بررسی اولیه ویوو نکس ۳ ۵G

برند ویوو، طی چند سال اخیر در طراحی و ساخت گوشی‌های هوشمند عملکرد درخشانی داشته و تکنولوژی‌های تازه‌ای را معرفی کرده است؛ از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر، تا دوربین پاپ‌آپ (بیرون‌جهنده) و اکنون، نمایشگر آبشاری. این‌ها، همگی نشان از عزم جدی این کمپانی برای رقابت با برندهای مطرح بازار، همچون سامسونگ، هواوی و… دارد. این برند چینی با معرفی “ویوو نکس 3″، بازهم نوآور‌ی‌های خود را به نمایش گذاشته است.

معرفی

ویوو با معرفی نسل سوم سری نکس، نوآوری جدیدی را رقم زده است. در نسل اول، شاهد نمایشگر تمام صفحه بودیم؛ در نسل دوم، وجود نمایشگر دوم در پشت بدنه و حال در نسل سوم، تماشاگر صفحه نمایش خمیده آبشاری‌ هستیم که تا بخش پشتی گوشی امتداد یافته و میزان انحنای نمایشگر تقریباً به 90 درجه افزایش یافته است.

ویوو طی دو سال گذشته با معرفی نمایشگر بدون حاشیه، محبوبیت بیشتری پیدا کرده و اکنون با معرفی نمایشگر آبشاری که طراحی و توسعه آن روندی طولانی را گذرانده، خود را به عنوان اولین تولیدکننده نمایشگرهای این‌چنینی معرفی کرده است.

“ویوو نکس 3” عاری از هرگونه کلید فیزیکی بوده و از کلیدهای مجازی به نام “تاچ سنس” (Touch Sense) بهره می‌برد که در نوع خود، ابتکاری جالب توجه است. سیستم لمسی (تاچ سنس)، به گونه‌ای طراحی شده تا حسی شبیه به دکمه‌ فیزیکی را به کاربر القا کند.

محتویات جعبه

در جعبه دستگاه، یک جفت ایربادز ویوو، شارژر 44 واتی، قاب چرمی و نیز دفترچه توضیحات گوشی قرار دارد.

طراحی

بدون شک “ویوو نکس 3” یک گوشی هوشمند (Smart Phone) زیباست. طراحی آن جز یکی از بهترین‌ گوشی‌های هوشمند بوده که اخیراً دیده‌ایم. ظاهر آن از هر جهت جلوه خاصی داشته و خیره‌کننده است. با این وجود “ویوو نکس 3” یک گوشی بزرگ بوده و نمی‌توان به راحتی با یک دست با آن کار کرد. ویوو ادعا می‌کند دو سمت خمیده نمایشگر باعث می‌شود گوشی حتی با وجود اندازه 6.89 اینچی، به‌مانند یک گوشی 5.5 اینچی باشد. دسترسی به قسمت فوقانی گوشی آسان بوده، اما وزن گوشی اندکی زیاد است.

صفحه نمایش “ویوو نکس 3” بسیار جذاب بوده و ممکن است در نگاه اول آن را با نوت 10 پلاس اشتباه بگیرید، اما بدون حفره دوربین! ویوو درباره محافظ صفحه آن سخنی به میان نیاورده ولی مطمئناً از نوع “گوریلا گلس” نیست. مهندسین برای دستیابی به چنین نمایشگرهای بلندپروازانه‌ای نیازمند ارایه راهکارهای دلخواه خود هستند.

