بررسی اسمارت‌فون ۱۹۹ دلاری نوکیا ۵٫۳؛ بهترین هندست در بازه قیمتی خود!

نوکیا 5.3

اسمارت‌فون نوکیا 5.3 با قیمت 199 دلاری خود یکی از کاندیداهای خوب در بخش تلفن‌های پایین‌رده به حساب می‌آید. تلفن‌هایی با قیمت 400 دلار تمامی نیازهای کاربران را برطرف می‌کنند، اما باید دید تلفن‌هایی با نصف این قیمت می‌توانند نیازهای یک کاربر معمول را برطرف کنند؟ نوکیا 5.3 یکی از محصولات شرکت HMD Global با این قیمت به بازار عرضه شده است. ما با اطمینان می‌توانیم بگوییم که کیفیت این محصول حداقل در بیشتر موارد با اسمارت‌فون‌های میان‌رده برابری می‌کند.

نوکیا 5.3 با ویژگی‌های نرم‌افزاری و توانایی‌های خود به عنوان یک تلفن هوشمند برای مصارف روزانه شما را شگفت‌زده می‌کند. البته، در بخش‌های دوربین و صفحه‌نمایش نباید انتظار داشت که عملکردی مانند تلفن‌های پرچمدار را شاهد باشیم.

طراحی

پنل پشتی این هندست از جنس پلاستیک کامپوزیت بوده و براق است. هیچ نوع بافتی در پشت پنل نیز مشاهده نمی‌شود. انعطاف‌پذیری این پنل بالا است و منحنی اطراف آن به صفحه‌نمایش 6.55 اینچی ختم می‌شود. ضخامت تلفن معادل 8.5 میلی‌متر است و فقط 185 گرم وزن دارد. وزن و ضخامت گوشی باعث می‌شود که کنترل آن در دستان‌تان راحت‌ باشد. اما در نظر داشته باشید که با محصولی عریض طرف هستیم. در نتیجه، افرادی با دستان کوچک نمی‌توانند از آن به راحتی استفاده کنند.

نوکیا 5.3

دکمه پاور نوکیا 5.3 زیر دکمه‌های تنظیم صدا قرار گرفته است. درون این دکمه یک چراغ نوتیفیکیشن تعبیه شده که جلوه زیبایی به تلفن می‌دهد. این چراغ هنگام دریافت پیام‌ها چشمک می‌زند، اما در سایر مواقع همیشه به رنگ سفید درمی‌آید. همین چراغ باعث جلب توجه کاربران می‌شود و بسیار چشم‌نواز است.

نوکیا 5.3

یک دکمه اضافی در سمت چپ تلفن دیده می‌شود. این دکمه به منظور فراخوانی دستیار صوتی گوگل اسیستنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکان قرارگیری دکمه منظور به حدی بد است، که من هنگام در دست گرفتن تلفن چندین بار به صورت اتفاقی آن را فشار دادم. این موضوع بسیار آزاردهنده است، چرا که زمان بازکردن قفل تلفن به طول می‌انجامد و این مسئله خوشایند نخواهد بود. البته، می‌توان این دکمه را از قسمت تنظیمات غیرفعال کرد، اما هیچ قابلیتی برای پیکربندی مجدد و استفاده مفید از آن وجود ندارد. نوکیا 5.3 یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون در بالا و یک بلندگو در پایین را داراست. میزان صدای خروجی از این بلندگو زیاد بوده، اما مقدار باس خروجی از صدا بسیار کم است.

صفحه‌نمایش

رزولوشن 6.5 اینچی نوکیا 5.3 از نوع IPS LCD است. رزولوشن نیز معادل 1600 در 720 پیکسل است. در نتیجه، رزولوشن ویدیوها در یوتیوب اچ‌دی خواهد بود. اگرچه، این رزولوشن برای یک تلفن 199 دلاری بسیار مناسب است. هرچند، میزان کم نور پنل ما را رنج می‌داد. به طوری که در برخی از مواقع نیاز خواهید داشت که نور را در حداکثر حالت تنظیم کنید. حتی مشاهده صفحه‌نمایش در زیر نور مستقیم آفتاب نیز سخت است. قابلیت تنظیم خودکار نور نمایشگر نیز آزاردهنده بوده و به سختی به یک نقطه مناسب می‌رسد.

