بررسی اولیه میت ۲۰ هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!

Huawei-Mate-20-Preview-Mojtaba-3 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!

بالاخره پس از ماه‌ها شایعه کمپانی چینی هواوی ساعاتی پیش به صورت رسمی از پرچمداران خودش در سری میت 20 پرده برداشت. این سری دوست داشتنی شامل 4 دستگاه با نام‌های میت 20، میت 20 پرو، میت 20 ایکس و میت 20 RS پورش دیزاین می‌شود. سری میت از گذشته‌های دور قصد داشت تا جا پای بزرگان بگذارد و سال گذشته با معرفی میت 10 تا حد زیادی به این چشم انداز نزدیک شد (بررسی میت 10). امسال این کمپانی با P20 پرو و دوربین فوق‌العاده‌اش (بررسی P20 پرو)، جای خود را در دل مردم باز کرد و حالا همه منتظرند تا ببینند که سری میت 20 چه می‌کند. به همین بهانه ما نیز تصمیم گرفتیم تا به صورت ابتدایی به بررسی میت 20 هواوی بپردازیم تا ببینیم آخرین حرف این کمپانی چینی در دنیای اسمارت فون‌ها چه خواهد بود. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

طراحی و ظاهر در بررسی میت 20 هواوی

2018 سال گوشی‌های شیشه‌ای با حاشیه‌های کم در اطراف نمایشگر بود. هواوی نیز به خوبی این موضوع را درک کرده و در طراحی پرچمدار جدید خودش از چنین ویژگی‌هایی استفاده کرده است. بنابراین شاهد فریم آلومینیومی و قاب شیشه‌ای برای این گوشی هستیم. طبق گفته سازنده بر روی قاب پشتی این گوشی از قابلیتی با نام Hyper Optical Pattern استفاده شده که به موجبش، سطح آن لغزنده نبوده و نیازی نیست که نگران سر خوردن آن باشید! همچنین این ویژگی کاری کرده تا بدنه شیشه‌ای مقاومت بیشتری در برابر جذب چربی انگشتان دست داشته باشد، بنابراین دیگر لازم نیست که گوشی خودتان را همیشه تمیز کنید. وظیفه محافظت از بخش‌های شیشه‌ای میت 20 بر عهده گوریلا گلس بوده اما همچون سال‌های گذشته بازهم نسخه آن مشخص نیست!

Huawei-Mate-20-Preview-Mojtaba-5 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!

هواوی برای نسل جدید پرچمداران خودش از ویژگی خاصی بهره گرفته تا به واسطه آن لبه‌های گوشی منحنی شکل باشند و بیشترین سطح تماس را با دست برقرار کنند؛ در نتیجه میت 20 عزیز خیلی خوب در دست شما جای خواهد گرفت. در زمان رونمایی، هواوی از این ویژگی با نام Flowing Design یاد کرد.

هواوی توانسته تا حاشیه‌های اطراف نمایشگر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، در حدی که با نگاه از رو‌ به‌ رو متوجه حاشیه چندانی در اطراف صفحه نمی‌شوید. این مورد با توجه به نسبت نمایشگر 88 درصدی از لحاظ آماری نیز خودش را برتر از رقبا نشان می‌دهد. میت 20 در بالای نمایشگر خودش از بخشی اضافی تحت عنوان ناچ بهره‌مند است که البته بر خلاف اکثر گوشی‌های شاخص امروزی، طراحی متفاوتی را ارایه می‌دهد. این بخش اضافی همچون یک قطره آب از بالای بدنه به درون نمایشگر چکیده و در همان فضای کوچک، سازنده دوربین سلفی را با قدرت هر چه تمام‌تر قرار داده است.

بررسی میت 20 را با نگاهی به بخش پشتی این گوشی ادامه می‌دهیم. در این قسمت، شاهد دوربین سه‌گانه‌ای هستیم که به‌ همراه فلاش LED در یک مجموعه مربعی شکل با 4 نقطه جای گرفته‌اند تا ظاهر بخش پشتی را تحت تاثیر خود قرار دهند. در زیر آن نیز مطابق معمول شاهد استفاده از سنسور اثر انگشت هستیم. جدای از این مورد، رنگ‌بندی جذابی برای میت 20 در نظر گرفته شده که پیش‌تر نمونه‌های آن را در پرچمداران این کمپانی دیده‌ بودیم. با این حال همین مورد به ظاهر ساده می‌تواند فروش گوشی را افزایش دهد. ناگفته نماند که ضخامت این گوشی 8.3 میلی‌ متر اندازه گیری شده و اگر آن را بر روی ترازو بفرستید، با عدد 188 گرم برای وزن آن مواجه خواهید شد که در حد و اندازه گوشی‌های امروزی است.

به‌صورت کلی نمی‌توان عیب و ایراد خاصی را به این گوشی از لحاظ طراحی گرفت اما برای دادن نظرات کارشناسی می‌بایست تا زمان بررسی میت 20 توسط ما صبر کنید.

Huawei-Mate-20-Preview-Mojtaba-8 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!

