بررسی اپلیکیشن باما: بازار خرید و فروش خودرو با قیمت به‌روز

بررسی اپلیکیشن باما

اپلیکیشن ایرانی باما یکی از بهترین اپ‌های موجود بوده که می‌تواند به خریداران و فروشندگان خودرو و یا موتورسیکلت کمک‌های چشم‌گیری کند. این اپلیکیشن خدمات متعدد دیگری را نیز به شما ارائه می‌دهد که ما را بر آن داشت تا نگاهی به آن بیندازیم. با آی‌تی‌رسان و بررسی اپلیکیشن باما همراه باشید.

از گذشته، حمل و نقل سریع و آسان یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ما انسان‌ها بوده که نتیجه آن نیز اختراع وسایلی جهت رسیدن به این مهم بوده است؛ امروزه موتور سیکلت‌ها و علی‌الخصوص اتومبیل‌ها رایج‌ترین و بهترین وسایل نقلیه برروی کره خاکی قلمداد می‌شوند.

باتوجه به پیشرفت تکنولوژی، چرا نتوانیم از طریق تلفن همراه‌مان، در سریع‌ترین زمان ممکن، خودرو خرید و فروش کنیم؟! یکی از بهترین اپلیکیشن‌ها جهت ارائه این خدمات، باما بوده که علاوه بر ارائه خدمات مربوط به خرید و فروش، امکاناتی را در اختیارتان قرار خواهد داد تا بتوانید از اتلاف وقت زیادی جلوگیری کرده و سریع‌تر به اهداف خود دست یابید.

خدمات این اپلیکیشن تنها مختص به یک نقطه نیست و شما در سراسر ایران می‌توانید از آن‌ها بهره لازم را ببرید. به طور مثال کاربران این اپ می‌توانند از تمامی نقاط کشور آگهی‌های فروش خود را منتشرکرده تا خریداران بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و معاملاتی را انجام دهند. تمامی خدمات این اپلیکیشن به صورت کاملا رایگان در اختیارتان قرار خواهد گرفت و این اپ تنها نقش واسطه را در معاملات‌تان خواهد داشت. در صورتی که می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن، خودرو مناسبی را برای خریدن پیداکرده و یا برای اتومبیل و موتورسیکلت خود مشتری پیدا کنید، توصیه می‌کنیم که از اپلیکیشن باما استفاده نمایید.

ما در این مطلب به سراغ بررسی اپلیکیشن اندرویدی باما رفته‌ایم تا تمامی نقاط قوت و ضعف آن را برای شما بیان کنیم. نسخه iOS این اپلیکیشن را نیز می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر دانلود و نصب کنید.

نکته: این نقد و بررسی بر روی نسخه 3.0.3 اپلیکیشن باما صورت گرفته است.

رابط کاربری اپلیکیشن باما

رابط کاربری این اپلیکیشن دارای پیچیدگی خاصی نبوده و بسیار بعید است که مخاطبانش در کارکردن با آن دچار مشکلی شوند. توضیحات خاصی برای بخش‌های مختلف اپ در نظر گرفته‌نشده و باما به شما در یادگیری کار با آن کمک چندانی را نخواهد کرد؛ اما می‌توان گفت که اپ آنقدر ساده و ملموس طراحی‌شده است که شما بتوانید بدون هیچ مشکلی از امکانات آن بهترین استفاده را بکنید.

پس از گشودن اپ، در بالای صفحه نام اپلیکیشن (آدرس سایت) درج‌شده است که در سمت راست آن نیز یک منوبار در دیدراس قرار دارد. اپ برای کاربرانش به طور مستقیم موتور جستجوی خاصی را طراحی نکرده؛ اما در قسمت پایین منوبار و نام باما، آپشن فیلتر قرار دارد که می‌توان آن را به عنوان جستجوگر اپلیکیشن تلقی‌ کرد. در این بخش فیلترها و دسته‌بندی‌هایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به راحتی و در کسری از ثانیه آگهی‌های موردنظرتان را بیابید.

