با حضور اپراتور خصوصی، بازار پست ساماندهی می‌شود

 
براساس برآوردهای انجام شده سالانه بین ۵/۳ تا ۶ میلیارد مرسوله پستی در کشور جابجا می‌شود که از میان آنها فقط ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون مرسوله از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران توزیع می‌شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از پست اول بعنوان اپراتور خصوصی پست کشور با اشاره به مطلب فوق گفت: این آمار نشان می‌دهد کمتر از ۱۵ درصد از فعالیتهای حوزه پستی بصورت مجاز و در چارچوب ضوابط انجام می‌شود و اعطای پروانه پست به دو اپراتور خصوصی در این حوزه نیز به منظور ساماندهی همه فعالین پستی انجام شده است.
حسین فلاح جوشقانی افزود: نگاه سنتی به حوزه پست باعث شده بصورت جدی به این عرصه پرداخته نشود در صورتیکه بخش پست در کشور پیچیدگی‌ها و مشکلات خاصی دارد که با نگاه ظاهری و ساده، تحول در آن ایجاد نمی‌شود.
وی با اشاره به فرایند طولانی مطالعه و بررسی موضوع آزادسازی در حوزه پست اظهار کرد: امیدواریم با حضور اپراتورهای خصوصی پستی، تمامی فعالین حوزه پست به شکل مناسبی ساماندهی شده و با ایجاد فضای رقابتی در این عرصه، خدمات نوین در بازار پست به مردم ارایه ‌شود.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی تاکید کرد: همانگونه که از اپراتورهای پستی انتظار داریم براساس پروانه اعطا شده درباره تعهدات توسعه‌ای و ارایه خدمات در نقاط مختلف کشور پاسخگو باشند، ما نیز بعنوان رگولاتوری با مشارکت همه ذینفعان این حوزه تلاش می‌کنیم تا تمامی فعالان عرصه پستی ساماندهی شده و در چارچوب ضابطه‌مندی به فعالیت در این حوزه ادامه دهند.
فلاح جوشقانی با اشاره به گستردگی عرصه فعالیت و خدمات پستی در کشور گفت: براساس قانون، صدور مجوز ارایه خدمات پستی برعهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی است و سایر دستگاهها و نهادهایی که مجوزهائی برای ارائه این خدمات صادر می‌کنند باید بتوانند خود را با مقررات این حوزه تطبیق دهند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در مسیر پیش رو برای ساماندهی فعالان خدمات پستی مشکلات زیاد و نگرانی‌هایی برای کسب و کارها وجود دارد؛ اما بازار خدمات پستی بسیار بزرگتر از چیزی است که ما تصور می‌کنیم. امیدواریم با کمک دو اپراتور خصوصی پست در کشور و سایر اپراتورها فعالیت در این حوزه ضابطه‌مند شده و با ارایه سرویسهای نوین پستی، لجستیک، تجارت الکترونیک و ... شاهد تحول و گسترش در حوزه پست باشیم.