بررسی گوشی نوکیا ۷٫۲ | محصولی جدید با مشخصه‌های قدیمی!

نوکیا 7.2

نوکیا 7.2 یکی از محبوب‌ترین تلفن‌های شرکت HMD به حساب می‌آید. اسمارت‌فون‌‌های سری 7 نوکیا در ابتدای کار فقط برای کشور چین عرضه شده بودند، اما شرکت HMD Global با عرضه نسخه پلاس آن، تلفن جدید خود را به بازارهای جهانی هم عرضه کرد. پس از نوکیا 7 پلاس هندست نوکیا 7.1 معرفی شد که نمی‌توان لقب میان‌رده را برای آن انتخاب کرد. اکنون پس از معرفی نوکیا 7.2 به سراغ این تلفن رفته‌ایم تا بدانیم که آیا این محصول می‌تواند سری 7 نوکیا را سربلند کند یا خیر.

نوکیا 7.2
مشخصات فنی

طراحی

ما به زبان طراحی تلفن‌های نوکیا عادت کرده‌ایم. نوکیا 7.2 نیز با برخی از تلفن‌های دیگر نوکیا شباهت‌هایی دارد. در پشت تلفن لنز‌های دوربین سه‌گانه دیده می‌شوند که درون یک ماژول دایره‌ای قرار گرفته‌اند. این ماژول از بدنه بیرون زده است. ضخامت بیرون‌زدگی ماژول دوربین تقریبا 2 میلی‌متر است.

نوکیا 7.2

دور ماژول دوربین یک حلقه قرار دارد که به نظر می‌رسد از جنس آلومینیوم است. در اطراف دوربین هیچ نوشته‌ای به جز نام شرکت Zeiss دیده نمی‌شود. چرا که برخی از تولیدکنندگان تلفن همراه تمایل دارند که مشخصات دوربین اصلی را در کنار ماژول دوربین بنویسند.

نوکیا 7.2

یک سنسور اثرانگشت خازنی در قسمت پایین ماژول دوربین تعبیه شده است. لوگوی نوکیا در پنل پشتی تلفن باعث می‌شود که آن را با اسمارت‌فون شرکت موتورولا اشتباه نگیرید! چرا که ماژول دایره‌ای دوربین برخی را دچار اشتباه می‌کند.

در بخش پایین پنل پشتی هم لوگوی اندروید وان قرار دارد که نسبت به لوگوی نوکیا کم‌رنگ‌تر است. در زیر این لوگو چهار ردیف از متن‌ها و لوگو استانداردهای نظارتی دیده می‌شوند. پنل پشتی توسط گوریلا گلس 3 محافظت می‌شود. این پنل مستعد جذب اثرانگشت نیست، اما بسیار لغزنده است.

نوکیا 7.2

در سمت راست تلفن یک دکمه پاور قرار دارد که دکمه‌ تنظیم صدا در بالای آن مشاهده می‌شوند. در سمت چپ تلفن نیز یک دکمه اختصاصی برای دستیار هوشمند Google Assistant وجود دارد. البته، در صورت عدم استفاده از این دکمه می‌توانید آن را در بخش تنظیمات تلفن غیرفعال کنید تا در صورت برخورد اتفاقی انگشتانتان با دکمه اتفاق خاصی رخ ندهد.

نوکیا 7.2

در جلوی تلفن یک پنل 6.3 اینچی LCD منتظر ما بود. در بالای این پنل یک شکاف قطره‌ای برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده است. حاشیه‌های زیادی در اطراف پنل وجود دارند و ضخامت آن‌ها نیز متفاوت است. سمت چپ و راست پنل نازک‌تر از قسمت‌های بالایی و پایینی است. در چانه پایینی نوکیا 7.2 نیز لوگوی نوکیا حک شده است.

صفحه‌نمایش

نوکیا 7.2 به یک صفحه‌نمایش 6.3 اینچی LCD با رزولوشن 1080 در 2280 پیکسل مجهز شده است. نسبت ابعاد تصویر آن معادل 19:9 بوده و تراکم پیکسلی آن 400ppi است. این پنل از فناوری HDR10 پشتیبانی می‌کند و نوکیا آن را PureDisplay می‌نامد.

نوکیا 7.2

حداکثر روشنایی پنل در حالت دستی به 500 نیت می‌رسد و این میزان در برابر نور مستقیم در حالت تطابقی به 585 نیت رسید. کنتراست پنل LCD این گوشی 1342:1 بوده که عدد مناسب و منطقی به نظر می‌رسد. البته، نمی‌توان آن را یک پنل عالی توصیف کرد، چرا که در برخی از موارد نقطه‌هایی در هنگام مشکی شدن پنل دیده می‌شود.

نوکیا 7.2

نوکیا می‌گوید که این پنل با فناوری HDR10 سازگار است، ولی ما نتوانستیم یک ویدیو در یوتیوب یا نتفلیکس را با این فناوری مشاهده کنیم. کیفیت ویدیو‌های این دو سرویس SDR بود و ما هیچ اثری از HDR10 ندیدیم. حتی تغییر تنظیمات نیز بی‌فایده بود.