نوکیا 5.3

یک دوربین سلفی درون شکاف قطره‌ای شکل پنل نوکیا 5.3 وجود دارد. در حاشیه پایینی تلفن نیز نام این برند حک شده است. به طور کلی، صفحه‌نمایش این هندست برای مصارف عادی مناسب به نظر می‌رسد، اما نباید انتظار داشت که این پنل همانند پنل پرچمداران گران‌قیمت بوده و برای مصارفی مانند تولید محتوای مالتی‌مدیا مورد استفاده قرار بگیرد.

رزولوشن پایین نمایشگر به معنای کم شدن جزییات تصویر است، اما من متوجه شدم که تنظیمات رنگ این صفحه‌نمایش در حالت پیش‌فرض بسیار خوب به نظر می‌رسد. پنل این تلفن به دلیل عریض بودن خود برای تماشای فیلم‌ها مناسب است.

دوربین

امروزه تلفن‌های 199 دلاری نیز دارای چهار دوربین هستند، اما بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که از لنزهای کمتری در مجموعه دوربین تلفن خود استفاده کنند. نوکیا در آن دسته از شرکت‌ها قرار ندارد و هندست خود را به چهار دوربین مجهز کرده است. مجموعه دوربین نوکیا 5.3 از یک سنسور اصلی 13 مگاپیکسل، یک سنسور التراواید 5 مگاپیکسل، یک سنسور عمق و یک لنز ماکرو 2 مگاپیکسل تشکیل شده است. کیفیت دوربین سلفی نیز به 8 مگاپیکسل می‌رسد.

نوکیا 5.3

تعداد دوربین زیاد لزوما به معنای افزایش کیفیت تصاویر نبوده و نوکیا 5.3 نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان مثال، هیچ کدام از سنسورهای واید یا التراواید این تلفن نور کافی نداشته و میزان اکسپوژر آن‌ها به همراه دامنه داینامیک متفاوت است. تصاویر ماکرو نیز به انداره کیفیت 2 مگاپیکسلی سنسور هستند.

نوکیا 5.3 نوکیا 5.3 نوکیا 5.3 نوکیا 5.3 نوکیا 5.3

حالت شبانه دوربین نیز عملکرد عالی ندارد و تفاوت بسیار کمی میان تصاویر روز و شب دیده می‌شود. عملکرد حالت پرتره هم به همین ترتیب است. کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی در محیط‌های داخلی قابل قبول است، اما این دوربین در محیط‌های بیرون از خانه عملکرد چندان مناسبی را از خود نشان نمی‌دهد.

عملکرد

نوکیا 5.3 از تراشه اسنپدراگون 665 به همراه 3، 4 یا 6 گیگابایت رم بهره می‌برد. تلفن مورد بررسی من دارای 4 گیگابایت رم است و اموری، مانند مرور شبکه‌های اجتماعی، ارسال پیام و برقراری تماس را بدون هیچ مشکلی انجام می‌دهد. هرچقدر به سوی انجام کارهای سنگین، مانند مشاهده ویدیو در یوتیوب می‌رویم، سرعت تلفن نیز به تبع آن کاهش می‌یابد. برای مثال، تغییر حالت دوربین به حالت پرتره چند ثانیه طول کشید و پس از خروج از بازی‌های سنگین با چند ثانیه کندی مواجه شدم تا تلفن به حالت عادی خود برگردد.

