بنیان‌گذار دکمه: پول شتاب‌دهنده دروغ‌گو را پس دادم؛ با یک پاورپوینت جذب سرمایه کردیم!

dokme بنیان‌گذار دکمه: پول شتاب‌دهنده دروغ‌گو را پس دادم؛ با یک پاورپوینت جذب سرمایه کردیم!

شبکه اجتماعی دکمه یکی از پلت‌فرم‌های فروشگاهی است که توانسته با امکانات و ویژگی‌های ارزش افزوده به محلی برای معاملات اینترنتی تبدیل شده و خرید بهتری را برای مشتریان و کاربران فروشگاه‌های مختلف رقم بزند که این اتفاق نه تنها از فروش فروشگاه‌ها کم نکرده، بلکه به نظر می‌رسد به حجم آن افزوده است.

روح الله پرنیان‌مهر، بنیان‌گذار شبکه اجتماعی دکمه، مدعی است این شبکه اجتماعی مشابهی نداشته و برای راه اندازی آن در کنار همسرش از پستی و بلندی‌های زیادی عبور کرده است و بزرگترین مشکل اکوسیستم استارتاپی کشور را عدم وجود امکانات و توجه سرمایه گذاران به کسب و کارهای شهرستانی می‌داند.

آی‌تی‌رسان: جناب آقای پرنیان‌مهر در مورد شبکه اجتماعی دکمه توضیح دهید.

دکمه یک شبکه اجتماعی است که برای خرید کالا از فروشگاه‌های اینترنتی طراحی شده است. مشتریان می‌توانند با مراجعه به سایت و اپلیکیشن دکمه از محصولات فروشگاه‌های مختلف خریداری کرده و تجربه یک خرید مطمئن را داشته باشند. در واقع دکمه را می‌توان ترکیبی از شبکه اجتماعی به معنایی که همه با آن آشنا هستیم و فروشگاه‌هایی که به صورت روزانه از آن‌ها خرید می‌شود، بدانیم که توانسته با این ترکیب به مشتری کمک کند تا کیفیت و قیمت مناسب را در کنار یکدیگر دریافت نموده و محصول خود را سفارش دهد.

dokme-4 بنیان‌گذار دکمه: پول شتاب‌دهنده دروغ‌گو را پس دادم؛ با یک پاورپوینت جذب سرمایه کردیم!

آی‌تی‌رسان: آیا شبکه اجتماعی شما مشابه یا رقیبی هم دارد؟

خیر، شبکه اجتماعی دکمه نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا نیز مشابه دقیقی نداشته و صرفا چند شبکه خارجی در حال حاضر به دنبال ورود به حوزه فروشگاهی هستند تا بتوانند خدمات این چنینی را نیز به سرویس‌هایشان اضافه کنند که از نمونه شناخته شده آن می‌توان پینترست را نام برد. این امکانات تجاری به زودی به سرویس‌های مربوط به شبکه اجتماعی پینترست و… اضافه می‌شود تا چیزی شبیه دکمه تولید گردد.

آی‌تی‌رسان: بسیاری از استارتاپ‌های ایرانی معمولا یک نمونه موفق خارجی دارند که از روی آن‌ها کپی برداری و نسخه ایرانی آن را عرضه می‌کنند، با این تفاسیر نمونه نداشتن دکمه کار را برای شما سخت نکرد؟

قطعا همین‌طور است و باید بگویم که یکی از سخت‌ترین کارها علی‌الخصوص در کشورمان این است که بر روی استارتاپی کار کنید که نمونه مشابه در ایران یا دنیا ندارد. این موضوع در مواقعی که استارتاپ نمونه خارجی ندارد به طرز بدتری رخ می‌دهد چرا که قطعا توجیه بسیاری از اجزای اکوسیستم بسیار سخت‌تر خواهد بود.

آی‌تی‌رسان: تا جایی‌که می‌دانیم شما این ایده را از شهری به جز تهران آغاز کردید، کمی در این مورد توضیح دهید که چرا و چگونه به تهران آمدید؟

ایده استارتاپ دکمه به قدری جذاب بود که محیط غیر آماده شیراز برای فعالیت باعث شد تا به تهران مهاجرت کنیم و من و همسرم با توجه به جدیت و اراده‌ای که برای راه اندازی این کسب و کار داشتیم، به تهران آمدیم تا شبکه اجتماعی مدنظرمان را پیشرفت دهیم. متاسفانه فضا برای فعالیت کسب و کارهای این چنینی در شهری غیر از تهران بسیار سخت است و عملا شاید بتوان گفت موفقیت در استارتاپ‌های مشابه کار ما صرفا در تهران رخ می‌دهد.

ما در سال اولی که به تهران آمدیم، متحمل سختی‌های فراوانی شدیم که شاید گفتن از آن هم سخت باشد چه برسد به شنیدنشان که شاید حتی باورکردنی هم نباشد. باور نمی‌کنید اگر بگویم که اگر در شیراز مانده بودیم چیزی در حدود ۵۰۰ میلیون تومان در هزینه‌هایمان صرفه جویی می‌شد و می‌توانستیم از این صرفه جویی برای سرمایه گذاری‌های دیگر استفاده کنیم ولی به هر ترتیب این اتفاق افتاد و یک‌سال اول حضورمان در تهران گذشت و توانستیم به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم.

