بررسی اولیه اسمارت‌فون نوکیا ۹ PureView

به‌نظر می‌رسد که کمپانی HMD برای تثبیت موقعیت خود در بازار اسمارت‌فون‌های اندرویدی و احیاء دوران شکوه‌مند برند نوکیا با تمام قوا تلاش می‌کند و رونمایی از گوشی پرچم‌دار نوکیا 9 PureView نیز شاهدی بر این ادعا است. اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار امروزی با 3 یا 4 دوربین پشتی روانه بازار می‌شوند؛ در حالی‌که نوکیا 9 PureView با برخورداری از 5 دوربین در پشت دستگاه، استاندارد جدیدی را در این حوزه تعریف نموده است. در ادامه به بررسی این هندست قدرتمند از جوانب مختلف خواهیم پرداخت.

  • طراحی

نوکیا 9 PureView نمونه‌ای تکامل‌یافته از اسمارت‌فون نوکیا 7.1 محسوب می‌شود. پنل پشتی شیشه‌ای، نمایشگر غول‌پیکر 5.99 اینچی و تزئینات آلومینیومی در طرفین بدنه، ظاهر جذابی به این دستگاه بخشیده است. با این‌حال انحنای لبه‌ها در مقایسه با نوکیا 7.1 کمی بیش‌تر شده و این موضوع، حمل‌ونقل آسان‌تر گوشی را به‌دنبال دارد. بعلاوه نوکیا 9 PureView با وزن 172 گرمی و ابعاد 155 در 75 در 8 میلی‌متری خود اگرچه باریک‌ترین و سبک‌ترین اسمار‌ت‌فون بازار به‌شمار نمی‌رود؛ اما به لطف کیفیت ساخت مناسب، حمل گوشی با یک دست نیز رضایت‌بخش خواهد بود.

استفاده از روکش محافظ گوریلاگلس 5 در قسمت پشتی و جلویی گوشی ضمن افزایش استحکام آن امکان بهره‌مندی از فناوری شارژ بی‌سیم را فراهم می‌کند. بعلاوه این هندست همانند بسیاری از پرچم‌داران امروزی مجهز به اسکنر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر است. گواهی حفاظتی IP67 مقاومت نسبی دستگاه در مقابل گردوغبار و رطوبت را تضمین نموده و کاربران هنگام بارش باران نیز با آسودگی می‌توانند از گوشی خود استفاده کنند.

نوکیا 9 PureView فاقد جک صوتی هدفون است؛ اما با وجود درگاه USB-C و بلوتوث، کاربران قادر به اتصال تجهیزات صوتی به گوشی خواهند بود.

  • نمایشگر

بی‌تردید نمایشگر اولد نوکیا 9 PureView با رزولوشن 2K و اندازه 6 اینچی خود کاملا جذاب و چشم‌نواز به‌نظر می‌رسد. حواشی باریک تعبیه شده در قسمت‌های فوقانی و تحتانی نمایشگر کاملا آراسته بوده و فضای حقیقی نمایشگر نیز با هیچ‌گونه ناچ یا حفره‌ای اشغال نشده است. پنل‌های اولد پیشین با مشکل انحراف رنگ‌ها در برخی زوایای نمایشی دست‌به‌گریبان بودند؛ اما خوش‌بختانه پنل اولد پرچم‌دار نوکیا در کلیه زوایا رنگ‌ها را به‌صورت زنده و واقعی نمایش می‌دهد. با وجود کیفیت نسبتا عالی رنگ‌ها، کنتراست و روشنایی نمایشگر به‌نظر می‌رسد که نوکیا 9 PureView در این حوزه پیشتاز نخواهد بود.

  • کارآیی، حافظه و باتری

تراشه اسنپ‌دراگون 845 ساخت کوالکام به‌همراه 6 گیگابایت رم، قلب تپنده نوکیا 9 PureView را تشکیل می‌دهند. اگرچه این تراشه چندان جدید نیست؛ اما توانمندی آن برای اجرای بی‌نقص سیستم‌عامل اندروید پای بیش از حد موردنیاز است و کاربران هنگام کار با گوشی هیچ‌گونه وقفه یا تاخیری را مشاهده نخواهند کرد. این هندست تنها با 128 گیگابایت حافظه‌داخلی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد؛ با این‌حال این میزان حافظه برای اکثر کاربران کفایت می‌کند. باتری 3320 میلی‌آمپرساعتی امکان استفاده از گوشی برای یک روز کامل را به کاربران نوید می‌دهد. این باتری با استفاده از یک شارژر پرسرعت 10 واتی شارژ می‌شود.

نوکیا 9 PureView اساسا با ویژگی‌های یک گوشی پرچم‌دار سال 2018 تولید می‌شود و با توجه به قیمت‌گذاری 699 دلاری (حدودا 535 پوندی) دستگاه، گزینه‌ای منطقی به‌شمار می‌آید.

  • دوربین

دوربین‌های نوکیا 9 PureView مشخصه جالب این هندست محسوب می‌شوند. پنل جلویی گوشی از یک دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی میزبانی می‌کند؛ در حالی‌که آرایه‌ای از 5 دوربین 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 نیز در بخش پشتی دستگاه به چشم می‌خورد. 2 عدد از دوربین‌ها مجهز به لنز RGB بوده و 3 نمونه دیگر نیز از لنز مونوکروم بهره می‌گیرند. فلاش LED و یک حسگر TOF سایر اجزای ماژول دوربین را تشکیل می‌دهند. HMD طراحی لنزهای این ماژول را به شرکت زایس محول نموده است.

این پیکره‌بندی با وجود طراحی ظاهرا عجیب خود بسیار هوشمندانه عمل می‌کند. عملیات عکاسی با استفاده از هر 5 لنز دوربین انجام می‌شود و نتایج ثبت شده جهت ایجاد تصویر نهایی با یکدیگر ادغام خواهند شد. سایر گوشی‌ها در حالت HDR چندین تصویر را به‌صورت هم‌زمان ثبت می‌کنند؛ اما نوکیا 9 PureView این‌کار را با شیوه‌ای منحصربه‌فرد انجام می‌دهد. نوکیا مدعی است که میزان نور دریافتی این دوربین نسبت به سایر رقبا 10 برابر بیش‌تر است و به لطف عکاسی با فرمت‌های غیرفشرده RAW و DNG و استفاده از اپلیکیشن ادوبی لایت‌روم امکان ویرایش عمیق‌تر عکس‌ها در گوشی فراهم خواهد شد. همچنین هنگام ثبت تصاویر پرتره، عمق میدان دید و فاصله کانونی به‌صورت کاملا هوشمند تنظیم می‌شود.

  • جمع‌بندی

بی‌تردید نوکیا 9 PureView اسمارت‌فونی کاملا جذاب است. طراحی و مشخصات این هندست چندان خیره‌کننده نیست؛ اما قیمت‌گذاری منطقی این محصول یقینا توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب خواهد کرد. طبیعتا آرایه دوربین، شگفت‌انگیزترین مشخصه گوشی بوده و نقطه قوت آن برای فروش به‌شمار می‌رود. اما در این میان رقبای دیگری نظیر اسمارت‌فون پیکسل 3 و دوربین منفرد آن نیز خودنمایی می‌کنند؛ بنابراین نوکیا 9 PureView ابدا رقابت آسانی را پیش رو نخواهد داشت.

نوشته بررسی اولیه اسمارت‌فون نوکیا 9 PureView اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.