بررسی لپ‌تاپ ایسوس ذن‌بوک ۳: ظرافتی وصف ناپذیر!

بررسی لپ‌تاپ ایسوس ذن‌بوک ۳: ظرافتی وصف ناپذیر!

کمپانی ایسوس با معرفی سری ذن‌بوک که در رده اولترابوک‌ها قرار می‌گیرد، می‌خواهد کاربران لپ‌تاپ‌های با قابلیت حمل بالا را هدف قرار دهد. UX390U یکی از جدیدترین تولیدات این کمپانی از سری ذن‌بوک بوده که با ویژگی‌های منحصربه‌فردش، دل هر خریداری را می‌رباید. پس همراه ما با و بررسی تخصصی ایسوس ذن‌بوک ۳ مدل UX390U همراه باشید.

ابتدا نگاهی به مشخصات کلی این لپ‌تاپ بر روی کاغذ می‌اندازیم:

  • پردازنده Kaby Lake اینتل ۷۵۰۰ Core i7 با سرعت پردازشی ۲.۷۰ گیگاهرتز
  • نمایشگر ۱۲.۵ اینچی با رزولوشن فول‌اچ‌دی، پنل IPS، صفحه‌نمایش از نوع براق
  • پردازنده گرافیکی اینتل ۶۲۰، ۱ گیگابایت حافظه گرافیکی
  • حافظه رم ۱۶ گیگابایتی از نوع LPDDR3
  • حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت از نوع SSD
  • بدنه‌ فلزی، وزن ۹۰۰ گرمی، باتری با ظرفیت ۴۰Wh، صفحه‌کلید همراه با نور پس‌زمینه، مجهز به حسگر اثرانگشت

طراحی

طراحی ذن‌بوک ۳ بخشی است که شما را انگشت به دهان خواهد گذاشت. مهندسان ایسوس تمامی خلاقیت و هنرشان را در ساخت بخش ظاهری این دستگاه به خرج داده‌اند. طراحی این لپ‌تاپ در نگاه اول شما را به یاد مک‌بوک ۱۲ اینچی اپل می‌اندازد اما هنگامی که با آن کار می‌کنید، متوجه تفاوت‌های اساسی خواهید شد.

ذن‌بوک ۳ را می‌توان خوش‌ساخت‌ترین اولترابوک موجود تا به امروز نامید. بر خلاف تولیدات سایر کمپانی‌ها، بدنه این لپ‌تاپ به صورت یک‌پارچه بوده و در هر دو قسمت داخلی و بیرونی از فلز ساخته شده است.

UX390 بسیار نازک است! به شخصه نمی‌توانم باور کنم که اجزای سخت افزاری توانسته‌اند در ضخامت ۱۱.۹ میلی‌متری جای‌ گرفته باشند. طول ۲۹۶، عرض ۱۹۱ و ضخامت ۱۱.۹ میلی‌متر در کنار وزن ۹۰۰ گرمی این لپ‌تاپ، از توانایی در حمل آسانش خبر می‌دهند.

بر روی بدنه پشتی، لوگوی ایسوس با رنگ طلایی‌اش خودنمایی می‌کند که ترکیبش با خطوط طراحی دایره شکلی که بر روی بدنه قرار گرفته، چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. ایسوس ذن‌بوک ۳ را با سه رنگ رزگلد، خاکستری و سورمه‌ای به بازار عرضه کرده که هر کدام زیبایی خاص خودشان را دارند. بدنه دستگاه در برابر اثرانگشت آن‌چنان مقاومت نمی‌کند و علاقه نسبتا زیادی به جذب چربی انگشت دارد. این موضوع برای بخش جلویی لپ‌تاپ کاملا برعکس بوده و خبری از به‌جای ماندن اثرانگشت در این قسمت نیست.

به بخش جلویی که می‌رسیم نمایشگر ۱۲.۵ اینچی کم‌حاشیه و بسیار نازک دیده می‌شود. دورتادور قاب نمایشگر ذن‌بوک ۳ را یک خط طلایی رنگ پوشانده که هنگام بستن صفحه‌نمایش، جلوه دلنوازی را ارایه می‌دهد. لنز کوچک وب‌کم در بالا و نام ایسوس ذن‌بوک در بخش پایینی، تنها چیز‌هایی هستند که رو‌به‌روی آن به چشم می‌آیند.

