌فرجام یا موفقیتی باور نکردنی؟ اولین بار در پدیدار شد.