بهبود سرعت سایت

افزایش سرعت سایت با روشهای پایدار

افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو

بهینه سازی محتوا، ساختار و کدهای سایت

بالابردن تعداد بازدید سایت بر اساس پیوند ها

بهبود پرفرمنس وب سایت و وب سرور

  • نت وب

    افزایش سرعت وردپرس بنظر سخت میاد اما بسیار راحت می باشد و شما باید یاد بگیرید تا به عنوان یک وبمستر حرفه ای عمل کنید. تیم پیشگامان فناوری نت وب با تجربه ای که در این راستا دارد کلیه تجربیان و راهکارهای لازم برای سرعت بخشیدن به سایت شما را در اختیارتان میگذارد. این معجونی است که بهترین راهکارهای کاربردی بصورت تست شده در اختیار شما عزیزان می باشد.با تیم پیشگامان فناوری نت وب همراه باشید و از معجون سزار لذت ببرید. ما بصورت مرحله به مرحله جلو میرویم و کلیه مراحل را که نیاز است بدانید و بخاطر بسپارید را بهتون یادآوری و معرفی میکنیم.

  • خدمات نت وب

    امروزه در دنیایس بیکران نت نیاز به توضیح نیست که موتورهای جستجویی همانند گوگل، یاهو، بینگ و … اهمیت زیادی به سرعت لود شدن سایت ها می دهند و بدون شک Performance یا عملکرد وب سایت به عنوتن یکی از معیارهای مهم و پر اهمیت از دید موتورهای جستجو به منظور رنک کردن تمامی سایت ها است. با توجه به اهمیت این موضوع ، وب مسترها می بایست با ابزارهایی به منظور سنجش عملکرد سایت یا سایت هایشان آشنایی داشته و دائما وب سایت مورد نظر خود را زیر ذره بین قرار دهند. اطمینان حاصل کردن از اینکه وب سایت شما به درستی و با سرعت بالا عمل می کند، نیازمند سنجش عوامل بسیاری است و این در حالی است که گروه پیشگامان فناوری نت وب با استفاده ابزارهای آنلاین همواره به شما کمک می کنند تا عملکرد سایت تان را در مراحل مختلف ساخت و بهره برداری از آن، تحلیل و بررسی کنید.
  • برخی از ابزارهای بهبود کارایی وب سایت

    Google PageSpeed:

    این ابزار وب سایت شما را هم در نسخه ی دسکتاپ و هم در نسخه ی موبایل بررسی می کند و برای هر یک نمره ای از ۱۰۰ در نظر می گیرد. برای قسمت هایی از سایتتان که دارای کارایی استاندار نیستند، پیشنهاداتی در جهت بهبود آنها ارائه می کند.

    WebPageTest:

    یک ابزار رایگان آنلاینی که سرعت وب سایت شما را با استفاده از مرورگرهای واقعی و در تمامی نقاط مختلف دنیا با در نظر گرفتن سرعت واقعی اینترنت ارزیابی می کند. Paul Irish یکی از توسعه دهندگان گوگل کروم توصیه می کند که این عدد می بایست زیر هزار باشد. نتایج فراهم شده توسط این ابزار، اطلاعات مفید و ارزشمندی در مورد نحوه ی عملکرد وب سایت مانند ویدیویی از لود شدن صفحه ی اول سایت، نمودارهای عملکرد سایت و پیشنهادهایی برای بهبودی سایت در اختیار شما می گذارد. با این ابزار سایت شما هر چه Speed Index کمتری دریافت کند، بهتر است.

    Chrome Dev Tools:

    این ابزار دارای یک سیستم آنالیز برای ارزیابی عملکرد وب سایت می باشد. این سیستم به شما اطلاعاتی برای بهبود عملکرد سایت می دهد مثل CSS های بی استفاده که می توانید از این طریق مواردی که در عملکرد سایت اشکال ایجاد می کنند را بیابید. برای استفاده از این ابزار، Dev Tools را با گوگل کروم اجرا و بر روی تب Audit کلیک نمایید. اطمینان حاصل کنید که هم قسمت ’Network Utilization’ و هم ‘Web Page Performance’ را تیک زده اید سپس بر روی ‘run’ کلیک کنید تا اطلاعات مورد نیاز را دریافت نمایید. با باز کردن هر یک از آیتم ها نیز می توانید به آپشن های بیشتری دست یابید.