من و همسرم کار را با همدیگر آغاز کردیم و تاوان سختی را برای این کار پرداختیم چرا که یک شرکت شناخته شده در شیراز را تعطیل کردیم و به تهران آمدیم. به همین دلیل مصرانه و با پشتکار بالا برای رسیدن به هدفمان تلاش نمودیم.

dokme-2 بنیان‌گذار دکمه: پول شتاب‌دهنده دروغ‌گو را پس دادم؛ با یک پاورپوینت جذب سرمایه کردیم!

آی‌تی‌رسان: این همه سختی و مشقت قطعا برای ایده بزرگی بوده است، بیشتر در مورد دکمه توضیح دهید.

شبکه اجتماعی دکمه برای کمک به فروشگاه‌های اینترنتی و کاربران طراحی شده است. این فضا برای هر کسی که به دنبال عرضه محصول است مناسب بوده و مشتریان نیز می‌دانند که می‌توانند یک خرید خوب و با کمترین قیمت را تجربه کنند و از تجربیات دیگران استفاده نمایند.

برای حضور در دکمه می‌بایست حتما فروشگاه اینترنتی داشته باشید و فعلا فضا برای حضور فروشندگان حقیقی فراهم نشده است. فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد می‌توانند به عرضه محصولاتشان بپردازند و با توجه به شرایطی که ما برایشان تعیین می‌کنیم، به فروش محصولات اقدام کرده و یک تجارت برد-برد را رقم می‌زنند.

آی‌تی‌رسان: چه خدماتی به فروشگاه‌ها و فروشندگان ارایه می‌کنید؟

بسیاری از کارهای فروشگاه‌ها در دکمه تقسیم می‌شود و آن‌ها می‌توانند به راحتی بسیاری از دغدغه‌هایشان را به تیم دکمه بسپارند. به طور مثال تبلیغات معضل بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی است که برایشان هزینه بسیاری داشته و عملا در بسیاری از مواقع بازدهی مناسبی ندارد ولی ما در دکمه تبلیغات را برعهده می‌گیریم و نیاز فروشگاه‌ها را مرتفع می‌کنیم.

همچنین لجستیک کار را برای فروشندگان انجام می‌دهیم که دغدغه بسیاری از فروشندگان بوده و به همین دلیل با معضلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آی‌تی‌رسان: چه مزیت‌هایی برای کاربرانتان دارید؟

از نقاط قوت شبکه اجتماعی دکمه کمک به تولید محتوا و انتشار نقدها به صورت آزاد و بدون دخالت فروشگاه‌ها بر روی آن‌هاست که باعث می‌شود مشتریان با هر آن‌چیزی که در مورد محصولات واقعیت دارد، مواجه شوند. به معنای دیگر اینکه مشتری قبل از این‌که برای محصولی پول بپردازد، می‌تواند نظر دیگران را در مورد آن محصول بداند و کیفیت خدمات فروشنده را ارزیابی کند و در صورت تمایل اقدام به خرید نماید. همچنین به دلیل اینکه هدف از حضور کاربران در این شبکه اجتماعی با ماهیت حضورشان در دیگر شبکه‌های اجتماعی متفاوت است، قطعا نظر و نقدشان نیز بسیار به واقعیت نزدیک بوده و خروجی کار به دیگر کاربران برای خرید کمک می‌کند.

dokme-44 بنیان‌گذار دکمه: پول شتاب‌دهنده دروغ‌گو را پس دادم؛ با یک پاورپوینت جذب سرمایه کردیم!

آی‌تی‌رسان: برگردیم به نحوه شروع فعالیتتان، برای شروع از شتاب‌دهنده‌ها هم استفاده کردید؟

بله در ابتدای ورود به تهران وارد شتاب‌دهنده شدیم ولی متاسفانه به دلیل دروغ‌های فراوانی که شنیدیم و مشکلات زیادی که با آن‌ها مواجه شدیم، پول شتاب‌دهنده را عودت دادیم و و به طور کامل از چرخه شتاب‌دهی خارج شدیم! مدعی هستیم تنها تیم استارتاپی بودیم که پول شتاب‌دهنده را پس دادیم و این اتفاق تابه‌حال رخ نداده است!

ما سه بار توانستیم سرمایه بگیریم و ایده ما به قدری قانع  کننده بود که ۲ انجل و یک VC  با ایده اولیه‌مان موافقت کردند و به ما سرمایه دادند. جالب است بدانید که اولین سرمایه ما صرفا با یک پاورپوینت از ایده‌مان داده شد که برای ما قوت قلب بزرگی به شمار می‌رفت.

آی‌تی‌رسان: مشکل شتاب‌دهنده‌ای که پولشان را برگرداندید چه بود؟

متاسفانه به تیم‌ها دروغ می‌گفتند و وعده‌های پوچ می‌دادند. آن‌ها فکر می‌کردند که با پول دادنشان همه نقش‌شان را ایفا کرده‌اند ولی ما به دنبال چیزی فراتر از پول بودیم ولی آن‌ها قدرت عملی کردنشان را نداشتند، ارتباطات و راهنمایی برای کار چیزی بود که آن‌ها به هر دلیلی قادر به ارایه آن نبودند.

نوشته بنیان‌گذار دکمه: پول شتاب‌دهنده دروغ‌گو را پس دادم؛ با یک پاورپوینت جذب سرمایه کردیم! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.