بررسی اپلیکیشن تهران من : یک اپ جامع، کاربردی و ساده در قالب خدمات شهرداری

اپلیکیشن تهران من

اپلیکیشن تهران من یکی از اپ‌های کاربردی به حساب می‌آید که می‌تواند برای هر شهروند تهرانی مفید باشد. از سویی دیگر این اپلیکیشن امکانات متعدد دیگری را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد که ما را بر آن داشت تا آن را بررسی کنیم.

امروزه یکی از بزرگترین معضلات در کلان‌شهر تهران به بخش حمل و نقل مربوط می‌شود. تهران در میان شهرهای بزرگ خاورمیانه یکی از بزرگترین سیستم‌های حمل و نقل درون شهری و حتی برون شهری را داراست.

در این میان، بهره‌مندی از خدمات الکترونیکی در این سیستم می‌تواند سفرهای مسافران این شهر را در حداقل حالت آسان کند. یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های موجود در این زمینه اپ موبایلی تهران من است که علاوه‌بر ارایه خدمات الکترونیکی مرتبط با حمل و نقل، خدمت‌های دیگری را نیز در اختیار شهروندان قرار می‌دهد تا نیازهای روزمره و امور اداری مربوط به شهرداری تهران برطرف شود.

از طرفی دیگر، این اپلیکیشن برای افرادی که در خارج تهران نیز ساکن هستند، مناسب است. برای نمونه باید بگوییم که خودروهای دارای پلاک شهرستان (غیر تهران) در هر 90 روز (یک فصل) می‌توانند 15 روز به صورت رایگان وارد محدوده طرح ترافیک شوند، اما برای استفاده از این مزیت باید در سامانه تهران من ثبت نام کرده و اطلاعات خودروی خود را وارد کنند. به همین منظور پیشنهاد می‌شود که از اپلیکیشن تهران من استفاده کنید.

ما در این مطلب به سراغ بررسی اپلیکیشن اندرویدی تهران من رفته‌ایم تا تمامی نقاط قوت و ضعف آن را برای شما بیان کنیم. نسخه iOS این اپلیکیشن را هم می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر دانلود و نصب کنید.

رابط کاربری اپلیکیشن تهران من

رابط کاربری اپلیکیشن تهران من بسیار ساده است و هیچ پیچیدگی در آن مشاهده نمی‌شود. تمام راهنمایی‌های مربوط به هر بخش نیز توضیحات مفیدی را درباره آن بخش ارایه داده‌اند. اما در برخی از قسمت‌ها برای خواندن موضوعات، شاهد ارجاع به مرورگر بودیم که همین مسئله برای من یک نقطه ضعف به حساب می‌آید.

در همان قسمت بالایی یک تصویر تار از مکان‌های مختلف شهر تهران به نمایش در‌ می‌آید که این تصویر در هر بار ورود به اپ تغییر می‌کند تا ظاهر یکنواختی را در اپلیکیشن شاهد نباشیم.

اندازه آیکون‌ها مناسب بوده و شکل ظاهری آن‌ها باعث می‌شود که به راحتی و حتی بدون دقت به متن آن‌ها به قسمت مورد نظر خود برویم. اما نبود تنظیمات کلی یک نقطه ضعف بزرگ برای این اپ محسوب می‌شود. توسعه‌دهندگان تهران من هیچ منوی تنظیماتی برای اپلیکیشن خود در نظر نگرفته‌اند. به عنوان نمونه، امروزه بسیاری از اپلیکیشن‌ها حالت تاریک داخلی یا حالت تاریک سازگار با محیط سیستم‌عامل را دارا هستند، اما اپ تهران من هیچ گزینه‌ای برای این موضوع ندارد.

امکانات و قابلیت‌های اپلیکیشن تهران من

در ابتدای کار و پس از نصب برنامه با صفحه زیر مواجه می‌شوید. در صورتی که قبلا از طریق وب‌سایت تهران من اقدام به ثبت‌نام نموده باشید، کافی‌ست که با وارد کردن شماره تلفن همراه درج شده خود در سایت این اپ و دریافت یک کد تایید به راحتی وارد محیط اصلی شوید. در غیر این صورت، می‌توانید با انتخاب گزینه ثبت‌نام در اپلیکیشن، اطلاعات هویتی و شماره تلفن خود را وارد کنید. کاربران حقوقی نیز به راحتی می‌توانند از خدمات اپ تهران من استفاده کنند.

