برای حل مشکلات وای فای، کافی است مودم خود را جابه‌جا کنید!

برای حل مشکلات وای فای، کافی است مودم خود را جابه‌جا کنید!

آیا آنتن دهی وای فای در برخی نقاط از منزل شما دچار مشکل شده است؟ پیش از هر کاری مودم روتر خود را جابه‌جا کنید.

شاید با خود بیندیشید که تکنولوژی Wi-Fi توسط افرادی عجیب توسعه پیدا می‌کند، اما هرگز این‌گونه نبوده و وای فای چیز عجیبی محسوب نمی‌شود چراکه گجت هوشمند شما با استفاده از تکنولوژی به اینترنت متصل می‌شود که یک قرن پیش هم وجود داشت: امواج رادیویی.

امواج رادیویی با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند. احتمالا تجربه کرده‌اید که هنگام حرکت داخل تونل، رادیو خودرو شما یا قطع شده و یا صدای خش‌خش تولید می‌کند. دلیل این اتفاق عدم توانایی عبور موج‌های رادیویی از برخی موانع سر راه است.

این اتفاق دقیقا برای مودم وای فای شما هم رخ خواهد داد و اگر مانعی بین گجت هوشمندتان و مودم وجود داشته باشد، امواج فرستاده‌شده تضعیف می‌شوند. بنابراین محل قرارگیری مودم می‌تواند تغییر بزرگی در کیفیت اینترنت داشته باشد.

مودم را در مرکز خانه قرار دهید

روش کار روترها تقریبا به این شکل است که امواج را از یک نقطه مرکزی، به همه جهات می‌فرستد. بنابراین اگر آن را در مرکز خانه قرار دهید می‌تواند تمام خانه را تحت پوشش قرار دهد.

با توجه به این موضوع بهتر است که مودم خود را در نزدیک‌ترین نقطه به وسط خانه قرار دهید. اگر آن را در یک گوشه قرار دهید، درواقع بسیاری از امواج را به بیرون می‌فرستید، جایی که به هیچ دردی نمی‌خورند! به‌علاوه قرارگیری آن در یک گوشه از خانه، امواج تضعیف‌شده را در اختیار شما قرار می‌دهند. پس قرار گرفتن مودم در مرکز خانه، می‌تواند باعث پوشش تمامی نقاط شود.

بهترین مکان در منزلتان بایستی توسط خود شما شناسایی شود. به‌عنوان مثال در یک خانه سه طبقه، محل مناسب برای مودم در طبقه دوم است.

مودم خود را نپوشانید و یا مخفی نکنید

همه می‌دانیم که مودم‌ها ظاهر چندان جذابی ندارند و به همین دلیل، بسیاری از مردم آن را در قفسه و یا کمدها قرار می‌دهند تا از دید مخفی باشد. اما این کار تأثیر بدی بر روی سیگنال‌های ارسالی می‌گذارد. با قرار دادن مودم در چنین نقاطی، شما موانع بسیاری را بر سر راه سیگنال‌ها قرار می‌دهید که همین اتفاق باعث تضعیف آن می‌شود.

همان مثال حرکت خودرو در تونل را در نظر بگیرید که وجود دیواره‌های تونل و موانع دیگر، باعث مسدود شدن سیگنال‌های مخابراتی و درنتیجه مشکل در رادیو می‌شود. همین اتفاق دقیقاً برای مودم شما هم رخ خواهد داد و اشیاء می‌توانند کار امواج را مختل کنند.

دیوارهای آجری شاید تأثیر کمتری داشته باشند اما دیوارهای گچی، قفسه‌ها و حتی اثاث خانه بسیار مؤثر هستند. یک قانون ساده برای فهمیدن این موضوع وجود دارد: اگر مودم در میدان دید ما قرار دارد بهترین سیگنال ممکن را دریافت می‌کنید و اگرنه، سیگنال‌ها را از منبع تضعیف نموده‌اید.

اگر ظاهر مودم واقعا مورد علاقه شما نیست، می‌توانید از پوشش‌هایی که مخصوص آن توسعه یافته‌اند استفاده کنید. نمونه آن در تصویر بالا قابل‌مشاهده است.

روتر خود را از روترهای همسایه‌ها و وسایلی چون ماکروویو دور نگه‌دارید


قرار گیری مودم در مرکز خانه و در دید، قدم بزرگی است اما موارد دیگری نیز وجود دارند که باید به آنها توجه کنید. برای مثال ماکروویو ها و تلفن‌های بدون سیم به دلیل استفاده از امواج 2.5 گیگاهرتزی می‌توانند عملکرد مودم را تحت تأثیر قرار دهند.

استفاده از امواج 5 گیگاهرتزی یکی از راه حل‌های این مشکل است اما بسیاری از روترها و دستگاه‌های قدیمی از این تکنولوژی پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین دور بودن مودم از ابزار دارای موج، نکته بسیار مهمی است.

یکی دیگر از مشکلات احتمالی به ویژه در آپارتمان‌ها، وجود مودم‌های سایر همسایگان شما است. باید نقاطی که تحت اثر سیگنال‌های آنها هستند را شناسایی کرده و از قرار دادن مودم خود در آن نقطه اجتناب کنید.

اگر جابه‌جایی مودم کمکی به شما نکرد چطور؟

با انجام این کار، از نتیجه آن شگفت‌زده خواهید شد و بسیار مشاهده شده که انتقال مودم حتی به مقدار اندکی، توانسته تمام نقاط خانه را تحت پوشش بیاورد.

اما این تمام کار نیست چراکه عوض کردن محل مودم ممکن است نتیجه‌ای به همراه نداشته باشد. پس باید به سراغ روش‌های دیگر بروید. اما اگر بازهم جوابی نگرفتید و اگر مودم شما قدیمی بوده و یا خانه بزرگی دارید، باید به خرید یک روتر جدید و قوی‌تر بیندیشد.

نوشته برای حل مشکلات وای فای، کافی است مودم خود را جابه‌جا کنید! اولین بار در پدیدار شد.