بررسی لپ‌تاپ گیمینگ اچ‌پی Omen X 2S: تجربه Nintendo DS در دنیای لپ‌تاپ‌ها!

طی سالیان اخیر گرایش مردم به سوی خریداری لپ‌تاپ‌های گیمینگ سیری صعودی را پشت سر گذاشته است. این گجت‌ها با قابلیت حمل‌پذیری مطلوب و توان بالاتر خود در زمینه پردازش فریم‌های تصویر از سایر لپ‌تاپ‌ها متمایز می‌شوند. لپ‌تاپ اچ‌پی Omen X 2S به منظور جلب نظر گیمرها گام‌های فوق‌العاده‌ای برداشته است. این محصول مجهز به یک نمایشگر ثانویه با اندازه‌ای کوچک در بخش فوقانی صفحه‌کلید است. این مشخصه بسیار جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد؛ اما قابلیت‌های جذاب لپ‌تاپ Omen X 2S شرکت اچ‌پی صرفا به این مورد محدود نخواهند بود. این لپ‌تاپ گیمینگ در واقع پرچم‌داری قدرتمند است که با برترین تولیدات برندهایی نظیر Alienware و ریزر رقابت تنگاتنگی دارد. این گجت با قیمت‌گذاری 2540 دلاری، پردازنده 6 هسته‌ای Core i7 شرکت اینتل، تراشه گرافیکی انویدیا RTX 2080 Max-Q و 16 گیگابایت حافظه رم روانه بازار می‌شود. مشتریان در صورت نیاز به توان پردازشی بالاتر می‌توانند مدلی از این لپ‌تاپ با پردازنده 8 هسته‌ای Core i9 را خریداری نمایند. اما نمایشگر دوم Omen X 2S تا چه اندازه کارآمد است؟ خریداری لپ‌تاپ مدرن Omen X 2S معقول‌تر است یا یک لپ‌تاپ گیمینگ سنتی‌تر؟ در ادامه پاسخ پرسش‌هایی از این دست تا حدودی روشن خواهد شد.

Omen X 2S برخلاف اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارای رنگ‌آمیزی مشکی و وزنی به‌مراتب سنگین‌تر است. فضای خالی موجود میان صفحه‌کلید و قسمت لولایی‌شکل به‌عنوان نمایشگر دوم مورد استفاده قرار گرفته است. این نمایشگر 6 اینچی همانند بسیاری از اسمارت‌فون‌های موجود در بازار از رزولوشن 1080p پشتیبانی می‌کند. به عقیده برخی کاربران شاید بهتر بود این نمایشگر تمامی فضای خالی قسمت فوقانی صفحه‌کلید را پوشش می‌داد؛ اما اچ‌پی برای به‌کارگیری این نمایشگر دلیل موجهی داشته است. برخی تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که کاربران تنها هر از گاهی از گوشی تلفن‌همراه خود برای بازی کردن استفاده می‌کنند. در واقع آن‌ها با استفاده از هندست‌های خود به تماشای ویدیو، پخش موسیقی و گردش در شبکه‌های اجتماعی پرداخته و به پادکست‌ها گوش می‌دهند. به همین دلیل اچ‌پی تصمیم گرفته تا از نمایشگر دوم با ابعادی مشابه اسمارت‌فون‌های امروزی بهره‌برداری نماید.

