بررسی گوشی نوکیا ۶٫۱ پلاس | مثبت هزار!

اسمارت‌فون نوکیا 6.1 پلاس یکی از تلفن‌هایی است که شرکت HMD برای زنده نگه‌داشتن نام این برند آن را به بازار عرضه کرد. هندست جدید نوکیا که از سال 2018 به بازار معرفی شده، یکی از محبوب‌ترین میان‌رده‌ها به شمار می‌رود که طرفداران زیادی هم دارد. اما باید ببینیم که دلیل محبوبیت این تلفن در بین کاربران چیست.

نوکیا 6.1 پلاس

هیچگاه تصور نکنید که نوکیا 6.1 پلاس نسبت به نوکیا 6.1 تفاوتی ندارد، این تلفن علاوه بر تغییرات ظاهری، تفاوت‌های نسبتا زیادی با مدل معمولی خود دارد. در این گوشی از طراحی ناچ استفاده شده است. بسیاری از افراد این طراحی را دوست ندارند، بسیاری دیگر هم آن را می‌پسندند. به هرحال، طراحی شکاف‌دار یکی از محبوب‌ترین طراحی‌ها در سال 2018 بود و نوکیا ترجیح داد که این طراحی را در میان‌رده جدید خود مورد استفاده قرار دهد.

طراحی

نوکیا 6.1 پلاس طراحی جالب و جمع و جوری دارد که برای یک تلفن هوشمند 2018 طراحی مناسبی است. البته، این تلفن کوچک نیست و اگر شما قصد خرید آیفون SE را دارید، نوکیا 6.1 پلاس برای شما مناسب نخواهد بود. ما در حالت کلی می‌گوییم که طراحی این گوشی جمع و جور است و بهتر از سایر تلفن‌های در دستان ما قرار می‌گیرد.

نوکیا 6.1 پلاس

در بالای صفحه‌نمایش یک شکاف تعبیه شده است که تا لبه بالایی پنل ادامه دارد. این شکاف زیاد بزرگ نبوده و نسبتا کوچک است. چانه تلفن نیز نازک بوده و جلب توجه نمی‌کند. البته، این مقدار چانه برای یک تلفن در سال 2018 مناسب است، اما با استانداردهای امروزی جالب به نظر نمی‌رسد.

نوکیا 6.1 پلاس

نوکیا می‌توانست لوگوی خود را در این چانه حک نکند تا چانه تلفن جلب توجه نکند. حاشیه‌های تلفن نیز کم هستند و ما این مورد را دوست داشتیم. در بخش‌های کناری تلفن از فریم آلومینیومی استفاده شده است که بافت نرمی دارد. سینی سیم‌کارت و دکمه‌ها نیز آلومینیومی هستند و کیفیت بالایی دارند.

نوکیا 6.1 پلاس

در بخش پایینی یک پورت USB-C به همراه یک بلندگو وجود دارد و در بخش بالایی هم جک 3.5 میلی‌متری هدفون دیده می‌شود.

نوکیا 6.1 پلاس

هردو پنل جلو و پشت نوکیا 6.1 پلاس توسط گوریلا گلس 3 محافظت می‌شوند. در پنل پشت یک دوربین دوگانه و فلاش LED تعبیه شده است که سنسور اثرانگشت در قسمت پایین آن قرار دارد. وسط پنل لوگو نوکیا و در پایین آن لوگو اندروید وان مشاهده می‌شود.

نوکیا 6.1 پلاس

سطح پشتی تلفن به علت استفاده از شیشه لغزنده است. بنابراین، وقتی آن را برروی یک سطح قرار دهید، امکان جابه‌جایی تلفن بسیار بیشتر می‌شود. موقعیت دسترسی به سنسور اثرانگشت نیز عالی نیست و با توجه به ابعاد گوشی، انگشتان شما در حالت معمول برروی فلاش LED قرار می‌گیرند و در این مورد باید انگشتان خود را برای رساندن به سنسور دچار زحمت کنید. البته، انگشت شما به مرور زمان به این مسئله عادت می‌کند.نوکیا 6.1 پلاس

جدا از تمامی مسائل بیان شده، وزن تلفن بسیار کم است و ما آن را یک نقطه قوت می‌دانیم. هرچند، این سبکی بیش از حد نیز به ما القا می‌کند که با یک اسباب‌بازی مواجه هستیم. عقل حکم می‌کند که یک تلفن با ترکیب شیشه و فلز وزن متعادلی داشته باشد، اما نوکیا 6.1 پلاس در این مورد عقل را به چالش کشید. اگرچه، وزن کم تلفن به نظر یک مورد عالی است، اما در حالت کلی و از جوانب مختلف عالی نخواهد بود.

صفحه‌نمایش

میان‌رده HMD در این بخش از یک پنل 5.8 اینچی IPS با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس و نسبت ابعاد 19:9 بهره گرفته است. تراکم پیکسلی در این پنل بالا بوده و زاویه دید محدودی در آن مشاهده نمی‌شود. طراحی شکاف‌دار و لب‌به‌لب نمایشگر نیز جذاب است.

نوکیا 6.1 پلاس

یکی از نقاط ضعف این پنل کالیبراسیون ضعیف آن است. نقاط سفید پنل نوکیا 6.1 پلاس باعث می‌شود که نمایشگر در تمامی اوقات نورهای آبی از خود نشان دهد. اشباع رنگ‌ها نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد که قابل قبول نیست. این نمایشگر از لحاظ کلی و از نظر ظاهری بد نیست، اما مطابقت چندان خوبی با استانداردهای امروزی ندارد. ما انتظار داشتیم که نوکیا از پروفایل‌های رنگی استاندارد برای نمایش طبیعی رنگ‌ها در پنل خود استفاده می‌کرد.