پس از ورود به صفحه اصلی در قسمت بالا میزان شاخص آلودگی شهر را مشاهده می‌کنید. به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان این اپ ترجیح داده‌اند که فقط یک نمای کلی از شاخص آلودگی هوای شهر را نمایش دهند. چرا که هیچ توضیحی از سوی شهرداری درباره این بخش ارایه نشده است. ولی ما گمان می‌کنیم که شاخص آلودگی نمایش داده شده در اپلیکیشن برحسب موقعیت مکانی کاربر نشان داده می‌شود. حدس و گمان ما به دلیل عدم توضیح شفاف از سوی توسعه‌دهندگان این اپ ایجاد شده است.

در گوشه بالای سمت چپ نیز می‌توانید پیام‌های ارسال شده از سوی اپلیکیشن را مشاهده کنید. لوگو اپلیکیشن در سمت راست بالای اپ و انتخاب گزینه‌های بیشتر اپلیکیشن به صورت یک نوار کشویی در کنار آن قرار گرفته است.

در قسمت پایین بخش شاخص آلودگی هوا، دو گزینه موجودی کیف پول و مجموع بدهی تردد (برای طرح ترافیک) وجود دارد. برای افزایش موجوی کیف پول خود می‌توانید علامت + را لمس کرده و در صفحه بعد مبلغ مورد نظر برای شارژ حساب کاربری خود را انتخاب کنید. شما می‌توانید از سه گزینه 100.000 ریال، 500.000 ریال و 2.000.000 ریال یکی را انتخاب و در غیر این صورت مبلغ دلخواه‌تان را در کادر وارد کنید.

به صفحه اصلی برمی‌گردیم؛ در همین صفحه برای پرداخت بدهی طرح ترافیک خود می‌توانید علامت – را لمس کنید تا مبلغ از حساب کاربری یا حساب بانکی شما کسر شود.

در بخش خدمات اپ، 9 گزینه مختلف وجود دارد که عبارتند از: بلیط درون‌شهری (مترو یا اتوبوس)، خودرو و طرح ترافیک، کیف پول شهروندی، عوارض شهرداری، 137، قبوض، نقشه تهران، کرونا و میادین میوه و تره‌بار. لازم به ذکر است که گزینه “کرونا” اخیرا به نسخه جدید نرم‌افزار اضافه شده که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

قسمت بلیط درون‌شهری دو گزینه بلیط تک‌سفره مترو و کارت بلیط را در اختیار شما قرار می‌دهد که در قالب یک پنجره شناور به نمایش درمی‌آید. البته، در حال حاضر امکان تهیه بلیط تک‌سفره مترو از این اپلیکیشن وجود ندارد اما کاربرانی که دارای کارت بلیط هستند، می‌توانند با وارد کردن شماره سریال روی بدنه کارت مترو، نسبت به شارژ آن اقدام کنند.

بخش خودرو و طرح ترافیک، امکانات متنوعی را در اختیار صاحبان خودروها قرار می‌دهد. در این قسمت می‌توانید خودروهای تحت مالکیت خود را ثبت کنید. برای این کار کافیست که شماره VIN خودرو و پلاک انتظامی آن را وارد کنید تا بتوانید از خدمات ارایه‌شده در اپ بهره‌مند شوید. به عنوان نمونه پس از ثبت خودرو می‌توانید فهرست تردد خودرو در طرح ترافیک را مشاهده کنید و یا یک طرح رزرو کنید. مشاهده سوابق پارک حاشیه‌ای و ثبت زمان و محل پارک خودرو نیز از سایر امکانات اپلیکیشن تهران من به شمار می‌روند. از دیگر مزایای این اپ که همه کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند، می‌شود به پرداخت خلافی خودرو و موتور سیکلت، عوارض سالیانه خودرو و سوابق پرداخت خلافی اشاره کرد.

