بررسی موتورولا موتو E مدل ۲۰۲۰؛ ارزان و دارای ارزش خرید

شرکت موتورولا مدت‌ها برروی تلفن‌های اقتصادی کار می‌کند و در این زمینه سابقه طولانی‌تری دارد. در این میان، اسمارت‌فون موتو E این شرکت به عنوان یک تلفن ارزان 150 دلاری در سال 2014 معرفی شد. شش سال از آن زمان می‌گذرد و موتورولا نسخه 2020 هندست موتو E را با یک طراحی نسبتا مدرن و مشخصات فنی یک تلفن میان‌رده معرفی کرد تا نشان دهد که همچنان در مسیر تولید تلفن‌های اقتصادی حضور دارد.

ما در جدیدترین بررسی خود به سراغ تلفن موتورولا موتو E رفته‌ایم تا بدانیم که آیا این تلفن توانایی رقابت با سایر تلفن‌های زیر 200 دلار را دارد یا خیر. پس با ما همراه باشید.

طراحی و صفحه‌نمایش

برخی از تلفن‌های ارزان‌قیمت بازار از نمایشگرهای لب‌به‌لب استفاده می‌کنند و موتو E هم از همین طراحی بهره گرفته است. یک چانه کوچک در قسمت پایین پنل و یک شکاف قطره‌ای در بالای آن قرار دارد. در کل، باید بگوییم که طراحی این دستگاه در این بازه قیمتی عالی بوده و ما آن را تحسین می‌کنیم.

صفحه‌نمایش موتو E در اندازه 6.2 اینچ ساخته شده است و حاشیه‌های به نسبت باریکی در اطراف آن دیده می‌شوند. طراحی پنل این تلفن نیز با توجه به قیمت ارزان خود یک طراحی مدرن به شمار می‌رود.

موتورولا موتو E

در بخش پشت گوشی هم از یک طراحی قابل قبولی استفاده شده است. جنس بدنه پشت از پلاستیک بوده، اما این پلاستیک حس یک تلفن بی‌کیفیت را به شما منتقل نمی‌کند. هرچند، کیفیت این بدنه به اندازه تلفن‌های پرچمدار نیست، چرا که ما با یک تلفن ارزان مواجه هستیم. در این بخش یک سنسور اثرانگشت درون لوگوی موتورولا تعبیه شده است و دوربین اصلی با آرایش عمودی در سمت چپ مشاهده می‌شود.

در لبه‌ سمت راست تلفن دکمه پاور و تنظیم صدا قرار دارد که موتورولا آن‌ها را با دقت و تنظیم خاصی در موتو E قرار داده است. شکاف کارت microSD و سیم‌کارت نیز به صورت مشترک در لبه سمت چپ تلفن تعبیه شده‌اند. جک 3.5 میلی‌متری هدفون در لبه بالایی گوشی دیده می‌شود که علاقه‌مندان به این پورت می‌توانند از آن استفاده کنند.

موتورولا موتو E

در پایین دستگاه یک پورت microUSB برای شارژ باتری وجود دارد که دیدن آن کمی ما را ناامید می‌کند. موتورولا موتو E یک تلفن اقتصادی است، ولی ما انتظار داریم که تمامی تلفن‌ها در سال 2020 از پورت USB-C استفاده کنند تا بهره‌گیری از این پورت به یک استاندارد تبدیل شود.

نمایشگر موتو E تمامی انتظارات شما از یک تلفن ارزان را در سال 2020 برآورده می‌کند. رزولوشن این صفحه‌نمایش معادل 720p بوده و پنل آن از نوع LCD است. در نتیجه، نباید انتظار داشت که عملکرد این پنل همانند تلفن‌های میان‌رده و پرچمدار باشد. این پنل در مقابل نور مستقیم خورشید کمی ضعیف عمل می‌کند و مشکلاتی را برای دیدن عناصر به وجود می‌آورد.

عملکرد سخت‌افزاری و عمر باتری

اسمارت‌فون ارزان موتورولا موتو E از تراشه اسنپدراگون 632 شرکت کوالکام بهره می‌گیرد که یک رم 2 گیگابایتی آن را همراهی می‌کند. با توجه به مشخصات این تراشه به آسانی می‌توان متوجه شد که هندست جدید موتورولا قادر به اجرای بازی‌ها و مالتی تسکینگ سنگین نیست. این تلفن برای مصارف روزمره طراحی شده است و به طور حتم در این بازه قیمتی یک اسمارت‌فون باارزش به حساب می‌آید.

در حالت کلی، بیشتر کاربران از عملکرد این تلفن راضی هستند. اگر به صورت همزمان بین چندین برنامه سوییچ می‌کنید، احتمال دارد که با کندی سرعت و خارج شدن از نرم‌افزارها مواجه شوید. در رابطه با استفاده از مرورگر نیز باید بگوییم که این تلفن در اجرای یک یا دو صفحه وب در مرورگر کروم خوب عمل می‌کند، اما اگر چندین تب در این مرورگر باز شوند، با مشکل کندی سرعت روبه‌رو می‌شوید و بهتر است که برای این مصارف از یک تلفن قدرتمندتر استفاده کنید.