    Chrome Dev Tools Timeline:

    برای بررسی مشکلاتی که هنگام اجرای سایت تان پیش می آید، می توانید از تب ‘Timeline’ در Chrome Dev Tools استفاده کنید. این پنل اطلاعاتی در مورد اینکه کدام قسمت از سایتتان زمان زیادی برای کامل شدن نیاز دارد یا کدام بخش از سایت دیرتر اجرا می شود به شما خواهد داد. همین طور می توانید ببینید که سایت تان چقدر از حافظه رم را اشغال می کند .

    Google Analytics:

    پس از آن که سایت شما اصطلاحا Up شد یا در معرض دید کاربران در اقصی نقاط دنیا قرار گرفت، شما نیاز دارید تا درباره ی نحوه ی عملکرد آن اطلاعاتی به دست آورید. مواردی مثل اشکال در سرور یا آپلود شدن تصاویر بزرگ در صفحات سایت و … چیزهایی هستند که می توانند محبوبیت سایت شما را تحت الشعاع قرار دهند. با استفاده از ویژگی Google Analytics’ Intelligence Events می توانیم زمان لود شدن صفحات وب سایتمان را بررسی کنیم. از این طریق می توانیم نحوه ی عملکرد وب سایت را کنترل کرده تا نقاط ضعف آن را بشناسیم.

  • برخی از وب سایت هایی برای بهبود کارایی وب سایت

    بهبود کارایی سایت و بارگزاری سریع یک وب سایت از مشخصه های اصلی در رابطه با کیفیت یک سایت می باشد و از زمانی که سرعت لود به عنوان یکی از پارامتر های SEO نیز قرار گرفت ، اهمیت این موضوع افزایش پیدا کرد . علاوه بر انتخاب کردن هاست مناسب و کیفیت سرویس دهی شرکت میزبانی راهکار هایی نظیر عدم استفاده از تعداد زیاد تصاویر ، استفاده از روش های فشرده سازی ، استفاده از caching و … در خصوص بهبود کارایی یک وب سایت بسیار حائز اهمیت می باشد.

    وب سابت pingdon 

    این وب سایت برای لود کامل یک صفحه با تمامی اشیاء درون آن از جمله تصاویر ، HTML ، جاوا اسکریپت ، CSS ، فلش فریم در نظر گرفته شده است. زمان بارگزاری تمامی اشیاء موجود بر روی وب سایت را می توان با یک نمودار میله ای مشاهده نمود .جهت استفاده از این سرویس بایستی پس از ورود به این وب سایت ، در قسمت مشخص شده در بالای صفحه آدرس سایت خود را وارد نموده و دکمه Test Now را انتخاب نمایید.بعد از گذشت چند ثانیه نتیجه ی تست سرعت تمایش داده می شود  در باکس مشکی رنگ بالا نتایج کلی از قبیل سرعت لود شدن ، حجم اطلاعات موجود در صفحه ی اصلی و … نمایش داده می شود. در قسمت پایین نیز زمان بارگزاری فایل های مختلف درون سایت به تفکیک آورده شده که با توجه به این آمار مشخص می شود که کدام فایل ها تاثیر بیشتری در زمان لود شدن وب سایت شما دارد. و با کاهش حجم و یا در صورت امکان حذف آن ها عملکرد وب سایت خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید.

    تب Performance Grade   : در این صفحه سه تب دیگه نیز موجود می باشد. نمره های مربوط به عملکردهای مختلف سایت موجود می باشد و بدین وسیله می توان جهت رفع مشکل قسمت هایی که نمره پایین کسب کرده اند ، اقدام نمود .

    تب Page Analysis نیز اطلاعات مفید و آمار های مختلفی در خصوص بخش ها و فایل های موجود در سایت آورده شده که برای آنالیز سرعت لود شدن وب سایت مفید و کاربردی می باشد .

    تب History نیز تاریخچه تست هایی انجام شده بر روی این وب سایت ، در قالب نمودارها و لیست های متفاوت قابل مشاهده است و در صورت انجام تغیرات و تست مجدد میتوان نتایج تغیرات را با نتایج گذشته مقایسه نمود .