برنامه پیش‌فرض این نمایشگر، HP Omen Command Center نام دارد و امکان دسترسی سریع به تنظیمات سیستم و اعمال تنظیمات نورپردازی سفارشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین با وجود این نمایشگر، گیمرها قادر به مطالعه راهنمای متنی بازی‌ها حین اجرای آن‌ها خواهند بود. همچنین اچ‌پی از چندین کلید کوچک و کاربردی در قسمت فوقانی تاچ‌پد بهره گرفته است. یکی از دکمه‌ها به منظور جابه‌جایی برنامه میان نمایشگرهای اصلی و ثانویه و دیگری جهت خاموش کردن کامل نمایشگر به‌کار گرفته می‌شوند. با این‌حال نمایشگر دوم چندان کاربردی به‌نظر نمی‌رسد. در واقع مشکل اصلی این است که نمایشگر مذکور همانند یک اسمارت‌فون عمل نمی‌کند. کاربران به برنامه‌هایی مشابه عناوین موجود در اسمارت‌فون خود دسترسی ندارند و سایر اپلیکیشن‌ها نیز در مقیاسی بسیار کوچک اجرا می‌شوند. حتی در قابلیت‌های لمسی این نمایشگر نیز مشکلاتی مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال حین اجرای یک بازی، سیستم فرامین کنترلی لمسی را به‌صورت خودکار غیرفعال می‌کند و امکان فعالسازی مجدد آن‌ها نیز وجود ندارد. سایر برنامه‌ها با چنین مشکلی مواجه نیستند؛ اما بازی‌های مبتنی بر DirectX با این محدودیت دست‌به‌گریبان هستند. با اجرای بازی‌ها در حالت پنجره‌ای می‌توان آن‌ها را بر روی نمایشگر ثانویه دنبال کرد. با این‌حال تنها برخی عناوین بازی بدون کوچکترین مشکل بر روی نمایشگر قابل رویت هستند.

همچنین طراحی مسطح صفحه‌کلید موجب می‌شود تا نمایشگر دوم برای تماشای ویدیو چندان ایده‌آل نباشد. همچنین زوایای نمایشی این پنل نیز چندان مطلوب نیست. با وجود به‌کارگیری پنل مات، تصاویر روشن در نمایشگر اصلی تا حدودی بر روی نمایشگر دوم منعکس می‌شوند. با این‌حال وجود نمایشگر دوم کماکان خالی از لطف نیست. حتی اچ‌پی از یک ترفند ویژه گیمینگ نیز بهره گرفته که به کاربران امکان می‌دهد تا بخشی از محتوای نمایشگر اصلی را به پنل ثانویه منتقل نمایند. بدین‌ترتیب اجرای برخی بازی‌ها تجربه‌ای مشابه با Nintendo DS را برای کاربران رقم خواهد زد. با این‌حال موارد کاربری مشخصه فوق بسیار محدود است. Omen X 2S مجهز به نمایشگر اصلی 15.6 اینچی با رزولوشن 1080p و نرخ نوسازی 144 هرتزی است. البته مشتریان در صورت تمایل می‌توانند مدل مجهز به پنل 4K با نرخ نوسازی 60 هرتزی را خریداری نمایند. کیفیت تصویر این نمایشگر در حد متوسط ارزیابی می‌شود. حواشی فوقانی و تحتانی نمایشگر نسبتا باریک هستند؛ چرا که در غیر این‌صورت لپ‌تاپ آینده‌نگر Omen X 2S همانند یک محصول قدیمی به‌نظر می‌رسید.

استفاده از نمایشگر دوم یقینا محدودیت‌هایی را به‌همراه دارد. به منظور ایجاد فضای لازم برای این نمایشگر، صفحه‌کلید و تاچ‌پد به سمت پایین جابه‌جا شده‌ و اکنون در کنار یکدیگر قرار دارند. فقدان فضای کافی برای استراحت دست و چیدمان پیچیده کیبورد موجب خلق تجربه‌ای آزاردهنده حین تایپ کردن می‌شود. این صفحه‌کلید دارای نور پس‌زمینه RGB است و کاربران از طریق برنامه Omen Command Center قادر به اعمال تنظیمات سفارشی نورپردازی خواهند بود. تاچ‌پد در سمت راست صفحه‌کلید قرار دارد و دقت و عملکرد آن در حد قابل‌قبول ارزیابی می‌شود. سطح پلاستیکی تاچ‌پد به اندازه انواع شیشه‌ای صیقلی نیست. عادت کردن به طراحی کشیده‌تر تاچ‌پد کمی زمان خواهد برد.

