بررسی گوشی ردمی ۸A؛ میان‌رده به سبک شیائومی!

بررسی اولیه گوشی ردمی 8A

برندهای کمی در بازار گوشی‌های موبایل می‌توان یافت که نسل جدیدی از این دستگاه‌های هوشمند را به خود اختصاص داده باشند. شیائومی، با درخشش در زمینه تولید گوشی‌های میان‌رده قدرتمند، توانست به این مقام دست پیدا کندو به جز چند استثنا، شیائومی بهترین گوشی‌های رده پایین و میان‌رده را عرضه می‌کند. ردمی 7A، اوایل سال 2019 معرفی شد تا در بازار گوشی‌های رده پایین به رقابت بپردازد. پس از آن، شیائومی ردمی 8A را معرفی نمود. در این گوشی شاهد بهبود بسیاری از مشکلات اساسی و جزئی هستیم که در این مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

طراحی کاملا جدید

بررسی اولیه گوشی ردمی 8A

ردمی 7A با طراحی قدیمی و ساده عرضه شد، اما در مقابل، شیائومی برای ردمی 8A، طراحی کاملا جدید که ترند سال 2019 بود انتخاب کرد. از جمله این تغییرات می‌توان به ناچ قطره‌ای و پنل کاملا جدید پشتی این گوشی اشاره کرد.

در بخش جلویی دستگاه، صفحه‌نمایش 6.2 اینچ با حاشیه‌های باریک دیده می‌شود. البته پایین نمایشگر، چانه‌ای نسبتا ضخیم به چشم می‌آید، اما این ویژگی در گوشی با این محدوده قیمت نقطه ضعفی محسوب نمی‌شود. ناچ قطره‌ای بیش از حد به صفحه‌نمایش نفوذ کرده است که در هنگام تماشای فیلم می‌تواند آزاردهنده باشد. پنل IPS LCD این گوشی بی‌کیفیت نیست و زیر نور آفتاب عملکرد خوبی به نمایش می‌گذارد. رنگ‌ها کمی گرفته هستند و در صورت تماشای صفحه از فاصله بسیار نزدیک، تارشدن آن قابل مشاهده است که می‌توان آنرا با رزولوشن 1520 در 720 این نمایشگر مرتبط دانست. البته این ویژگی‌ها را قیمت پایین این گوشی به خوبی توجیه می‌کند.

شیائومی، گوشی ردمی 8A را با صفحه‌نمایش بزرگ‌تری نسبت به 7A عرضه کرد و دیگر همانند مدل قبل خود کوچک بنظر نمی‌رسد. استفاده از این گوشی با یک‌دست بسیار سخت‌تر از  نسخه قبلی شده است. ردمی 8A، با داشتن یک باتری بزرگ، گوشی نسبتا ضخیمی به شمار می‌رود. البته جای تعجب دارد که با وجود باتری به این بزرگی، این گوشی تنها 188 گرم وزن دارد.

فیدبک لمسی این گوشی عالی عمل می‌کند و تقریبا هیچ‌چیز در 8A یافت نمی‌شود که نشان‌دهنده یک گوشی مطلقا پایین‌رده باشد. IR blaster در این گوشی دیده نمی‌شود اما بجای آن، ردمی 8A مجهز به یک پورت USB-C است. دیگر پیشرفت 8A نسبت به نسخه قبل خود، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم 18 واتی است. البته برای استفاده از این ویژگی باید شارژر مخصوص خریداری کنید، اما شارژر بی‌سیم 10 واتی در جعبه دستگاه تعبیه شده است.

بررسی اولیه گوشی ردمی 8A

جک هدفون چیزی نیست که به این زودی از گوشی‌های رده‌پایین جدا شود و 8A نیز به آن مجهز است. بلندگوی این گوشی در کنار پورت USB-C دیده می‌شود. صدای خروجی از جک هدفون بلند و واضح است. بلندگوی دستگاه اما صدای خیلی بلندی ندارد.  صداهای بم و زیر موزیک‌ها به خوبی ازهم متمایز نمی‌شوند و در نتیجه، صدا حالت خفه پیدا می‌کند.

تغییرات اعمال شده برروی طراحی پشت دستگاه قابل تحسین است. بافت موج مانند پلی‌کربنات پشت دستگاه بسیار جذاب است که 8A را به یک گوشی خوش‌دست تبدیل می‌کند. تغییر رنگ شیب‌دار برای مثال از قرمز روشن به نارنجی نیز به جذابیت طراحی این گوشی می‌افزاید. نکته مثبت دیگر پنل پشتی این است که برخلاف ردمی 7A، جای اثرانگشت به وضوح روی آن دیده نمی‌شود. شیائومی در جعبه این دستگاه کیس جداگانه قرار نداده است. البته این گوشی از مقاومت خوبی برخوردار است که می‌تواند شما را به یک کیس جداگانه بی‌نیاز کند.

کارایی و قدرت

بررسی اولیه گوشی ردمی 8A

قدرت ردمی 8A بسیار مشابه 7A است چراکه از همان پردازنده اسنپ‌دراگون 439 بهره می‌گیرد. در صورت استفاده از برنامه‌های معمولی، هیچ مشکلی در نحوه کارایی این گوشی ایجاد نمی‌شود. البته زمان مورد نیاز برای اجرای اولیه برنامه‌ها کمی طولانی‌تر است اما این ویژگی تمام گوشی‌های پایین‌رده محسوب می‌شود. اجرای همزمان چندبرنامه، پاشنه آشیل ردمی 8A به شمار می‌آید چرا که رم 2GB آن کافی نخواهد بود. پیشنهاد ما به تمامی کسانی که قصد خرید این گوشی را دارند: اگر می‌خواهید دائما با اجرای دوباره برنامه‌ها مواجه نشوید، مدلی که دارای 3GB رم است را تهیه کنید.

