بررسی گوشی TP-Link Neffos C5

اختصاصی گویا آی تیشرکت TP-Link بخاطر اسمارت فون شناخته شده نیست بلکه این شرکت بیشتر در زمینه ساخت روتر و ابزار شبکه ای فعالیت دارد که به نوبه خود در این زمینه تبحر خاصی نیز دارد و سهم بازار بزرگی را بدست آورده است. با اینکه این شرکت در حال حاضر رهبر بازار روتر و برخی تجهیزات مخابرات و آنتنهای شبکه است و بیشترین سهم بازار در این زمینه را در اختیار دارد، ولی امروزه که اسمارت فون ها بیشتر بخش های زندگی ما را در بر گرفته اند به نظر می رسد که این بخش از بازار برای TP-Link وسوسه انگیز تر از آن است که سمتش نیاید به نظر رسیده و این شرکت تصمیم گرفته در این بازار نیز حضور داشته باشد.

با این توضیح مدیران شرکت بزرگ TP-Link  تصمیم گرفتند تا وارد بازار اسمارت فون ها شوند و نتیجه سری Neffos C5 خلق گردید و با اهداف بلند پروازانه این شرکت گوشی های این سری با هدف گرفتن پایین رده تا بالا رده تولید شده اند و تجربیات حضور مدلهای قبلی این اسمارت فون ها نیز فروش نسبتا خوبی در بر داشته است.

به گزارش گویا آی تی این گوشی را می توان در کنار پرچم داران گوشی های هوشمند روز شناخت چرا که ظاهری آراسته، در کنار اجزای داخلی معقول و با کیفیت، موجب می شود که این گوشی هوشمند مدت ها در کنار کاربران دوام بیاورند و کاربران خود را راضی نگه دارند. چیزی که در این گوشی ها من را به تحسین وا می دارد استفاده ی تی پی لینک، از سخت افزارهای ارزان قیمت و در عین حال با کارایی بالا بوده است.

اگر شما نیز قصد دارید این سیستم هوشمند را خریداری کنید می توانید ابتدا به ویژگی های این گوشی که برای اولین بار در ایران و قبل از عرضه عمومی توسط گویا آی تی بررسی شده توجه بفرمایید.

طراحی ظاهری Neffos C5

این اسمارت فون طراحی آشنا و راحتی دارد و بسیار شبیه برخی از گوشی های LG در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ است. به عبارتی دیگر وجه تشابه زیادی با G3 و خصوصا ال جی G4 در آن خواهید دید.

درب جعبه را که باز کردیم با بسته بندی مناسب شبیه آیفون مواجه شدیم. یک بسته بندی طبقاتی که در بالاترین طبقه آن خود گوشی قرار داشت و در طبقات پایین تر دفترچه راهنما و سایر تجهیزات همراه گوشی قرار گرفته اشت.

Neffos C5

بیشترین چیزی که با دیدن این گوشی به چشم می آید، چیزی نیست جز طراحی نهایی و کیفیت ساخت آن! در واقع این ها نقاط قوت این گوشی به شمار می آیند. هر چند بهتر بود این شرکت برای ساخت بدنه از مواد مقاوم تری استفاده می کرد اما ساختار کنونی برای تجربه های ابتدایی قابل قبول است چرا که بسیاری از اسمارت فون های پیشتازی که سال ها در حال رقابت با برندهای دیگر هستند، از بدنه های مشابه با Neffos C5 بهره می برند.

Neffos C5

این گوشی در رنگ های مختلفی تولید شده اما اگر قصد خرید رنگی دارید که خط و خش و لک در آن زیاد نمایان نباشد سعی کنید رنگهای تیره را خریداری کنید.

تجربه آزموده شده گوشی های آیفون و گلکسی در خصوص دسترسی به دکمه ها در Neffos به خوبی به کار گرفته شده و کلید های پاور و تنظیم صدا در سمت راست قرار دارند که دسترسی به آن ها را آسان کرده است.

