با تکنولوژی گوریلا گلس و تفاوت‌ نسخه‌های مختلف آن آشنا شوید

تکنولوژی گوریلا گلس

مطمئنا تا اکنون نام گوریلا گلس به گوش‌تان خورده است. گوریلا گلس نام تکنولوژی است که شیشه را در مقابل خراش و ضربه مقاوم‌تر می‌سازد.

اگرچه بیشتر ما به‌علت استفاده از گوریلا گلس در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها آن را می‌شناسیم، اما باید بدانید که گوریلا گلس در سایر دستگاه‌ها و بخش‌های صنعت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گوریلا گلس چیست؟

گوریلا گلس توسط شرکت Corning ساخته شده است. این شیشه‌ از ماده‌ای به نام آلومینوسیلیکات قلیایی که از پیوند آلومینیوم، اکسیژن و سیلیکون باهم تشکیل می‌شود، ساخته شده است. این ماده، ماده‌ای نیست که به‌صورت عادی در طبیعت پیدا شود.

کورنینگ توسعه گوریلا گلس کار خود را از اواسط سال 2005 آغاز کرد و آن را به گونه‌ای طراحی نمود که در برابر صدمه و خراش مقاوم و نیز سبک و نازک (ضخامت 0.4 میلی‌متر) باشد.

بااین‌حال، گوریلا گلس اولین پیشرفتی نبود که کورنینگ در این بخش انجام داد. این شرکت پیش از این با نام Chemcor شناخته می‌شد و انواع دیگری از شیشه‌های مقاوم را تولید می‌کرد که در وسایل خانگی‌ و دستگاه‌های بینایی‌سنج مورد استفاده قرار می‌گرفت و در اتومبیل‌ها، هوافضا و موارد دارویی کاربرد داشت. بااین‌حال موفقیت واقعی کورنینگ در سال 2010 با استفاده در اسمارت‌فون‌ها آغاز شد.

با وجود تکنولوژی‌ که موجب می‌شود شیشه حتی با ضربه چکش نیز شکسته نشود، گوریلا گلس موجب نمی‌شود که تبلت و اسمارت‌فون شما غیرقابل شکستن شود. همه‌چیز به ورژن گلس و چند فاکتور دیگر مانند ضخامت بستگی دارد. بنابراین بهتر است از گوریلا گلس به‌عنوان تکنولوژی‌ که از صفحه نمایش گوشی ما در برابر خراش و خش مقاومت می‌کند، یاد کنیم.

در ادامه با ورژن‌های مختلف گوریلا گلس و تفاوت‌های اساسی آن‌ها آشنا خواهید شد.

تفاوت‌های اساسی بین ورژن‌های مختلف گوریلا گلس:

 

گوریلا گلس 1

تکنولوژی گوریلا گلس

اولین گوریلا گلس بین سال‌های 2005 و 2006 آماده و ساخته شد، اما به‌صورت جدی با آی‌فون وارد میدان شد. اپل دستگاه خود را در سال 2007 به جهان عرضه کرد. بنابر درخواست شرکت، تکنولوژی نمایشگر آن 1.5 میلی‌متر ضخامت داشت و دارای یک پوشش اولئوفوبی بود که جذب اثر انگشت و لک را به حداقل می‌‌رساند.

هرچند آی‌فون تنها اسمارت‌فونی نبود که از گوریلا گلس در صفحه نمایش خود استفاده کرد. شرکت کورنینگ موفق شد در نسل اول گوریلا گلس، تکنولوژی خود را برای 250 دستگاه عرضه کند.

 

گوریلا گلس 2

در سال 2012 شرکت کورنینگ در جریان برگزاری CES، گوریلا گلس 2 را عرضه کرد. این گلس به همان مقدار قبل مقاوم بود اما تفاوت و به‌روزرسانی اصلی آن در ضخامت شیشه بود. نسل دوم حدود 20% از نسل اول نازک‌تر بود. در تست‌های آزمایشگاهی، این شیشه توانست تا 50 کیلوگرم فشار را بدون ترک‌خوردن و شکسته‌شدن تحمل کند.

در همان سال، گوریلا گلس در 60 میلیون دستگاه به کار برده شده بود. از آن‌جا که این نسخه از نسخه نخستین، نازک‌تر بود به تولیدکنندگان این امکان را می‌داد که مدل‌های سبک‌تر و نازک‌تری از اسمارت‌فون‌های خود را تولید نمایند. هر دو دستگاه Nexus 4 و Galaxy S3 به گوریلا گلس 2 مجهز شده بودند.

 

گوریلا گلس 3

گوریلا گلس 3، مقاومت بیشتری را نسبت به نسخه پیشین که تنها بر روی ضخامت تمرکز کرده بود، ارایه داد. در این نسل، تکنولوژی “مقاومت محلی در برابر آسیب” یا به اختصار (NDR) معرفی شد که مقاومت شیشه را در برابر خط‌و‌خش‌های عمیق افزایش می‌داد. بنابر ادعای شرکت کورنینگ این نسل تا حدود 35% از ایجاد خط‌و‌خش بر روی صفحه‌نمایش جلوگیری می‌کرد.