Huawei-Mate-20-Preview-Mojtaba-11-450x252 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!  Huawei-Mate-20-Preview-Mojtaba-10-450x252 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!  Huawei-Mate-20-Preview-Mojtaba-9-450x252 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!  Huawei-Mate-20-Preview-Mojtaba-12-450x252 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!  Huawei-Mate-20-Preview-Mojtaba-13-450x252 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!  Huawei-Mate-20-Preview-Mojtaba-14-450x252 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!  Huawei-Mate-20-Preview-Mojtaba-15-450x252 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!  Huawei-Mate-20-Preview-Mojtaba-16-450x252 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!  Huawei-Mate-20-Preview-Mojtaba-17-450x252 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!  Huawei-Mate-20-Preview-Mojtaba-18-450x252 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!

نمایشگر

میت 20 برخلاف برادر بزرگترش از یک پنل LCD بهره گرفته که سایزش کمی بیشتر از 6.5 اینچ اندازه گیری شده است. این نمایشگر با نسبت 18.7:9 در بدنه جای گرفته و رزولوشن 2240 در 1080 یا همان فول اچ‌دی پلاس را ارایه می‌دهد. در نتیجه می‌توانیم شاهد بیش از 380 پیکسل در هر اینچ از آن باشیم که برای یک محصول پرچمدار در سال 2018 چندان کافی به نظر نمی‌رسد. در کارهای روزمره نباید مشکل چندانی با آن داشته باشید اما در مصارف خاص همچون واقعیت مجازی میت 20 حرف چندانی برای گفتن ندارد. این صفحه به لطف چینش RGBW رنگ سفید را بسیار درخشان نشان داده و همچنین می‌توان امید زیادی نیز به میزان روشنایی آن داشت.

نمایشگر میت 20 توسط نسخه نامشخصی از گوریلا گلس محافظت می‌شود و با پشتیبانی از HDR10 نیز این نوید را می‌دهد که شاهد رنگ‌های جذابی در آن باشیم. در بخش تنظیمات نمایشگر می‌توانید از پروفایل‌های از پیش تعیین شده خاصی بهره بگیرید و نحوه به نمایش در آمدن رنگ‌ها را بنا به سلیقه خود تغییر دهید. با این حال برای توضیحات بیشتر، می‌بایست چند روزی را دندان بر جگر بگذارید تا بررسی میت 20 را به صورت کامل در سایت بخوانید.

Huawei-Mate-20-Preview-Mojtaba-20 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!

سخت‌افزار

هواوی چندی پیش به‌صورت رسمی از چیپست ۷ نانومتری جدید خودش با نام کایرین 980 پرده برداشت و حالا برای نخستین بار شاهد استفاده از آن در سری میت 20 هستیم. این چیپ شامل 8 هسته است که به نوع خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. 2 هسته کورتکس A76 با فرکانس 2.6 گیگاهرتز، دو هسته کورتکس A76 دیگر این‌بار با فرکانس 1.92 گیگاهرتز و در نهایت 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی کورتکس A55 قدرت پردازشی کایرین 980 را تامین می‌کنند. این چیپست بنا به گفته سازنده نسبت به محصولات 10 نانومتری تا 40 درصد انرژی کمتری مصرف کرده و در حدود 20 درصد نیز قدرت بیشتری را ارایه می‌دهد.

Mali-G76 MP10 به عنوان واحد گرافیکی در این چیپ فعالیت کرده و 4 یا 6 گیگابایت رم نیز این مجموعه قدرتمند را همراهی می‌کند تا رسما شاهد یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی از لحاظ سخت‌افزاری باشیم. این مدل در یک نسخه با 128 گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود که البته از طریق کارت حافظه امکان ارتقا آن تا 256 گیگابایت دیگر در نظر گرفته شده است (درگاه مشترک با سیم‌کارت دوم). یکی از تفاوت‌های اصلی این گوشی در این زمینه به بهره‌مندی از کارت حافظه‌های نانو باز می‌گردد که چیزی شبیه به سیم کارت‌های نانو بوده و با همکاری توشیبا امکان استفاده از آنها در این گوشی ممکن شده است.

بدون بررسی میت 20 به صورت کامل نمی‌توان نظر خاصی در رابطه با قدرت آن داد اما این چیپ در نخستین تست‌های خود در گیک‌بنچ توانسته تا برای حالت تک هسته‌ای به امتیاز 3390 و برای چند هسته‌ای به امتیاز فوق‌العاده 10318 دست یابد که میت 20 را به یکی از قدرتمندترین گوشی‌های دنیا تبدیل خواهد کرد. برای اطلاع از ویژگی‌های این چیپ می‌توانید مقاله معرفی کامل کایرین 980 را بخوانید.

Huawei-Mate-20-Preview-Mojtaba-2 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!

