بررسی تبلت هواوی مدیاپد T5: تبلت دانش‌آموزی!

بررسی تبلت مدیاپد تی 5 هواوی :‌ یک تبلت بزرگ، باکیفیت و ارزان قیمت برای همه!

این روزها با افزایش سایز نمایشگر گوشی‌های هوشمند، کمتر کسی به دنبال خرید یک تبلت می‌رود. در واقع وجه تمایز اصلی این دستگاه‌های بزرگ و دوست‌داشتنی با اسمارت‌فون‌ها، در اندازه نمایشگرشان بود که حالا با تغییر نسبت ابعاد صفحه، جا برای افزایش اندازه نمایشگر باز و عرصه بر تبلت‌ها تنگ شده است.

با تمام این‌ها، هنوز هم بسیاری از افراد از تبلت‌ها برای خواندن کتاب، تماشای فیلم و انجام کارهای اداری استفاده می‌کنند و همچنان این گجت‌های غول پیکر مشتری‌های خودشان را دارند. این روزها نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده و همه به سمت آموزش‌های مجازی رفته‌اند. بنابراین مدل استفاده از تبلت‌ها هم تا حدی تغییر کرده و حالا شاهد تبلت‌های دانش‌آموزی هستیم که برای شرکت در کلاس‌های درس، گزینه بهتری از گوشی‌های هوشمند هستند.

این همه آسمان به رسیمان بافتیم که بگوییم، قصد بررسی تبلت اقتصادی هواوی را داریم تا شاید در این دوران سخت، بتواند عصای دست شما باشد. اگر می‌‌خواهید بدانید که بهترین تبلت میان‌رده ایران چه حرفی برای گفتن دارد، با آی‌تی‌رسان و بررسی تبلت مدیاپد تی 5 هواوی همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

در همان نگاه نخست، متوجه می‌شوید که با یک تبلت جدید طرف نیستید! مدیاپد تی 5 در واقع بیش از دو سال از تولدش می‌گذرد و بنابراین نباید انتظار داشته باشید که زبان طراحی جدید و سبک‌های خاص امروزی را در آن ببینید. البته این به معنی زشت بودن تبلت نیست؛ اتفاقا با یک تبلت شیک و جمع و جور طرف هستیم که شاید ظاهر آن تا حدی هم دل‌تان را ببرد!

حاشیه‌های اطراف نمایشگر خیلی نازک نیستند و با توجه به اینکه حالا چشم‌مان به محصولات بدون حاشیه عادت کرده، شاید گمان کنید که این حاشیه‌ها کمی در ذوق می‌زنند. اما در حالت کلی برای یک تبلت بزرگ و ۱۰ اینچی، وجود حاشیه حتی واجب هم هست و به شما کمک می‌کند تا بتوانید این گجت بزرگ را بهتر در دست بگیرید.

در زیر نمایشگر، لوگوی هواوی به چشم می‌خورد و در بخش بالایی آن شاهد یک دوربین سلفی هستیم تا بتوانید در این روزهای کرونایی، با دوستان خودتان چت تصویری داشته باشید. در سمت راست بدنه، کلید پاور و کلیدهای یکپارچه صدا قرار گرفته‌اند و در سوی دیگر، شاهد بخشی برای بیرون آوردن خشاب سیم‌کارت و کارت حافظه، جک استاندارد صدا و پورت نام آشنای Micro USB هستیم. به زبان ساده، این دستگاه به پورت جدید USB Type-C مجهز نیست و برای شارژ کردن آن باید از همان شارژرهای قدیمی استفاده کنید. در زیر بدنه اصلی نیز دو اسپیکر تبلت قرار گرفته‌اند تا بتوانند در هر حالتی صدا را به گوش شما برسانند.

محل قرارگیری کلیدهای سخت افزاری در تبلت مدیاپد تی 5 خیلی استاندارد نیست. اگر دستگاه را به صورت افقی در دست بگیرید، دسترسی به کلیدها کمی سخت است و اگر عمودی با تبلت کار کنید، دست راست شما مدام بر روی کلیدها قرار خواهد گرفت. بنابراین از این لحاظ می‌توان یک نمره منفی برای هواوی ثبت کرد. با این حال، گوشه‌های اطراف بدنه کاملا گرد طراحی شده‌اند و با توجه به وزن 460 گرمی و ضخامت 7.8 میلی‌متری، کار با تبلت و در دست گرفتن آن سخت و طاقت‌فرسا نیست؛ یعنی از این لحاظ کاملا می‌توان به مدیاپد جان نمره قبولی داد.

