بررسی اسمارت‌فون موتورولا اج (Motorola Edge)؛ نام موتورولا زنده می‌شود؟!

موتورولا اج

اسمارت‌فون‌های سری اج (Edge) موتورولا به عنوان برگ برنده این شرکت در بازار تلفن‌های هوشمند حضور دارد. هرچند که دیگر نام این شرکت همانند سایر شرکت‌های بزرگ در این بازار شلوغ و رقابتی دیده نمی‌شود، اما موتورولا سعی می‌کند که بخش موبایل خود را با معرفی هندست‌های مقرون‌به‌صرفه و میان‌رده زنده نگه دارد. اسمارت‌فون‌های دوگانه موتورولا اج به همین منظور وارد بازار شدند تا بتوانند اعتبار از دست رفته موتورولا را باز گردانند. هرچند، این تلفن‌ها به عنوان تلفن‌های پرچمدار در بازار به فروش می‌رسند. ما اسمارت‌فون موتورولا اج را بررسی کردیم تا ببینیم که آیا این شرکت به خوبی از پس مشکلا برآمده است و آیا هنوز هم می‌توان نام این کمپانی چندملیتی را بر سر زبان‌ها دید یا خیر.

موتورولا اج

در ابتدا مشخصات فنی این تلفن را بیان می‌کنیم؛ موتورولا اج از تراشه گیمینگ اسنپدراگون 765G استفاده می‌کند. تلفن جدید موتورولا در یک پیکربندی حافظه رم با ظرفیت‌های 4 یا 6 گیگابایت و یک پیکربندی حافظه داخلی با ظرفیت 128 گیگابایت به بازار عرضه شده که ظرفیت حافظه داخلی توسط کارت microSD قابل ارتقا است.

موتورولا اج

دوربین چهارگانه این گوشی از یک سنسور اصلی 64 مگاپیکسل، سنسور التراواید 16 مگاپیکسل، دوربین تله 8 مگاپیکسل با زوم دو برابر و یک سنسور ToF سه‌بعدی تشکیل شده است. یک باتری 4500 میلی‌آمپر با پشتیبانی از شارژ 18 وات نیز درون کالبد آن قرار دارد. سنسور اثرانگشت زیر نمایشگر، فناوری NFC، بلندگوهای استریو و جک 3.5 میلی‌متری هدفون از سایر ویژگی‌های دستگاه به شمار می‌روند.

موتورولا اج

طراحی

یکی از نکات برجسته موتورولا اج طراحی آن است. یک صفحه‌نمایش قوس‌دار در جلوی تلفن دیده می‌شود. این پنل از نوع OLED با کنتراست بالا بوده و نرخ رفرش آن 90 هرتز است. اگرچه، ما قبلا این نوع پنل‌ها را در برخی از تلفن‌های پرچمدار هم دیده بودیم، اما طراحی این پنل هنوز هم آینده‌نگر و زیبا است.

موتورولا اج

ما نمی‌توانیم بگوییم که این طراحی مورد پسند همگان خواهد بود، اما حداقل باید بگوییم که شاید این طراحی به عنوان یک نقطه مثبت برای تبلیغات موتورولا اج مطرح شود. به هرحال، صفحه‌نمایش این دستگاه در طرفین لب‌به‌لب است و حاشیه‌های بالا و پایین آن از استانداردهای امروزی پنل‌های نمایشگر تبعیت می‌کنند. یک حفره در گوشه سمت چپ بالای پنل قرار دارد که دوربین سلفی 25 مگاپیکسل را میزبانی می‌کند. اندازه این حفره کوچک است و در بسیار از موارد به چشم نمی‌آید. صفحه‌نمایش موتورولا اج توسط گوریلا گلس 5 شرکت کورنینگ محافظت می‌شود.

موتورولا اج

پنل پشتی تلفن نیز به اندازه صفحه‌نمایش آن زیبا است، اما یکی از نقاط ضعف به پلاستیک آن مربوط می‌شود. هرچند که پنل پشت از جنس پلاستیک است، اما طراحی آن ما را خوشنود می‌کند. در این پنل دوربین چهارگانه با آرایش عمودی قرار دارد. یک لنز به صورت مستقل و سه لنز دیگر در یک مجموعه قرار گرفته‌اند. فلاش LED هم در کنار دوربین تعبیه شده است.

