بررسی و مشخصات فنی فولکس واگن آماروک ، وانت باری گرانقیمت و مجهز از کشور آلمان

مشخصات فنی فولکس واگن آماروک

فولکس واگن آماروک نمونه‌ای است در خودروهای کلاس بدنه وانت بار ساخت شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان با امکانات و تجهیزات به روز و بالا که به تازگی به بازار خودروهای ایران نیز راه پیدا کرده است.

فولکس واگن آماروک

این خودرو اولین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی به بازارهای جهانی عرضه شد. هدف از ساخت این خودرو رویارویی با رقبای سنتی این کلاس از خودروها در بازارهای جهانی بود و فولکس واگن آماروک رقبایی مانند شورولت کلورادو (Chevrolet Colorado)، تویوتا هایلوکس (Toyota Hilux) و میتسوبیشی ترایتون (Mitsubishi Triton) را پیش رو داشت.

فولکس واگن آماروک مدل سال ۲۰۱۷ میلادی

مدل سال ۲۰۱۷ فولکس واگن آماروک با اندکی تغییرات ظاهری نسبت به مدل سال قبل به مشتریان ارائه می‌گردد. این خودرو یک نمونه بسیار مجهز و لوکس بوده و با تجهیز به امکانات کمکی رانندگی متعدد از جمله سیستم ترمز خودکار و سیستم هشدار خروج از بین خطوط جاده (Lane Departure Warning) با قیمت نسبتا بالای ۴۱.۰۰۰ دلاری (معادل ۱۵۴ میلیون تومان با احتساب دلار ۳.۷۵۰ تومان در زمان نگارش) به دست مشتریان می‌رسد.

مشخصات فنی فولکس واگن آماروک

طراحی ظاهری و بدنه

فولکس واگن آماروک ابعاد بزرگی داشته و از طولی معادل ۵.۲۵۴ میلیمتر، پهنایی برابر با ۱.۹۵۴ میلیمتر و ارتفاعی معادل ۱.۸۳۴ میلیمتر برخوردار بوده و با توجه به فاصله دو محور عقب و جلویی معادل ۳.۰۹۷ میلیمتر، فضای کافی برای حمل بار و دو کابین سرنشین را فراهم می‌نماید.

مشخصات فنی فولکس واگن آماروک

طراحی بدنه هماهنگ با استانداردهای این کلاس از خودرو بوده و شباهت زیادی با رقبا مانند تویوتا هایلوکس دارد. فولکس واگن آماروک برای سال ۲۰۱۷ دجار اندکی تغییرات ظاهری از جمله طراحی جدید جلوپنجره شده که نمایی قدرتمند، زیبا و عضلانی را برای آن رقم زده است.

موتور و پیشرانه

پیشرانه‌های استفاده شده در فولکس واگن آماروک مدل سال ۲۰۱۷ میلادی شامل دو نمونه ۶ سیلندر خورجینی ۳.۰ لیتری توربو دیزل پیشرفته TDI است.

موتور ۳.۰ لیتری ۲۰۴

اولین پیشرانه توانایی تولید نیرویی معادل ۲۰۱ اسب بخار را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز معادل ۵۰۰ نیوتون متر است. این نیرو توسط یک جعبه دنده پیشرفته ۸ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ فولکس واگن آماروک منتقل می‌گردد.

مشخصات فنی فولکس واگن آماروک

این خودرو با استفاده از این پیشرانه مصرف سوختی معادل ۳۶.۲ مایل با هر گالن سوخت (برابر با ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) سیکل ترکیبی (شهری/بزرگراهی) را داشته و میزان تولید گاز آلاینده CO2 آن نیز بنا بر اعلام شرکت سازنده ۲۰۳ گرم در هر کیلومتر مسافت است. این موتور فولکس واگن آماروک را در زمانی معادل ۹.۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسانده و حداکثر سرعت آن نیز بنا بر اعلام شرکت سازنده ۱۱۴ مایل در ساعت (معادل ۱۸۳ کیلومتر در ساعت) است.

موتور ۳.۰ لیتری ۲۲۴

این موتور نیز یک نمونه ۶ سیلندر خورجینی ۳.۰ لیتری بوده که توانایی تولید نیرویی معادل ۲۲۱ اسب بخار را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز ۵۵۰ نیویتون متر است. گیربکس موجود برای این مدل نیز یک نمونه ۸ سرعته اتوماتیک بوده که نیرو را بین هر چهار چرخ خودرو تقسیم می‌نماید. این موتور توانایی‌های دینامیکی بالاتری نسبت به مدل ۲۰۴ داشته و فولکس واگن آماروک را در زمانی معادل ۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر رسانده که برای خودرویی در این کلاس بدنه و وزنی بالای ۳ تن رقمی بسیار مناسبی به شمار می آید.