فریم دستگاه و بخش پشتی آن از آلومینیوم ساخته شده و کیفیت ساختش بسیار بالاست. در حدی که در همان لحظه نخست در دست گرفتن آن، متوجه این موضوع خواهید شد. استفاده از این متریال در ساخت دستگاه، کمک کرده تا مقاومت آن در برابر ضربات و به خصوص خط و خش بالا برود. البته همچنان تاحدی بدنه دستگاه مستعد جذب اثر انگشتان شماست؛ اما خب در این زمینه نسبت به محصولات شیشه‌ای یک سر و گردن بالاتر است.

بخش پشتی دستگاه از دو قسمت کلی تشکیل شده و در بالای آن شاهد یک نوار با رنگی متمایز از بدنه هستیم که تک دوربین تبلت را در خود جای داده است. به صورت کلی، پشت تبلت صاف و یکدست نیست و در کناره‌ها کمی انحنا دارد تا علاوه بر افزایش زیبایی ظاهری، بتوانید راحت‌تر از این محصول استفاده کنید. همان‌طور که احتمالا متوجه شده‌اید، خبری از حسگر تشخیص اثر انگشت در این مدل نبوده و از لحاظ امنیتی، تنها می‌توانید بر روی قفل پترن، ‌پین‌کد و قرار دادن پسورد، حساب باز کنید.

در حالت کلی، کار کردن با تبلت لذت بخش است اما خب با توجه به سایز آن، نباید انتظار داشته باشید که بتوانید با یک دست از آن بهره ببرید. هنگامی که تبلت را در دست می‌گیرید، همچون یک ماهی لیز نخواهد بود و استفاده از آن راحت است اما اگر آن را بر روی یک سطح صاف همچون میز قرار دهید، باید کمی بیشتر حواستان را جمع کنید؛ چرا که ممکن است با یک ضربه از سمتی به سمت دیگر برود و یا حتی یک سقوط آزاد را تجربه نماید!

نمایشگر

مدیاپد تی 5 به یک نمایشگر 10.1 اینچی IPS LCD مجهز شده که از رزولوشن +Full HD با نسبت تصویر 16 به 10 برخوردار است. چنین نسبت تصویری موجب می‌شود تا هنگام تماشای محتواهای چندرسانه‌ای، همچون فیلم و سریال‌ها، مجبور باشید تا یک حاشیه نسبتا ضخیم و مشکی را در دو سمت تصویر تحمل کنید. موردی که شاید خیلی به مذاق طرفداران سینما خوش نیاید.

در هر اینچ از این نمایشگر، شاهد 224 پیکسل هستیم که از استانداردهای امروزی به دور است. اما خب برای یک تبلت با نمایشگر بزرگ و در رده پایین بازار، مقداری معقول به حساب می‌آید و حتی شاید بتوان آن را به‌عنوان نقطه قوت مدیاپد تی 5 هم در نظر گرفت.

در نمایشگر این تبلت، با توجه به نوع پنل، عمق رنگ مشکی خیلی خوب به نمایش در نمی‌آید و رنگ‌ها هم خیلی جذاب و با غلظت بالا نیستند. اما در عمل مشکل خاصی با نمایشگر نخواهید داشت؛ هنگام وب‌گردی نوشته‌‌ها خوانا بوده و رنگ‌ها به واقعیت نزدیک هستند.

در بخش تنظیمات نمایشگر، می‌توانید تا میزان گرمی و سردی رنگ‌ها را تغییر داده و حتی نور آبی مضر نمایشگر را هم فیلتر کنید؛ تا آسیب کمتری به چشمان‌تان برسد. یک گزینه نیز برای تغییر رزولوشن تصویر متناسب با محتوای به نمایش در آمده در نظر گرفته شده که مسلما کمک شایانی به شارژدهی دستگاه خواهد داشت. با فعال کردن این ویژگی، نمایشگر تبلت همیشه در حالت +Full HD نیست و در صورت نیاز، از حداکثر توان آن استفاده خواهد شد.