این بدین معناست که حتی بدون نگاه کردن هم می توانید دکمه ها را تشخیص دهید و ناخودآگاه بدانید که  کدام دکمه را می فشارید. همچنین دیدن اسلات کارت حافظه یک صحنه بسیار دلپذیر است اگرچه ۱۶ گیگابایت برای یک گوشی میزان قابل توجه و خوبی است اما اینکه این گوشی از اسلات کارت حافظه برای ارتقای حافظه برخوردار است نیز یک اتفاق خیلی خوب به شمار می آید.

به گزارش گویا آی تی لوازم همراه هم شامل یک عدد کابل micro USB، یک عدد هندزفری و آداپتور شارژر است که همگی از کیفیت ساخت خوبی بهره می برند و صدای هدزفری هم قابل قبول است.

Neffos C5

صفحه نمایش Neffos C5

 Neffos C5 به صفحه نمایش IPS LCD 5 اینچی مجهز شده است که کیفیت HD با تراکم پیکسلی ۲۹۳ پیکسل در اینچ را به همراه دارد. قطعا خیلی ها می گویند که چشم انسان قادر به تشخیص بالای ۳۰۰ پیکسل در اینچ نخواهد بود اما در بازار کنونی پیکسل بیشتر کیفیت بیشتر نیز دارد! اما باز هم باید گفت که برای یک گوشی مقرون به صرفه این میزان بیشتر از سطح انتظاری مناسب به نظر می رسد.

از نظر ابعاد هم سایز صفحه نمایش برای بسیاری از مردم مناسب به نظر می رسد زیرا توازن کافی بین راحتی کار با یک دست و فضا در آن رعایت شده است.

Neffos C5

از ایرادات وارد بر صفحه نمایش می توان به عدم نمایش رنگ ها به صورت زنده اشاره کرد. رنگ ها کمی مایل به سفید و مرده دیده می شوند و رنگ هایی مانند آبی، زرد و قرمز بیشتر از بقیه رنگ ها تحت تاثیر این وضعیت قرار می گیرند اما این آیتم چیزی نیست که شما را در خرید این گوشی مردد کند چون کیفیت رنگ و عملکرد صفحه نمایش در مقابل سایر گوشی های هم قیمت از سطح مناسبی برخوردار است. اما نکات مثبتی نیز در این صفحه نمایش دیده می شوند که از جمله آن ها ماکزیمم روشنایی تصویر بسیار بالاست که کار با آن را در نور خورشید تابستانی تهران بسیار آسان می کند  و از زاویه دید خوب آن هم نمی توان چشم پوشی کرد.

Neffos C5

سخت افزار

برای یک گوشی میان رده مجهز بودن به پردازه ۶۴ بیتی هنوز هم یک مزیت قابل توجه به شمار می رود که  Neffos C5 نیز به پردازنده چهار هسته ای MediaTek MT6735 مجهز شده است و ۲ گیگابایت رم هم وظیفه مالتی تسکینک یا چند وظیفه ای را به دوش می کشد. اگر گوشی تان را سبک نگه دارید و برنامه های پس زمینه را ببندید تقریبا هیچ وقت مشکلی نخواهید داشت اما اگر اپلیکیشن ها را پشت هم باز بگذارید ممکن است اوضاع کمی تغییر کند.

اما ناگفته نماند در حالت عادی تعویض بین اپلیکیشن ها بسیار سریع و خوشایند است که این حتی در گوشی های رده بالاتر هم به سختی دیده می شود و از نظر کارشناسان گویا آی تی قابل رقابت با سایر گوشی ها رده بالا است.