در قسمت پایینی هم به ترتیب از بالا اسپیکر‌ها، صفحه‌کلید و تاچ‌پد قرار گرفته است. همان طور که گفته شد بدنه این لپ‌تاپ کاملا یک‌پارچه بوده و خبری از پلاستیک در این بخش از ذن‌بوک ۳ نیست. خوشبختانه با توجه به استفاده از متریال مات، اثرانگشت در این بخش جذب بدنه نخواهد شد.

در قسمتی از لبه پایینی این لپ‌تاپ تو رفتگی خاصی ایجاد شده تا با وجود ضخامت بسیار کم آن، هنگام باز کردن لپ‌تاپ با مشکل مواجه نشوید. در بخش پشتی هم تنها دو اسپیکر در کنار برچسب اطلاعات دستگاه قرار گرفته است.

به طور کلی باید به شما بگویم طراحی و ساخت ذن‌بوک ۳ با چنان دقت و ظرافتی صورت گرفته که در همان نگاه اول و حتی بدون تماس با آن، حسابی شیفته‌اش می‌شوید. با وجود وزن و ضخامت بسیار کم، حمل آن برای کاربر بسیار آسان خواهد بود. یک محافظ چرمی و سبک نیز درون جعبه قرار دارد که می‌توانید دستگاه ظریف خودتان را درون آن قرار داده و به راحتی حمل کنید.


کیبورد و تاچ‌پد

صفحه‌کلید استفاده شده در ذن‌‌بوک ۳ با وجود ضخامت پایین لپ‌تاپ، به خوبی طراحی شده است. البته این طراحی به صورت محدود بوده و خبری از بخش NUM PAD نیست.

کلید‌ها به صورت تخت یا به قول معروف جزیره‌ای قرار گرفته‌اند که شاید آن‌چنان احساس راحتی هنگام تایپ کردن نداشته باشید البته واکنش دکمه‌ها در این صفحه‌کلید بسیار خوب بوده و به سرعت عمل می‌کنند. اندازه هر کلید به طور متوسط چیزی حدود ۱۷ در ۱۴ میلی‌متر محاسبه شده که برای قرارگیری انگشتان، مقداری مناسب محسوب می‌گردد. البته اگر آن را با محصولات سری قبلی ذن‌بوک همچون UX303 مقایسه کنیم، به‌دلیل کم شدن ضخامت دستگاه، سطح فشار و به نوعی میزان حساسیت لازم برای فشردن کلیدها کم‌تر شده است که برای کسی که می‌خواهد تایپ سریعی داشته باشد، شاید چندان مطلوب به‌نظر نرسد.

خوشبختانه صفحه‌کلید دارای نور پس‌زمینه بوده و شما قادر خواهید بود میزان آن را در سه مرحله تغییر دهید. در نسخه‌ای که در دسترس ما قرار داشت، خبری از حروف فارسی بر روی کیبورد نبود اما محصولاتی که وارد بازار کشور خواهند شد، چنین قابلیتی را کسب می‌کنند.

این موضوع را هم در نظر داشته باشید که رنگ بخش صفحه کلید با توجه به رنگ‌بندی خود دستگاه متغیر خواهد بود. به این صورت که به‌عنوان مثال کلیدها در نسخه سورمه‌ای به رنگ طلایی هستند.

کمی پایین‌تر از کیبورد، تاچ‌پد ذن‌بوک ۳ قرار گرفته که طراحی یک‌پارچه داشته و کلیک‌های چپ و راست آن به صورت جداگانه قابل مشاهده نیستند. متریال استفاده شده در این قسمت از جنس شیشه است که البته هنگام کار کردن با آن بیشتر حس پلاستیک می‌دهد. کارکردن با این تاچ‌پد برای کاربر آن‌چنان راحت نخواهد بود چراکه اصطکاکی که بین انگشت و سطح ایجاد می‌شود، کمی از حد معمول بیشتر است. کار کردن با کلیک پد هم کمی سخت بوده و برای کلیک کردن می‌بایست فشار تقریبا زیادی را به آن‌ وارد کنید.