مشخصات فنی فولکس واگن آماروک

حداکثر سرعت اعلام شده برای فولکس واگن آماروک با استفاده از این موتور نیز بنا بر اعلام کارخانه ۱۱۹ مایل در ساعت (معادل ۱۹۱ کیلومتر) است. این خودرو با استفاده از این پیشرانه مصرف سوختی معادل ۳۶.۲ مایل با هر گالن سوخت (برابر با ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) سیکل ترکیبی (شهری/بزرگراهی) را داشته و میزان تولید گاز آلاینده CO2 آن نیز بنا بر اعلام شرکت سازنده ۲۰۴ گرم در هر کیلومتر مسافت است.

تیپ‌های مختلف فولکس واگن آماروک

فولکس واگن آماروک مدل ۲۰۱۷ در سه تیپ به مشتریان عرضه می‌گردد. این تیپ‌ها عبارتند از:

  • تیپ پایه Trendline
  • تیپ Highline
  • تیپ Aventura

تیپ پایه Trendline

این تیپ از فولکس واگن آماروک تنها قابلیت تجهیز به موتور ۶ سیلندر ۲۰۴ با قدرت ۲۰۱ اسب بخار  را داشته و با قیمت پایه ۴۱.۰۰۰ دلار (معادل ۱۵۴ میلیون تومان) به مشتریان ارائه می‌گردد.

مشخصات فنی فولکس واگن آماروک

تیپ Highline

این تیپ نمونه میان رده این خودرو بوده و قابلیت تجهیز به هر دو پیشرانه ۲۰۴ با ۲۰۱ اسب بخار و ۲۲۴ با ۲۲۱ اسب بخار نیرو را دارد. این خودرو در این تیپ با قیمتی در حدود ۴۸.۰۰۰ دلار (معادل ۱۸۰ میلیون تومان) به فروش می‌رسد.

مشخصات فنی فولکس واگن آماروک

تیپ Anebtura

این تیپ از فولکس واگن آماروک مجهز ترین نمونه این خودرو بوده و تنها قابلیت تجهیز به پیشرانه ۲۲۴ با ۲۲۱ اسب بخار نیرو را دارد. قیمت فولکس واگن آماروک در این تیپ چیزی در حدود ۵۵.۰۰۰ دلار (معادل ۲۰۶ میلون تومان) است.

امکانات و تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی

فولکس واگن آماروک با توجه به قیمت بالای خود، به انبوهی از تجهیزات و امکانات با جدیدترین تکنولوژی‌های روز صنعت خودروی جهان مجهز شده. از تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی موجود در این خودرو در مدل پایه Trendline می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیسه‌های هوا برای سرنشینان جلو، جانبی جلو و پرده‌ای کناری
  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم ترمز خودکار
  • سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (ESP)
  • سیستم کمکی کنترل حرکت در سراشیبی (Hill Hold Assist)
  • کمربندهای ایمنی با استاندارد ISOFIX در دو بخش عقب و جلو
  • دیسک‌های ترمز ۱۷ اینچی در جلو و ۱۶ اینچی در عقب
مشخصات فنی فولکس واگن آماروک

از تجهیزات اضافه تیپ Highline نسبت به تیپ Trendline نیز می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره نمود:

  • چراغ‌های جلویی زنون از نوع دوگانه (Bi-Xenon)
  • چراغ‌های روشنایی در روز (Daytime Running Lights یا DRL) مجهز به لامپ‌های LED
  • سنسورهای کمکی پارک در دو بخش جلویی و عقبی خودرو
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • جلو پنجره جدید دو تکه افقی با پوشش کروم
  • نازل‌های پاشش آب برف پاک کن مجهز به گرم‌کن
مشخصات فنی فولکس واگن آماروک

تجهیزات رفاهی و سرگرمی

شرکت فولکس واگن برای مدل آماروک خود کابین مجللی را طراحی نمود و آن را به تعداد زیادی ویژگی‌ها و تجهیزات رفاهی مجهز نموده است. از تجهیزات رفاهی و سرگرمی موجود در مدل پایه این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رینگ‌های ۱۷ اینچی آلیاژی با تایرهای سایز ۲۴۵/۶۵/۱۷
  • قابلیت اتصال به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند از طریق سیستم ارتباطی بدون سیم بلوتوث
  • سیستم چند رسانه‌ای مجهز به صفحه نمایش لمسی رنگی ۶.۳ اینچی
  • سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و رادیوهای DAB+ و فایل‌های MP3
  • ورودی USB‌،‌ AUX و کارت حافظه SD
  • کنترل سیستم چند رسانه‌ای به وسیله فرامین صوتی
  • غربیلک فرمان، دسته دنده و ترمز دستی مجهز به روکش چرم
  • ۳ عدد خروجی برق ۱۲ ولت
مشخصات فنی فولکس واگن آماروک

از تجهیزات رفاهی اضافی موجود در تیپ Highliner علاوه بر نمونه‌های موجود در تیپ Trendline نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۴ عدد خروجی برق ۱۲ ولت
  • پوشش چرمی ابزار و ادوات داخلی خودرو
  • صندلی‌های جلویی مجهز به گرم‌کن
  • رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی با تایرهای سایز ۲۵۵/۶۰/۱۸

تیپ Adventura مجهزترین گونه فولکس واگن آماروک بوده که علاوه بر تجیهزات و امکانات موجود در دو تیپ ذکر شده به مواردی مانند رینگ‌های ۱۹ اینچی آلیاژی با تایرهای سایز ۲۵۵/۵۵/۱۹ ، سیستم صوتی با کیفت بالای مجهز به شش بلندگوی مجزا، چراغ‌های جلویی متفاوت و اسپرت اشاره کرد.