موتورولا اج

صفحه‌نمایش

تلفن جدید موتورولا از یک نمایشگر 6.7 اینچی OLED با رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل بهره می‌گیرد. این پنل از نرخ رفرش 90 هرتز پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید سه حالت 60 هرتز، 90 هرتز و خودکار را برای آن انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که یکی از نقاط ضعف این پنل، عدم پشتیبانی آن از فناوری HDR10 است. البته، مدل اج پلاس از این فناوری پشتیبانی می‌کند. همین ضعف باعث می‌شود که سرویس‌هایی، مانند نتفلیکس و آمازون پرایم شما را به تماشای محتوای SD محدود کنند.

موتورولا اج

حداکثر روشنایی پنل این تلفن در حالت دستی به 416 نیت رسید. این مقدار در حالت روشنایی تطابقی (Adaptive Brightness) به 595 نیت می‌رسید. یکی از موارد جالب زمانی مشاهده شد که قابلیت تقویت نور در مقابل نور خورشید فقط به حالت 90 هرتز محدود شده بود. این درحالیست که نور نمایشگر در حالت 60 هرتز به 416 نیت رسیده بود.

موتورولا باید این پنل را در کارخانه تنظیم می‌کرد تا سطح پاشش نور آن با حالت‌های مختلف تطابق داشته باشد. حداقل میزان روشنایی در رنگ سفید با نور یک درصد معادل 2.3 نیت بود.

موتورولا اج

تولید رنگ‌ها در پنل این تلفن بسیار خوب است. کاربران می‌توانند با انتخاب حالت‌های طبیعی، تقویت شده و اشباع شده به نتیجه دلخواه خود برسند.

باتری

ظرفیت باتری موتورولا اج ظرف 30 دقیقه از صفر به 37 درصد می‌رسد که نتیجه متوسطی به حساب می‌آید. شارژ کامل باتری تا 2 ساعت و 32 دقیقه به طول می‌انجامد.

وب‌سایت GSMArena با بررسی باتری این تلفن اعلام کرد که پایداری آن به صورت میانگین 102 است. عملکرد باتری در بخش‌هایی، مثل پخش ویدیو، مکالمه، وبگردی و استند‌بای بسیار خوب است.

موتورولا اج

بلندگو

هردو تلفن موتورولا اج از بلندگوهای استریو ترکیبی استفاده می‌کنند که یک انتخاب معمولی به نظر می‌رسد. بلندگوی این تلفن‌ها از قابلیت Moto Audio پشتیبانی می‌کنند تا بسته به شرایط مختلف (پخش فیلم، موسیقی و اجرای بازی‌ها) کیفیت صداها تغییر کند. به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت که این بلندگوها عالی نیستند، اما بد هم نیستند و نیازهای کاربران معمولی را پاسخ می‌دهند.

موتورولا اج

عملکرد و بنچمارک

موتورولا اج به تراشه اسنپدراگون 765G و مودم 5G یکپارچه مجهز شده است. همین موضوع باعث می‌شود که افرادی با سلایق مختلف این تلفن را بپسندند. این تراشه از پردازنده گرافیکی Adreno 620 کمک می‌گیرد که یکی از قدرتمندترین تراشه‌ها در این کلاس قیمتی است. حافظه رم این گوشی از نوع LPDDR4X بوده و حافظه داخلی آن از فناوری UFS 2.1 استفاده می‌کند. درون اسنپدراگون 765G مودم X52 شرکت کوالکام تعبیه شده است که از شبکه‌های LTE و 5G پشتیبانی می‌کند.

موتورولا اج

ما این تلفن را در بنچمارک‌های مختلف آزمایش کرده‌ایم که نتایج آن‌ها را می‌توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید.

موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج

دوربین

همانطور که گفته شد، موتورولا اج برای ضبط ویدیو‌ها و ثبت تصاویر از یک دوربین چهارگانه کمک می‌گیرد. کیفیت تصاویر ثبت شده توسط این دوربین معادل 16 مگاپیکسل است. کیفیت تصاویر در حالت روز بسیار خوب است. کنتراست و دامنه داینامیک عالی این دوربین را یاری می‌کنند تا کیفیت بهتری را به کاربر ارایه دهد. در بخش رنگ‌ها نیز هیچ مسئله خاصی وجود نداشت و رنگ‌ها کاملا طبیعی بودند. هم‌چنین، هیچ نویزی در این حالت (16 مگاپیکسل/روز) مشاهده نمی‌شود.

موتورولا اج

ما برخی از تصاویر را در حالت HDR خودکار ثبت کردیم و تنها نقطه ضعف در این بخش از بین رفتن جزییات کمی از تصویر بود که اصلا به چشم نمی‌آید. در حالت کلی پیشنهاد می‌کنیم که برای تصویربرداری از حالت HDR خودکار استفاده کنید.

موتورولا اج

در ادامه، نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین موتورولا اج را مشاهده می‌کنید که در حالت‌های مختلفی ثبت شده‌اند.

موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج موتورولا اج

نتیجه‌گیری

شاید بسیاری از افراد موتورولا اج را دوست نداشته باشند، این امر به دلیل حضور ضعیف موتورولا در بازار تلفن‌های هوشمند است. موتورولا در این بازار عقب مانده است و زمان بسیار زیادی برای احیای بخش موبایل خود لازم دارد. معرفی تلفن جدید دردی از این شرکت دوا نمی‌کند، اما در نهایت، این افراد هستند که تلفن موردعلاقه خود را انتخاب می‌کنند.

موتورولا اج

موتورولا اج از یک صفحه‌نمایش و سخت‌افزار بسیار خوب استفاده می‌کند که برای اجرای بازی‌ها نیز مناسب است. باتری خوب یکی دیگر از نقاط قوت آن به حساب می‌آید تا کاربرانی با مصارف بالا را پوشش دهد. کیفیت دوربین هم بسیار خوب است و تصاویر عالی را در طول روز ثبت می‌کند. به علاوه، برخی دیگر از ویژگی‌های قدیمی موردعلاقه ما نیز در این تلفن پیدا شد که می‌توان به جک 3.5 میلی‌متری هدفون، شکاف کارت حافظه و رادیو FM اشاره کرد.

موتورولا اج

در آن روی سکه نیز، طراحی ضعیف پنل پشتی حس خوبی را به ما منتقل نکرد، هرچند که زیبا بود. عدم پشتیبانی از فناوری HDR10 در هنگام پخش محتواها نیز ما را ناراحت می‌کند. هردو تلفن اج و اج پلاس از یک پنل استفاده می‌کنند، اما پنل مدل اج از این فناوری پشتیبانی نمی‌کند. به نظر می‌رسد که نرم‌افزار تلفن محدود شده است و امیدواریم که موتورولا با ارایه یک آپدیت نرم‌افزاری، پشتیبانی از فناوری HDR10 را به مدل اج اضافه کند.

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا و عدم جذب اثرانگشت
  • صفحه‌نمایش OLED بزرگ خمیده با نرخ رفرش 90 هرتز و بریدگی کوچک دوربین سلفی
  • عمر باتری
  • بلندگوهای استریو
  • تراشه گیمینگ قدرتمند
  • دوربین عالی در با ثبت تصاویر عالی در روز
  • دوربین سلفی
  • شکاف کارت حافظه، رادیو FM و جک 3.5 میلی‌متری هدفون

نقاط ضعف:

  • عدم پشتیبانی صفحه‌نمایش از فناوری HDR و عدم پشتیبانی از استریم محتوای فول اچ‌دی در وب
  • شارژر نه چندان سریع
  • دوربین تله‌فوتو تصاویر را در مقیاس بزرگی ذخیره می‌کند
  • عملکرد ضعیف دوربین در شب و محیط‌های تاریک با وجود قابلیت Night Vision

نوشته بررسی اسمارت‌فون موتورولا اج (Motorola Edge)؛ نام موتورولا زنده می‌شود؟! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.