یک فضای مربعی کوچک که پایین‌تر از سطح قرار گرفته، بر روی تاچ‌پد حضور دارد و نقش حسگر اثرانگشت را در ذن‌بوک ۳ ایفا می‌کند.


صفحه ‌نمایش

وقتی برای بار نخست دستگاه را باز کنید، شاید به‌نظرتان برسد که اندازه نمایشگر ۱۱ اینچ است، حاشیه‌های کم در کنار ظرافت بسیار بالای لپ‌تاپ، چنین تصوری را برای شما ایجاد می‌کند اما ذن‌بوک ۳، یک نمایشگر ۱۲.۵ اینچی با رزولوشن Full HD دارد که بر روی پنل IPS قرار گرفته است. صفحه نمایش از نوع براق بوده و از گوریلاگلس ۴ برای محافظت در برابر خط و خش در آن بهره گرفته شده است. شیشه استفاده شده در بخش نمایشگر از پایین تا بالای قاب دستگاه ادامه داشته و در واقع، بخش جلویی این لپ‌تاپ را ساخته است. کیفیت این نمایشگر مناسب بوده و رنگ‌ها به زیبایی در آن به نمایش درمی‌آیند.

طبق گفته ایسوس روشنایی در حداکثر مقدار خودش می‌تواند به ۳۰۰ نیت برسد که مقداری معمولی برای یک لپ‌تاپ محسوب می‌شود. با وجود این میزان از روشنایی در نمایشگر و براق بودن آن، کار کردن با دستگاه در زیر نور آفتاب به راحتی صورت نخواهد گرفت. به طور کلی کیفیت نمایشگر موجود در ذن‌بوک ۳ مناسب بوده و شما را راضی خواهد کرد، تنها به شرطی که نخواهید در محیط باز و به‌خصوص نور مستقیم آفتاب با آن کار کنید، چون تقریبا چیز زیادی را نخواهید دید!

باید به این نکته هم اشاره کرد که بر خلاف بسیاری از نسخه‌های ذن‌بوک، این نمایشگر لمسی نیست و احتمالا سازنده به‌خاطر آنکه قصد داشته تا ضخامت را تا حد اعلای خودش افزایش دهد، آن را فدای طراحی کرده است.


پورت‌ها و اتصالات

یکی از مشکلاتی که در لپ‌تاپ‌های با ضخامت پایین مشاهده می‌گردد، محدودیت در قرارگیری پورت‌هاست. ذن‌بوک ۳ هم از این قاعده مستثنی نبوده و با کمبود پورت مواجه است. تنها یک ورودی هدفون و یک پورت USB از نوع Type C در این لپ‌تاپ یافت می‌شود.

خوشبختانه کمپانی ایسوس یک داک تبدیل، همراه این لپ‌تاپ برای کاربران قرار داده است. شما می‌توانید این داک را به پورت USB Type C نوت‌بوک متصل کنید و سپس به سه پورت USB 3.0 ،HDMI و USB Type C دسترسی داشته باشید. شاید این تعداد پورت برای کاربری معمولی به اندازه کافی نباشد، اما به نظر ارزش نازک بودن لپ‌تاپ را دارد. علاوه بر این داک که همراه دستگاه در جعبه موجود است، داک دیگری در بازار برای فروش وجود دارد که به شما اجازه دسترسی به پورت‌های HDMI ،VGA ،LAN ،Card-Reader ،USB Type C و دو USB 3.0 را می‌دهد. مسلما درایو دیسک نوری هم در این لپ‌تاپ جایی ندارد.

در کل عدم استفاده از پورت‌ها (به‌خصوص یو‌اس‌بی) بر روی بدنه دستگاه، شما را دچار محدودیت‌هایی کرده و ناچار هستید تا داک تبدیل را همیشه به دنبال خودتان داشته باشید.


