بزرگ ترین طرح های زیست محیطی گوگل و آمازون کلید می خورد

اعتراضات و راهپیمایی‌های جهانی اخیر در واکنش به تغییرات آب و هوایی، تنها به کودکان و نوجوانان محدود نشد و هرچند حضور یک نوجوان سوئدی دراجلاس نشست اقلیمی سازمان ملل و صحبت‌های سراسر خشم  وی خطاب به رهبران جهان در کانون توجه قرار گرفت ولی بهتر است بدانید کارکنان شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله گوگل، آمازون و سایر کمپانی‌ها نیز به این کمپین پیوستند چرا که معتقدند صنایع مختلف ازجمله کمپانی‌های فناوری نقش عمده‌ای در تغییرات آب و هوایی کره زمین دارند. این فشارهای جهانی سرانجام سبب شد تا دو غول دنیای فناوری یعنی گوگل و آمازون از تعهدات جدید خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خبر بدهند.
اعتصاب کارکنان کمپانی‌های فناوری
کارکنان کمپانی‌های کوچک و بزرگ  فناوری در سال گذشته بارها از نگرانی‌های فزاینده خود از تأثیر مشاغل‌شان بر محیط زیست و کره زمین گفته بودند. این کارکنان معتقدند نمی‌توان به بهانه اقتصاد و پیشرفت جامعه، محیط زیست را به طور کلی نابود کرد. شرکت‌های بزرگ فناوری نمی‌توانند به خاطر جاه‌طلبی‌های خود دائم محیط زیست را آلوده کرده و کره زمین را برای نسل آینده به فضایی ناامن تبدیل کنند. این کارکنان معتقدند اگر کمپانی‌های فناوری بزرگ می‌خواهند سودهای کلان کسب کنند موظفند به کره زمین احترام بگذارند و بخشی از درآمدشان را صرف مقابله با گرمایش کره زمین بکنند.
به‌عنوان مثال کارکنان آمازون در اعتراض خود لیستی از راه‌هایی که ‌آمازون به بحران کنونی تغییرات آب و هوایی دامن زده اشاره کرده و آورده اند: آمازون همچنان با استفاده از قدرت خود به شرکت‌های نفت و گاز کمک می‌کند تا سوخت‌های فسیلی را در هر منطقه از کره زمین پیدا کرده و سوخت بیشتری را استخراج کنند. آمازون عملاً این سوخت را در اختیار سیاستمدارانی که به کل تغییرات آب و هوایی را انکار می‌کنند قرار می‌دهد اما بهتر است بداند که کارکنان این شرکت‌ها ساکت نمی‌نشینند و صدای کره زمین خواهند شد.
البته در میان اعتراض و اعتصابات کارکنان شرکت‌های فناوری در گوشه و کنار جهان به بهانه مقابله با تغییرات زیست محیطی و تلاش برای ممانعت از گرم شدن کره زمین، برخی کارکنان این شرکت‌ها دیگر مسائل و مشکلات خود را نیز به میدان آوردند. به‌عنوان مثال کارکنان کمپانی بزرگ فناوری گوگل درباره موارد و مصادیق آزار و اذیت جنسی هم در کنار مسائل زیست محیطی معترض بودند و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.
بزرگ‌ترین تعهد زیست محیطی تاریخ
به هرحال جنبش اعتراضی کارکنان شرکت‌های فناوری برای عدالت اقلیمی(climate justice)، نتیجه داد و شاهد سرمایه گذاری‌های جدید و قول‌ها و تعهدات جالب گوگل و آمازون هستیم چراکه گوگل و آمازون تعهدات زیست محیطی جدیدی را درباره انرژی‌های نوین و تجدیدپذیر به عهده گرفته‌اند.
 به‌عنوان مثال گوگل اعلام کرد که بخش انرژی‌های خورشیدی و بادی خود را تا 40 درصد افزایش خواهد داد تا بتواند سالانه 5هزار و 500مگاوات انرژی تجدیدپذیر و پاک تولید کند که این رقم معادل ظرفیت یک میلیون سقف خورشیدی است و گفته می‌شود که این تعهد بزرگ‌ترین معامله و همکاری در زمینه تولید انرژی‌های نوین و تجدیدپذیر در تاریخ تاکنون محسوب می‌شود.
سرمایه‌گذاری جدید گوگل در زمینه انرژی‌های بادی و خورشیدی مشتمل بر 18 قرارداد جدید در سراسر جهان از جمله امریکا، شیلی و اروپاست. البته گوگل پیش از این هم در ایجاد مزرعه‌های خورشیدی و بادی حضوری جدی داشت اما قراردادهای جدید سبب می‌شود تا بیش از 2میلیارد دلار در زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری شود و شاهد ایجاد میلیون‌ها پنل خورشیدی وصدها توربین بادی مربوط به این غول دنیای فناوری در جهان باشیم.
