بررسی پیکسل ۳ ایکس ال گوگل: آقازاده!

Google-Pixel-3-xl-Preview-Mojtaba-5 بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل: آقازاده!

کمپانی گوگل طبق روند جدیدی که در پیش گرفته، هر سال دو گوشی اختصاصی با برند پیکسل را راهی بازار می‌کند. چند روز پیش نسل جدید این گوشی‌ها معرفی شد. امسال گوگل بیش از هر چیز دیگری نواقص نسل قبلی گوشی‌های خودش را برطرف کرده و شاهد ویژگی یا قابلیت دهن پرکنی در آن‌ها نیستیم. پیش‌تر به‌صورت ابتدایی به بررسی پیکسل 3 پرداختیم و حال قصد داریم تا همین کار را برای برادر بزرگ‌ترش نیز انجام دهیم. اگر از علاقه‌مندان به این سری از گوشی‌ها هستید، با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید تا به صورت ابتدایی به بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل بپردازیم.

بخش طراحی در بررسی پیکسل 3 ایکس ال

وجه تمایز پیکسل‌های گوگل نسبت به سایر گوشی‌های هوشمند، دو قسمتی بودن قاب پشتی گوشی است. به طوری که پشت پیکسل‌ها همیشه به دو نیم نامساوی تقسیم می‌شدند که ظاهرشان را خاص‌تر می‌کرد. گوگل امسال نیز این رویه را در پیش گرفته، با این تفاوت که جنس این دو مشابه است. یعنی در بخش پشتی شاهد دو قسمت هستیم، که هر دو شیشه‌ای هستند اما بخش بالایی که شامل دوربین و متعلقات آن می‌شود، براق است. با بهره‌مندی از این ویژگی که گوگل آن را Soft Touch Glass نامیده، همان حس و حال لمس یک فلز به شما منتقل شده و همزمان جا برای بهره بردن از شارژ بی‌سیم نیز باز شده است. بخش‌های شیشه‌ای پیکسل 3 ایکس ال توسط گوریلا گلس 5 محافظت می‌شوند تا از بابت خط و خش‌های سطحی و یا مقاومت خوب در برابر سقوط از ارتفاع، خیال‌تان تا حدی راحت باشد.

Google-Pixel-3-xl-Preview-Mojtaba-6 بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل: آقازاده!

پیکسل 3 ایکسل ال در 3 رنگ مشکی، سفید و صورتی معرفی شده تا دل خریداران را برباید. البته هر رنگی که انتخاب کنید، در نگاه از رو‌ به رو چیزی جز فریم مشکی را نخواهید دید. یعنی اطراف نمایشگر این گوشی فارغ از رنگ دستگاه، همیشه مشکی بوده که ممکن است برخی افراد، خصوصا خانم‌ها را از خودش دور کند. فریم گوشی از جنس آلومینیوم است و با توجه به گوشه‌های گرد و طراحی ارگونومیک، شاهد گوشی نسبتا خوش دستی هم هستیم. نسبت به نسل قبلی پیکسل 3 ایکسل ال تغییر چندانی در ابعاد دستگاه نمی‌بینیم و تنها 1 میلی‌متر به طول گوشی اضافه شده است، بنابراین احتمالا می‌توانید از قاب‌های محافظ نسل قبلی نیز برای این گوشی بهره بگیرید. البته وزن گوشی کمی افزایش داشته و اکنون اگر بر روی ترازو برود، عدد 184 برای آن به نمایش در خواهد آمد که نسبت به گوشی‌های امروزی میزان قابل قبولی است. پیکسل 3 ایکس ال همچنین توانسته با کسب گواهینامه IP68 در برابر آب و گرد و غبار مقاوم باشد و بنابراین می‌توانید این گوشی عزیز را با خودتان به مدت نیم ساعت به عمق یک و نیم متری آب ببرید.

