برای کاهش فشار سی پی یو CPU چه کارهایی می توان کرد؟

تصور کن که روزی لپ تاپ ات را روشن می کنی که بخواهی یک روز طولانی را با آن کار کنی، اما متوجه می شوی که همه چیز به آهستگی پیش می رود و نهایتا یا سیستم یک جا استاپ می شود یا این سرعت کم حوصله ات را سر می برد. اینجاست که احتمالا متوجه شده ای، مشکل از کارکرد CPU است. برای این که مطمئن شوی، کلید های ترکیبی Ctrl + Shift + Escape را می گیری تا ببینی وضعیت عملکرد و کارکرد سی پی یو چقدر است.

اگر کمی خوش شانس باشید میزان کارکرد CPU باید بسیار کم باشد. اما گاهی متوجه می شوید که میزان کار کرد CPU به ۱۰۰درصد می رسد. اینجاست که باید این مساله را رفع کنید.

 

اهمیت توجه به عملکرد CPU در سیستم

عملکرد CPU مثل عملکرد قلب یا مغز است. همان قدر که کار نکردن مغز و قلب بدن را بی ارزش می کند، کار نکردن سی پی یو نیز می تواند با سیستم تان همین کار کند. اگر به آن توجه نکنید می تواند موجب شود که یک غافلیگیری برای شما پیش بیاید و شاهد سوختن آن باشید.

پیش از این به مطلب بررسی دمای CPU در ویندوز پرداختیم که به شما کمک می کند متوجه شوید آیا وضعیت عملکرد سی پی یو به صورت نرمال است یا نه.

اما در ادامه این مطلب برای ارائه راهکارهای کنترلی سلامت سی پی یو، می خواهیم به میزان درگیری سی پی یو و میزان استفاده آن بپردازیم. اگر سی پی یو شما به ۱۰۰ درصد مشغولیت برسد می تواند برای سیستم تان آزار دهنده باشد.

 

بهبود عملکرد سی پی یو با غیرفعال کردن Superfetch

Superfetch فرآیندی است که ویندوز ۱۰ به کمک آن یاد می گیرد که کدام یک از برنامه های تان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع کمک می کند که زمانی که قصد دارد دوباره از آن ها استفاده کند، سریع تر فچ شوند و سریع تر در دسترس سی پی یو قرار بگیرند.

این فرایند در پس زمینه انجام می شود که معمولا هیچ مشکلی را ایجاد نمی کند. اما گاهی روی سیستم های قدیمی تر این موضوع مساله ساز می شود.

برای پیدا کردن اینکه آیا Superfetch (یا سرویس دیگری) CPU شما را درگیر کرده است، Task Manager را باز کنید (Ctrl + Shift + Escape)، روی «جزئیات بیشتر» یا More details  کلیک کنید و سپس «CPU» را کلیک کنید تا متوجه شوید کدام فرآیندها و برنامه ها در حال استفاده از سی پی یو هستند و چقدر این برنامه ها آن را مشغول کرده اند.

اگر در این قسمت Service Host یا هر چیز و سرویس دیگری دیدید که حسابی سی پی یو را مشغول کرده است، می توانید روی آن راست کلیک کنید و با کلیک کردن روی گزینه End process، این وضعیت را متوقف کنید و سربار سی پی یو را کاهش دهید.

بهبود عملکرد سی پی یو با غیرفعال کردن Superfetch 

در هر صورت ممکن است بعد از انجام این کار، ویندوز آن را دوباره فعال کند. یا این که بعد از انجام بروز رسانی ها، دوباره وضعیت به حالت اولیه برگردد. در این حالت شما تنها راه کاری که دارید این است که این قضیه را به صورت دائمی روی این سرویس یا سرویس دیگر فعال کنید.

برای این کا، کلید های ترکیبی Win + R, را بزنید و بعد  services را تایپ کنید.

با این کار پنجره  Services  باز می شود. در این پنجره کمی به پایین اسکرول کنید تا به Superfetch برسید.

بر روی این گزینه راست کلیک کنید و بعد Properties را انتخاب کنید.

در این پنجره، در وسط صفحه عبارت Startup type را مشاهده خواهید کرد. در مقابل این عبارت یک منوی بازشونده است. روی آن کلیک کنید تا زیر منو ها را ببینید.

Disabled را از میان زیر منو ها انتخاب کنید و بعد OK را بزنید .

کاهش فشار سی پی یو چطور صورت می گیرد

شما می توانید این کار را برای هر سرویسی انجام دهید که حسابی سر سی پی یو تان را گرم می کند و با افزودن فشار بر سی پی یو، موجب عملکرد ناقص ان می شود.