کیف پول شهروندی یکی دیگر از خدمات اپ تهران من به شمار می‌رود که می‌توان توسط آن پرداخت‌ها را انجام داد و حتی مبلغی را از سوی شهرداری استرداد کرد. گزارش تراکنش‌های انجام شده را نیز می‌توان مشاهده کرد. این نکته را هم به یاد داشته باشید که برای استرداد وجه باید یک شماره شبا در قسمت پروفایل اپلیکیشن وارد نمایید.

با انتخاب گزینه عوارض شهرداری نیز می‌توان عوارض نوسازی و عمران، بهای خدمات مدیریت پسماند مسکونی، عوارض کسب و پیشه و بهای خدمات مدیریت پسماند غیرمسکونی را پرداخت کرد. کافیست که برای پرداخت این قبوض، شناسه قبض و شناسه پرداخت را در اختیار داشته باشید.

سامانه تلفنی 137 شهرداری تهران به منظور ارایه نظرات، پیشنهادات و مشکلات شهری تهران فعالیت می‌کند. اپلیکیشن تهران من، این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که بدون نیاز به تماس تلفنی با این سامانه، مشکلات شهری محل سکونت یا محل کار خود را به شهرداری منتقل کنند. به منظور سهولت در ارایه خدمات نیز می‌توانید مکان دقیق محل را وارد کرده تا شهرداری نسبت به رفع مشکل ایجاد شده در آن محل اقدام کند.

اپلیکیشن تهران من را می‌توان تقریبا یک اپ بی‌عیب و نقص معرفی کرد. من در طول بررسی خود هیچ مشکل نرم‌افزاری مانند لگ یا کندی را در آن مشاهده نکردم. اما در برخی از بخش‌های این اپلیکیشن باید به نسخه وب آن بخش مراجعه کنید که امری طبیعی و البته غیرمعمول است. به عنوان نمونه، با انتخاب گزینه نقشه تهران در منوی اصلی، وارد مرورگر پیش‌فرض تلفن می‌شوید. هرچند، شهرداری به ما پیشنهاد می‌کند که برای مشاهده نقشه از اپلیکیشن نقشه مشخصی استفاده کنیم.

یکی دیگر از نقاط ضعف بزرگ این اپلیکیشن، عدم دسترسی به آن در مواقع نبود اتصال اینترنت است. هرچند این اپلیکیشن نیز می‌توانست همانند سایر اپ‌ها بدون نیاز به اینترنت قابل استفاده باشد و فقط برخی از امکانات آن برای استفاده به اینترنت نیاز داشتند. با توجه به این که ما با یک اپ موبایلی روبه‌رو هستیم، نباید انتظار داشت که اتصال پایداری در همه نقاط شهر برقرار باشد، به همین دلیل نیز عدم ورود به نرم‌افزار در صورت نبود اتصال اینترنت را به عنوان یک نقطه ضعف مهم و اساسی تلقی می‌کنیم.

همه کاربران، حتی شهروندان غیرتهرانی هم می‌توانند از بخش‌های مختلف تهران من مانند پرداخت کلیه قبوض (آب، برق، گاز، تلفن همراه و ثابت و قبض‌های کاغذی) استفاده کنند. در قسمت سوابق پرداخت نیز قبض‌هایی که قبلا پرداخت کرده‌اید، نمایش داده می‌شوند.

دانلود اپلیکیشن تهران من

قسمت میادین میوه و تره‌بار اپلیکیشن تهران من نرخ مصوب انواع میوه، سبزیجات و فرآورده‌های گوشتی را به ما نشان می‌دهد. اما قیمت برخی از محصولات به چند ماه و حتی یک سال پیش برمی‌گردد که نیازمند اصلاح است. در حالت کلی، این بخش ضعف چندان زیادی ندارد و عمده مسائل به وظیفه مسئولان برای تعیین نرخ‌های مصوب مربوط می‌شود. به علاوه، در این بخش نزدیک‌ترین میادین میوه و تره‌بار به مکان شما نشان داده می‌شود که خوشبختانه با انتخاب آن وارد مرورگر نشدیم و در همان اپلیکیشن تهران من (بدون ورود به مرورگر) از نزدیک‌ترین میادین میوه و تره‌بار اطرافمان مطلع شدیم.