نوکیا 5.3

باتری و امنیت

هندست پایین‌رده فنلاندی‌ها برای تامین انرژی خود به یک باتری 4000 میلی‌آمپری مجهز شده است. این باتری برای یک تلفن با صفحه‌نمایش دارای رزولوشن پایین و پردازنده ضعیف عمر بیشتری را برای روشن ماندن به ارمغان می‌آورد. من این تلفن را در خانه مورد بررسی قرار دادم و به همین دلیل از اینترنت وای‌فای استفاده می‌کردم. به عبارتی دیگر، عملکرد باتری این تلفن بهتر از اکثر تلفن‌های موجود در بازار نبود و فقط مشخصات فنی باعث می‌شوند که افراد به سراغ آن بروند.

نوکیا 5.3

من در طول استفاده خود از این گوشی، شبکه‌های اجتماعی را مرور می‌کردم. در برخی از موارد نیز چند تصویر ثبت کرده و به برقراری چند تماس ویدیویی و صوتی می‌پرداختم. پیام‌رسانی و اجرای بازی در برخی از اوقات را نیز به موارد فوق اضافه کنید. باتری نوکیا 5.3 با وجود این موارد حداقل تا دو روز روشن می‌ماند، البته به شرطی که استفاده شما در روز دوم نسبت به روز قبل کمتر باشد. پخش ویدیو بیشترین فشار را برروی باتری ایجاد می‌کند. این تلفن از فناوری شارژ سریع هم پشتیبانی نکرده و شارژ آن به وسیله یک کابل انجام می‌پذیرد.

نوکیا 5.3

در پشت تلفن یک سنسور اثرانگشت برای بازکردن قفل آن تعبیه شده است. این سنسور در عین سادگی امنیت را برای شما به ارمغان می‌آورد. هرچند، شما می‌توانید از قابلیت سیستم تشخیص چهره نیز برای بازکردن قفل تلفن کمک بگیرید. هردو روش سریع و قابل اطمینان هستند. اما سنسور اثرانگشت در هنگام مرطوب بودن انگشت من کار نمی‌کرد. هرچند، شما می‌توانید در این سنسور با کشیدن انگشتان خود به سوی پایین، سایه نوتیفیکیشن را برروی صفحه گوشی مشاهده کنید. این موضوع یک قابلیت کاربردی و مفید سنسور اثرانگشت نوکیا 5.3 است که من به آن علاقه‌مند شدم.

نتیجه‌گیری

شاید شما پس از خواندن این مطلب تصور کنید که نوکیا 5.3 هیچ ارزش خریدی ندارد. اما من تمامی جوانب مثبت و منفی آن را بیان کردم تا انتخاب صحیحی برای خرید یک تلفن پایین‌رده داشته باشید. قیمت این تلفن 199 دلار است و شما می‌توانید انتظار داشته باشید که نوکیا 5.3 تمامی نیازهای روزمره‌تان را برطرف کند. حتی این تلفن در برخی از موارد فراتر از قیمت خود عمل کرد. تلفن‌های زیادی در این بازه قیمتی وجود دارند، اما نوکیا 5.3 به راحتی می‌تواند آنچه را که مردم برای رسیدن به هدف‌های خود نیاز دارند را فراهم کند.

این تلفن 199 دلاری مدرن و جذاب می‌تواند بازی‌ها و برنامه‌های سنگین را اجرا کرده و باتری مناسب آن نیز شما را در این مسیر ناامید نمی‌کند. البته، همانطور که گفتیم، نباید انتظار داشته باشید که این محصول در بخش‌هایی مانند عکاسی و صفحه‌نمایش همانند یک تلفن 700 دلاری باشد.

نقاط قوت:

  • عمر باتری
  • صفحه‌نمایش بزرگ
  • دریافت آپدیت‌های نرم‌افزاری تا دو سال
  • ظاهر مناسب

نقاط ضعف:

  • عملکرد ضعیف دوربین
  • نور ضعیف صفحه‌نمایش

نوشته بررسی اسمارت‌فون 199 دلاری نوکیا 5.3؛ بهترین هندست در بازه قیمتی خود! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.