اندازه آیکون‌های اپ مناسب بوده اما شکل ظاهری آن‌ها در بعضی از موارد چندان مناسب طراحی ‌نشده است؛ به طور مثال، آیکون بخش پروفایل که در بخش منوبار اپ قرار دارد، به شکل یک کلید طراحی‌شده که ربط چندانی به مضمون اصلی این بخش ندارد. فونت نوشته‌ها خوانا به نظر می‌رسد اما شاید اندازه آن‌ها کمی ریز باشد و برای کسانی که از نمره چشمی پایینی برخوردار هستند، مشکلاتی را ایجاد کند.

متاسفانه برای این اپلیکیشن قابلیت تنظیمات در نظر گرفته ‌نشده است که این مسئله می‌تواند محدودیت‌هایی را برای کاربران به همراه داشته باشد؛ به همین سبب ما شاهد وجود قابلیت‌هایی هم‌چون تغییر فونت در این اپ نیستیم. تیم سازنده این محصول در طراحی محیط آن از رنگ‌های تیره استفاده چشم‌گیری را داشته‌اند که این موضوع باعث‌شده تا نیازی به ویژگی محبوبی همچون دارک مود نباشد.

دیزاینرهای باما اهمیت چندانی را به خلق محیطی زیبا برای کاربران‌شان نداده‌اند و بیشترین تمرکز خود را برروی ماهیت اصلی اپ و ایجاد فضایی ملموس و مناسب برای استفاده مخاطبان گذاشته‌اند؛ شخصا معتقدم که بهتر است باما در رابطه با این مورد تغییراتی را اعمال کند و با انتشار آپدیت‌هایی مناسب، فضای اپلیکیشن را از این حالت بی‌روحی خارج نماید!

اپلیکیشن خرید و فروش ماشین

 

امکانات و قابلیت‌های اپلیکیشن باما

پس از نصب‌کردن اپلیکیشن باما، به طور مستقیم وارد محیط اصلی آن خواهید شد. جالب است بدانید که برای استفاده از خدمات باما و برقراری ارتباط با فروشندگان وسایل نقلیه، نیاز به ثبت نام در اپلیکیشن، ضروری نبوده و شما می‌توانید با آن‌ها به راحتی ارتباط برقرار کنید؛ به طور مثال می‌توانید بدون نیاز به ایجاد حساب کاربری، شماره تلفن افراد فروشنده را ببینید، با آن‌ها تماس بگیرید و در صورت تمایل، معاملاتی را انجام دهید؛ اما اگر قصد انتشار آگهی‌های فروش را داشته باشید، لزوما باید حساب کاربری خود را در اپ افتتاح‌کرده و سپس برای انتشار آگهی اقدام فرمایید.

برای ثبت نام در این اپلیکیشن، باید به بخش منوبار آن مراجعه‌کرده و با استفاده از گزینه “پروفایل/ثبت نام” حساب کاربری خودتان را بسازید. در صورتی که قبلا از طریق وب سایت باما اقدام به ثبت نام نموده باشید، تنها کافیست شماره تلفن مربوط را در کادر ورود درج کنید و سپس رمز اکانت کاربری‌تان را بنویسید تا به راحتی به اکانت خود وارد شوید؛ اگر رمز ورود خود را فراموش ‌کرده باشید، می‌توانید با استفاده از آپشن “فراموشی رمز عبور”، رمز قبلی را باطل‌کرده و پسورد جدیدی را برای خود انتخاب کنید. لازم به ذکر است که برای انجام این کار ابتدا باید کد یک‌بارمصرفی را که اپ جهت تایید هویت شما برای‌تان ارسال خواهد کرد، واردکرده و سپس رمز را تغییر دهید؛ امکان استفاده از انواع علائم، حروف (با زبان‌های مختلف حتی فارسی)، اعداد و… نیز در رمز عبور وجود دارد! شما حتی امکان تغییر رمز عبور خود را نیز در بخش پروفایل اپلیکیشن خواهید داشت.

