بررسی تلفن ارزان‌قیمت نوکیا ۴٫۲ | هنوز هم جایی برای پیرمردها هست!

نوکیا 4.2

شرکت HMD Global با معرفی اسمارت‌فون اقتصادی نوکیا 4.2 نام نوکیا را دوباره زنده کرد. البته، این شرکت قبل از این هم چندین تلفن را به بازار عرضه کرده بود، اما نوکیا 4.2 یکی از هندست‌هایی بود که با قیمت ارزان خود توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد. این تلفن از اندروید وان بهره می‌گیرد. ما این تلفن را پس از گذشت یک سال از جهت‌های مختلف بررسی کردیم تا جوانب منفی و مثبت آن را برای شما آشکار کنیم. با ما همراه باشید.

نوکیا 4.2

طراحی و صفحه‌نمایش

نوکیا 4.2 با قیمت 150 پوندی خود در بخش طراحی یکی از عالی‌ترین تلفن‌های اقتصادی است. بدنه این تلفن از جنس پلاستیک بوده و شیشه فشرده‌ شده در آن یکی از نقاط مثبت طراحی به حساب می‌آید. این بدنه در برابر خط و خش مقاومت نسبتا خوبی دارد و ما آن را تحسین می‌کنیم.

ابعاد گوشی معادل 148.95 در 71.3 در 8.39 میلی‌متر است. وزن تلفن نیز به 161 گرم می‌رسد. سنسور اثرانگشت گوشی در پشت تلفن و در قسمت پایینی ماژول دوربین اصلی قرار دارد. سطح پشت تلفن نیز تخت است. در این سطح صاف دوربین اصلی و سنسور اثرانگشت وجود دارد. درباره سنسور اثرانگشت باید بگوییم که عملکرد آن در برخی از موارد ما را اذیت می‌کرد. البته، این مورد چندان هم ما را آزار نمی‌داد، ولی به هرحال ضعفی در آن وجود دارد که مانع از افزایش سرعت تشخیص می‌شود.

نوکیا 4.2

در بخش پایین نوکیا 4.2 یک پورت microUSB دیده می‌شود و ما انتظار داشتیم که نوکیا حداقل در این بخش خصاصت نمی‌کرد و پورت USB-C را در آن جا قرار می‌داد. در این جا جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیز مشاهده شد که ما را خوشحال کرد.

نوکیا 4.2

در سمت راست تلفن یک دکمه پاور قرار دارد. در این دکمه یک چراغ تعبیه شده که کاربرد آن اطلاع از نوتیفیکیشن‌ها و تماس‌ها است. یک صفحه‌نمایش 5.71 اینچی LCD با رزولوشن اچ‌دی پلاس در بدنه تلفن گنجانده شده است. در بالای این پنل شکاف قطره‌ای دوربین سلفی را مشاهده می‌کنید. چانه پایین نمایشگر بسیار ضخیم است و ما آن را دوست نداشتیم. البته، با توجه به قیمت ارزان دستگاه نباید انتظارات زیادی داشته باشیم.

باتری

این تلفن برای تامین انرژی از یک باتری 3000 میلی‌آمپری کمک می‌گیرد. این باتری برای مصارف عادی بسیار مناسب است. اما اوضاع، زمانی بد می‌شود که شما بخواهید از نوکیا 4.2 برای پخش ویدیو یا سایر مصارف نسبتا سنگین استفاده کنید.

شاید در نگاه اول بگویید که این باتری برای نمایشگری با چنین کیفیت و پردازنده‌ای کم‌مصرف عالی به نظر می‌رسد. ولی ما باید بگوییم که این باتری از نظر استانداردهای مدرن یک باتری بزرگ محسوب نشده و نخواهد شد.

نوکیا 4.2

عملکرد این باتری در بخش‌هایی مانند مکالمه، پیام‌رسانی و وبگردی و عکاسی مناسب است. شما می‌توانید با یک بار شارژ تا دو روز از این تلفن استفاده کنید. از طرفی دیگر به نظر می‌رسد که هندست اقتصادی نوکیا در پخش انواع رسانه ضعیف عمل می‌کند. ما در آزمایش خود یک فیلم 90 دقیقه‌ای با کیفیت 720p را در حداکثر روشنایی نمایشگر مشاهده کردیم که باتری تلفن به صورت میانگین 20 درصد از انرژی خود را از دست داد که نتیجه بسیار ضعیفی بود.

دوربین

مجموعه دوربین اصلی نوکیا 4.2 از یک سنسور 13 مگاپیکسل اصلی و یک سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسل تشکیل شده است. نوکیا برای دوربین سلفی این تلفن از یک سنسور 8 مگاپیکسل استفاده کرده است.

نتایج به دست آمده از آزمایش دوربین این گوشی نسبت به مدل قبلی بهتر است، اما عالی نیست. تصاویر ثبت شده توسط دوربین نوکیا 4.2 بالانس خوبی دارند. حالت HDR خودکار نیز کیفیت تصاویر در هنگام عصر خوب بوده و سایه روشن خوبی در تصاویر دیده می‌شود. همانطور که گفتیم، کیفیت در این تلفن عالی نیست، ولی اکسپوژر خوب باعث می‌شود که عناصر تصویر در نور بهتر دیده شوند.

