بررسی اسمارت‌فون میان‌رده شیائومی Mi A3 | تقریبا بی‌نقص!

شیائومی Mi A3

شرکت شیائومی در سال گذشته میلادی از اسمارت‌فون Mi A3 رونمایی کرد. این تلفن یکی از محبوب‌ترین تلفن‌های هوشمند بوده که در کشور ما نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. تلفن جدید شیائومی عضوی از پروژه اندروید وان شرکت گوگل است. این نسخه از اندروید بدون هیچ رابط کاربری اضافه‌ای برروی Mi A3 نصب شده و شما می‌توانید از اندروید خام این گوشی لذت ببرید.

شیائومی Mi A3

تراشه اسنپدراگون 665، صفحه‌نمایش سوپرآمولد، دوربین سه‌گانه و سنسور اثرانگشت زیر نمایشگر از مواردی هستند که محبوبیت این تلفن را بیشتر می‌کنند. ما این گوشی را در بخش‌های مختلفی بررسی کرده‌ایم تا شما را از مزایا و معایب آن آگاه کنیم. اگر قصد خرید Mi A3 را دارید و یا کنجکاو هستید که عملکرد آن را در بخش‌های مختلف شاهد باشید، ما را در ادامه همراهی کنید.

شیائومی Mi A3

طراحی

پنل اسمارت‌فون شیائومی از جنس شیشه بوده و فریم دور آن هم از جنس پلاستیک محکم است. در هردو طرف تلفن از محافظ گوریلا گلس 5 استفاده شده تا این دستگاه در برابر ضربه‌‌های ناگهانی مقاوم باشد. طراحی ظاهری Mi A3 شباهت زیادی به مدل پرچمدار Mi 9 دارد. کیفیت ساخت و طراحی این محصول نیز به اندازه Mi 9 بالا است و حس یک تلفن پرچمدار را به شما منتقل می‌کند.

شیائومی Mi A3
شیائومی Mi A3 و Mi 9

در بخش جلویی تلفن یک پنل باکیفیت سوپرآمولد با رزولوشن اچ‌دی پلاس قرار گرفته است. در بالای پنل شکاف قطره‌ای شکل دوربین سلفی دیده می‌شود. گوشه‌های نمایشگر کمی خمیده هستند، اما طراحی کلی آن تخت است و ما این طراحی را می‌پسندیم.

شکاف بالای نمایشگر یک دوربین 32 مگاپیکسلی را میزبانی می‌کند. بلنگوی مکالمه هم در بالای این دوربین قرار دارد که بسیار باریک است. سنسور‌های تلفن در سمت چپ این بلندگو تعبیه شده‌اند.

شیائومی Mi A3

رزولوشن پایین نمایشگر این تلفن در بررسی‌های مختلف به یک نقطه ضعف تبدیل شده است، اما رنگ‌های پنل Mi A3 در نگاه اول با طراوت هستند و کنتراست تصویر هم عالی به نظر می‌رسد. ولی ما در برخی از تصاویر پس‌زمینه ثابت شاهد پیکسلیزاسیون شدن آن‌ها بودیم. این مسئله به دلیل چیدمان ماتریسی PenTile در پیکسل‌ها رخ می‌دهد.

چانه پایینی تلفن بسیار بزرگ است و ما انتظار داریم که یک پنل OLED در کنار این چانه دیده شود. صفحه‌نمایش تلفن توسط گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود که استفاده از آن در یک تلفن میان‌رده ارزان ما را خوشحال می‌کند.

شیائومی Mi A3

صفحه‌نمایش

رزولوشن نمایشگر میان‌رده اقتصادی شیائومی معادل 720 در 1560 پیکسل است که تراکم پیکسلی آن به 286ppi می‌رسد. رزولوشن پنل بالا نیست اما واقعا خوب است، البته، استفاده از آرایش PenTile برای پنل‌هایی با وضوح پایین مناسب نیست. همین موضوع باعث کاهش کیفیت تصاویر می‌شود.

شدت این مسئله به حدی بود که ما متوجه پیکسلیزاسیون تصاویر می‌شدیم. به خصوص در تصاویر پس‌زمینه ثابت که کیفیت نمایش متن‌ها در آن پایین بودند. هرچند، این پنل برای کاربرانی با مصارف معمولی روزمره بسیار مناسب است، اما برای افراد حرفه‌ای گزینه مناسبی نخواهد بود.