    وب سایت gtmetrix

    ابن وب سایت نشانگر سرعت بارگزاری سایت می باشد و همچنین با ارائه راهکارها و روش هایی مختلف ، به بهبود عملکرد و PageSpeed وب سایت کمک می کند.معیار GTMetrix در حقیقت از استانداردهای گوگل می باشد و در واقع بررسی PageSpeed به کمک گوگل می باشد.بعد از وارد نمودن آدرس سایت مورد نظر در قسمت “Analyze Performance of” ، بر روی دکمه “Go!” کلیک کرده تا عملیات بررسی سایت شروع شود. بعد از گذشت مدت کوتاهی صفحه ای را به نمایش درخواهد آورد. نتیجه حاصل از دو بخش اصلی Summary و Breakdown تشکل شده است .اطلاعات نمایش داده شده در Summary نمایش آماری اطلاعات موجود در بخش Breakdown می باشد و اطلاعاتی کلی شامل زمان لود صفحه ی مذکور می باشد.در بخش Page Speed Grade میزان بهینه بودن موارد موجود در بخش Breakdown و در قسمت YSlow Grade ملاک های موجود در بخش YSlow واقع در Breakdown به صورت درصدی نمایش داده شده است. YSlow ابزار و استانداردهای یاهو برای زمان بارگزاری وب سایت می باشد.

    Page load time نشانگر زمان بارگزاری سایت رو بر حسب ثانیه می باشد.

    Total page sizeحجم صفحهی مورد بررسی می باشد.

    Total number of requests تعداد درخواست های ارسالی به سرور برای بارگزاری قسمت های مختلف سایت می باشد.

    اطلاعات بدست آماده در Breakdown از ۴ زبانه به ترتیب زیر تشکیل شده است

    PageSpeed اطلاعات بدست آمده از بررسی سایت با الگوریتم های گوگل را نشان می دهد.

    Yslow اطلاعات بدست آمده از بررسی سایت با الگوریتم های یاهو رو نشان می دهد.

    Timeline نیز با استفاده از نمودار زمان بارگزاری هر یک از بخش های وب سایت را نمایش میدهد.

    History نیز نشانگر تاریخچه ای از بررسی های انجام شده بر روی آدرس وارد شده می باشد و بدین وسیله می توان تغییرات وب سایت در فواصل مختلف اطلاع پیدا کرد.

    وب سایت websiteoptimization

    در این سایت می توان اطلاعاتی همانند سایز تمامی CSS ها ، java script ها ، تصاویر و … همچنین زمان لود آن ها را مشاهده نمود.در انتها نیز نتیجه ی مقایسه ی عملکرد قابلیت های مختلف وب سایت با مقادیر ایده آل و همچنین راهکارهایی جهت بهبود نقاط ضعف قابل مشاهده می باشد.

    وب سایت webpagetest

    با استفاده از این وب سایت می توان زمان و نحوه ی لود یک آدرس را در مرورگرهای مختلف و از مکان های متفاوت مشاهده نمود. با استفاده از این وب سایت می توان آماری همانند زمان لود وب سایت ، زمان دریافت اولین پاسخ از سمت سرور ، تعداد request های ارسالی و … را مشاهده نمود. نتایج بررسی عملکرد قابلیت های مختلف نیز در قالب رتبه هایی بین A تا F و به صورت نمودارهای آبشاری قابل مشاهده می باشد .

    وب سایت uptrends

    این صفحه آزمونی برای زمان لود شدن و نمایش سرعت صفحات وبسایت از جمله تمامی امکانات مانند تصاویر ، فریم ها ، شیوه نامه ها ، صفحات HTML ، جاوا اسکریپت ها می باشد. این آزمون زمان لود مربوط به اشیاء موجود بر روی سایت را به تفکیک نشان می دهد. ضمنا شما قادر خواهید بود جزئیات کامل صفحات HTML را تجزیه تحلیل کنید .امکان تست وب سایت از نقاط مختلف جهان و همچنین مشاهده ی جزئیات کامل در خصوص زمان صرف شده برای لود وب سایت ، از دیگر قابلیت های این ابزار است.

    وب سایت neustar

    این ابزار علاوه بر تست لود یک وب سایت از ۴ کشور مختلف ، ریز زمان صرف شده جهت لود پارامترهای موجود در صفحه را به تفکیک و به صورت جزئی نمایش می دهد.