موتورولا موتو E

در بخش اجرای بازی‌ها باید بگوییم که موتو E موتورولا توانایی اجرای بازی‌های معمولی را دارد، اما نباید انتظار داشت که بازی‌های سنگین در آن با کیفیت بالایی اجرا شوند. به عنوان نمونه، ما بازی Call of Duty را برروی این تلفن اجرا کردیم، اما تجربه خوبی در هنگام اجرای بازی نداشتیم. اسمارت‌فون‌های موتو G فست (Moto G Fast) و یا موتو G پاور (Moto G Power) در این بخش عملکرد بهتری دارند. به عنوان نتیجه‌گیری این بخش باید بگوییم که اگر به دنبال خرید تلفنی هستید که توانایی اجرای بازی‌های سنگین را با قیمت مناسب داشته باشد، تلفن‌های مجهز به تراشه‌های سری 7 اسنپدراگون انتخاب بسیار مناسبی هستند.

نتایج بنچمارک این تلفن با توجه به قیمت ارزان خود نیز قابل قبول است. موتو E در بنچمارک AnTuTu موفق به کسب 118004 امتیاز شد که نتیجه بدی به حساب نمی‌آید. به عنوان مقایسه، اسمارت‌فون موتو G7 پلی (Moto G7 Play) در سال گذشته 98111 امتیاز کسب کرد و این در حالی بود که هندست گوگل پیکسل 3a با عملکرد بهتر خود 157902 امتیاز را به دست آورد. هندست موتو G فست هم با قیمت 200 دلاری خود 161672 امتیاز دریافت کرد.

هندست مقرون‌به‌صرفه موتو E برای تامین انرژی سخت‌افزار خود از یک باتری 3550 میلی‌آمپری کمک می‌گیرد که در مصارف روزانه عملکرد خوبی دارد. این باتری در مصارف عادی تا یک روز تلفن را روشن نگه می‌دارد، اما کاربرانی با مصارف سنگین تا پایان روز به شارژ مجدد احتیاج خواهند داشت. این تلفن در بخش شارژ باتری از هیچ فناوری، اعم از شارژ بی‌سیم و شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند.

دوربین

مدل 2020 هندست موتو E از یک دوربین سه‌گانه استفاده می‌کند که دو سنسور در یک ماژول و یک سنسور در یک ماژول جدا تعبیه شده است. سنسورهای دوگانه از لنزهای 2 مگاپیکسلی بهره می‌گیرند که فقط توانایی ثبت اطلاعات عمق میدان تصویر را دارند. سنسور اصلی از یک لنز 13 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 بهره می‌گیرد که در حالت کلی خوب است. البته، این نکته را به یاد داشته باشید که عملکرد این سنسور فقط “خوب” است و نباید انتظار داشت که تصاویری با کیفیت بالا را توسط آن ثبت و ضبط کنیم. در بخش جلوی تلفن یک دوربین سلفی با کیفیت 5 مگاپیکسل قرار دارد. عملکرد این دوربین همانند دوربین اصلی در محیط‌های کم‌نور ضعیف است.

موتورولا موتو E

با توجه به مبحث سلیقه‌ای بودن کیفیت دوربین در نگاه کاربران، ما بخش بررسی تخصصی کیفیت تصاویر را از این قسمت حذف کرده و فقط به نمونه تصاویر ثبت شده اکتفا می‌کنیم تا کاربران قضاوت صحیحی از کیفیت تصاویر داشته باشند.

نرم‌افزار

این تلفن از رابط کاربری My UX موتورولا استفاده می‌کند که تجربه بهره‌گیری از نسخه خام اندروید را با کمی تفاوت به شما منتقل می‌کند. این رابط کاربری اندروید 10 را اجرا می‌کند. موتورولا یکی از شرکت‌هایی است که عملکرد خوبی در در ارایه آپدیت‌های نرم‌افزاری دارد. هرچند، با توجه به قیمت این تلفن نباید انتظار داشته که آپدیت‌ها با همان سرعتی که برای تلفن‌های پرچمدار منتشر می‌شوند، برای تلفن شما نیز عرضه شوند. به عنوان مثال، هندست موتو G7 تا اوت سال 2020 آپدیت اندروید 10 را دریافت نخواهد کرد.

نتیجه‌گیری

به طور کلی نمی‌توان گفت که مدل 2020 موتو E موتورولا یک تلفن عالی به شمار می‌رود، اما این تلفن در میان هندست‌های 150 دلاری یک انتخاب عاقلانه به نظر می‌رسد. از جمله مواردی که انتخاب این دستگاه را به یک انتخاب عاقلانه تبدیل می‌کنند نیز می‌توان به طراحی نسبتا مدرن، عملکرد خوب و دوربین قابل قبول اشاره کرد. در نظر داشته باشید که یکی از مهم‌ترین فاکتورها در خرید تلفن‌های مقرون‌به‌صرفه، عملکرد سخت‌افزاری آن‌ها است که موتو E در این بخش خوب عمل کرد.

نقاط قوت:

  • طراحی مدرن
  • عملکرد خوب در مقایسه با قیمت
  • تجربه نرم‌افزاری خود با توجه به رابط کاربری My UX

نقاط ضعف:

  • کیفیت دوربین می‌توانست بهتر باشد
  • صفحه‌نمایش با رزولوشن پایین و عملکرد ضعیف در مقابل نور آفتاب

نوشته بررسی موتورولا موتو E مدل 2020؛ ارزان و دارای ارزش خرید اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.