یکی از مشکلات این پنل روشنایی ضعیف آن، به خصوص در محیط‌های بیرونی است و کاربران مجبور هستند که در این محیط‌ها نور نمایشگر را به حداکثر میزان برسانند. به عبارتی دیگر، استفاده از پنل نوکیا 6.1 پلاس در زیر نور آفتاب کار آسانی نیست.

باتری

درون نوکیا 6.1 پلاس یک باتری 3060 میلی‌آمپری قرار دارد که از نظر استانداردهای امروزی باتری کوچکی به نظر می‌رسد. اما در نظر داشته باشید که این تلفن به صفحه‌نمایش بزرگ و تراشه قدرتمندی مجهز نشده است، بنابراین، اوضاع آن قدر هم بد نیست. کاربرانی با مصرف متوسط می‌توانند تا یک روز از این تلفن استفاده کنند، اما این باتری در مصارف سنگین کم‌تر از یک روز تلفن را روشن نگه می‌دارد.

نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس

خوشبختانه، اسمارت‌فون HMD از فناوری شارژ سریع موسوم به Quick Charge پشتیبانی می‌کند که در حدود دو ساعت ظرفیت باتری را از صفر به 100 درصد می‌رساند. البته، شارژر Quick Charge درون جعبه تلفن وجود ندارد و کاربران باید آن را جداگانه خریداری کنند.

عملکرد

تراشه اسنپدراگون 636 کوالکام در این تلفن وظیفه پردازش اطلاعات را برعهده دارد. این تراشه هشت هسته‌ای یک پردازنده نسبتا قدرتمند و محبوب است که در اسمارت‌فون‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین، 4 گیگابایت رم از نوع LPDDR4X این تراشه را همراهی می‌کند. ظرفیت حافظه داخلی معادل 64 گیگابایت بوده و از استاندارد eMMC 5.1 بهره می‌گیرد. ظرفیت حافظه ذخیره‌سازی نیز می‌تواند توسط کارت microSD تا 400 گیگابایت افزایش یابد.

نتایج بنچمارک نوکیا 6.1 پلاس در سطح خوبی قرار دارند، اما عملکرد این تلفن می‌توانست در دنیای واقعی بهتر باشد. این گوشی برنامه‌های معمولی را به راحتی اجرا می‌کند، اما در برخی از موارد، چرخیدن در منوی اپ‌ها با کمی کندی روبه‌رو می‌شدیم.

نوکیا 6.1 پلاس یک میان‌رده ارزان است و برای اجرای بازی‌های سنگین مناسب نیست. اما شما می‌توانید بازی‌هایی، مانند آسفالت 9 و PUBG را در تنظیمات گرافیکی پایین اجرا کنید. وضوح بالای نمایشگر تجربه خوبی را در هنگام اجرای بازی‌ها به شما منتقل می‌کند.

نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس

دوربین

تلفن مورد بررسی ما از یک دوربین دوگانه با لنز‌ اصلی 16 مگاپیکسل و سنسور تشخیص عمق 5 مگاپیکسل بهره گرفته است. در جلوی تلفن نیز یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسل وجود دارد.

با نگاهی به نمونه تصاویر ثبت شده در روز می‌توان متوجه شد که بالانس دقیق رنگ سفید و تولید عالی رنگ‌ها دوربین این دستگاه را عالی نشان می‌دهند. هم‌چنین، جزییات خوبی در تصاویر دیده می‌شود و هیچ نویز قابل توجهی در آن‌ها وجود ندارد. پردازش تصویر خوب نیز یکی دیگر از مواردیست که نوکیا 6.1 پلاس را از دسته میان‌رده‌ها خارج می‌کند.

در ادامه نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین این تلفن را مشاهده می‌کنید.

نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس نوکیا 6.1 پلاس

نتیجه‌گیری

نوکیا 6.1 پلاس در بازاری حضور دارد که رقبای بسیار زیادی در آن عرض اندام می‌کنند. اما این تلفن نیز ویژگی‌های مثبتی دارد که می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. کیفیت ساخت تلفن عالی نیست، اما با توجه به قیمت آن یک نکته مثبت محسوب می‌شود. صفحه‌نمایشی که کالیبراسیون آن ضعیف بوده و اشباع رنگ‌های آن بیش از حد است را کسی دوست ندارد. عمر باتری نیز بد نیست، اما به اندازه سایر رقبای این تلفن چشمگیر نبوده و کمی ضعیف است.

نوکیا 6.1 پلاس

اما آن چیزی که ما در این تلفن دوستش داشتیم، ابعاد جمع و جور آن بود که یکی از نقاط قوت آن است. شاید نوکیا 6.1 پلاس برای مخالفان تلفن‌های بزرگ بسیار مناسب باشد. یکی دیگر از نکات مثبت در بخش تصویربرداری و فیلمبرداری بود که ما به آن علاقه‌مند شدیم. کیفیت ویدیو‌ها و تصاویر این دوربین بسیار عالی بود و ما مشکل خاصی در آن مشاهده نکردیم.

نوشته بررسی گوشی نوکیا 6.1 پلاس | مثبت هزار! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.