بر اساس اطلاعات جدید، موج دوم و سوم کرونا پس از افزایش مسافرت‌ها رخ داده است!

با گذشت حدود 10 ماه از ورود ویروس کرونا در ایران، به بحرانی‌ترین نقطه از نظر شیوع و مرگ و میر حاصل از این ویروس رسیده‌ایم، به طور قطع رفتار و مراقبت‌های ما در این ایام با تغییرات زیادی همراه بوده و عاملی مهم برای موج‌های پی در پی شیوع کرونا محسوب می‌شود. مسیریاب بلد، به عنوان یکی از محبوب‌ترین مسیریاب‌ها در ایران به تازگی گزارشی از نوع رفتار مردم در این ایام منتشر کرده است. در این گزارش افزایش و کاهش رفت و آمد در مسیرهای مختلف و جستجو مقصد مسیر به مراکز درمانی و تفریحی در بازه زمانی اسفند سال 98 تا ماه مهر مورد بررسی قرار داده شده که اطلاعاتی ارزشمند از تغییر رفتار ما در ایام مختلف را نشان می‌دهد.

افزایش مسافرت = افزایش شیوع ویروس کرونا

بر اساس اطلاعات منتشر شده، پیش از آغاز موج دوم و سوم کرونا، مسافرت‌های بین شهری با روند صعودی چشمگیری افزایش پیدا کرده است. با بررسی رفت و آمد‌های صورت گرفته از تهران به شش مقصد پر تردد یعنی قم، مازندران، البرز، مرکزی، گیلان و اصفهان، متوجه می‌شویم که در ماه خرداد و مهر، مسافرت‌ها به حداکثر رسیده و پس از آن شاهد ظهور موج دوم و سوم کرونا در ایران بودیم.

افزایش جستجو مراکز تفریحی = افزایش جستجو مراکز درمانی

در یکی دیگر از آمارهای ارائه شده از سمت مسیریاب بلد، مشخص می‌شود که تعداد جستجو مراکز تفریحی شامل سینما، پارک و رستوران، همچنین مراکز درمانی شامل داروخانه و بیمارستان در کار مترو طی 10 ماه اخیر چه وضعیتی داشته است. در آمارهای ارائه شده مشخص است که در هفته اول فروردین همه مردم با رعایت قرنطینه خانگی، کمترین میزان جستجو مراکز تفریحی و درمانی را داشتند. اما این آمار با یک روند صعودی تا آخر خرداد به حداکثر می‌رسد. نکته قابل توجه آن است که با افزایش جستجو مراکز تفریحی، جستجو مراکز درمانی نیز افزایش پیدا می‌کند که نشان دهنده عدم رعایت قرنطینه و در نتیجه رشد میزان بیماران کرونایی است. جستجو مراکز تفریحی در تابستان به خصوص کاهش پیدا می‌کند اما مجددا در مهرماه افزایش داشته است.

تعطیلی بیشتر = کاهش مسافرت‌های درون شهری

بلد آماری دیگر مربوط به میزان تردد درون شهری در تمام شهرهای کشور ارائه داده است. بر این اساس طی سه هفته اول ماه فروردین، شاهد کمترین میزان تردد درون شهری در کشور هستیم. اما این روند به مرور افزایش پیدا کرده و اواخر شهریور و اول مهر به اوج خود می‌رسد. طبق این آمار در هفته‌هایی که چند روز تعطیلی داشتند، میزان تردد درون شهری کاهش پیدا کرده است، در این ایام اکثر مردم خانه نشین شدند یا به مسافرت بین شهری رفتند.

نوشته بر اساس اطلاعات جدید، موج دوم و سوم کرونا پس از افزایش مسافرت‌ها رخ داده است! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.