بررسی گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۲ | سامورایی گران می‌شود!

اکسپریا 1 مارک 2

اسمارت‌فون سونی اکسپریا 1 مارک 2 در ماه فوریه معرفی شد. این تلفن توجه افراد زیادی را به سمت خود جلب کرد، اما این توجه ناشی از خود تلفن نبود. در این میان، افراد زیادی خود را قانع کردند که سونی باید توانایی بازگشت شکوهمندانه به بازار تلفن‌های هوشمند را داشته باشد. ما قبل از معرفی این تلفن انتظار داشتیم که طراحی اکسپریا 1 مارک 2 همانند اکثر تلفن‌های امروزی باشد، ولی این امر محقق نشد و سونی ثابت کرد که در هر زمینه خاص است. حال فرقی نمی‌کند که این خاص بودن جنبه منفی داشته باشد یا مثبت.

اکسپریا 1 مارک 2

یکی از نقاط قوت این تلفن بخش دوربین آن بوده که شرکت آلمانی Zeiss سنسورهای دوربین این تلفن را تولید کرده است. این دوربین از فوکوس خودکار بسیار سریع، تصویربرداری پشت سرهم با سرعت 20 فریم‌برثانیه و رابط کاربری دوربین‌های حرفه‌ای سونی بهره می‌گیرد.

محتوای درون جعبه

جعبه این تلفن همانند جعبه اکسپریا 5 است که در سال گذشته معرفی شده بود. درون جعبه یک آداپتور 18 وات PD، یک کابل USB-C و یک ایرباد سیمی قرار گرفته‌اند. رنگ تمامی اجزای داخل جعبه مشکی است.

اکسپریا 1 مارک 2

طراحی

ظاهر این تلفن شباهت زیادی به تلفن‌های امروزی ندارد، اما می‌توان گفت که طراحی اکسپریا 1 مارک 2 تقریبا مدرن است. یک طراحی مستطیلی با گوشه‌های تقریبا گرد که هیچ انحنایی در آن دیده نمی‌شود. پنل جلویی و پشتی تلفن نیز کاملا تخت است و هیچ نکته خاصی درباره آن وجود ندارد.

اکسپریا 1 مارک 2

با این حال، فریم تلفن از نوع آلومینیوم بوده و سطح براق پنل پشتی جلوه زیبایی به دستگاه می‌بخشد. در حالت کلی، تمامی این موارد باعث می‌شوند که شما به راحتی بتوانید تلفن خود را از روی میز بردارید. در هنگام گرفتن تلفن در دستانتان با مشکلاتی از قبیل لیز خوردن هم مواجه نمی‌شوید و همین موضوع حس امنیت را به شما منتقل می‌کند.

اکسپریا 1 مارک 2

سنسور اثرانگشت در سمت راست فریم تلفن قرار دارد، اما همین موضوع باعث می‌شود که چربی بیشتری در سمت راست تلفن دیده شود. علی‌الخصوص در هنگامی که انگشتتان با پنل پشتی نیز تماس داشته باشد.

اکسپریا 1 مارک 2

پنل پشتی و صفحه‌نمایش اکسپریا 1 مارک 2 توسط گوریلا گلس 6 محافظت می‌شود. اسمارت‌فون جدید سونی تاییدیه IP68 را دریافت کرده و در برابر ذرات آب و گرد و غبار مقاوم است. البته، سونی در این بخش از معروفیت بالایی برخوردار بوده و اکثر افراد تلفن‌های سونی را به دلیل مقاومت خوب آن‌ها دوست دارند. استاندارد IPx5 را هم به این مجموعه اضافه کنید. به عبارتی دیگر، تلفن جدید ژاپنی‌ها در مقابل آب‌های جاری نیز مقاوم است.

اکسپریا 1 مارک 2

در پنل پشتی تلفن مجموعه از دوربین‌ها دیده می‌شوند. سه دوربین واقعی و یک سنسور ToF سه‌بعدی در گوشه سمت چپ بالای پنل پشتی قرار گرفته‌اند. شیشه ماژول دوربین با ضخامت 1.4 میلی‌متری خود باعث می‌شود که هندست سونی در سطوح صاف به راحتی تکان خورده و حتی بچرخد. فلاش LED و سنسور دمای نور مادون قرمز در بالای ماژول دوربین تعبیه شده‌اند. البته، این دو مورد در خارج از ماژول قرار گرفته‌اند و هیچ برجستگی در پشت تلفن ایجاد نمی‌کنند.