    وب سایت searchmetrics

    این وب سایت علاوه بر تعداد CSS ها ،  java script ها و تصاویر موجود در صفحه ، میانگین زمانی Load صفحات را نیز نشان می دهد.

    وب سایت loadimpact

    با استفاده از این سایت می توان یک وب سایت را از نظر کارائی (Performance) ارزیابی و آنالیز نموده و اطلاعات جامعی در مورد آن بدست آورد. این سایت تحلیل صفحات و تجزیه عملکردشان را توسط یک شبیه ساز مرورگر وب انجام داده و تمامی منابع را به نمایش در میاورد. همچنین صفحات و منابع بارگذاری شده توسط عمکردهای اندازه گیری در نموداری همراه با منابع وضعیت URL و HTTP توسط یک متریک را نشان می دهد .

  • افزایش سرعت و کارایی سرورها و برنامه ها

    بی شک سرعت و کارایی یک نرم افزار که بصورت گسترده به افراد زیادی خدمات می دهد یکی از مهمترین پارامترهای موفقیت در ارائه این خدمات می باشد. اما سرعت و کارایی مطلوب یک سیستم نرم افزاری تنها در گرو کیفیت طراحی و تولید آن سیستم نبوده و عوامل دیگری هم در این امر موثرند. سرور ها و زیرساخت های سخت افزاری، شبکه، پهنای باند شبکه و اینترنت، ویروسها و ورمها، سیستم عامل از این جمله اند. برای روشن شدن این مساله تصور کنید که شما یک خودرو فراری آخرین مدل که تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد را خریده اید آیا در یک جاده خاکی محلی پر از دست انداز می توانید با حداکثر سرعت برانید؟ در این مستند نکته هایی که شما برای داشتن سرعت و کارایی مطلوب در سیستم های نرم افزاری باید رعایت کنید یادآوری شده است و راه کارهای عملی و کاربردی برای ارتقا کارایی و سرعت از منظرهای مختلفی چون سخت افزار، شبکه، سیستم عامل و … ارائه شده است.

    توصیه های عمومی

    استفاده از دستگاههای Server Machine برای سرورپایگاه داده ای و وب اکیداً توصیه می شود. این نوع سخت افزارها برای کار در شرایط سخت و پرترافیک طراحی و ساخته شده اند و همسانی و سازگاری قطعات مختلف آنها کمک بسیار زیادی به افزایش کارایی و امنیت داده های شما می کند . سرور ماشین هایی چون HP،Intel، Micro Super و…. توصیه ما سرورهای شرکت HP می باشد. هرگز از کامپیوترهای معمولی حتا با مشخصات عالی برای سرورها استفاده نکنید. این نوع سخت افزارها هم شما را از نظر سرعت و کارایی دچار مشکل می کند و هم خطر از دست دادن اطلاعات را بسیار بالا می برد.سیستم عامل و پایگاه داده ای و سیستم های متعلق به شرکت سما سامانه خود را بطور مداوم بروزرسانی کنید ، در آخرین نسخه ها و سرویس پک ها معمولاً مشکلاتی که در نسخه های قبلی از نظر امنیت و کارایی وجود داشته رفع شده است.هرگز نرم افزار دیگری را روی سرور پایگاه داده ایی یا سرور وب اجرا نکنید واستفاده نکنید.استفاده از defrag software برای اطمینان از صحت ساختار فیزیکی اطلاعات روی هاردیسک سرورها.این کار سرعت خواندن ونوشتن (I/O activity) را افزایش می دهد.Diskeeper یکی از نمونه های مناسب برای این کار است.در صورتی که هارد RAID دارید باید به این مساله بیشتر اهمیت دهید.در بازه های زمانی پر ترافیک قسمتهایی از برنامه که پردازش زیادی نیاز دارد واستفاده از آنها ضروری نیست را انجام نداده ودسترسی آنها را برای کاربران دیگر غیرفعال کنید(بطور مثال کارنامه کامل را در زمان انتخاب واحد اینترنتی برای دانشجویان غیرفعال کنید) این کار باعث می شود تا کارهای غیرضروری پردازش بیهوده برای سرور شما ایجاد نکنند.توجه کنید که سخت افزارکاربران شما در کارایی سرور شما تاثیردارد. بطور مثال اگر کاربری دارید که کارت شبکه کامپیوتر او با سرعت ۱۰ است ولی تمامی شبکه شما با پهنای باند ۱۰۰ کار می کند بخصوص اگر بجای سوئیچ از هاب های معمولی استفاده کنید کندی شدیدی در شبکه و کارایی سرور خواهید داشت.بهتر است سرور پایگاه داده ایی مستقیم به سوئیچ (switch) وصل باشد یا بهتر از آن این است که سرور وب و سرور پایگاه داده ای توسط یک کابل کراس ۱۰۰۰MB (از نوع شیلددار وآماده و نه دست ساز) از طریق کارت شبکه ۱۰۰۰MB بطور مستقیم به هم وصل شوند.دستگاه وب سرور و سرور پایگاه داده ایی باید حتماً از هم مجزا باشند.گذشته از مسائل امنیتی بدلیل استفاده این دو سرور از منابع مشترک اکیداً توصیه می شود که برای افزایش سرعت وکارائی این دو سرور از هم جدا باشند.فایل لوگو یا آرم دانشگاه در صفحه اول وب یا برنامه باید کمترین حجم را داشته باشد. فرمت GIF برای وب و آرمهای تک رنگ و فرمت JPEG برای چند رنگ مناسب است. فایل تصویر را حتما با استفاده از نرم افزارهایی مانند فتوشاب و قابلیت Save for web و استفاده از Low Resolution ذخیره سازی کنید تا کمترین حجم را داشته باشد. حجم مناسب حدود ۴ کیلوبایت یا کمتر می باشد.تنها از سخت افزارها و نرم افزارهایی که جواب خود را در بازار پس داده اند استفاده کنید.