با تمام این‌ها نمی‌توان از برخی نواقص آن گذشت. مثلا با اینکه نمایشگر از ناچ بهره برده اما باز هم شاهد حاشیه‌های زیادی در اطراف صفحه هستیم! طبیعتا ما وجود یک بخش اضافی و اعصاب خوردکن در بالای صفحه را می‌پذیریم اما زمانی که دیگر حاشیه‌ای در کار نباشد! نسبت نمایشگر به بدنه در این گوشی بیش از 82 درصد عنوان شده در حالی‌که ما گلکسی نوت 9 را با نسبتی بیش از 83 درصد می‌بینیم در حالی که ناچ هم ندارد!

Google-Pixel-3-xl-Preview-Mojtaba-3 بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل: آقازاده!

Google-Pixel-3-xl-Preview-Mojtaba-12-450x253 بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل: آقازاده!  Google-Pixel-3-xl-Preview-Mojtaba-11-450x253 بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل: آقازاده!  Google-Pixel-3-xl-Preview-Mojtaba-10-450x253 بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل: آقازاده!  Google-Pixel-3-xl-Preview-Mojtaba-9-450x253 بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل: آقازاده!  Google-Pixel-3-xl-Preview-Mojtaba-8-450x253 بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل: آقازاده!

نمایشگر

بررسی پیکسل 3 ایکس ال را با نگاهی کلی به نمایشگر آن ادامه می‌دهیم، جایی که شاهد یک نمونه 6.3 اینچی هستیم که با نسبت 18.5:9 در بدنه جا خوش کرده است. خوشخبتانه و یا شاید هم متاسفانه (!) بر خلاف برادر کوچکتر، در بالای نمایشگر شاهد بخشی اضافی هستیم که با نام ناچ شناخته می‌شود. رزولوشن این صفحه نمایش 2960 در 1440 یا همان +QHD بوده تا سازنده کاری کند که پرچمدارش چیزی از رقبا کم نداشته باشد. در هر اینچ از این نمایشگر P-OLED می‌توانید بیش از 520 پیکسل را ببینید که برای یک گوشی هوشمند کاملا کافی به نظر می‌رسد و حتی در بخش‌های خاص‌تر همچون استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی نیز حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

نمایشگر پیکسل 3 ایکس ال از قابلیت HDR‌ بهره برده و به واسطه همین مورد به آن لقب YouTube Signature داده‌اند. در بخش تنظیمات می‌توانید از پروفایل‌های متفاوتی برای تغییر نوع به نمایش در آمدن رنگ‌ها و تا حد زیادی شخصی سازی آن، استفاده کنید. حالتی با نام Boosted در نظر گرفته شده که به واسطه آن می‌توان از رنگ‌های اشباع (sRGB + 10%) سود برد. نمایشگر این گوشی به قابلیت AOD یا همان نمایشگر همیشه روشن نیز مجهز شده تا بتوانید زمانی که صفحه خاموش است، از برخی اطلاعات کاربردی نظیر نوتیفیکیشن‌ها و یا موسیقی‌های در حال پخش و… مطلع شوید. با این حال برای توضیحات بیشتر در رابطه با این بخش، می‌بایست تا زمان بررسی پیکسل 3 ایکس ال توسط ما صبر کنید.

Google-Pixel-3-xl-Preview-Mojtaba-7 بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل: آقازاده!

سخت‌افزار

استفاده از چیپست قدرتمند اسنپدراگون 845 کوالکام، این روزها به یک ترند برای پرچمداران تبدیل شده و گوگل نیز برای آنکه خودش را در جمع بزرگان قرار دهد، برای پیکسل 3 ایکس ال از همین چیپ بهره گرفته است. البته این غول دنیای جستجو، فرکانس هسته‌های این چیپ را 0.2 گیگاهرتز کاهش داده تا بلکه از میزان مصرف شارژ آن کاسته باشد. بنابراین چیزی که از چیپست اسنپدراگون 845 در این گوشی می‌بینیم کمی متفاوت‌تر از سایر رقباست، قدرت کمتری داشته و حتی بدون بررسی پیکسل 3 ایکس ال هم می‌توان گفت که نتایج آن در بنچمارک‌ها کمی کاهش خواهد یافت.