پروفایل‌های باما به دو دسته شخصی و نمایشگاه تقسیم می‌شوند؛ پروفایل شخصی برای افراد عادی که قصد خرید و فروش وسایل نقلیه خود را دارند، در دسترس بوده و حساب‌های نمایشگاه نیز برای کسانی که می‌خواهند محصولات اتوگالری‌های خود را در اپ قراردهند، طراحی ‌شده است. وارد شدن به حساب‌های نمایشگاهی از طریق ایمیل و رمز عبور تعیین‌ شده برای آن، امکان‌پذیر بوده و روش دیگری برای این‌کار وجود ندارد.

صفحه خرید خودرو را می‌توان بخش اصلی اپ یا همان “خانه” آن دانست؛ در این قسمت تمامی آگهی‌های فروش (بر اساس بالابر آن‌ها) برای‌تان به نمایش در خواهند آمد. حال ممکن است که از خود بپرسید، بالابر چیست؟! بالابر آپشنی در بخش پروفایل اپ و تنها منبع درآمد آن است که به شما کمک می‌کند تا آگهی‌های خود را در صدر لیست‌های فروش قراردهید. بالابرها کیفیت‌های متفاوتی را دارند و هرچقدر مبلغ بالاتری را بپردازید، آگهی خود را بیشتر در معرض‌دید خریداران قرارخواهید داد؛ به عبارتی دیگر، هرچقدر پول بیشتر بدهید، آش بیشتری خواهید خورد!

دانلود اپلیکیشن باما

در بالای صفحه و پایین‌تر از فیلترهای جستجوی اپ، تعداد آگهی‌های ثبت‌شده در باما درج‌ شده است که می‌توانید از طریق گزینه “به ترتیب”، آگهی‌هایی را که علاقه بیشتری به آن‌ها دارید، مشاهده نمایید؛ از جمله دسته‌بندی‌ها در این بخش می‌توان به ارزان‌ترین، به‌روزترین و کم کارکردترین، اشاره نمود.

در قسمت مربوط به هر آگهی، در صورت وجود، می‌توانید تصاویری را از هر وسیله نقلیه مشاهده ‌نموده و توضیحاتی را که فروشنده آن در رابطه با محصولش درج‌کرده، مطالعه کنید. هم‌چنین باما بررسی‌هایی را در رابطه با مدل خودرو به شما ارائه می‌دهد که برای مشاهده آن‌ها باید برروی گزینه بررسی مدل کلیک نمایید؛ گاهی چنین امکانی برای بعضی از خودروها وجود ندارد که به همین جهت ما شاهد وجود چنین آپشنی در قسمت آگهی آن‌ها نخواهیم بود.

در صورتی که بخواهید یک آگهی را ذخیره‌کرده و بعدها به آن مراجعه نمایید، باید برروی گزینه “پارک کنید”، کلیک‌کرده تا صفحه مربوط به آگهی منتخب به بخش پارکینگ واقع در پروفایل اپ، انتقال یابد.

گزینه دیگری را تحت عنوان “قیمت صفر” در بعضی از آگهی‌ها مشاهده خواهید نمود که شخصا پس از کلیک کردن برروی آن با نتیجه خاصی مواجه نشدم؛ حدس بنده این است که به دلیل نوسانات دلار و در نتیجه نوسان شدید و لحظه‌ای قیمت اجناس، لیست قیمتی را در این بخش مشاهده نمی‌کنیم که این مورد در آگهی‌های اپ نیز مشهود است.

دانلود اپلیکیشن باما

حال نوبتی هم باشد، نوبت بررسی منوبار اپ است. کاربران اپلیکیشن باما می‌توانند از طریق این منوبار از خدمات فراوانی بهره ببرند. بیایید تا نگاه دقیق‌تری را به این بخش اپلیکیشن و سایر گزینه‌های درون آن که قبلا به آن‌ها اشاره نکرده‌ایم، بیاندازیم:

  • فروش خودرو: در این قسمت کاربران باما می‌توانند آگهی‌های فروش خود را ثبت و منتشر کنند. شما باید اطلاعات مربوط به خودرو را به صورت کامل واردکرده تا خریداران در هنگام انتخاب‌کردن دچار گنگی خاصی نشوند. ثبت آگهی برای فروش خودرو چندین مرحله دارد که شامل اطلاعات تماس، اطلاعات خودرو، قیمت و… می‌شود؛ پس از گذراندن این مراحل، اپ به شما آپشنی جهت منتشرکردن آگهی می‌دهد که یکی از آن‌ها به صورت رایگان بوده و دو آپشن دیگر دارای امکاناتی (بالابرها) هستند که در فروش محصول‌تان به شما کمک‌های چشم‌گیری را خواهند کرد؛ اما برای انتشار آگهی با شرایط خاص و بالابر، باید مبلغ مشخصی را به باما بپردازید.
  • خرید و فروش موتور سیکلت: این قسمت‌های اپلیکیشن نیز هم‌چون بخش‌های مشابه مربوط به خودرو، عملکرد یک‌سانی را دارند و هم‌چنین کارکردن با آن‌ها نیز کاملا مشابه‌ بوده و تغییر خاصی را در آن‌ها مشاهده نخواهید کرد.
  • پروفایل: تنها موردی که از این بخش به آن اشاره نکرده‌ایم، لیست مربوط به سابقه خرید بالابرهای شما در اپلیکیشن است. در بالای راست صفحه پروفایل، آیکون بنفش رنگی را مشاهده می‌کنید که شامل یک عدد (تعداد بالابرهای‌تان) و نام بالابر در زیر آن می‌شود؛ با کلیک‌کردن برروی این آیکون صفحه‌ای برای‌تان بازخواهدشد که به شما لیستی از تمام تراکنش‌ها و توضیحات مربوط به آن‌ها را ارائه می‌دهد.

اپلیکیشن باما

دسترسی‌ها

من قبلا در اپلیکیشن باما ثبت نام کرده ‌بودم و چندین‌بار سیستم ورود و حتی ثبت نام آن را مورد آزمایش قراردادم و مشکل خاصی به چشمم نخورد. این اپلیکیشن ایرانی از شما سه دسترسی را درخواست می‌کند. دسترسی به دوربین، تماس‌ها و حافظه شخصی تلفن همراه شما، مواردی هستند که اپلیکیشن به آن‌ها دسترسی دارد. این دسترسی‌ها باتوجه به خدماتی که باما در اختیارتان قرار می‌دهد، کاملا منطقی به نظر می‌رسند و مورد عجیبی را در آن‌ها مشاهده نمی‌کنیم. امکان کارکردن با اپ و حتی انتشار آگهی بدون‌ دادن چنین دسترسی‌هایی نیز وجود دارد اما توصیه می‌شود جهت این‌که اپ بتواند به شما خدمات مطلوبی را ارائه دهد، دسترسی‌های خواسته ‌شده را به آن بدهید.

نتیجه‌گیری بررسی اپلیکیشن باما

تیم سازنده باما با انتشار این اپ گام بلندی را در جهت خرید و فروش وسایل نقلیه برداشته است اما هم‌چنان راه درازی را برای تبدیل ‌شدن به یک سوپر اپلیکیشن در این زمینه پیش‌روی خود دارد. به طور کلی باما گزینه بسیار مناسبی جهت خرید و فروش وسایل نقلیه از طریق تلفن‌های هوشمند محسوب می‌شود که می‌تواند کمک‌های فراوانی را در این راستا به شما ارائه دهد. اگر قصد دارید که در سریع‌ترین زمان ممکن، معاملاتی را در زمینه خودرو و موتور سیکلت انجام دهید، باما برای شماست. برای دانلود نسخه اندرویدی اپلیکیشن باما با حجم 9 مگابایت می‌توانید از لینک کافه بازار در انتهای مطلب استفاده کنید.

نقاط قوت

  • امکان ثبت آگهی به صورت رایگان و سریع
  • سهولت در استفاده
  • رابط کاربری ملموس و ساده
  • امکان استفاده از بسیاری از خدمات اپ بدون نیاز به ثبت نام‌
  • امکانات مفیدی که در بخش آگهی‌ها به مخاطبان ارائه می‌شود

نقاط ضعف

  • عدم توجه به ظاهر رابط کاربری
  • غیرمرتبط بودن بعضی از آیکون‌های اپلیکیشن!
  • فاقد بخش تنظیمات داخلی

نوشته بررسی اپلیکیشن باما: بازار خرید و فروش خودرو با قیمت به‌روز اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.