پردازنده گرافیکی این گوشی نسبت به سی‌‌پی‌یو آن بسیار قدیمی‌تر و ضعیف‌تر است و هنگام اجرای بازی‌ها متوجه این ضعف خواهید شد. برای مثال، پابجی یک بازی سنگین به شمار می‌آید؛ درحالی که ردمی 8A می‌تواند این بازی را در حداقل فریم‌ریت موردنیاز اجرا کند، به هیچ‌عنوان تجربه بازی کردن آن با گوشی‌های رده بالاتر قابل مقایسه نخواهد بود. بعضی مواقع افت فریم به وضوح دیده می‌شود و همچنین قابلیت تغییر کیفیت به HD نیز وجود ندارد. اما در صورت اجرای بازی‌های ساده‌تر 2D، ردمی 8A به خوبی آنها را مدیریت خواهد کرد.

صدای تماس‌ها در ردمی 8A واضح و بلند به گوش می‌رسد. با اینکه قابلیت هپتیک (Haptic) آن گونه که باید دقیق نیست، تجربه ارسال پیام با این گوشی راضی‌کننده است. قطع و وصل شدن وای‌فای در بعضی اوقات، به خصوص هنگام دانلود فایل‌های سنگین دیده می‌شود. همچنین در این گوشی از تکنولوژی وای‌فای 5Ghz پشتیبانی نمی‌شود، پس انتظار محدودیت سرعت دانلود را داشته باشید.

باتری

بررسی اولیه گوشی ردمی 8A

ارتقا باتری ردمی 8A به 5000mAh بنظر بهترین پیشرفت این گوشی نسبت به مدل قبلی یعنی 7A با ظرفیت 4000mAh محسوب می‌شود. باتری این گوشی برای افرادی مناسب است که دائما درحال سفر هستند و بطور مکرر تماس برقرار می‌کنند، یا بطور کلی می‌توان گفت می‌خواهند از گوشی استفاده سنگین کنند. باتری ردمی 8A می‌تواند 3 روز بدون نیاز به شارژ دوام بیاورد که زمان زیادی محسوب می‌شود.

دوربین

بررسی اولیه گوشی ردمی 8A

ردمی 8A مجهز به یک سنسور 12 مگاپیکسلی IMX363 است. این سنسور همچنین در گوشی میان‌رده پیکسل 3a دیده می‌شود. البته یک سنسور به تنهایی نمی‌تواند ضامن خوب بودن دوربین یک گوشی باشد، و از قضا یکی از نقطه ضعف‌های این گوشی نیز بخش دوربین آن است.

دامنه داینامیک (Dynamic Range)، حتی با وجود روشن بودن گزینه HDR نیز محدود است. عدم فوکوس مناسب حتی در حضور نور کافی و کدر بودن اکثر عکس‌ها از دیگر معایب دوربین ردمی 8A به شمار می‌رود.

عکاسی در نورکم با دوربین 8A غیرممکن نیست اما دارای هایلایت و نویز بیش از حد است که به تارشدن عکس‌ها ختم می‌شود. کیفیت دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی ردمی 8A قابل‌قبول است. فیلترهای سنگین زیبایی بطور پیش‌فرض هنگام عکس‌برداری در حالت سلفی اعمال می‌شود که احتمالا بهتر است آنها را غیرفعال کنید.

از دیگر ویژگی‌های دوربین می‌توان به حالت پرتره اشاره کرد که آن هم عملکرد خوبی ندارد. بالاترین کیفیت فیلمبرداری این دوربین 1080p است که البته این بخش هم بی‌نقص نیست. کیفیت فیلم‌های گرفته شده در محیط‌های کم‌نور بسیار پایین است اما در محیط پرنور خوب عمل می‌کند. در ادامه شاهد نمونه عکس‌های گرفته شده با این گوشی هستید:

بررسی اولیه گوشی ردمی 8A

بررسی اولیه گوشی ردمی 8A

بررسی اولیه گوشی ردمی 8A

بررسی اولیه گوشی ردمی 8A

بررسی اولیه گوشی ردمی 8A

قیمت و ارزش خرید

بررسی اولیه گوشی ردمی 8A

مدل ردمی 8A با 2GB رم به قیمت 92 دلار و مدل 3GB آن با قیمت 99 دلار به فروش می‌رسد.

همانطور که به آن اشاره کردیم، ردمی 8A شاهد پیشرفت‌های زیادی نسبت به مدل 7A بوده، اما درمقابل دچار پسرفت‌های جزئی نیز شده است. طراحی جدید، خوش‌دست بودن از جمله پیشرفت‌های این گوشی نسبت به مدل قبلی به شمار می‌رود. اگرچه صفحه‌نمایش آن بهتر شده اما انتظار داشتیم کمی روشن‌تر باشد. عمر باتری نیز فوق‌العاده است و برای اکثر کاربران، به راحتی دو روز کامل دوام خواهد آورد.

متاسفانه دوربین ردمی 8A عملکرد ضعیف‌تری نسبت به ردمی 7A به نمایش گذاشت. عکس‌های گرفته شده با 7A با جزئیات بیشتری همراه بودند و فوکوس آن از قدرت تشخیص بهتری برخوردار بود. اما درکل، ردمی 8A گزینه بهتری محسوب می‌شود و هردو نسخه آن دارای ظرفیت 32GB هستند (در ردمی 7A مدل ارزان‌تر از 16GB حافظه ‌داخلی برخوردار بود).

نوشته بررسی گوشی ردمی 8A؛ میان‌رده به سبک شیائومی! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.