دوربین

میت 20 همچون برادر بزرگ‌تر خود از دوربین سه‌گانه ساخت لایکا بهره‌مند است اما بر خلاف آن شاهد 3 دوربین 12، 16 و 8 مگاپیکسلی هستیم که به ترتیب گشودگی دیافراگم آن‌ها f/2.2 ،f/1.8 و f/2.4 است. اولین لنز وظیفه ثبت تصاویر اصلی را بر عهده دارد، دومی از نوع واید بوده تا بتواند زاویه بیشتری را تحت پوشش قرار دهد و در نهایت از یک لنز تله فوتو استفاده شده که به موجب آن عمق بیشتری در تصاویر شاهد هستیم و می‌توانید عکس‌های پرتره جذابی را ثبت کنید. هواوی در زمان رونمایی ادعا کرده که این مدل هر شخصی را به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل خواهد کرد! همچنین طبق گفته‌های این کمپانی چینی، با میت 20 می‌توانید تجربه نابی از عکاسی ماکرو داشته باشید و از فاصله‌های نزدیک (مثلا 2.5 سانتی‌ متری) از سوژه مورد نظر بهترین تصاویر را ثبت کنید که برای اثبات این ادعا باید تا زمان بررسی میت 20 به صورت تخصصی صبر کنید.

واحد پردازش عصبی دوگانه چیپست این گوشی، کاری کرده تا دوربین میت 20 بتواند با استفاده از هوش مصنوعی بهبود یافته (موسوم به Master AI) نزدیک به 5000 سوژه را در 1500 حالت مختلف ارزیابی کرده و پارامترهای عکاسی را به صورت هوشمند تغییر دهد تا بتوانید بهترین عکس را با توجه به شرایط موجود، ثبت کنید.

با قابلیت HiVision نیز می‌توانید اطلاعات جالبی را در رابطه با سوژه عکاسی خودتان ببینید، خصوصا اگر قصد عکاسی از آثار تاریخی را داشته باشید. جالب است بدانید که ثبت تصاویر پرتره با حالت بهبود یافته هواوی تجربه متفاوتی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

Mate-20-Camera-1 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!

از لحاظ فیلم‌برداری میت 20 می‌تواند نهایتا به صورت 4K و با نرخ 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. نکته جالب در رابطه با این گوشی امکان فیلم‌برداری با نسبت 21:9 واقعی است که این ویژگی را مدیون دوربین واید آن هستیم! این مدل همچنین می‌تواند به صورت اچ‌دی ویدئوهای اسلوموشن 960 فریمی ثبت کند. هواوی حالت‌های سینمایی جدیدی را نیز برای این مدل در نظر گرفته تا آن را خواستنی‌تر کند.

دوربین سلفی میت 20 یک نمونه 24 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 است که از قابلیت HDR نیز بهره‌مند بوده و توانایی ثبت ویدئوهای فول اچ‌دی با نرخ 30 فریم را نیز داراست. نظر در رابطه با کیفیت دوربین سلفی این گوشی نیازمند بررسی میت 20 به صورت کامل و دقیق است که در حال حاضر امکان پذیر نبوده و باید تا زمان رسیدن گوشی به دفتر آی‌تی‌رسان صبر کنید.

سایر قابلیت‌ها

میت 20 به یک سنسور اثر انگشت بسیار دقیق و سریع در بخش پشتی مجهز است و حتی می‌توانید با استفاده از آن کارهای دیگری همچون ورود به بخش اعلانات و … را نیز انجام دهید. این گوشی با اندروید 9 پای عرضه شده و از رابط کاربری اختصاصی کمپانی با نام EMUI 9.0 نیز سود می‌برد. بالاخره هواوی نیز از نسخه پنجم بلوتوث بهره‌مند شد و اکنون می‌توانیم از مزایای آن در گوشی‌های این کمپانی استفاده کنیم. پشتیبانی از aptX HD، پورت بسیار کاربردی اینفرارد، GPS و NFC از دیگر مزایای پرچمدار جدید چینی‌هاست. میت 20 متاسفانه از اسپیکر استریو بهره نبرده اما همچنان جک استاندارد صدا را حفظ کرده است تا بتوانید از هدفون‌های قدیمی خودتان در آن استفاده کنید. متاسفانه میزان مقاومت گوشی در برابر آب چندان بالا نیست و با کسب گواهینامه IP53 عملا نمی‌توانید گوشی خودتان را به درون آب ببرید چرا که تنها در برابر پاشش آب از خودش مقاومت نشان می‌دهد!

Huawei-Mate-20-Preview-Mojtaba-22 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!

باتری

به آخرین بخش از بررسی میت 20 رسیدیم، جایی که شاهد یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی هستیم که با توجه به کم مصرف بودن چیپست و رزولوشن نمایشگر می‌توان امید زیادی به شارژدهی آن داشت. این گوشی از فناوری شارژ سریع بهره‌مند بوده با بر خلاف برادر بزرگ‌تر و ضمن شیشه‌ای بودن بدنه باز هم نمی‌توانید آن را به صورت بی‌سیم شارژ کنید!

Huawei-Mate-20-Preview-Mojtaba-1 بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا!

نوشته بررسی اولیه میت 20 هواوی: پرچمدار بی‌ادعا! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.