پردازنده و عملکرد

قلب این سری از ذن‌بوک را یک پردازنده اینتل Core i7 7500 تشکیل می‌دهد. این پردازنده که از نوع Kaby Lake بوده و سرعتی معادل ۲.۷۰ گیگاهرتز دارد، در کنار حافظه رم ۱۶ گیگابایتی عملکرد بسیار خوبی را حین کار با لپ‌تاپ در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در ادامه تصاویری از مشخصات و بنچمارک‌ PCMARK را برای شما قرار داده‌ایم.

Intel HD Graphics 620 نیز با حافظه رم ۱ گیگابایتی حضور داشته تا به پردازش بخش گرافیکی لپ‌تاپ ‌بپردازد. در ادامه تصاویری از بنچمارک‌ ۳DMARK را برای شما قرار داده‌ایم.

در کنار این مشخصات شاهد یک درایو SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت هستیم که در تصویر زیر می‌توانید سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات توسط این درایو را مشاهده کنید.

همان طور که می‌بینید عملکرد این لپ‌تاپ مناسب بوده و با اجرای اپلیکیشن‌های سنگین هیچ مشکلی نخواهد داشت. البته در بخش گرافیک کمی ضعیف عمل می‌کند اما باز همین مقدار هم برای چنین لپ‌تاپ سبک وزنی، کافی است.


صدا، باتری و قابلیت‌های خاص

۴ اسپپیکر برای UX390U توسط کمپانی Harman/Kardon تعبیه شده است. دو تا در قسمت جلویی دستگاه و دوتای دیگر پشت آن که کیفیت صدای تولید شده در کنار حجم بالایش بسیار خوب بوده و عملکرد مطلوبی را در این زمینه ارایه می‌دهد.

یک عدد باتری با ظرفیت ۴۰Wh در ذن‌بوک ۳ موجود بوده که می‌تواند چیزی حدود ۵ تا ۷ ساعت با کاربری معمولی دوام بیاورد. خوشبختانه به لطف تکنولوژی شارژ سریع در این لپ‌تاپ شما قادر خواهید بود تا در مدت ۵۰ دقیقه، ۶۰ درصد از باتری را شارژ کنید و این عمل توسط یک کانکتور تایپ C انجام می‌شود.

نرم‌افزارهای اختصاصی ایسوس هم در کنار ویندوز ۱۰ حضور دارند. یکی از آن‌ها Asus HiPost نام داشته که اطلاعات را بین دستگاه‌های مختلف‌تان سینک کرده و دیوایس‌ها را در ارتباط قرار می‌دهد. نرم‌افزارهای دیگری مانند DropBox و MyAsus بر روی این لپ‌تاپ قرار دارند که با اتصال به اینترنت امکانات مختلفی را در اختیارتان می‌گذارد.


قیمت

شما می‌توانید ذن‌بوک ۳ UX390U را با قیمت ۱۶۰۰ دلار یعنی چیزی نزدیک به ۶ میلیون تومان خریداری کنید. شاید با این مقدار هزینه گزینه‌های قدرتمندتری در بازار وجود داشته باشد، اما این را بدانید هیچ‌کدام ظرافت و زیبایی در طراحی ذن‌بوک ۳ را نخواهند داشت.


جمع‌بندی

ظاهری دل‌فریب در کنار قدرت سخت‌افزاری مناسب؛ دیگر چه می‌خواهید؟! این لپ‌تاپ با طراحی بی‌نهایت زیبا و ظرافت خاصی که در چهره‌اش دارد، می‌تواند انتخاب افرادی باشد که می‌خواهند تک باشند! ذن‌بوک ۳ با وجود وزن کم و ابعاد مناسبش، توانایی حمل کردن را برای کاربر بسیار آسان کرده است. قدرت سخت‌افزاری مناسب هم در کنار این قابلیت‌ها می‌آید تا همه چیز را تکمیل کند و به شما بگوید که ظرافتم، وصف ناپذیر است!

نوشته بررسی لپ‌تاپ ایسوس ذن‌بوک ۳: ظرافتی وصف ناپذیر! اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.