این کار موجب می شود که عملکرد مورد نظر به طور دائمی از دسترس سی پی یو خارج شود. اگر فکر می کنید دوباره نیاز به برگرداندن این حالت به حالت اولیه دارید، کافی است که آن را از همین مرحله به حالت قبل برگردانید.

 

کاهش فشار بر سی پی یو با تنظیمات بخش پاور سیستم

تنظیمات پاور سیستم، مخصوصا وقتی به صورت High performance تنظیم شده باشد، می تواند سربار بالایی برای سی پی یو داشته باشد و بر آن فشار وارد کند.  تنظیماتی که روی پاور می شود، ( چیزی مثل حالت زیر در اسکرین شات زیر ) می تواند حتی ۱۰۰ درصد سی پی یو بگیرد. پس لازم است تعدیل هایی صورت بگیرد.

کاهش فشار بر سی پی یو با تنظیمات بخش پاور سیستم 

در این جا باید تنظمیات دست کاری شوند تا سی پی یو سربار کمتری داشته باشد.

برای انجام این تنظیمات روی power plan در بخش سرچ کلیک کنید.

بعد “Choose a power plan را انتخاب کنید

اگر گزینه های تنظیم شده شما یکی از موارد High performance” یا “Power Saver,” باشد، آن را به حالت Balanced ببرید.

برای تنظیمات اضافی تر Change plan settings را انتخاب کنید.

در پنجره جدیدی که باز می شود، Restore default settings for this plan را انتخاب کنید.

 

غیرفعال کردن آنتی ویروس فشار سی پی یو را کم می کند

اگر از آنتی ویروس هایی غیر از آنتی ویروس رسمی ویندوز ۱۰ ( دیفندر ) استفاده می کنید، این می تواند یک شاخه دیگر برای فشار وارد کردن بر سی پی یو باشد. غیرفعال کردن آنتی ویروس می تواند تا حد زیادی جلوی سربار سی پی یو را بگیرد و از آسیب آن جلوگیری کند.

البته آنتی ویروس خود ویندوز ۱۰، یعنی Windows Defender روز به روز در حال بهتر شدن و ارتقا است به طوری که میزان فشار بر سی پی یو را کم می کند.

پس نگران حذف آنتی ویروس های جانبی خود نباشید. چرا که اگر هیچ انتی ویروسی هم نصب نباشد، خود دیفندر، به طور کلی از سیستم تان حفاظت خواهد کرد.

 

بررسی شناسایی خطاها در فرایندهای خاص

این بخش از آموزش کمی پیچیده تر از حالت های قبل است اما به شما قول می دهم اگر تنظیمات آن را انجام دهید، می توانید تاثیر خوبی بر سی پی یو بگذارید.

اگر فکر می کنید که پردازش های متعدد، موجب سربار اضافی و فشار بر سی پی یو شده اند، به عنوان اولین گام باید Service Host را غیر فعال کنید که در بالا توضیح آن را آورده ایم.

اما اگر می خواهید همچنان تنظیمات عمیق تری داشته باشید می توانید از Win + R, استفاده کنید. بعد eventvwr را باز کنید.

در این صفحه به مسیر Applications and Service Logs -> Microsoft -> Windows -> WMI-Activity -> Operational بروید.

بر روی ستون وسطی به نام Operational کلیک کنید.

بعد در تب General، میزان ClientProcessId را چک کنید:

بررسی شناسایی خطاها در فرایندهای خاص

حالا که این عدد را یادداشت کرده اید، باز به تسک منجر برگردید، و Details را کلیک کنید. در این تب، پروسه ها را با PID مرتب سازی کنید.

حالا پروسه ای که خطا دارد را پیدا کنید و روی آن راست کلیک کنید و Open file location را انتخاب کنید.

این به شما یک ایده را می دهد که چه نرم افزاری به پروسه متصل است و آیا می توانید آن را دوباره نصب کنید، آن را حذف کنید، رجیستری آن را به روز کنید و غیره.

کاستن فشار بر سی پی یو

فشار ۱۰۰ در صدی بر سی پی یو، علت های مختلف و پیچیده ای دارد که در ویندوز ۱۰ راهکارهایی برای آن برشمرده شده است. هر چقدر سیستم قدیمی تر باشد، این فشار می تواند، سریع تر اعمال شود و سیستم را از پا در اورد. اما با این راه حل ها و این تنظیمات و بررسی های مکرر به میزان مشغولیت و فشار سی پی یو و همچنین میزان دمای آن می توان به سلامتی بهتر سی پی یو کمک کرد.

در این باره آیا تجربه ای دارید؟

منبع

نوشته برای کاهش فشار سی پی یو CPU چه کارهایی می توان کرد؟ اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.