نمایشگر 6.89 اینچی “ویوو نکس 3” از نوع سوپر آمولد ساخت سامسونگ با حداکثر روشنایی 800 نیت بوده که ویوو آن را Waterfall FullView نامیده است. همچنین این نمایشگر از استاندارد HDR 10 برخوردار بوده و نیز ۱۰۰ درصدِ فضاهای رنگی sRGB و DCI-P3 را پوشش می‌دهد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم دکمه‌های نرم افزاری جایگزین دکمه‌های فیزیکی شده و در بازخورد اول عملکرد قابل قبولی داشته ولی با گذر زمان به آن‌ها عادت خواهید کرد. اما یک دکمه فیزیکی کوچک در بالای دستگاه قرار گرفته که برای ری‌سِت و قفل گوشی کاربرد دارد که در روزمره استفاده چندانی نخواهد داشت.

دوربین

در قسمت پشتی، سه دوربین در قاب دایره‌ای قرار گرفته که شامل دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، بدون OIS همراه با دوربین التراواید 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و دوربین تله فوتو 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.5، هستند. برجستگی دوربین کم بوده و در سطح صاف به راحتی قرار می‌گیرد. بدنه پشتی دستگاه بازتاب نور دارد که به آن زیبایی خاصی بخشیده است.

اما مکانیسم دوربین سلفی پاپ‌‌آپ به میزان قابل توجهی ارتقایافته و شامل دو سنسور است. سنسور اول دوربین 16 مگاپیکسلی با f/2.1 بوده و سنسور ثانویه نیز به مانند فلش عمل خواهد کرد؛ اما اطلاعات دیگری از آن در دسترس نیست. مکانیسم پاپ‌آپ دوربین سریع‌تر از قبل شده و زمان خروج آن، 0.65 ثانیه خواهد بود.

سخت افزار

“ویوو نکس 3” نیز مانند تمامی پرچمداران اواخر 2019، مجهز به چیپست اسنپدارگون 855 پلاس، به همراه رم 8 یا 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی سریع UFS 3.0 بوده که از این لحاظ قدرتمند است. اما این گوشی به نسل پنجم شبکه تلفن همراه یعنی 5G مجهز شده که اندکی محدود است. این گوشی از مودم X50 5G کوالکام بهره برده اما فقط از باندهای زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. ولی ویوو برای کنترل گرمای ایجاد شده از لوله‌های مخصوص محفظه بخار استفاده کرده تا هنگام استفاده از مودم 5G دمای دستگاه را تا 10 درجه سانتی‌گراد کاهش دهد. هم‌چنین ویوو در هندست جدید خود یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی قرار داده که با استفاده از شارژر 44 واتی مجهز به فناوری سوپر فلش، سریعاً شارژ خواهد شد.

از دیگر ویژگی‌های “ویوو نکس 3” می‌توان به اثرانگشت زیر نمایشگر آن اشاره کرد که محل سنسور 25 درصد نسبت به نسل قبل افزایش داشته و سریع‌تر و با دقت‌تر شده است. تراشه صوتی Hi-Fi نیز برای بهبود کیفیت خروجی صدا، در دل دستگاه قرار گرفته است.

جمع‌بندی

ویوو در تولید نسل سوم سری نکس نشان داد که نوآوری پایان ندارد و با معرفی نکس 3 تعریف جدیدی از نمایشگر را به نمایش گذاشت. سخت‌افزار قدرتمند، نسل پنجم شبکه تلفن همراه، دوربین سه‌گانه و نمایشگر متفاوت، همه و همه محصولی فوق‌العاده ساخته تا در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد. نسخه معمولی ویوو نکس 3 با قیمت 650 یورو همراه با رم 8 گیگابایتی و 128 گیگابایت حافظه ذخیره سازی و نسخه 5G با برچسب قیمت 800 یورو نیز با رم 12 گیگابایتی و حافظه 256 گیگابایتی، عرضه خواهد شد. فروش این گوشی از 21 سپتامبر آغاز شده و در آسیای شرقی و اقیانوسیه در دسترس خواهد بود. ویوو با خرده‌فروشی‌های مختلف آمریکایی و اروپایی مذاکره کرده اما چیزی را تایید نکرده است.

نوشته بررسی اولیه ویوو نکس 3 5G اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.