بزرگترین تراشه‌ساز چین از بازار بورس نیویورک خارج می‌شود

بزرگترین شرکت تراشه‌ساز چین به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد تحت تأثیر تنش‌های اخیر میان چین و آمریکا، از بازار سهام نیویورک خارج شود.
 
شرکت SMIC که بزرگترین شرکت تراشه ساز در چین محسوب می‌شود، با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم خود برای خروج از بازار سهام و بورس نیویورک خبر داده است.
 
این شرکت که مشتریان بزرگی از سراسر جهان همچون تراشه‌سازان و توسعه‌دهندگان بزرگ جهان نظیر کوالکام، برودکام و تگزاس اینسترومنتس دارد، ضمن اشاره به بالا گرفتن آتش اختلافات میان چین و آمریکا از برنامه‌ریزی‌های خود برای خروج از فهرست شرکت‌های حاضر و فعال در بازار بورس نیویورک ( NYSCY) گفته و ذکر کرده است که تا پایان ماه آینده میلادی و بعد از ۱۵ سال سهام خود را از این بازار خارج خواهد کرد.
 
بنابراین انتظار می‌رود که شرکت چینی SMIC در ۳ ژوئن به تکمیل فرم‌های مربوطه اقدام کند و ۱۰ روز بعد از آن نیز نامش از فهرست شرکت‌های بازار بورس نیویورک حذف شود.
 
بر اساس گزارش وب سایت scmp، این شرکت که تحت حمایت و پشتیبانی دولت چین و سایر سهام داران دولتی در این کشور است، به نظر می‌رسد طبق آنچه که در بیانیه خود اعلام کرده‌اند، سهام خود را در بازارهای جایگزینی همچون بازار بورس هنگ کنگ عرضه کنند.
 
این شرکت همچنین در بیانیه خود دلایل متعددی را برای این تصمیم اعلام کرده که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به محدودیت حجم معاملات، افزایش قیمت و هزینه‌های نهایی و تمام شده، مسئولیت‌های اداری در عرضه سهام و گزارش دهی اشاره کرد که همگی به یک علت اصلی و واحد بوجود آمده است؛ جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکا!
 
هرچند که سخنگوی این شرکت چینی در مصاحبه با گزارشگر CNBC می‌گوید که این تصمیم ارتباط چندانی با جنگ تجاری چین و آمریکا ندارد و صرفاً این دو اتفاق به صورت کاملاً تصادفی به صورت هم‌زمان رخ داده‌اند.
 
این در حالیست که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که نمی‌توان شرایط فعلی و کنونی حاکم بر تجارت میان چین و آمریکا و همچنین اعمال محدودیت و تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه شرکت‌های چینی همچون هواوی را بر تصمیمات این چنینی بی تأثیر دانست چراکه همانطور که در اخبار و گزارش‌های قبلی منتشر شده بود، کوالکام، گوگل و اینتل به جمع تحریم کنندگان غول تکنولوژی چینی، هواوی، پرداختند که همین امر می‌تواند بر روی فعالیت سایر شرکت‌های چینی و ارتباطات مالی و تجاری با کمپانی‌های آمریکایی و به طور کلی خارجی تأثیر فراوانی داشته باشد.