پیکسل 3 ایکس ال گوگل در 2 نسخه 64 و 128 گیگابایتی عرضه شده و شاهد تنها 4 گیگابایت رم در آن هستیم! چنین میزانی برای یک پرچمدار 2018 کمی به دور از انتظار است، آن هم زمانی که محصولات 8 گیگابایتی را در بازار می‌بینیم؛ بنابراین خیلی راحت می‌توان گفت که پرچمدار جدید گوگل از لحاظ سخت‌افزاری هنوز از راه نرسیده، قافیه را به رقبا باخته است. ضمن اینکه شما حتی نمی‌توانید از کارت حافظه در جهت افزایش فضای ذخیره سازی در گوشی استفاده کنید.

Google-Pixel-3-xl-Preview-Mojtaba-2 بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل: آقازاده!
دوربین

دوربین پیکسل 2 ایکس ال گوگل از یک لنز خشک و خالی استفاده می‌کرد اما با همان هم در برابر رقبا قد علم کرده بود و حتی مدتی لقب بهترین دوربین در میان گوشی‌های هوشمند را بر سینه‌اش چسبانده بود. حالا گوگل همین روند را برای پیکسل 3 ایکس ال نیز در نظر گرفته و باز هم شاهد یک دوربین 12.2 مگاپیکسلی در آن هستیم. این لنز واید به لرزش‌گیر اپتیکال مجهز شده و از گشودگی دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کند تا حداقل از لحاظ تئوری نسبت به رقبای خودش یک گام عقب‌تر باشد. این لنز بیرون زدگی خاصی از بدنه نداشته و توسط 2 فلاش LED نیز همراهی می‌شود. بنابراین اصلی‌ترین تفاوت دوربین نسبت به نسل قبلی به ویژگی‌های نرم‌افزاری آن مربوط است. جایی که شاهد قابلیت +HDR سابق در کنار ویژگی جدیدی با نام Top Shot هستیم.

این دستگاه همچون پرچمدار قلم به دست سامسونگ (بررسی گلکسی نوت 9) می‌تواند تا به‌صورت هوشمند چشم‌های بسته شده و یا لبخند کاربران را تشخیص داده و در صورت اشکال در آن‌ها خیلی راحت دستی به سر و روی‌شان بکشد! با اینکه ویژگی‌های دوربین برای ثبت تصاویر در محیط‌های کم‌نور خیلی چشم‌گیر نیست، اما گوگل قصد دارد با ارایه یک به‌روزرسانی ویژگی Night Sight را برای ثبت تصاویر بهتر در این حالت به پیکسل 3 ایکس ال اضافه کند. گوگل برای آنکه سوگولی جدیدش قدرت زوم بیشتری داشته باشد از ویژگی جدیدی با نام Super Res Zoom استفاده کرده تا توسط هوش مصنوعی عدم حضور دوربین دوم به چشم نیاید. ناگفته نماند که دوربین برای رقابت با انیموجی و یا AR Emoji از قابلیتی با نام پلی‌موجی سود برده که می‌توانید توسط آن استیکرهای واقعیت افزوده جالبی را به تصاویر بیفزایید.

تک دوربین پیکسل 3 ایکس ال، قادر است تا به صورت 4K و با نرخ 30 فریم فیلم برداری کند و همچنان نمی‌تواند ویدئوهای 60 فریمی در این وضوح بگیرد. البته گوگل با ویژگی‌های نرم‌افزاری کاری کرده تا لرزش‌های دست هنگام دویدن به حداقل میزان ممکن برسد. طبق گفته گوگل، دوربین این پرچمدار به راحتی از پس آی‌فون Xs اپل بر می‌آید (بررسی آی‌فون Xs). با این حال برای اثبات این ادعا می‌بایست تا زمان بررسی پیکسل 3 ایکس ال توسط ما صبر کنید. در ادامه می‌توانید تصاویر گرفته شده با این دوربین را مشاهده کنید:

Google-Pixel-3-xl-Preview-Mojtaba-13 بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل: آقازاده!