در نگاه از زوایا، نمایشگر دچار رنگ پریدگی قابل توجهی نخواهد شد؛ اما خب تصویر آن شادابی حالت نرمال را هم ندارد. البته میزان رفلکس صفحه بالاست و با کمی تغییر زاویه، احتمالا تمام محیط اطراف‌تان را در صفحه خواهید دید. این موضوع نشان می‌دهد که مدیاپد تی 5 خیلی برای کار در محیط‌های بیرونی مناسب نخواهد بود.

سخت‌افزار

بررسی تبلت مدیاپد تی 5 هواوی را با بخش سخت‌افزار ادامه می‌دهیم؛ جایی که این کمپانی چینی از چیپست خانگی و نام آشنای کایرین 659 بهره گرفته است. این چیپست 64 بیتی شامل 8 هسته پردازشی ناقابل می‌شود؛ این هسته‌ها همگی از نوع Cortex-A53 هستند، با این تفاوت که چهارتای آن‌ها با فرکانس 1.7 و چهارتای دیگر با فرکانس 2.36 گیگاهرتز فعالیت می‌کنند.

کایرین 659 که با فناوری 16 نانومتری ساخته شده، تا 60 درصد پردازش‌های بهتری نسبت به کایرین 620 داشته و از لحاظ گرافیکی نیز می‌توانید تا دو برابر چیپ اشاره شده بر روی آن حساب کنید. به طور کلی نیز این چیپست 70 درصد کارایی بهتری خواهد داشت. البته نسبت به محصولات امروزی و خصوصا چیپست‌های کوالکام، یک سر و گردن پایین‌تر است.

وظیفه پردازش‌های گرافیکی به‌عهده Mali-T830 قرار گرفته که با دو هسته می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. به این مجموعه قدرتمند، می‌توانید 3 گیگابایت رم (در برخی نسخه‌ها از 2 گیگابایت رم استفاده شده است) را اضافه کنید تا به میان‌رده بودن این مدل پی ببرید. از لحاظ حافظه داخلی نیز مدیاپد عزیز ما در دو نسخه 32 و 16 گیگابایتی عرضه می‌شود که البته با وجود درگاه کارت حافظه، می‌توانید تا 256 گیگابایت دیگر به این میزان بیفزایید و مشکلی بابت ذخیره سازی نداشته باشید.

نسخه‌ای که در اختیار ما قرار گرفته، مجهز به رم 3 و حافظه داخلی 32 گیگابایتی است که از این میزان بیش از 21 گیگابایت آن برای استفاده در اختیار شما قرار گرفته و باقی آن را خود دستگاه نوش جان کرده است.

تبلت مدیاپد تی 5 در تست AnTuTu 8 توانست تا امتیاز 89013 را بدست آورد که نشان می‌دهد با یک تبلت معمولی طرف هستیم. اما در عمل این دستگاه از پس اکثر کارهای روزمره شما برخواهد آمد. هنگ و یا کندی خاصی هنگام گشت و گذار در منوها دیده نمی‌شود و به راحتی می‌توانید با اسناد آفیس کار کنید، شبکه‌های اجتماعی را چک نمایید و یا به وب‌گردی بپردازید.

اگر از جمله علاقه‌مندان به دنیای بازی‌ هستید، باید بگوییم که این تبلت برای شما ساخته نشده است. گیمرها می‌توانند بازی‌های متوسط و سرگرم‌کننده را بر روی این دستگاه نصب کنند اما انتظار اجرای باکیفیت بازی‌های گرافیکی همچون پابجی و فورتنایت را نداشته باشید. هنگام بررسی تبلت مدیاپد تی 5 متوجه شدیم که با بالارفتن هیجان بازی، دمای تبلت هم بالا می‌رود که البته برای یک محصول در این سطح خیلی هم چیز عجیبی نیست.

دوربین

تبلت‌ها با توجه به اندازه بزرگ‌شان، خیلی برای عکاسی و یا فیلم‌برداری مناسب نیستند. بنابراین چیز خیلی عجیبی نیست که بگوییم مدیاپد تی 5 از یک دوربین معمولی و 5 مگاپیکسلی بهره می‌برد. این دوربین با گشودگی دیافراگم f/2.4 و فوکوس خودکار یک نمونه کاملا ساده است و نباید انتظار زیادی از آن داشت. هواوی حتی برای آن از فلاش هم استفاده نکرده تا به شما بگوید که قرار نیست بهترین تصاویر دنیا را با تبلت بگیرید!

