بانک مرکزی هند مشارکت در پیش‌نویس لایحه‌ ممنوعیت ارزهای دیجیتال را تکذیب کرد

طبق درخواست حق دسترسی به اطلاعات ارائه شده در روز ۴ ژوئن (۱۴ خرداد)، بانک مرکزی هند در خصوص لایحه‌ی ممنوعیت ارزهای دیجیتال اظهار بی‌اطلاعی کرد. این در حالی است که برخی از سازمان‌های دولتی از این لایحه‌ قانون‌گذاری پشتیبانی کرده‌اند. در این لایحه، پیشنهاد ممنوعیت خرید، فروش و صدور هرگونه ارز دیجیتال داده شده است.
 
روز گذشته، دوستداران بیت کوین و ارزهای دیجیتال با انتشار خبری از سوی هند شوکه شدند. در پیش‌نویس لایحه ممنوعیت ارزهای دیجیتال در این کشور، برای کسانی که اقدام به استفاده و خریدوفروش ارز دیجیتال کنند، مجازات زندان در انتظارشان خواهد بود.
 
در پی انتشار گزارشی از سوی روزنامه‌ی ایکانامیک تایمز، وارون ستی (Varun Sethi)، وکیل متخصص بلاک چین، درخواست بررسی مشارکت بانک مرکزی هند در پیش‌نویس «ممنوعیت و قانون‌گذاری لایحه‌ی رسمی ۲۰۱۹ ارزهای دیجیتال» را مطرح کرد.
 
بنا بر گزارش کوین دسک، به گفته‌ی مقامات هندی، بانک مرکزی این کشور در طول روند قانونی این لایحه، با سازمان‌های دولتی در ارتباط نبوده و نسخه‌ای از این لایحه دریافت نکرده است. این بانک، سؤال‌های وکیل بانک مرکزی این کشور را به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال کرد. از جمله‌ی این سؤالات می‌توان به این مورد اشاره کرد:
 
ارزهای دیجیتال رسمی برای بانک مرکزی هند کدامند؟
 
ماه آوریل، بانک مرکزی هند در قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال مشارکت داشته و در فضایی آزمایشی، محصولات بلاک چینی، به غیر از ارزهای دیجیتال را روی چندین مصرف‌کننده به عنوان نمونه مورد آزمایش قرار داد. این بانک، در گذشته از ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال حرفی به میان نیاورده بود.
 
در ماه نوامبر ۲۰۱۷، نارندرا مودی (Narendra Modi)، نخست وزیر هند، هیئتی را به منظور مطالعه‌ی نحوه‌ قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال تشکیل داد. در همین زمان، چندین طرح دولتی نیز برای قانون‌گذاری بلاک چین در این کشور مطرح شد.
 
ایکانامیک تایمز اشاره کرد که در پی پشتیبانی از ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال، کمیته‌ای متشکل از اداره‌ی امور اقتصادی، اداره‌ی مرکزی مالیات مستقیم (CBDT)، اداره‌ی مرکزی مالیات و گمرک غیرمستقیم (CBIC) اعلام داشتند که تاکنون برای اقدام علیه ارزهای دیجیتال تأخیر زیادی صورت گرفته است.
 
اگر این لایحه تصویب شود، برای کسانی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم به رسیدگی، استخراج، تولید، فروش، انتقال، صدور و یا معامله‌ی ارزهای دیجیتال مشغول‌اند، ممکن است تا ۱۰ سال زندان در نظر گرفته شود. در این لایحه همچنین از ارز دیجیتال رسمی این کشور، دیجیتال روپی (Digital Rupee)، رونمایی شد. گفته می‌شود که استفاده از این ارز دیجیتال برای کاربران، زندان در پی نخواهد داشت.