گوگل همچنین بتازگی اعلام کرده است که برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، 500هزار دلار به مؤسسه REBA در امریکا اختصاص خواهد داد و یک جایزه 500هزار یورویی هم به یک شرکت تحقیقاتی اروپایی که دراین زمینه فعالیت دارد، اختصاص می‌دهد.گفتنی است که گوگل از سال 2007 تاکنون برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای وارد میدان شده اما از سال 2017 تاکنون این کمپانی بیش از همیشه به فکر استفاده از انرژی‌های نوین افتاده است. سخنگوی گوگل دراین باره گفت: ما در سال 2017 نخستین کمپانی بزرگ جهان بودیم که تمام انرژی الکتریکی مصرفی‌مان را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کردیم.
آمازون جلوتر از معاهده پاریس
پس از این جنبش اعتراضی، آمازون هم جزو آن دسته کمپانی‌های فناوری محسوب می‌شود که با رونمایی از پروژه‌های جدید می‌خواهد متعهد بودن خود به کره زمین را اثبات کند.
 این غول دنیای فناوری بتازگی درباره تولید انرژی‌های نوین سخن گفته و قول داده است که تا سال 2030 کل انرژی‌های مورد استفاده این کمپانی در رده انرژی‌های تجدیدپذیر باشد. البته به گفته سخنگوی این کمپانی، قرار است تا سال 2024، 80درصد انرژی مورد نیاز آمازون به‌صورت انرژی‌های تجدیدپذیر باشد و تا سال 2030 این رقم به صد درصد خواهد رسید. وی همچنین مدعی شده است که تا سال 2030 سالانه حدود 4 میلیون تن کربن از هوا حذف خواهد شد و میزان متصاعد شدن کربن در تجارت این کمپانی هم تا سال 2040 به صفر خواهد رسید اما چگونه؟
این غول دنیای تجارت الکترونیک اعلام کرده است که می‌خواهد با سرمایه‌گذاری 440 میلیون دلاری، 100هزار دستگاه وسیله نقلیه تمام الکتریکی را وارد چرخه حمل و نقل و انتقال بسته‌های مشتریان کند؛ وسایل نقلیه‌ای که هیچ دی اکسید کربنی تولید نمی‌کنند. قرار است از سال 2021 این وسایل نقلیه از کمپانی Rivian خریداری شود و عملاً تا سال 2030 سالانه 4میلیون تن کربن را از هوا حذف  کند.
آمازون همچنین قرار است با تأسیس بنیاد Climate و همکاری با مؤسسه حفظ طبیعت(Nature Conservancy) در پروژه‌های جنگل زایی و کاشت دستی جنگل در گوشه و کنار جهان به میزان 100میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند که در نوع خود بی‌نظیر است.
آمازون البته در این میان به شفاف‌سازی هم پرداخته و برای اینکه مشتریان این پلتفرم و فروشگاه آنلاین، کارمندان آمازون، سرمایه‌گذاران و... بخواهند میزان پیشرفت تعهدات این کمپانی بزرگ و غول دنیای فناوری را ردیابی کنند، یک وب سایت جدید راه‌اندازی کرده است.
«جف بزوس» مدیرعامل کمپانی آمازون هم دراین باره به کارکنان یادآور شده است که این شرکت همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا درست در میانه میدان مقابله با تغییرات آب و هوایی قرار بگیرد و هرگز نمی‌خواهد به کره زمین آسیب برساند. وی افزود: ما با تعهد خود مبنی بر صفر کردن میزان انتشار گاز دی اکسید کربن ازسوی این کمپانی تا سال 2040 در واقع یک دهه از تعهد پاریس جلوتر خواهیم بود چرا که طبق این تعهد، شرکت‌های عضو قرار است تلاش کنند تا سال 2050 به چنین هدفی دست پیدا کنند. بزوس ادامه داد: اگر کمپانی بزرگی مانند آمازون که بیشترین زیرساخت‌های فیزیکی را در اختیار دارد و سالانه بیش از 10میلیارد محموله را به مقصد می‌رساند بتواند یک دهه از معاهده پاریس پیشی بگیرد سایر کمپانی‌های فناوری هم می‌توانند چنین کاری انجام دهند.
به هرحال حالا کارکنان آمازون و گوگل تعهدات جدید این دو کمپانی را یک برگ برنده برای تلاش‌های خود می‌دانند و معتقدند که زحمات آنها و فشارهایی که ازسوی سازمان‌های مردم نهاد و شبکه‌های اجتماعی علیه آنها شکل گرفت، نتیجه‌ای شیرین داشته است اما معتقدند که این تعهدات به تنهایی هرگز کافی نیست و باید گام‌هایی بزرگ‌تر برداشت.