در بخش نرم‌افزاری هم شاهد قابلیت خاص و عجیب و غریبی نیستیم. شما می‌توانید تصاویر پانوراما بگیرید و یا از فیلترهای خاصی بر روی عکس استفاده کنید تا حال و هوای تصویر را تغییر دهید. هواوی امکان تصویربرداری HDR، عکاسی خودکار با تشخیص لبخند و دنبال کردن سوژه را برای این دوربین در نظر گرفته تا خیلی هم با یک رابط کاربری خشک و خالی طرف نباشید.

تصاویر گرفته شده با این دوربین در نور کافی برای تبلتی در این سطح، نسبتا مناسب هستند اما با کم شدن نور محیط تقریبا چیزی به جز نویز نصیب‌تان نخواهد شد. رنگ‌ها خیلی خوب ثبت نمی‌شوند و کیفیت تصاویر در نهایت اصلا راضی کننده نیست.

در حالت فیلم‌برداری نیز می‌توانید به‌صورت فول‌اچ‌دی و با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه از این دوربین بهره بگیرید. صدا نسبتا خوب ضبط می‌شود اما لرزش‌های دوربین و نویز فراوان چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. در حالت کلی این دستگاه اصلا برای عکاسی و فیلم‌برداری مناسب نبوده و نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید.

برای یک تبلت، دوربین سلفی از اصلی، اهمیت بسیار بیشتری دارد. چرا که بعید است شما با چنین دستگاه بزرگی عکاسی کنید اما احتمال آنکه بخواهید با یک تبلت، چت تصویری برقرار کنید، بالاست. هواوی برای دوربین سلفی از یک نمونه 2 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 بهره گرفته که تصاویر باکیفیت‌تری نسبت به دوربین اصلی ثبت می‌کند. از لحاظ فیلم‌برداری نیز می‌توان با این دوربین به صورت HD فیلم بگیرید.

به‌صورت کلی دوربین سلفی نیازهای شما را در حد و اندازه برقراری یک چت تصویری قابل قبول برطرف می‌سازد و می‌توانید از مدیاپد تی 5 برای این کار استفاده نمایید.

نرم‌افزار

به واسطه تحریم‌های آمریکا، این روزها محصولات هواوی با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند و اکثرا بدون گوگل و سرویس‌های خوب آن عرضه می‌شوند. خوشبختانه کار ساخت و عرضه تبلت مدیاپد تی 5 پیش از اعمال تحریم‌ها به اتمام رسیده و بنابراین شما می‌توانید بدون مشکل از گوگل و مزایای بی‌شمارش استفاده کنید.

این تبلت با اندروید 8 و رابط کاربری اختصاصی EMUI 8 هواوی راهی بازار شده است و خبری هم از نسخه جدید اندروید برای آن نیست. با توجه به زمانی که از معرفی آن گذشته، احتمالا دیگر نباید منتظر آپدیت‌های جدید و به‌روزرسانی رابط کاربری باشید.

حالت اصلی صفحه را می‌توانید متناسب با سلیقه خودتان به‌صورت استاندارد و یا همراه با اپ‌دراور (منو اضافی برنامه‌ها) داشته باشید. مورد خاص و عجیبی برای این بخش در نظر گرفته نشده است. شما به اپ استور هواوی با نام اپ گالری دسترسی دارید و می‌توانید اپلیکیشن‌ها و بازی‌های‌تان را از آنجا دانلود کنید و یا از طریق بخش تم‌ها، ظاهر کلی رابط کاربری را تغییر دهید.

به‌صورت پیش‌فرض اپلیکیشن‌های آفیس مایکروسافت، نظیر ورد، پاورپوینت و اکسل بر روی تبلت نصب شده تا نگرانی بابت کار با اسناد آفیس نداشته باشید. چند بازی از پیش نصب شده و بخش Notes برای یادداشت برداری، سایر ویژگی‌های نرم‌افزاری این تبلت را تشکیل می‌دهند.

منو نوتیفیکیشن‌ها به صورت تک بخشی است و همچون برخی از تبلت‌های بازار شامل دو قسمت مجزا نمی‌شود. با این حال اگر پیش‌تر با محصولات هواوی کار کرده باشید، هیچ چیز جدید و جالبی نخواهید دید و همه چیز حتی طراحی آیکون‌ها نیز دقیقا شبیه به سایر محصولات این برند است. البته با توجه به استفاده از سیم‌کارت، شما می‌توانید از این تبلت همچون یک تلفن‌همراه هم استفاده کنید و با آن به دوستان‌تان زنگ بزنید.