    سخت افزار
    درایورهای سخت افزارهای سرور را همیشه به روز نگهدارید. BIOS سرورها باید به روز باشد.

    پردازنده (CPU)

    برای انتخاب CPU در سرور ، موردی را انتخاب کنید که Cache L2,L3 بیشتری دارد.یک CPU با سرعت ۲ گیگاهرتز بهتر از ۲ عدد CPU با سرعت ۱ گیگاهرتز است.هرچه تعداد هسته های یک CPU بیشتر باشد (۶ core ,8 core)سرعت بیشتری خواهید داشت.اگر پردازش CPU شما بصورت مداوم بالاتر از ۸۰% است شما از نظر پردازنده مشکل داشته و نیاز به CPU سریعتر دارید. پارامتری که در Performance Monitor باید بررسی شود: Processor:% Processor Time

    حافظه (Memory)

    حافظه (RAM) بیشتر مساوی است با سرعت بیشتر وعملکرد بهتر. این ارزانترین روش افزایش سرعت سرور می باشد.دقت کنید که اگر ویندوز سرور شما ۳۲ بیتی است حافظه ی بیش از ۴ GB را پشتیبانی نمی کند ولی اگر ۶۴ بیتی است تا ۸ ترابایت را پشتیبانی می کند. پس استفاده از ویندوز سرور ۶۴ بیتی و Sql Server نسخه ۶۴ بیتی برای استفاده حافظه ی بیشتر اکیدا توصیه می شود.اگر ویندوز شما ۳۲ بیتی است مقدار حافظه سرور شما بیش از ۴ گیگابایت است باید از این تنظیمات استفاده کنید:اگر مقدار حافظه ۴ GB است و سرور شما کمبود حافظه دارد از /۳GB در boot.ini استفاده کنیداگر مقدار حافظه بیش از ۴ GB است از /PAE در boot.ini و تنظیمات AWE در Sql Server استفاده کنیداگر حافظه کمتر از ۴GB است لازم نیست چیزی را تغییر دهید.