نوکیا 7.2

باتری

نوکیا 7.2 به یک باتری 3500 میلی‌آمپر مجهز شده است. ما آزمایش‌های معمول خود را برروی باتری این تلفن انجام دادیم که نتایج خوشایندی حاصل نشد. هرچند که این نتیجه خیلی بد نبود. این تلفن در هنگام پخش ویدیو تا 9 ساعت و 41 دقیقه روشن می‌ماند که نتیجه ضعیفی محسوب می‌شود. سایر تلفن‌های دارای پنل OLED در این آزمایش به راحتی تا 15 ساعت دوام می‌آورند.

نتیجه آزمایش وبگردی با اینترنت وای‌فای در مقایسه با سایر تلفن‌های هم‌رده کمی بهتر بود، اما هنوز هم پایین‌تر از میانگین متوسط ما است. نوکیا 7.2 در این آزمایش 21 ساعت و 10 دقیقه روشن ماند.

نوکیا 7.2

اگر از تلفن خود در اکثر مواقع برای مکالمه استفاده می‌کنید، نوکیا 7.2 برای شما مناسب است. این تلفن در آزمایش مکالمه تقریبا تا 27 ساعت دوام آورد که نتیجه خوبی است.

به طور کلی، نوکیا 7.2 آزمایش‌های وب‌سایت GSMArena را با میانگین 69 ساعت (با آزمایش حالت استندبای) گذراند.

بلندگو و کیفیت صدا

نوکیا 7.2 دارای یک بلندگو است که خروجی آن در پایین تلفن به دو قسمت تقسیم شده است. صدای خروجی این تلفن بسیار بلند بود و در آزمون ترکیبی ما امتیاز “خیلی خوب” را کسب کرد. البته، کیفیت پخش صدا عالی نیست و ما را در هنگام پخش آهنگ زنگ، موسیقی و موزیک ویدیوها ناامید کرد. افزایش صدای خروجی در بلندگوی این تلفن باعث افت کیفیت شد و ما را خوشحال نکرد.

نوکیا 7.2

البته، کیفیت صدای خروجی با اتصال یک آمپلی‌فایر خارجی بسیار خوب بود و ما هیچ ضعفی در آن مشاهده نکردیم. کیفیت صدا پس از اتصال هدفون خوب نبود و پایین‌تر از حد معمول است.

عملکرد

اسمارت‌فون میان‌رده نوکیا 7.2 از تراشه اسنپدراگون 660 شرکت کوالکام استفاده می‌کند. بهره‌گیری یک تلفن جدید (2019) از تراشه نسبتا قدیمی ما را عصبانی می‌کند. چرا که گزینه‌های بهتری در تراشه‌های سری 600 و 700 وجود داشتند که HMD می‌توانست آن‌ها را در کالبد تلفن 2019 خود جای دهد.

هرچند، اسنپدراگون 66 نیز یک تراشه قدرتمند است، اما کمی قدیمی بوده و همین مسئله ما را آزار می‌دهد. این تراشه 14 نانومتری از هشت هسته پردازشی تشکیل شده است. چهار هسته Kryo 260 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و همان چهار هسته Kryo 260 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز درون این تراشه قرار گرفته‌اند. مدل مورد بررسی ما دارای 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی است که برترین مدل نوکیا 7.2 به شمار می‌رود.

نوکیا 7.2

عملکرد کلی هسته‌های Kryo 260 با هسته‌های جدید Kryo 360 برابری می‌کند (تقریبا). هسته‌های جدید Kryo 360 در تلفن‌هایی مانند ریل‌می XT و شیائومی می 9 لایت مورد استفاده قرار گرفته است. این دستگاه‌ها از تراشه اسنپدراگون 710 و 712 بهره می‌گیرند.

با این حال، نوکیا 7.2 در اکثر بنچمارک‌ها امتیاز کم‌تر از نصف را دریافت کرد. ما این تلفن را در بنچمارک‌های مختلف آزمایش کردیم که در ادامه می‌توانید نتیجه آن‌ها را مشاهده کنید.

نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2

نوکیا 7.2 در بنچمارک AnTuTu بهتر از رقیبان خود عمل کرد و همین موضوع ما را کمی امیدوار کرد.

نوکیا 7.2

تلفن جدید نوکیا در بخش گرافیک به رقبای دارای تراشه اسنپدراگون سری 700 نرسید، اما در برخی از موارد با تلفن‌های مجهز به اسنپدراگون 675 مساوی و یا بهتر بود. به عبارتی ساده‌تر و با زبان ریاضی می‌توان گفت که 660>=675 است.

نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2

با توجه به این که حدود دو سال از معرفی و عرضه تراشه اسنپدراگون 660 می‌گذرد و این تراشه یک پردازنده نسبتا قدیمی به حساب می‌آید، اما نوکیا 7.2 کند نبود و حتی در برخی از موارد بهتر عمل کرد. هرچند، شما در این بازار می‌توانید گزینه‌های جدیدتر، بهتر و کارآمدتری را انتخاب کنید که از تراشه‌های به‌روز و قدرتمندی استفاده می‌کنند.

دوربین

اگر سنسور عمق را به عنوان دوربین بشناسیم، نوکیا 7.2 از یک دوربین سه‌گانه استفاده می‌کند. دوربین اصلی از یک سنسور Quad Bayer با کیفیت 48 مگاپیکسل کمک می‌گیرد. نوکیا این سنسور را Quad Pixel می‌نامد. سنسور اصلی از نوع Wide بوده و گشودگی دریچه دیافراگم آن f/1.8 است. نوکیا اطلاعات دیگری را درباره سنسور اصلی این تلفن اعلام نکرده است، اما احتمال می‌دهیم که یک سنسور 26 میلی‌متری در این تلفن تعبیه شده باشد.

نوکیا 7.2

یک سنسور التراواید در این مجموعه قرار دارد که میدان دید آن براساس اعلام نوکیا 118 درجه بوده و معادل 13 میلی‌متر است. این سنسور در پشت یک لنز f/2.2 قرار دارد و کیفیت آن 8 مگاپیکسل است.

کیفیت تصاویر ثبت شده در طول روز بسیار ناامید کننده است. زیرا، ما انتظار داشتیم که یک سخت‌افزار قدرتمند توانایی ثبت تصاویر باکیفیت را نیز داشته باشد. اکثر تلفن‌های هم‌رده نوکیا 7.2 که از سخت‌افزار مشابه آن استفاده می‌کنند، تصاویر بهتری را به ما ارایه می‌دهد.

نوکیا 7.2

جزییات تصاویر مناسب و خوب هستند، اما نویز آن‌ها نسبتا زیاد است. رنگ‌ها نیز روشن نیستند و نقاط سبز قابل توجهی در تصاویر دیده می‌شود. دامنه داینامیک نیز عالی نبوده و انتظار می‌رفت که سنسور Quad Bayer حداقل در این بخش عملکرد خوبی از خود نشان می‌داد.

در ادامه می‌توانید نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی و سلفی نوکیا 7.2 را مشاهده کنید.

نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2 نوکیا 7.2

نتیجه‌گیری

اسمارت‌فون نوکیا 7.2 برروی کاغذ بسیار عالی به نظر می‌رسد، ولی ما در بررسی‌های خود متوجه شدیم که این تلفن چندان هم عالی نیست. اگر بتوان عملکرد کلی این محصول را در تمامی بخش‌ها توصیف کرد، می‌‌توان آن را یک تلفن متوسط یا در برخی از موارد ضعیف معرفی کرد.

نوکیا 7.2

به علاوه، هزینه‌ای که برای خرید نوکیا 7.2 صرف می‌کنید، هزینه منطقی نبوده و شما می‌توانید با همان قیمت گزینه‌های بهتری در زمینه دوربین، باتری و تراشه قدرتمندتر را انتخاب کنید. بنابراین، پیشنهاد خرید نوکیا 7.2 یکی از گزینه‌های بررسی ما نیست و فقط شاید طرفداران برند نوکیا علاقه خاصی به آن داشته باشند. در این میان افرادی هستند که  از یک تلفن هوشمند برای کارهای روزمره خود استفاده می‌کنند، ما به این افراد پیشنهاد می‌کنیم که با مطالعه دقیق این مقاله تصمیم مناسبی بگیرند تا تلفن مورد نظر خود را خریداری کنند.

نوکیا 7.2

به عنوان جایگزین‌های بهتر می‌توانید اسمارت‌فون‌هایی مانند سامسونگ گلکسی A50 با صفحه‌نمایش سوپرآمولد، موتورولا وان ویژن، هواوی P30 Lite و شیائومی ردمی نوت 8 پرو را خریداری کنید.

نقاط قوت:

  • پنل پشتی شیشه‌ای که در اکثر میان‌رده‌ها دیده نمی‌شود
  • اندروید وان، تجربه اندروید خام و دریافت سریع‌تر بروزرسانی‌های گوگل
  • پایداری خوب دوربین در حالت ضبط با کیفیت 1080p و نرخ 30 فریم‌برثانیه
  • قیمت

نقاط ضعف:

  • توانایی ضعیف صفحه‌نمایش در مدیریت نور و نمایش رنگ‌ها
  • عمر ضعیف باتری و سرعت شارژ
  • تراشه نسبتا قدیمی
  • کیفیت تصاویر با توجه به سخت‌افزار پایین است
  • عدم توانایی ضبط ویدیو‌های 1080p با نرخ 60 فریم‌برثانیه

نوشته بررسی گوشی نوکیا 7.2 | محصولی جدید با مشخصه‌های قدیمی! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.