شیائومی Mi A3

روشنایی پنل OLED این تلفن به 363 نیت می‌رسد. البته، Mi A3 به رابط کاربری MIUI شیائومی مجهز نشده و فاقد حالت High Brightness است. بنابراین، مقدار روشنایی پنل آن در تمامی حالت‌ها و محیط‌های مختلف معادل 363 نیت بوده و بیشتر از آن نخواهد بود. (حتی در حالت Auto Brightness)

شیائومی Mi A3

حداقل روشنایی نیز 14.9 نیت بود که نتیجه بسیار ضعیفی به حساب می‌آید. ما طی چند سال اخیر که تلفن‌های مختلفی را مورد بررسی قرار داده‌ایم، حداقل مقدار روشنایی آن‌ها بین 1 تا 4 نیت بود.

شیائومی Mi A3

باتری

اسمارت‌فون Mi A3 شیائومی به یک باتری 4030 میلی‌آمپری مجهز شده است. این باتری از فناوری شارژ Quick Charge 3.0 با توان 18 وات پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این فناوری باتری تلفن ظرف مدت 30 دقیقه به میزان 45 درصد شارژ می‌شود. شارژ کامل دستگاه حدود یک ساعت و چهل دقیقه طول می‌کشد.

تلفن شیائومی در آزمایش استقامت باتری GSMArena حدود 101 ساعت دوام آورد که در این سطح امتیاز بالایی محسوب می‌شود. این باتری در آزمایش وبگردی معادل 12 ساعت و 30 دقیقه و در آزمایش پخش ویدیو 21 ساعت روشن ماند.

شیائومی Mi A3

عملکرد باتری در حالت استندبای متوسط بود، زیرا Mi A3 از رابط MIUI استفاده نمی‌کند، در نتیجه، بهینه‌سازی‌های مختلف نرم‌افزاری در آن وجود ندارند.

بلندگو

شیائومی Mi A3 از یک بلنگوی تنها برای پخش صداها کمک می‌گیرد. صدای خروجی این بلندگو بالاست و در آزمایش‌های ما نتیجه خوبی را کسب کرد. میزان خروجی صدا بسیار دلپذیر بوده و صداهای آن قدرتمند و عمیق هستند. ما هیچ صدای ناهنجاری در نوت‌های مختلف موسیقی‌های پخش شده نشنیدیم. در نتیجه، اسمارت‌فون شیائومی را در این بخش عالی می‌دانیم.

شیائومی Mi A3

کیفیت صدا

کیفیت صدای خروجی این تلفن در هنگام اتصال به یک آمپلی‌فایر خروجی خوب است. البته، این کیفیت خوب هنگامی رخ می‌دهد که صدای خروجی در سطح متوسط باشد. کیفیت صدا پس از اتصال یک هدفون استاندارد بدتر شد و ما از عملکرد آن راضی نبودیم.

شیائومی Mi A3

عملکرد

Mi A3 شیائومی از تراشه اسنپدراگون 665 استفاده می‌کند. این تراشه 11 نانومتری از چهار هسته Kryo 260 Gold و چهار هسته Kryo 260 Silver تشکیل شده است. پردازنده گرافیکی هم از تراشه Adreno 610 کمک می‌گیرد.

شیائومی Mi A3

اسنپدراگون 665 از DSP و ISP جدید استفاده می‌کند تا کیفیت تصاویر دوربین 48 مگاپیکسلی را بهبود ببخشد. ما این تلفن را در بنچمارک‌های معتبر و معروف آزمایش کرده‌ایم که نتایج آن‌ها را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3

با مشاهده این بنچمارک‌ها می‌توان نتیجه گرفت که Mi A3 در سطح قیمتی خود بسیار سریع است. این عملکرد این تلفن به لطف تراشه اسنپدراگون 665 و صفحه‌نمایش اچ‌دی بسیار خوب است. به عبارتی ساده‌تر باید بگوییم که میان‌رده شیائومی علاوه‌بر اجرای کارهای روزمره کاربران، برای انجام امور نسبتا سنگین هم مناسب خواهد بود.

ما در طول آزمایش خود افزایش محسوس دما را حس نکردیم. به طور کلی، این محصول در رده قیمتی خود یکی از بهترین تلفن‌های هوشمند به حساب می‌آید که هیچ هنگ و لگی در آن مشاهده نمی‌شود.