    هارد دیسک 

    هارد دیسکی با بالاترین سرعت RPM تهیه کنید (نمونه rpml 15000)اگر در نرم افزار Performance Monitor مقدار Disk Time Counter % :Physical Disk Object از ۵۵%بیشتر است و Length Avg.Disk Queue بیشتر از ۲ است سرور شما در سیستم I/O و سرعت هارد دیسک مشکل دارد.پارتیشن های NTFS سرور شما نباید بیش از ۸۰ درصد ظرفیت اش تکمیل باشد. در غیر اینصورت مشکل سرعت در I/O ایجاد خواهد شد.استفاده از RAID یا SAN مناسب با محیط عملیاتی برای ذخیره سازی اطلاعات بسیار مفید و موثر است.برای حالتی که بیشتر اطلاعات خوانده می شود RAID 5 و برای حالتی که بیشتر اطلاعات نوشته می شود RAID 10 مناسب است. برای سیستم آموزش RAID 10 و در صورت نبود RAID 1 توصیه می شود.نوع پارتیشن های سرور حتماً باید NTFS باشند. و از Allocation Unit Size با مقدار ۶۴ KB برای درایوهای مربوط به مسیرهای فایلهای MDF , LDF استفاده کنید.

    کارت شبکه (Network Adapter)

    برای سرعت وکارایی بالاتر سرعت کارت شبکه سرور وب وپایگاه داده ایی باید ۱۰۰۰ MBs باشد.استفاده از دو کارت شبکه تک پورت معمولاً سرعت و کارایی بهتری نسبت به یک کارت شبکه دوپورت دارد.درایور کارت شبکه را بروز کنید و از آخرین نسخه درایور آن استفاده کنید.کارت شبکه باید در حالت full duplex mode اجرا شده باشند.اگر امکان دارد روی کارت شبکه بافر ارسال و دریافت را روی مقدار بیشینه تنظیم کنید. روی کارت شبکه سرور Offload Features را فعال کنید . این تنظیم کمک می کند که CPU پردازش کمتری را انجام دهد .مقدار Disable TaskOffload باید صفر باشد . همه کارت شبکه ها این قابلیت را ندارند . در صورتی که با انجام این کار کندی در شبکه ایجاد شد با وارد کردن مقدار یک آنرا غیر فعال کنید. برای تاثیر این تغییر سرور باید Restart شود.

    شبکه (Network)

    ساختار شبکه و تنظیمات مرتبط تاثیر مستقیمی بر سرعت و کارایی نرم افزار دارد، یک شبکه بدون سگمنت بندی صحیح و بدون وجود ساختار روتینگ مطلوب و یا مبتلا به Latency, Retransmission, Packet loss, Low Throughput افت شدیدی را در سرعت و کارایی سیستمهای نرم افزاری ایجاد می کند.این نرم افزارهای کاربردی و مهم شما هستند که نقش اصلی را در تعریف نیازمندی های طراحی ساختار شبکه بازی می کنندبرای ارتقا و بهبود سرعت و کارایی شبکه مدیران شبکه بهتر است به مفاهیم Traffic shaping, “packet shaping” or ITMPs: Internet Traffic Management Practices مراجعه کنند.برای آگاهی از وضعیت شبکه وپهنای باند آن از نرم افزارهای مشاهده ترافیک شبکه مثل MRTG و PRTG استفاده کنید . ازاین طریق می توانید مشکلات شبکه را شناسایی کرده و منابعی که پهنای باند شبکه را بیهوده اشغال می کنند مسدود کنید.وجود ویروس و ورم در شبکه تاثیر زیادی در کاهش سرعت وکارایی سرورها وهمچنین اشغال کردن پهنای باند شبکه ی شما دارد.به جز پروتکل TCP/IP سایر پروتکل های غیر ضروری را در شبکه غیرفعال کنید.استفاده از سوئیچ های سریعتر را در نظر داشته باشیدافزایش تعداد کارت های شبکه با سرعت MBs 1000 سرورها موثر است .گاهی استفاده از VLAN بار ترافیکی شبکه را اصلاح کرده و کارایی شبکه را بهبود می دهد.ارتقا سرعت Back bone شبکه در افزایش سرعت و میزان Throughput موثر است .بهرحال پروتکل TCP برای برنامه های پر سرعت و پرکارایی امروزه طراحی نشده است و در این زمینه قدیمی است برای داشتن یک شبکه با کارایی بالا باید به پیاده سازی TCP بسیار دقت کنید.

