برخورد اولیه با سایت‌های متخلف به ابطال نمادشان منجر نشود

 
 معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور در جلسه کمیته نظارت بر کسب‌وکارهای اینترنتی با موضوع ارائه سامانه پایشگر هوشمند گفت: برخورد با سایت‌های متخلف نباید به گونه‌ای باشد که در اولین اخطار نماد کسب‌وکارشان باطل شود، آن‌ها باید زمانی برای اعتراض داشته باشند. برخورد با اقدامات مجرمانه سایت‌ها از صلاحیت کمیته نظارت بر کسب‌وکارهای اینترنتی خارج است و باید توسط دادستانی مورد بررسی قرار بگیرد.
 
سامانه پایشگر هوشمند جهت نظارت سیستمی بر کسب‌وکارهای اینترنتی راه‌اندازی شده است. ارائه این سامانه و توضیحات مربوط به آن، موضوع پنجاه و چهارمین جلسه کمیته نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی است که صبح امروز در مرکز توسعه تجارت الکترونیک برگزار شد. این سامانه اکنون به صورت پایلوت ۳۵۰۰ وب‌سایت را مورد پایش قرار داده و نتایج آن را نیز اعلام کرده است.
 
معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور، یکی از مهمانان حاضر در این جلسه بود. او با اعلام این که اقدام به توسعه چنین سامانه‌هایی می‌تواند درگیری‌های دبیرخانه کارگروه تعیین مصادق مجرمانه را کمتر کرده و به تخصصی‌تر شدن نظارت در فضای مجازی کمک کند، گفت: این امر زمینه‌ای باشد تا نظارت‌های ما در فضای مجازی به صورت تخصصی و توسط دستگاه‌های تخصصی مربوطه انجام شود.
 
جواد جاویدنیا افزود:‌ امیدوارم نظارت سیستمی توسط این سامانه پایشگر هوشمند با موفقیت پیش رود، قطعا به عنوان دادستانی کل و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، از هرگونه اقدامات این‌چنینی که رصد و نظارت توسط بخش‌های تخصصی مربوطه را فراهم می‌کند و درگیر شدن دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه را کاهش می‌دهد، حمایت می‌کنیم.
 
وی در توضیح بیشتر افزود:در بحث اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی اقداماتی انجام دادیم که به نتیجه خوبی منجر شد، اقدامات به این سمت و سو رفت که اساس برخورد و مسدوسازی سایت‌های فاقد مجوز مبتنی بر اختیارات قانونی اتحادیه باشد. برای رسیدن به این منظور ساز و کارها مشخص بود و به همین دلیل مشکلی در روند این کار احساس نشد.
 
قبلا تمام بحث‌های برخوردی و مسدوسازی کسب و کارهای متخلف به دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ارجاع داده می‌شد اما با  اقدامی که انجام شد، اکنون کسب‌وکارهای فاقد مجوز، توسط اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی به پلیس اماکن معرفی شده و طبق قانون نظام صنفی، اخطارهای لازم به آن‌ها داده می‌شود. پس از آن اماکن طبق ضوابط قانونی، درخواست فیلترینگ سایت مذکور را می‌دهد.
 
معاون دادستان افزود: در آینده باید وحدت رویه‌ای در این خصوص ایجاد شود و سطح‌بندی مشخصی بین نماد و جواز کسب و کارهای الکترونیکی صورت بگیرد تا با یک نماد یکپارچه مواجه باشیم. این مسیری که در بحث نظارت‌ها آغاز شده می‌تواند در سایربخش‌ها نیز به همین شکل انجام شود.
 
او ضمن اعلام آمادگی برای غنی‌تر کردن دیتابیس لازم برای پیشبرد هر چه بهتر این کار، تصریح کرد: معاونت فضای مجازی آمادگی کامل دارد و نتایج بخش‌های مجرمانه که از صلاحیت برخورد کمیته نظارت بر کسب‌و کارهای اینترنتی خارج باشد باید به ما منعکس شود تا بتوانیم روند آن را طی کنیم، مراحلی که برای اعتراض کسب‌وکارها قرار داده می‌شود به گونه‌ای باشد که از همان ابتدا نماد کسب و کار باطل نشود و او زمانی برای دفاع از خودش داشته باشد.
 
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در پایان گفت: در روند برخورد با سایت‌ها باید مستندسازی ادله بر اساس استانداردهای لازم انجام شود، چرا که اگر مستندسازی به شکل کامل وجود نداشته باشد، ممکن است صاحب کسب‌وکار ادعای حقوقی داشته و برای پاسخ دادن به آن نیاز به مستندات باشد.