4K یا نرخ رفرش بالا؛ کدام بهتر است؟

سونی اکسپریا 1 مارک 2 از یک پنل 6.5 اینچی OLED استفاده می‌کند و فعلا به عنوان بزرگ‌ترین پنل با رزولوشن 4K شناخته می‌شود. رزولوشن آن معادل 3840 در 1644 پیکسل بوده و نسبت ابعاد آن 21:9 است. تراکم پیکسل‌ها در هر اینچ این پنل به 643 عدد می‌رسد که عدد بسیار بالایی به شمار می‌رود.

اکسپریا 1 مارک 2

روشنایی این پنل در حالت دستی و در حداکثر مقدار به 333 نیت می‌رسد. این عدد در زیر نور مستقیم به 540 نیت رسید. البته، مقادیر فوق در تنظیمات پیش‌فرض دستگاه به دست آمده‌اند و این اعداد در حالت Creator به ترتیب به 373 و 600 نیت رسیدند. در این بخش اسمارت‌فون‌هایی مانند هواوی P40 Pro و موتورولا اج پلاس به عنوان رقیب اکسپریا 1 مارک 2 شناخته می‌شوند که روشنایی آن‌ها حتی به بیش از 800 نیت می‌رسد. با این حال، هیچ کدام از آن‌ها دارای پنل 4K نیستند و اسمارت‌فون سونی در این بخش عالی عمل کرده است.

باتری

ظرفیت باتری این گوشی نسبت به مدل قبلی افزایش یافته و به عدد 4000 میلی‌آمپر رسیده است. این باتری در مقایسه با هندست‌های هوشمند امروزی در سطح پایین‌تری قرار دارد. ما در این مقطع نتوانستیم باتری این گوشی را آزمایش کنیم. چرا که سونی به ما اعلام کرد که سیستم‌عامل تلفن به مرحله کاملی نرسیده و همین موضوع به همراه مدیریت نرم‌افزاری باتری باعث می‌شود که نتایج به دست آمده واقعی نباشند.

یکی از مهم‌ترین آزمایش‌های وب‌سایت GSMArena آزمایش باتری است و ما به زودی این آزمایش را پس از اصلاحات سونی انجام می‌دهیم تا مخاطبان قضاوت صحیحی نسبت به آن داشته باشند.

اکسپریا 1 مارک 2

اکسپریا 1 مارک 2 از شارژ سریع 21 وات پشتیبانی می‌کند، اما درون جعبه آن فقط یک آداپتور 18 واتی قرار دارد که آن چنان هم سریع نیست. در آزمایش شارژ ما، ظرفیت باتری در مدت زمان نیم ساعت از صفر به 46 درصد رسید که نتیجه مناسبی برای یک باتری 4000 میلی‌آمپر و شارژر 18 واتی آن است.

در نهایت، ما با استفاده از یک آداپتور 65 وات شخص ثالث توانستیم 53 درصد از باتری را ظرف مدت نیم ساعت شارژ کنیم. زمان لازم برای شارژ کامل باتری نیز معادل 1 ساعت و 44 دقیقه بود.

تلفن جدید ژاپنی‌ها از فناوری شارژ بی‌سیم با سرعت 11 وات هم پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید پد شارژر این تلفن را به صورت جداگانه خریداری کرده و از آن استفاده کنید. پد شارژر WCH20 سونی برای این کار ساخته شده است، ولی شما می‌توانید پدهای شخص ثالث را هم خریداری کنید.

بلندگو

اکسپریا 1 مارک 2 سونی نمره خوبی را در بخش بلندی صدای خروجی دریافت کرد. این نمره با فعال کردن قابلیت دالبی اتموس نیز بهبود می‌یابد و صدای بهتری از بلندگوهای این تلفن خارج می‌شود. با اطمینان می‌توان گفت که با فعال کردن این ویژگی سطح بالایی از جزییات صدای خروجی را در بخش‌های مختلف موسیقی‌ها می‌شنوید.

عملکرد و بنچمارک

ما با یک تلفن به‌روز مواجه هستیم، بنابر‌این رو‌به‌رو شدن با یک تراشه به‌روز نیز ما را متعجب نمی‌کند. این گوشی همانند سایر پرچمداران امسال از تراشه اسنپدراگون 865 شرکت کوالکام بهره می‌گیرد. هندست سونی در یک پیکربندی حافظه رم و حافظه داخلی معرفی شده است که بهترین گزینه محسوب می‌شود. این مدل از رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایت با استاندارد UFS 3.0 استفاده می‌کند.

اکسپریا 1 مارک 2

به طور کلی، عملکرد سونی در آزمایش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای گیک‌بنچ در سطح متوسطی قرار دارد. این دستگاه با سایر رقبای خود که از همان تراشه 865 بهره می‌گیرند، فاصله زیادی دارد. البته، تراشه Kirin هواوی P40 Pro ضعیف‌تر از 865 کوالکام عمل کرد.

