با اسنپدراگون ۸۴۵ آشنا شوید؛ تراشه پرچم‌دار جدید کوالکام با لیتوگرافی ۷ نانومتری!

ماه گذشته، اعلام شد که شرکت کوالکام به دنبال توسعه نسل بعدی تراشه پرچم‌دار خود از سری اسنپدراگون است و این چیپ‌ست را با همکاری سامسونگ یا صنایع نیمه هادی تایوان (TSMC) تولید خوهد کرد. آن‌طور که پیداست، به‌نظر می‌رسد این تراشه با لیتوگرافی ۷ نانومتری آماده خواهد شد و شرکت کوالکام در تلاش است تا مشکلات موجود پیرامون تأخیر در عرضه تراشه پرچم‌دار اسنپدراگون ۸۳۵ برای چیپ‌ست پرچم‌دار بعدی این شرکت تکرار نشود. برای جزئیات بیشتر در ادامه مطلب با وب‌سایت گویا آی‌تی همراه باشید.

براساس اطلاعات به‌دست‌آمده، شرکت TSMC توسعه لیتوگرافی ۷ نانومتری را در ماه آوریل آغاز نموده است و اکنون در حال بررسی و تولید آزمایشی چندین چیپ مبتنی بر این معماری پردازش است. با توجه به این موضوع، به‌نظر می‌رسد که مشکل خاصی در تولید تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام وجود نداشته باشد و به همین جهت، می‌توان انتظار داشت که تراشه پرچم‌دار جدید کوالکام در اوایل سال ۲۰۱۸ وارد بازار شود.

به احتمال زیاد، شرکت سامسونگ اولین سازنده‌ای خواهد بود که یک گوشی‌هوشمند مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ را معرفی می‌کند و انتظار داریم که گلکسی S9 سامسونگ به عنوان گوشی پرچم‌دار ۲۰۱۸ این شرکت، با تراشه جدید کوالکام روانه بازار شود. با توجه به آغاز روند توسعه معماری پردازش ۷ نانومتری و هم‌چنین توسعه چیپ‌ست پرچم‎دار جدید کوالکام، چندان بعید نیست که در سال آینده، شرکت سامسونگ به روند گذشته خود برای معرفی گوشی‌های پرچم‌دار جدیدش بازگردد و به همین جهت، ممکن است گلکسی S9 در نمایشگاه MWC 2018 که اواخر ماه فوریه برگزار خواهد شد، به صورت رسمی معرفی شود.

البته شرکت کوالکام در این زمینه تنها نخواهد بود و هیچ بعید نیست که شرکت‌های دیگر مانند HiSilicon هوآوی، مدیاتک و NVIDIA نیز تراشه جدیدی را مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری در اوایل سال آینده ارائه دهند. هم‌چنین، شرکت سامسونگ نیز مسلماً به دنبال توسعه تراشه پرچم‌دار جدید خود برای جایگزینی آن با چیپ‌ست اگزینوس ۸۸۹۵ است. البته هیچ‌یک از شرکت‌های مذکور در حال‎حاضر، توسعه چیپ‌ست جدید خود را با لیتوگرافی ۷ نانومتری به‌طور رسمی تایید نکرده‌اند.

با اینکه گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌هایی مبنی بر معرفی گوشی گلکسی S9 به عنوان اولین محصول مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ وجود دارد، ممکن است در سال آینده تنها یک مدل از گوشی پرچم‎دار جدید سامسونگ معرفی شود و این مدل به چیپ‌ست بعدی اگزینوس سامسونگ مجهز خواهد بود. در رابطه با علت آن، باید گفت چیپ‌ست اگزینوس ۸۸۹۵ که در گوشی گلکسی S8 و گلکسی S8 Plus برای عرضه در بازار ایالات متحده در نظر گرفته شده است؛ با برخی از شبکه‌های ارتباطی در ایالات متحده سازگاری ندارد و چندان بعید نیست که سامسونگ در سال جاری میلادی، مشکل را برطرف نماید. به همین جهت، شاید اولین گوشی‌ پرچم‌دار مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام، توسط شرکت دیگری ساخته شده باشد.

در حال‌حاضر، شرکت کوالکام بر روی معرفی و ارائه تراشه میان‌رده جدید خود با نام اسنپدراگون ۶۶۰ متمرکز شده است و این مدل در ۱۹ اردیبهشت به‌صورت رسمی معرفی خواهد شد. تراشه جدید کوالکام برای گوشی‌های هوشمند میان‌رده و رده‌بالا (و نه پرچم‌دار!) توسعه یافته است و انتظار می‌رود که به فاصله یک تا دو ماهه از معرفی اسنپدراگون ۶۶۰، گوشی‌های میان‎رده جدیدی مجهز به این چیپ‌ست به بازار عرضه شود. از جمله آن‌ها می‌توان شیائومی ردمی پرو ۲، گوشی عریض شرکت سونی با نسبت ابعاد ۲۱ به ۹ با نام اکسپریا X اولترا، نوکیا ۷ و نوکیا ۸ اشاره نمود.

منبع: Phonearena