اگر سازنده این گوشی برخی استاندارد ها را بیش از هر چیز مد نظر داشت می توانست این گوشی را پیشتاز عرصه تکنولوژی کند، اما این شرکت با یک گوشی مقرون به صرفه متوسط، پا به عرصه رقابت گذاشته و به نظر می رسد اگر چه در این رده Neffos C5 گوشی خوبی است اما شرکت TP-link در آینده بتواند گوشی هوشمند رده بالا واقعا عالی نیز روانه بازار کند.

نرم افزار Neffos C5

این مدل به صورت استاندارد با اندروید ۵٫۱ عرضه می شود که بهتر بود تی پی لینک روی ورژن جدیدتری از اندروید برنامه ریزی می کرد زیرا اندروید Marshmallow 6.1 هم اکنون وارد بازار شده و به زودی هم شاهد عرضه نسخه جدیدی از سوی گوگل خواهیم بود که اندروید ۷ یا نوقا نام دارد .

اما  اگر TP-Link قصد ارتقای نسخه نرم افزای را داشته باشد شما در عرض چند ماه آینده با یک گوشی بسیار خوب و به روز طرف خواهید بود  اما در غیر این صورت شما با سیستم عامل تاریخ گذشته کار خواهید کرد که در این حالت نیز البته به احتمال بسیار زیاد بتوانید گوشی خود را از طریق بروز رسانی دستی آپدیت کنید.

با این وجود تنظیماتی که شرکت بر روی گوشی قرار داده است زیاد و بسیار کاربردی اند. در رابط کاربری فرق زیادی بین این نسخه موجود در این مدل و اندروید خام دیده نمی شود و شما در کار کردن با آن با مشکلی مواجه نخواهید بود ولی یکی از مورد های واضح عدم وجود دراور اپلیکیشن است. این تفاوت ها چیزهایی است که تی پی لینک در طراحی های بعدی اش باید حسابی روی آن ها کار کند و رابط کاربری اختصاصی اش را متنوع تر و جذاب تر کند.

دوربین Neffos C5

در زمینه دوربین می توان نمره کمی بالاتر از متوسط را به Neffos C5 نسبت داد.در شرایط نوری مناسب شاهد عکس های خوبی بودیم ولی برای فوکوس شدن بر روی سوژه می بایست صبور باشید و دست تان را تا حد ممکن تکان ندهید! حرکت ناگهانی می تواند باعث شود عکس تار یا نویز دار شود. نمونه عکس زیر که از یک گلدان کوچک با پس زمینه پر نور عکاسی شده است میتواند دید نسبتا خوبی از رفتار این دوربین ۸ مگاپیکسلی در خصوص Contrast رنگ به شما بدهد.

Neffos C5

اما بار دیگر هم باید یادآوری کنیم که تقریبا تمام گوشی ها در این بازه قیمت دوربینی این چنینی دارند. از لحاظ فنی ما شاهد یک سنسور ۸ مگاپیکسلی در عقب و دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی در جلو هستیم. دوربین اصلی مجهز به سیستم فوکوس خودکار و فلش LED دوگانه است. وجود سیستم فلش دو گانه کمک می کند عکس ها کمتر از حالت عادی نویز را تجربه کنند و تصاویر با کیفیت تر خواهند بود. دوربین ۵ مگاپیکسلی جلو نیز امکان ثبت سلفی های بسیار خوب را به شما میدهد. عکس زیر از صفحه کلید لپ تاپ در فاصله نزدیک و نور محیط گرفته شده است.

Neffos C5

از طرفی نرم افزار دوربین بسیار ساده و جالب است که این می تواند یک مزیت بی نظیر باشد. همچنین می توانید گزینه Smart  را در تنظیمات ببینید که جایگزین حالت اتوماتیک برای عکس برداری با تنظیمات دستی می شود. در تست های انجام شده توسط گویا آی تی تصاویر ثبت شده در این حالت بهتر بودند. نمونه های عکسهای گوشی Neffos C5 که برای اولین بار در ایران توسط گویا آی تی تست شده است را در زیر ببینید.