Google-Pixel-3-xl-Preview-Mojtaba-15-450x337 بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل: آقازاده!  Google-Pixel-3-xl-Preview-Mojtaba-14-450x337 بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل: آقازاده!

با تمام این‌ها سازنده تغییرات زیادی را در دوربین سلفی اعمال کرده است. در بالای نمایشگر شاهد استفاده از دوربین دوگانه هستیم. دو لنز 8 مگاپیکسلی واید و اولترا واید با گشودگی دیافراگم f/1.8 و f/2.2 در این محصول گنجانده شده‌اند تا بتوانید تصاویر سلفی بی‌نظیری را حتی به صورت دست‌جمعی بگیرید. شما حتی می‌توانید با دوربین سلفی تصاویر پرتره بسیار خوبی را ثبت کنید. این دوربین همچنین به فوکوس خودکار نیز مجهز است.

Google-Pixel-3-xl-Preview-Mojtaba-16 بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل: آقازاده!

سایر قابلیت‌ها

بررسی پیکسل 3 ایکس ال را با ویژگی‌های دیگر آن ادامه می‌دهیم جایی که بهترین آن‌ها نسخه سیستم عامل دستگاه است. اندروید 9.0 پای بر روی این گوشی از ابتدا نصب بوده و می‌توانید از تمام ویژگی‌های آن استفاده کنید. دیگر حتی لازم هم نیست که بگوییم، این گوشی بهترین پشتیبانی نرم‌افزاری را در میان اندرویدی‌ها دارد و تا سال‌ها آپدیت‌های جدید سیستم عامل را حتی زودتر از همه دریافت خواهد کرد. گوگل برای پیکسل 3 ایکس ال از اسپیکر استریو بهره گرفته اما خبری از جک استاندارد صدا در آن نیست! یعنی نمی‌‌توانید از هدفون‌های قدیمی خودتان استفاده کنید. از دیگر ویژگی‌های شاخص این گوشی می‌توان به نسخه پنجم بلوتوث با پشتیبانی از aptX HD و حضور سنسور اثر انگشت در بخش پشتی اشاره کرد.

Google-Pixel-3-xl-Preview-Mojtaba-1 بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل: آقازاده!

باتری

در آخرین بخش بررسی پیکسل 3 ایکس ال به سراغ باتری آن رفتیم. این مدل نسبت به برادر کوچکتر خودش، سایز نمایشگر بزرگ‌تری داشته و به همین دلیل چندان جای تعجب ندارد اگر باتری بزرگ‌تری هم داشته باشد. پیکسل 3 ایکس ال به یک باتری غیرقابل تعویض 3430 میلی آمپر ساعتی مجهز بوده و با استفاده از فناوری شارژ سریع، می‌توانید به مدت 15 دقیقه آن را شارژ کنید و تا 7 ساعت از قابلیت‌های این عزیز بهره ببرید. به سبب قاب شیشه‌ای، اکنون می‌توان این گوشی را به‌صورت بی‌سیم شارژ کرد. گوگل حتی پد شارژ بی‌سیم خاصی را نیز برای آن در نظر گرفته تا نسبت به رقبا چیزی کم نداشته باشد. با این حال هنوز نمی‌توان میزان شارژدهی خاصی را برای آن عنوان کرد و این مورد نیاز به بررسی پیکسل 3 ایکس ال به صورت دقیق دارد.

Google-Pixel-3-xl-Preview-Mojtaba-4 بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل: آقازاده!

نوشته بررسی پیکسل 3 ایکس ال گوگل: آقازاده! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.