دوربین

هندست چینی‌ها به یک دوربین سه‌‌گانه مجهز شده است. البته، فقط دو دوربین آن فعال است. (همانند اسمارت‌فون Mi 9T) دوربین اصلی از سنسور بزرگ ½ اینچی با رزولوشن 48 مگاپیکسل استفاده می‌کند که در پشت لنز 26 میلی‌متری 12 مگاپیکسل قرار دارد.

در بالای این دوربین یک سنسور 8 مگاپیکسل در پشت لنز 13 میلی‌متری تعبیه شده است که برای تصویربرداری التراواید مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زیر دوربین اصلی نیز یک سنسور 2 مگاپیکسل در پشت لنز f/2.4 دیده می‌شود. این سنسور برای ثبت اطلاعات عمق تصاویر در حالت پرتره به کار گرفته می‌شود.

کیفیت تصاویر ثبت شده توسط Mi A3 به صورت پیش‌فرض 12 مگاپیکسل است. این دوربین سطح بالایی از جزییات و رنگ‌ها را ثبت می‌کند. کنتراست تصاویر بسیار عالی بوده و دامنه داینامیک نیز بسیار وسیع است.

تصاویر در حالت کلی شفاف هستند، اما این شفافیت را نمی‌توان عالی خواند. این دوربین در طول روز هیچ مشکل خاصی ندارد، اما در برخی از تصاویر (مانند عکس دوم مجموعه زیر) موج‌هایی دیده می‌شوند. در ادامه می‌توانید نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین Mi A3 را در محیط‌های مختلف ملاحظه کنید.

شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3 شیائومی Mi A3

نتیجه‌گیری

شیائومی Mi A3 نسبت به مدل قبلی خود بهبود‌های نسبتا خوبی را تجربه کرده است. اضافه شدن جک 3.5 میلی‌متر هدفون، شکاف کارت حافظه و رادیو FM از مواردی بود که طرفداران این برند چینی را به سری Mi A امیدوار کرد. شیائومی حتی برای راضی نگه داشتن کاربران یک باتری بزرگ‌تر با ظرفیت 4030 میلی‌آمپر را درون Mi A3 تعبیه کرد.

شیائومی Mi A3

از سایر مواردی که محبوبیت این تلفن را افزایش می‌دهند نیز می‌توان به کیفیت ساخت بالا، صفحه‌نمایش OLED، سنسور اثرانگشت زیر نمایشگر، دوربین بهبودیافته و تراشه جدید اشاره کرد. تمامی قابلیت‌های سخت‌افزاری بیان شده در یک تلفن اقتصادی بسیار عالی هستند.

هرچند، شیائومی برای ارزان‌تر شدن دستگاه خود اقداماتی، مانند کاهش وضوح صفحه‌نمایش را در دستور کار خود قرار داده است. در نتیجه، این نمایشگر برای خواندن متن‌های طولانی مناسب نیست.

شیائومی Mi A3

آن چه که صفحه‌نمایش این تلفن را بهتر می‌کند، کیفیت خوب آن در پخش فیلم‌ها و اجرای بازی‌ها است. چرا که کاربران در این مواقع متوجه پیکسلیزاسیون تصویر نمی‌شوند. اگر شما برای ویرایش حرفه‌ای ویدیو‌ها به دنبال یه تلفن خوب هستید، ما Mi A3 را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. اما اگر یک کاربر معمولی با سرگرمی‌های روزانه هستید، این تلفن برای شما مناسب خواهد بود.

نقاط قوت:

  • استفاده از محافظ گوریلا گلس 5 در دو طرف، تنوع رنگ
  • صفحه‌نمایش بزرگ OLED
  • سنسور اثرانگشت سریع و دقیق
  • عمر باتری
  • بلندگو با صدای بالا
  • عملکرد خوب سخت‌افزار، مناسب برای اجرا بازی‌ها
  • اندروید وان
  • دوربین خوب در اکثر محیط‌ها (روز و شب)
  • دوربین سلفی خوب
  • جک 3.5 میلی‌متری، شکاف کارت حافظه، رادیو FM، مادون قرمز

نقاط ضعف:

  • رزولوشن 720p برای نمایشگر تلفن پایین است
  • نبود حالت تقویت نور صفحه‌نمایش در محیط‌ بیرون
  • کیفیت پایین صدای خروجی

نوشته بررسی اسمارت‌فون میان‌رده شیائومی Mi A3 | تقریبا بی‌نقص! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.