برگزاری هفته دیجیتال برای نخستین بار در ایران

 
دبیر برگزاری رویداد هفته دیجیتال با اشاره به ضرورت تحول دیجیتال در کشور گفت: هفته دیجیتال برای نخستین بار در ایران از 17 آذر تا 21 آذر برگزار می شود.
 
مهدی­ روحانی نژاد دبیر برگزاری این رویداد درگفت و گو با خبرنگار وبسایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعلات با اشاره به برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری هفته دیجیتال با حضور آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: این هفته برای نخستین بار در ایران برنامه­ ریزی می­ شود و زمان برگزاری آن از شنبه 17 آذر تا چهارشنبه 21 آذر به مدت یک هفته کاری است.
 
 
وی با اشاره به نقش مهم تحول دیجیتال تصریح کرد: این تحول در تمامی بخش­ های اقتصادی کشور مطرح می­ شود بنابراین ما با کمک الگویی که از کشورهای دیگر گرفتیم، این رویداد را در ایران طراحی و برگزار می­کنیم.
 
روحانی­ نژاد با اشاره به هدف برگزاری هفته دیجیتال خاطرنشان کرد: هدف ما ایجاد تحول دیجیتال در حوزه­ های مختلف اقتصادی کشور است زیرا تحول دیجیتال مختص یک صنعت نیست ومانند اسنپ و تپسی که در حوزه حمل و نقل یا دیجی ­کالا که در حوزه خرده­ فروشی فعالیت می کنند، امکان ایجاد تحول در حوزه ­های دیگر وجود دارد.
 
وی گفت: نخستین روز برنامه یعنی شنبه 17 آذرماه باعنوان «تحول دیجیتال و صنعت مخابرات ایران» نامگذاری شده است.
 
دبیر برگزاری رویداد هفته دیجیتال خاطرنشان کرد: در این روز اپراتورهای مخابراتی و فعالان این حوزه با مشارکت سازمان تنظیم مقررات نشستی را در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار می­ کنند تا استفاده از تکنولوژی­ های جدید در صنعت مخابرات و چالش­ های پیش روی آن را بررسی و برنامه­ های آینده خود به اطلاع ذی­نفعان دیگر برسانند.
 
روحانی­ نژاد ارائه خدمات دیجیتالی توسط اپراتورها را یکی دیگر از مباحث روز نخست هفته دیجیتال عنوان کرد و گفت: در این روز افزایش درآمد اپراتورها از طریق ارایه این خدمات، تنوع­ سازی خدمات و کاهش هزینه ­های اپراتورها از طریق IoT را بررسی می­ کنیم، به طوری که نشان می­ دهد با داشتن IoT می توانیم بهره­ وری را افزایش دهیم.
 
وی افزود: شرکت­ های بانکی و حوزه پرداخت نیز در این جلسه حاضر هستند و نحوه همکاری با اپراتورها را برای افزایش درآمد و ارتباط سیستم بانکی با اپراتورها از طریق Open API را مورد بحث قرار می­دهند.
 
دبیر برگزاری رویداد هفته دیجیتال درباره برنامه روز دوشنبه و سه­ شنبه این هفته، نیز گفت: در این دو روز چهارمین کنفرانس اینترنت اشیاء ایران (IoTex 2018) در مرکز همایش ­های برج میلاد به همراه نمایشگاه فعالان این حوزه برگزار می شود و20 استارتاپ از کل کشور محصولات خود را به نمایش می­ گذارند.
 
وی تصریح کرد: در چهارمین همایش اینترنت اشیا موضوعاتی در حوزه کشاورزی، شهرهوشمند، انرژی، بیمه، پلیس هوشمند و کاربردهای فناوری فضایی مورد بحث گذاشته می ­شود و مدیرعامل شرکت توانیر برنامه ­های خود را برای جلوگیری از خاموشی در سال آینده مبتنی بر IoT را مطرح می­ کند.
 
روحانی­ نژاد با اشاره به برنامه روزهای یکشنبه و چهارشنبه هفته دیجیتال، تصریح کرد: در این دو روز، کارگاه آموزشی و سمیناری در محل پژوهشگاه علم وفناوری دانشگاه شریف و با حضور شرکت­های بزرگ این حوزه برگزار می­ شود و هدف از برگزاری آن آموزش نحوه پارتنرشیپ استارتاپ ­ها با شرکت­ های بزرگ است.
 
وی افزود: در شرایط اقتصادی فعلی یکی از دغدغه­ های استارتاپ­ ها کمبود نقدینگی است و در این بخشی از هفته دیجیتال ایران به استارتاپ­ ها آموزش داده می­ شود که چگونه از طریق شرکت­ های بزرگ این حوزه توسعه خود را افزایش دهند.