در بخش انتهایی اپلیکیشن، اخبار و اطلاع‌رسانی‌های مرتبط با خدمات شهری و نرم‌افزار وجود دارند که برخی از آن‌ها به نوعی میانبر گزینه‌های اصلی اپ به شمار می‌روند. هرچند انتظار می‌رود که میانبرها در قسمت‌های قابل دسترس یک اپ تعبیه شوند و نه در قسمت انتهایی آن‌ها.

مجددا به منوی بالا می‌رویم؛ با انتخاب گزینه‌های بیشتر در گوشه سمت راست بالا می‌توان اطلاعات کاربری را ویرایش کرد. در همین منوی شناور می‌توان با لمس گزینه اسکنر اطلاعاتی را درباره مکان‌های شهری به دست آورد. به شرطی که در آن مکان کد QR وجود داشته باشد. بخش پیام‌ها، پشتیبانی، قوانین و مقررات و سوالات متداول از سایر گزینه‌های منوی شناور هستند که هیچ نکته خاصی درباره آن‌ها وجود ندارد.

قابلیت‌های ویژه

گزینه کرونا یکی از گزینه‌های جدید در این اپلیکیشن است که خدماتی مثل اخبار و اطلاعیه‌ها، تماس اضطراری با اورژانس یا مشاوره تلفنی 4030 را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. یکی از قسمت‌های جذاب اپ تهران من، استفاده از خدمات آنلاین مربوط به کروناست که هنوز هم جای کار دارد. شما با انتخاب گزینه خدمات آنلاین وارد مرورگر پیش‌فرض می‌شوید و می‌توانید لیست فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید تمامی اقلام خوراکی و غیرخوراکی را مشاهده کنید. هرچند، انتظار می‌رود که توسعه‌دهندگان تهران من فقط به این موضوع بسنده نکرده و امکانات بیشتری را در بخش خدمات آنلاین مرتبط با ویروس کرونا اضافه کنند.

دانلود اپلیکیشن تهران من

دسترسی‌ها

ما قبلا در سامانه تهران من ثبت نام کرده بودیم و برای ورود به اپلیکیشن فقط از شماره تلفن و کد یکبار مصرف استفاده کردیم. اما در ابتدای کار متوجه شدیم که این اپلیکیشن در هنگام دریافت پیامک توسط تلفن به صورت خودکار کد را دریافت می‌کند و این در حالی بود که تهران من در تنظیمات به قسمت پیامک دسترسی نداشت. یکی دیگر از دسترسی‌های این اپلیکیشن به قسمت میکروفون مربوط می‌شود، هرچند ما در ابتدای کار این دسترسی را غیرفعال کردیم، اما هرگز ندانستیم که تهران من برای انجام چه کاری به میکروفون گوشی ما نیاز دارد.

نتیجه‌گیری بررسی اپلیکیشن تهران من

شهرداری تهران با معرفی این اپ، گام بلندی در راستای برنامه شهر هوشمند برداشته است، اما این گام به تنهایی کافی نیست و انتظار می‌رود که بخش‌های متنوع دیگری به اپ اضافه شوند تا در اوضاع کرونایی امروز، نیازی برای مراجعه به شهرداری‌ها وجود نداشته باشد. به عبارت کلی، اپ تهران من یک سوپراپلیکیشن محسوب نمی‌شود، اما اگر توسعه‌دهندگان آن کمی بیشتر برای آن وقت بگذارند، احتمال می‌رود که تهران من یک اپ جامع و صددرصد کاربردی باشد. برای دانلود نسخه اندرویدی اپلیکیشن تهران من با حجم 11 مگابایت می‌توانید از لینک کافه بازار در انتهای مطلب استفاده کنید.

نقاط قوت:

  • رزرو ساده و آسان طرح ترافیک
  • سهولت در استفاده
  • رابط کاربری ساده و زیبا
  • توضیحات موجود در هر بخش برای انجام امور خاص
  • خدمات متنوع شهری برای شهروندان تهرانی و غیرتهرانی
  • شارژ بلیط مترو

نقاط ضعف:

  • عدم ورود به برنامه در صورت نبود اتصال اینترنت
  • نبود تنظیمات و عدم پشتیبانی از تم تاریک
  • هدایت کاربر به مرورگر وب در بعضی از گزینه‌ها

 

نوشته بررسی اپلیکیشن تهران من : یک اپ جامع، کاربردی و ساده در قالب خدمات شهرداری اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.