کورنینگ تصمیم گرفته بود در سومین نسل گوریلا گلس، مقاومت این تکنولوژی را نسبت به نسخه‌های پیشین افزایش دهد. آن‌ها توانستند به لطف یک فرآیند تولید جدید یه این هدف دست‌ پیدا کنند. در جریان برگزاری رویداد CES 2013، گوریلا گلس 3 (GG 3) عرضه شد و پس از آن در صفحه‌نمایش اسمارت‌فون‌هایی چون Galaxy S4 سامسونگ، Moto G موتورولا و Moto X موتورولا از این نسخه از گوریلا گلس استفاده شد.

 

گوریلا گلس 4

در سال 2014، کورنینگ گوریلا گلس خود را با هدف جدید و جسورانه‌ای ارایه نمود. کمپانی کورنیگ در طی یک نظرسنجی متوجه شد که 70% از آسیب‌هایی که به صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند وارد می‌شود بر اثر سقوط این دستگاه‌ها اتفاق می‌افتد؛ بنابراین شرکت سرمایه‌گذاری جدید خود را بر روی مقاوم‌سازی شیشه‌های خود آغاز کرد. در نتیجه نسل چهارم از گوریلا گلس (GG 4)، با تمرکز بر روی مقاومت در اثر سقوط تولید شد.

در واقع بنابر مطالعات آزمایشگاهی، نسل چهارم گوریلا گلس، دو برابر از نسل پیشین خود مقاوم‌تر بود. مشخصا این تکنولوژی‌ در مقایسه با Moto ShatterShield (تکنولوژی به کار برده شده در Moto Force) مقاومت کمتری داشت. گوشی‌های هوشمند Galaxy Note 5 و ZenFone 2 Laser از جمله معدود دستگاه‌هایی هستند که از تکنولوژی گوریلا گلس 4 بهره می‌بردند.

 

گوریلا گلس 5

نسل پنجم با تمرکز بر روی مقاومت بیشتر در اثر سقوط و 4 برابر عملکرد بهتر در اثر ضربه و آسیب نسبت به نسل پیشین خود ارایه شد. بنابر گفته کورنینگ، نسل پنجم گوریلا گلس در مطالعات آزمایشگاهی از سقوط 1.6 متری جان سالم به‌در‌ برده است. همچنین شرکت تضمین کرده که تکنولوژی گوریلا گلس 5 می‌تواند در 80% از مواقع در سقوط‌ از ارتفاع 1 متری بر روی سطوح بسیار سخت، از شکسته‌شدن و ترک‌برداشتن صفحه‌نمایش جلوگیری کند.

 

گوریلا گلس 6

در جولای 2018، گوریلا گلس 6 که یک پیشرفت عظیم نسبت به نسل 5ام محسوب می‌شد، معرفی شد. کورنینگ در معرفی این تکنولوژی اعلام کرد که شیشه محافظ را با روش‌های سختگیرانه جدید، مورد آزمایشات دقیق قرار داده است؛ درنتیجه نسل 6ام گوریلا گلس می‌تواند 15 سقوط متوالی از ارتفاع 1 متر بر روی سطوح خشن را تحمل کند. گفته می‌شود که گوریلا گلس 6، 2 برابر بیشتر از نسل 5ام مقاومت دارد. در حال حاضر از این تکنولوژی بر روی جدیدترین اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار مانند Galaxy S10 سامسونگ، استفاده می‌شود.

تکنولوژی گوریلا گلس

آیا اسمارت‌فون من از گوریلا گلس بهره می‌برد؟

در گذشته باتوجه به اینکه اسمارت‌فون‌ها در کدام نقطه از جهان ارایه می‌شدند، در آن‌ها تغییراتی اعمال می‌شد. بیشتر تولید‌کنندگان از تکنولوژی ضدخش گوریلا گلس بهره می‌برند؛ اما تعدادی از آن‌ها چون سونی، تکنولوژی مختص به خود را ارایه نموده‌اند. درگون‌تیل (Dragontail)، یک تکنولوژی مشابه گوریلا گلس است که به‌صورت گسترده در شرکت‌های چینی استفاده می‌شود. همچنین نمایشگرهایی وجود دارند که در تولید آن‌ها از آلومینیوم و‌ کریستال یاقوت کبود استفاده می‌‌شود.

در وب‌سایت کورنینگ، بخشی وجود دارد که شما می‌توانید در آن تولیدکنندگانی را که از تکنولوژی‌ گوریلا گلس استفاده می‌کنند و نسخه‌ای از گوریلا گلس را که در مدل‌های مختلف دستگاه‌های عرضه‌شده توسط تولیدکنندگان ارایه شده است، مشاهده نمایید. در گذشته، شرکت‌های مختلف به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت نهایی محصولات خود در بازارهای درحال‌توسعه، از گوریلا گلس استفاده نمی‌کردند؛ به‌هرصورت امروزه این اقدام کمتر در بین تولیدکنندگان دیده می‌شود.

اکنون شما می‌توانید با رفتن به این وب‌سایت از نسخه گوریلا گلس استفاده شده در دستگاه خود اطلاع پیدا کنید. آیا اسمارت‌فون شما از تکنولوژی گوریلا گلس بهره می‌برد؟ شما کدام نسخه از گوریلا گلس را استفاده می‌کنید؟‌

نوشته با تکنولوژی گوریلا گلس و تفاوت‌ نسخه‌های مختلف آن آشنا شوید اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.