اختلاف امتیاز پرچمداران در بنچمارک AnTuTu بیشتر می‌شود. در این بخش اکسپریا 1 مارک 2 بهتر از ال‌جی V60 بود، اما نسبت به سایر هندست‌های مجهز به اسنپدراگن 865 عقب مانده است. جدیدترین گوشی سونی اسمارت‌فون‌های هواوی P40 Pro و گلکسی +S20 را پشت سر خود می‌گذارد.

اکسپریا 1 مارک 2 سونی در اکثر آزمایش‌ها نتایج قابل پیش‌بینی را کسب کرد و فقط در آزمایش‌های مبتنی‌بر Vulkan ضعیف عمل کرد. دمای گوشی پس از آزمایش‌های طولانی‌مدت ما افزایش یافت. این مورد را نمی‌توان یک نقطه ضعف به حساب آورد، اما موردی نیست که قابل اغماض باشد. برخی از فشارهای حرارتی پس از چندین بار اجرای مکرر یک بنچمارک مشاهده می‌شوند، اما این فشارها عملکرد تلفن را در حالت کلی تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهند.

اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2

دوربین

سه دوربین 12 مگاپیکسل و یک سنسور ToF سه‌بعدی 0.3 مگاپیکسل در مجموعه دوربین این تلفن جای گرفته است. دوربین اصلی از نوع واید بوده و دوربین دوم هم از یک سنسور تله‌فوتو کمک می‌گیرد. سومین دوربین یک لنز التراواید است که از قابلیت فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند.

اکسپریا 1 مارک 2

دوربین اصلی این تلفن در طول روز تصاویر بسیار خوب و با کیفیتی را ثبت می‌کند. رنگ‌ها عمق زیادی دارند و کاملا طبیعی هستند. جزییات نیز به خوبی ثبت شده است و نویزها نیز به خوبی کنترل شده‌اند. ولی همه‌‌ چیز می‌توانست کمی بهتر باشد.

اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2 اکسپریا 1 مارک 2

نتیجه‌گیری

آمار فروش تلفن‌های هوشمند سونی در سه‌ماهه گذشته به کم‌تر از نیم‌ میلیون واحد کاهش یافته است و ما انتظار نداشتیم که سونی تلفن جدید خود را با قیمت 1200 دلار معرفی کند. چرا که به نظر می‌رسد این شرکت برخلاف جریان سیاست‌های معمول جذب مشتری شنا می‌کند.

اکسپریا 1 مارک 2

اکسپریا 1 مارک 2 سونی اسمارت‌فون بسیار خوبی است و هیچ شکی در عملکرد کلی نرم‌افزار و سخت‌افزار آن وجود ندارد. قابلیت‌هایی مانند نمایشگر 4K، پشتیبانی از فناوری شارژ سریع (البته نه چندان سریع)، دوربین باکیفیت و استاندارد IP از مواردی هستند که این تلفن را به گزینه جذابی برای خرید تبدیل می‌کنند.

اکسپریا 1 مارک 2

اما قیمت بالای آن مانع می‌شود که ما آن را به عنوان یک تلفن مثبت‌گرا در همه جوانب معرفی کنیم. هرچند، طرفداران برند سونی یا اشخاصی که هیچ گونه مشکل مالی ندارند، می‌توانند این تلفن را خریداری کنند تا یکی از بهترین تلفن‌ها در زمینه دوربین را صاحب شوند.

نقاط قوت:

  • محصول تکنیکال، طراحی خوب، پنل تخت که موجب سهولت استفاده می‌شود
  • جک 3.5 میلی‌متری هدفون، بلندگوهای استریو، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم، تاییدیه IP68، پشتیبانی از کارت microSD
  • تجربه استفاده از اندروید خام در پوسته نرم‌افزار
  • دوربین همه‌کاره برای ثت تصاویر و ضبط ویدیوها، عملکرد خوب دوربین در محیط‌های کم‌نور
  • نرم‌افزار اختصاصی قدرتمند برای دوربین که قابلیت‌های بسیار متنوع و امکانات زیادی دارد

نقاط ضعف:

  • روشنایی صفحه‌نمایش نسبت به رقبا کم‌تر بوده و رزولوشن 4K برتری چندانی در این بخش ایجاد نمی‌کند
  • سرعت پایین شارژ
  • ضبط ویدیو 4K با نرخ 60 فریم‌برثانیه توسط نرم‌افزار تلفن امکان‌پذیر نبوده و باید از برنامه‌های شخص ثالث استفاده کرد
  • دامنه داینامیک دوربین سلفی محدود بوده و از فوکوس خودکار و ضبط 4K پشتیبانی نمی‌کند

 

نوشته بررسی گوشی سونی اکسپریا 1 مارک 2 | سامورایی گران می‌شود! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.