با پیش‌روی جدال اپل و کوالکام، آی‌فون‌های سال ۲۰۱۸ احتمالا با مودم‌های دیگری عرضه خواهند شد

دعوای حقوقی کوالکام و اپل بر سر حق امتیاز پتنت‌ها که درخواست منع فروش آی‌فون در چین را توسط کوالکام در پی داشت، ممکن است به پایان کار همیشگی این دو شرکت ختم شود. طبق گزارش وال استریت ژورنال، اپل برنامه دارد که برای آی‌فون و آی‌پدهای سال آینده‌اش از مودم‌های اینتل و مدیاتک استفاده کند. برخلاف آن‌چه کوالکام در رابطه با مودم‌های تست شده و آماده شده برای اپل می‌گوید، ظاهرا این کمپانی نمی‌خواهد دیگر با این سازنده تراشه همکاری داشته باشد.

اپل تا سال گذشته تنها از مودم‌های کوالکام برای محصولاتش استفاده می‌کرد، تا این‌که اینتل نیز به این جمع پیوست. اما چون سرعت چیپ‌های کوالکام بیش‌تر بود، اپل تصمیم گرفت که از این سرعت بکاهد تا مانع تفاوت آشکار سرعت در هندست‌های مجهز به کوالکام شود. یکی از مسائلی که باعث شد کوالکام از این شرکت شکایت کند هم همین بود.

کوالکام در بازار مودم‌ها سهم 50 درصدی دارد، این در حالی است که سهم مدیاتک 25 درصد و اینتل 6 درصد است. حالا با این تفاصیل آیا اپل حاضر است به خاطر این دعوا قید بهترین و سریع‌ترین چیپ‌های بازار را بزند؟ سال گذشته این کمپانی 20 درصد از چیپ‌های تولیدی کوالکام را به ارزش 3.2 میلیارد دلار خریداری کرد. امسال با وضعیت ایجاد شده، این سهم احتمالا با کاهش روبرو خواهد شد و به 13 درصد خواهد رسید.

کوالکام و اپل

مساله دیگری که اپل باید در نظر داشته باشد، این بوده که کوالکام نسبت به رقبایش یک سر و گردن در تولید مودم‌های استاندارد 5G برتر است و بالاتر می‌ایستد. اولین آی‌فون 5G سال آینده میلادی عرضه خواهد شد و شاید به همین دلیل بوده که مدیرعامل کوالکام، استیو مولنکوپف، اظهار داشته که به صلح بین این دو شرکت امیدوار است.

اپل پیش از این ادعا کرده بود که کوالکام بدهی 1 میلیارد دلاری بابت تخفیف حق امتیاز را به شرکت پرداخت نکرده و می‌گوید که وقت آن تمام شده است. کوالکام در مقابل اعلام کرده بود که اپل قبلا به شرکت‌های تحت قرارداد گفته بوده که می‌خواهد از این پول برای اسمبل آی‌فون و آی‌پد استفاده کند و قرار نیست آن را بابت حق امتیاز به کوالکام پرداخت کند. به‌علاوه اپل کوالکام را متهم می‌کند که به‌صورت ناعادلانه سعی در دریافت حق امتیاز دارد.

نوشته با پیش‌روی جدال اپل و کوالکام، آی‌فون‌های سال ۲۰۱۸ احتمالا با مودم‌های دیگری عرضه خواهند شد اولین بار در پدیدار شد.