رقبا در بازارهای جهانی

فولکس واگن آماروک در کلاس بدنه خودروهای وانت بار رقبای سرسخت و قدیمی را پیش رو دارد. از رقبای این خودرو در بازارهای جهانی می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • تویوتا تاکوما (Toyota Tacoma) با قیمت پایه ۲۶.۰۰۰ دلار (معادل ۹۷.۵ میلیون تومان)
  • هوندا ریجلاین (Honda Ridgeline) با قیمت پایه ۳۰.۵۰۰ دلار (معادل ۱۱۴ میلیون تومان)
  • نیسان تایتان (Nissan Titan) با قیمت پایه ۳۱.۰۰۰ دلار (معادل ۱۱۶ میلیون تومان)
  • تویوتا تندرا (Toyota Tundra) با قیمت پایه ۳۱.۵۰۰ دلار (معادل ۱۱۸ میلیون تومان)

درباره شرکت فولکس واگن

شرکت فولکس واگن یک شرکت با سابقه و قدیمی بوده و در سال ۱۹۳۷ در شهر برلین کشور آلمان تاسیس شده است. نام این شرکت نیز در زبان آلمانی به معنی “خودروی مردم” بوده که شعار تبلیغاتی این شرکت بزرگ نیز به حساب می‌آید. از خودروهای محبوب و مشهور این شرکت می‌توان به فولکس واگن بیتل اشاره کرد که با فروشی بیش از ۲۱ میلیون دستگاه در بین سال‌های تولید از ۱۹۳۸ تا ۲۰۰۳ رتبه چهارم را در بین پرفروشترین خودروهای تاریخ از آن خود نمود.

پرفروشترین خودروهای جهان

فولکس واگن در ایران

محصولات شرکت خودروسازی فولکس واگن در ایران توسط نماینده رسمی این شرکت، شرکت خودروسازی سینا صورت می‌گیرد. در حال حاضر علاوه بر مدل آماروک محصولات صنعتی و باربری این شرکت مانند نمونه‌های فهرست زیر به فروش می رسد:

  • فولکس واگن کدی (Caddy)
  • فولکس واگن ترانسپورتر (Transporter)
  • فولکس واگن کرافتر (Crafter)
مشخصات فنی فولکس واگن آماروک

فولکس واگن آماروک با قیمتی در حدود ۲۵۰ میلیون در بازارهای داخلی ایران عرضه شده که برای خودرویی در این کلاس بدنه، عددی بسیار بالا و غیر منطقی است. فولکس واگن آماروک رقبای زیادی در پیش رو نداشته و از مهم‌ترین رقیب آن در بازار ایران می‌توان به تویوتا هایلوکس (Toyota Hilux) اشاره کرد که آن هم با برچسب قیمتی در حدود ۲۸۰ میلون تومان مزین شده است.

تویوتا هایلوکس

سخن آخر

فولکس واگن آماروک خودرویی است با امکانات و تجهیزات بالا و همچنین فضای کافی برای بخش بار و سرنشینان که به جدید‌ترین تکنولوژی‌های موجود در بازار مجهز شده است. اما بزرگترین ایراد این خودرو در بخش قیمت بوده که حتی از وانت‌ بارهای سایز بزرگی مانند دوج رم (Dodge RAM)، جمس سیرا (GMC Sierra) و شورولت سیلورادو (Chevrolet Silverado) نیز بالاتر است.

مشخصات فنی فولکس واگن آماروک مدل سال ۲۰۱۷ در یک نگاه

فولکس واگن آماروک
حجم موتور (لیتر) ۳.۰
تعداد سیلندر ۶
قدرت موتور (اسب بخار) ۲۲۱
گشتاور (نیوتون متر) ۵۵۰
مصرف سوخت  (شهر)
مصرف سوخت (بزرگراه)
مصرف سوخت (ترکیبی) ۶.۵
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۸
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۹۱
قیمت پایه (میلیون تومان) ۱۵۴
قیمت در بازار ایران (میلیون تومان) ۲۵۰

 

 

ترجمه و تالیف : تکرا

تصاویر : Netcarshow

 

مطلب بررسی و مشخصات فنی فولکس واگن آماروک ، وانت باری گرانقیمت و مجهز از کشور آلمان برای اولین بار در وب سایت تکرا - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است.