نوکیا 4.2

رنگ‌ها هم زیبا و طبیعی هستند و ما می‌توانیم در تصاویر ثبت شده سطح بالایی از جزییات را مشاهده کنیم. البته این موارد در روشنایی روز خوب هستند و تمامی معادلات در هنگام شب به هم می‌ریزند. در این حالت نویزهای بسیار زیادی در تصویر پدیدار می‌شوند که قابل تحمل نیست.

نوکیا 4.2

یکی دیگر از انتقادات وارد دیگر در این بخش به نرم‌افزار دوربین مربوط می‌شود که شاتر دوربین تاخیر قابل توجهی در ثبت تصاویر دارد. البته، نرم‌افزار دوربین امکانات متنوع و حرفه‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. حالت تصویر بوکه زنده نیز به شما اجازه می‌دهد که میزان تار شدن اشیا پشت سوژه را تعیین کنید.

نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین این تلفن را در ادامه مشاهده می‌کنید.

نوکیا 4.2 نوکیا 4.2 نوکیا 4.2 نوکیا 4.2 نوکیا 4.2 نوکیا 4.2 نوکیا 4.2

عملکرد و بنچمارک

نوکیا 4.2 از تراشه اسنپدراگون 439 کوالکام استفاده می‌کند که یک پردازنده پایین‌رده محسوب می‌شود. 3 گیگابایت رم این تراشه را همراهی می‌کند. اما این تراشه و حافظه برای اجرای مداوم بازی‌ها و کارهای گرافیکی ساخته نشده‌اند.

نوکیا 4.2

این گوشی با ضعیف‌ترین تنظیمات گرافیکی توانایی اجرای بازی PUBG Mobile را دارد، اما در این حالت نیز لگ‌ها و مشکلات متعددی در هنگام اجرای بازی دیده می‌شد. اما در کمال تعجب، این تلفن در تنظیمات گرافیکی ضعیف بازی آسفالت 9 را به خوبی اجرا کرد. شاید این مسئله به دلیل وجود نمایشگری با رزولوشن پایین رخ داده است.

ظرفیت حافظه داخلی هندست نوکیا معادل 32 گیگابایت است که می‌توان این ظرفیت را با کارت microSD افزایش داد.

به نظر نمی‌رسد که تراشه اسنپدراگون 439 در همه موارد خوب باشد. عملکرد کلی تلفن بسیار ضعیف است و مکث‌های جزئی در هنگام انجام کارهای ساده، مانند جستجو در نتایج گوگل مشاهده می‌شود. این مکث‌ها در هنگام سوییچ بین اپلیکیشن‌ها نیز رخ می‌دهد.

نوکیا 4.2

ما این گوشی را در آزمایش‌های ساده و معمولی بنچمارک گیک‌بنچ 4 سنجیدیم. به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت که عملکرد این تلفن در مقایسه با تلفن‌هایی، مانند موتو G7 Power بسیار ضعیف است. هرچند، جز این هم انتظار نمی‌رفت.

نتیجه‌گیری

با نگاه کلی به نوکیا 4.2 می‌توان آن را در بخش‌های مختلفی تحسین کرد. به عنوان مثال، استفاده از اندروید وان به کاربران نوید دریافت سریع آپدیت‌ها را می‌دهد. کیفیت ساخت دستگاه هم خوب است و ما آن را دوست داشتیم.

هم‌چنین، شما با استفاده از این تلفن می‌توانید تصاویر باکیفیتی را در طول روز ثبت کنید که با توجه به قیمت دستگاه یک نکته مثبت است. اما باید این مورد را هم بگوییم که عملکرد کلی این هندست بسیار ناامید کننده است. به خصوص در هنگامی که مجبور به اجرای چندین اپلیکیشن هستید تا کارهای خود را مدیریت کنید. لگ‌های بی‌مورد و مکث‌های طولانی چیزی به جز اعصاب خردی را برای شما به ارمغان نمی‌آورند. باتری ضعیف و رزولوشن پایین صفحه‌نمایش را نیز به این موارد اضافه کرده تا بتوانید یک تلفن اقتصادی با مشخصات فنی بهتر و امکانات بیشتر را تهیه کنید.

نوکیا 4.2

ما برای شما چند پیشنهاد بهتری داریم تا نوکیا 4.2 را کنار گذاشته و آن‌ها را خرید کنید. این تلفن‌ها عبارتند از: موتورولا موتو G7 Play، موتو G7 Power و شیائومی ردمی 7. شما می‌توانید با بررسی این تلفن‌ها و مقایسه آن‌ها با نوکیا 4.2 تصمیم عاقلانه‌تری برای خرید یک تلفن ارزان‌قیمت بگیرید.

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و استفاده از شیشه و پلی‌کربنات
  • دوربین خوب در مقایسه با قیمت
  • سیستم‌عامل اندروید وان

نقاط ضعف:

  • عملکرد ضعیف و کند
  • باتری ضعیف در هنگام پخش انواع رسانه
  • صفحه‌نمایش با وضوح پایین

 

 

نوشته بررسی تلفن ارزان‌قیمت نوکیا 4.2 | هنوز هم جایی برای پیرمردها هست! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.