Neffos C5

Neffos C5

Neffos C5

 باتری Neffos C5

باتری Neffos C5 را هم می توان متوسط در نظر گرفت. با کارکرد متوسط این باتری می تواند یک روز گوشی شما را روشن نگه دارد البته اگر استفاده شما سنگین نباشد و ویدیو زیاد یا بازی زیادی با آن انجام ندهید. دلیل این مشکل هم این است که ظرفیت باتری ۲۲۰۰ میلی آمپر بر ساعت است که از CPU و تجهیزات سخت افزاری نسبتا بالایی پشتیبانی می نماید و برای کار روزمره با این گوشی کافی به نظر می رسد. همچنین شما می توانید با استفاده از ترفند های مختلف افزایش طول عمر باتری گوشی، این میزان را از ۲۴ ساعت به ۳۶ ساعت و حتی ۴۸ ساعت ارتقا دهید.

قیمت

این گوشی هنوز در ایران عرضه نشده اما در بازار آمریکا به میزان ۱۲۲ دلار به فروش خواهد رسید که از میان تمام گوشی های هوشمند کنونی می توان برای آن رقبایی را در نظر گرفت. اگر قصد دارید در بازه ۴۰۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان یک گوشی خوب خریداری کنید که عملکرد خوبی داشته باشد این گوشی انتخاب خوبی خواهد بود. اما از جمله رقبای این گوشی برای این بازه ی قیمتی می توان به برند ها و مدل های زیر اشاره کرد:

مقایسه گوشی های تی پی لینک

مقایسه خانواده Neffos C5 در یک نگاه:


مقایسه گوشی های تی پی لینک

مقایسه گوشی های تی پی لینک

مقایسه گوشی های تی پی لینک

مقایسه گوشی های تی پی لینک

مقایسه گوشی های تی پی لینک

مقایسه گوشی های تی پی لینک

مقایسه گوشی های تی پی لینک

مقایسه گوشی های تی پی لینک

مقایسه گوشی های تی پی لینک

آیا Neffos C5 ارزش خرید دارد؟

Neffos C5 تقریبا در لیست اولین تجربه های تی پی لینک قرار دارد و شاهد مصمم بودن این شرکت برای ارتقای کیفیت گوشی های هوشمندش خواهیم بود.  هر چند این گوشی در رده ی گوشی های متوسط قرار گرفته است اما در کار کردن با آن واقعا با مشکلی مواجه نشدیم پس می توان به آن اعتماد کرد. همچنین TP-Link با عرضه محصولات شبکه و روترهای با کیفیت ثابت کرده که به کیفیت محصولات خود پایبند است و اگر کاربرد شما از گوشی های هوشمند یک کار معمولی است و نمی خواهید با آن بازی های سنگین و یا کارهای توان بر از نظر پردازنده انجام دهید قطعا این سیستم پاسخگوی شما خواهد بود.

همچنین مقرون به صرفه بودن خرید یکی از مواردی که گویا آی تی در بررسی خود از این نمونه اولیه گوشی مورد نظر قرار داده است. از این نظر با داشتن قابلیت ارتقای حافظه و رادیو FM و سخت افزار مناسب این اسمارت فون برای آن دسته کاربرانی که نمی خواهند خرج زیادی کنند اما می خواهند نهایت استفاده را از گوشی خود ببرند بسیار جذاب خواهد بود و البته این تمام چیزی نیست که این گوشی در خود جای داده است بلکه عملکرد Neffos C5 نسبت به قیمت بسیار عالی است و اندروید در آن بسیار سبک اجرا شده و می تواند بازی های نسبتا سنگین را به راحتی اجرا کند.

به عنوان کلام آخرمی توان گفت که بنظر می رسد TP-Link با عرضه Neffos C5 تصمیم گرفته که کاربران هدفش را راضی نگه دارد و زمینه ساز رشد بیشتر این شرکت در مدلهای جدید این حوزه باشد.