اسپیکر

یکی از بخش‌های مهم برای یک تبلت ۱۰ اینچی، اسپیکر آن است. چرا که چنین نمایشگر بزرگی جان می‌دهد برای فیلم دیدن! هواوی تبلت خودش را به دو اسپیکر مجهز کرده تا از صدای استریو و باکیفیت آن لذت ببرید.

بلندی صدا در حد مطلوبی بوده و کیفیت آن نیز در حد و اندازه‌های خودش قابل ستایش است. البته جا داشت کمی بِیس صدا هم افزایش می‌یافت؛ اما اگر بخواهید با این تبلت فیلم ببینید، از لحاظ شنیدن صداها و به‌طور کلی موسیقی، مشکلی با آن نخواهید داشت. محل قرارگیری هر دو اسپیکر مناسب بوده و تقریبا در هر حالتی که از تبلت استفاده کنید، چیزی مانع از خروج صدا نخواهد شد.

با وجود جک استاندارد صدا، می‌توانید خیلی راحت هدفون را به تبلت زده و از شنیدن موسیقی لذت ببرید. البته خروجی صدا در هدفون خیلی بالا نیست اما از لحاظ بلندی و کیفیت، کاملا راضی کننده خواهد بود. با این حال هواوی همراه با این تبلت، حتی یک هدفون خشک و خالی را هم عرضه نمی‌کند تا مجبور باشید از هدفون‌های خودتان استفاده کنید.

باتری

به انتهای بررسی مدیاپد تی 5 رسیدیم، جایی که قرار است از باتری آن سخن بگوییم! این تبلت از یک باتری لیتیوم یونی 5100 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند که خب مطابق انتظار، توسط کاربر قابل تعویض نیست.

در یک استفاده معمولی می‌توانید تا ۲ روز را از این بچه غول هواوی استفاده کنید و نیازی به شارژ نداشته باشید. چراغ اعلان‌ها که در زمان اتصال به شارژر روشن می‌شود، در محل خیلی مناسبی نیست و به نوعی شکل کلی تبلت را بهم می‌ریزد اما خب بودنش بهتر از نبودنش خواهد بود!

مشکل اصلی در این بخش، به سرعت پایین شارژ دستگاه باز می‌گردد. تقریبا برای فول شارژ کردن این تبلت هواوی به چیزی بیش از ۳ ساعت زمان نیاز دارید که کمی دور از استانداردهای امروزی است و مسلما حوصله‌سر‌بر خواهد شد!

کلام آخر در بررسی تبلت مدیاپد تی 5 هواوی

به بخش آخر بررسی تبلت مدیاپد تی 5 هواوی رسیدم. این مدل یک محصول میان‌رده و باکیفیت است که می‌تواند نیازهای روزمره شما را برطرف سازد. می‌توانید با استفاده از این محصول، خیلی راحت کارهای دانشگاهی و دانش‌آموزی خودتان را در دوران کرونا انجام دهید و یا با آن فیلم ببینید و وب‌گردی کنید. به‌صورت کلی این دستگاه چیز خاص و منحصر به فردی را به شما ارائه نخواهد داد اما تمام چیزی را که از یک تبلت میان‌رده نیاز دارید، در اختیارتان قرار می‌دهد.

قیمت این دستگاه به‌صورت رجیستر شده و با گارانتی ۱۸ ماهه مدیاپردازش در حدود ۵ میلیون ۹۰۰ هزار تومان (مهرماه ۹۹) است که با توجه به وضعیت اقتصادی این‌ روز‌های ایران، دستگاهی مقرون به صرفه به شمار می‌رود.

نقاط قوت:

  • بدنه فلزی با کیفیت ساخت بالا
  • نمایشگر بزرگ و باکیفیت
  • مجهز به درگاه کارت حافظه مجزا از سیم کارت
  • قابلیت مکالمه
  • اسپیکر استریو با کیفیت مطلوب
  • شارژدهی خوب باتری
  • دوربین سلفی قابل قبول

نقاط ضعف:

  • سرعت شارژ بسیار پایین
  • فقدان حسگر تشخیص اثر انگشت

نوشته بررسی تبلت هواوی مدیاپد T5: تبلت دانش‌آموزی! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.