Omen X 2S با ضخامت 0.8 اینچی و وزن 5.2 پوندی خود تنها به اندازه یک تار مو ضخیم‌تر و حدودا 0.5 پوند سنگین‌تر از ریزر بلید است. اسپیکرها در زوایای تحتانی لپ‌تاپ قرار دارند. خروجی صوتی بلندگوها دارای قدرت مطلوبی بوده اما فاقد باس کافی است. در واقع بهتر بود اسپیکرها همانند لپ‌تاپ‌های ریزر بلید و مک‌بوک پرو اپل در قسمت جلویی دستگاه تعبیه شوند. نمای خارجی آلومینیومی Omen X 2S احساس یک دستگاه ارزشمند را به کاربران منتقل می‌کند. قاب دستگاه علیرغم طراحی نه‌چندان بی‌نقص خود از استحکام کافی برخوردار است. اچ‌پی در به‌کارگیری درگاه‌های ورودی و خروجی دست و دل بازی کرده و Omen X 2S مجهز به 3 پورت USB-A، یک پورت USB-C از نوع تاندربولت 3، یک درگاه HDMI و یک جک اترنت RJ-45 است. وجود چنین پورت‌هایی برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ امروزی کاملا استاندارد است.

پیشرفته‌ترین پیکره‌بندی Omen X 2S مجهز به پردازنده 8 هسته‌ای Core i9 اینتل است. این لپ‌تاپ منحصرا برای گیمرها طراحی شده است؛ با این‌حال وجود 2 هسته پردازشی اضافی احتمالا تا حدودی فراتر از نیازهای آن‌ها خواهد بود. بنابراین مدل مجهز به پردازنده نسل نهمی و 6 هسته‌ای Core-i7 9750H با 16 گیگابایت حافظه رم برای اجرای اکثر عناوین بازی‌ها کفایت خواهد کرد. تست‌های عملی انجام شده روی کارت گرافیکی انویدیا RTX 2080 Max-Q از توان پردازشی چشمگیر آن حکایت دارند. عملکرد Omen X 2S در زمینه اجرای عناوین معروفی از بازی‌ها نظیر Assassin’s Creed Odyssey حقیقتا قابل تحسین است. با توجه به رزولوشن 1080p برای نمایشگر امکان بهره‌برداری اکثر عناوین بازی‌ها از نرخ نوسازی 144 هرتزی وجود دارد. بدین‌ترتیب کاربران می‌توانند بازی‌های سریعی نظیر فورتنایت را با نرخ 100 فریم برثانیه (حتی در تنظیمات گرافیکی پیشرفته) اجرا نمایند.

Battlefield V احتمالا تنها عنوان چالش برانگیز برای Omen X 2S به‌شمار می‌رود. در واقع عملکرد لپ‌تاپ در این زمینه حدودا 20 درصد ضعیف‌تر از ریزر بلید است. رقبایی نظیر Predator Triton 500 دارای عملکردی خنک‌تر و پردازش فریم مطلوب‌تر از لپ‌تاپ گیمینگ اچ‌پی هستند. بعلاوه مدل فوق برخلاف Omen X 2S مجهز به فناوری G-Sync است.

Omen X 2S در زمینه شارژدهی باتری ناامیدکننده ظاهر می‌شود. با خاموش کردن نمایشگر دوم Omen، باتری 72 وات‌ساعتی قادر به تامین انرژی موردنیاز جهت پخش ممتد ویدیوها برای مدت 80 دقیقه خواهد بود. چنین رکوردی برای یک لپ‌تاپ گیمینگ بدون قابلیت G-Sync ابدا مطلوب نیست.

نوشته بررسی لپ‌تاپ گیمینگ اچ‌پی Omen X 2S: تجربه Nintendo DS در دنیای لپ‌تاپ‌ها! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.