    سیستم عامل (OS)

    بر روی سیستم عامل پروتکل های اضافی شبکه را غیر فعال کنید و فقط TCP/IP را فعال کنید.سرویس های اضافی سیستم عامل ویندوز را غیر فعال کنید. برای سیستم عامل سرور وب و سرور پایگاه داده ایی حتماً ار آخرین نسخه های ویندوز سرور(Windows Server Editions) نگارش مخصوص کسب وکارهای بزرگ (Enterprise) یا (Data Center) استفاده کنید مانند(Windows Server 2003 Enterprise Edition) ویا (Windows Server 2008 R2 Enterprise Edition) همواره نسخه های جدیدتر به لحاظ سرعت ،کارایی و امنیت بهتر بوده وارتقا یافته اند.توجه داشته باشید که این نسخه ها برای مدیریت تعداد تراکنش وتعداد ارتباط وکاربر بالا طراحی شده اند و نسخه های دیگر مانند ویندوزXP وVista نسخه های رومیزی بوده و برای چنین شرایطی طراحی نشده اند و نمی توان از آنها به عنوان سروری با کارایی بالا استفاده کرد. نسخه های ۶۴ بیتی سریعتر از ۳۲ بیتی هستند.توصیه های شرکت مایکروسافت را درخصوص کارایی سیستم عامل مطالعه کنید.

    سرویس دهنده وب (IIS)

    دقت کنید که از نظر پهنای باند سرور وب شما باید سرعت ارسال (Send) بیشتری داشته باشد تا سرعت دریافت (Receive) بیشترپهنای باند ارسال بیشتر به معنی سرعت و کارایی بیشتر خواهد بود.سرویس های اضافی و برنامه غیر ضروری را نصب نکنید.اگر زیرساختهای سخت افزای شما با حجم بار متناسب نیست با استفاده از گزینه Connections limited to و محدود کردن تعداد ارتباطها شرایط را کنترل کنید. با این کار برای کانکشنهای اضافی خطای ۵۰۳ نمایش داده می شود اما دست کم کانکشن های برقرارشده می توانند فرایند خود را کامل کنند.

    پایگاه داده ای (Sql Server)

    برای مدیریت پایگاه داده ای حتماً از نسخه سرورSql Server نگارش گسترده (Enterprise) استفاده کنید(Sql Server Enterprise Edition) در حال حاضر شرکت از( SQL Server 2008 Enterprise Edition)نیز پشتیبانی می کند و توصیه اکید شرکت ( به دلیل سرعت بالاتر و امنیت بالاتر) استفاده از این نگارش می باشد. دقت داشته باشید که نسخه های دیگر Sql Serverمانند Personal، Desktop Engine، Developer، Workgroup، Standard،express،…… هرگز برای شرایط کاری پرترافیک و پرتراکنش مناسب نبوده و سرعت و کارایی لازم را ندارند. نسخه های ۶۴ بیتی سریعتر از ۳۲ بیتی هستند.فایلهای MDF وLDF مربوط به پایگاه داده ای سیستم را در پارتیشن های مجزا قراردهید. همچنین TempDB (که یک دیتابیس سیستمی است) را در پارتیشنی که فایلهای MDF هستند قرارندهید.از NTFS Data File Encryption and Compression برای فایلهای MDF وLDF پایگاه داده ای Sql Server استفاده نکنید.با تمهید شرایط ویژه زیر، بهتر است ویروس کش بصورت مستقیم روی سرور پایگاه داده ایی نباشد (حداقل در زمان های پرترافیک).این کار تاثیر زیادی در بالا بردن سرعت،عملکرد و کارایی سرور پایگاه داده ایی شما دارد.اما برای جلوگیری از ویروسی شدن سرور ضروری است که حتماً شرایط زیر برقرار باشد: o سرور پایگاه داده ایی پشت فایروال بوده وپورتها بسته باشد.همیشه سرویس پک های SQL Server و ویندوز سرور به روز باشد.کاربر SA مربوط به SQL Server رمز قوی داشته باشد.سرور وب و پایگاه داده ایی از هم جدا باشند.فولدر به اشتراک گذاشته شده ایی روی سرور پایگاه داده ایی وجود نداشته باشد.نرم افزارهای Mail Client روی سرور پایگاه داده ایی نصب واجرا نشده باشد.روی سرور پایگاه داده ایی با اینترنت کار نشود.از روی سرور پایگاه داده ایی فایل های سرورهای دیگر خوانده یا اجرا نشود.از SQL Mail استفاده نشود.از طریق دستگاه دیگری ویروس کشی منظم سرور پایگاه داده ایی برنامه ریزی وتنظیم شود.تنظیم ویروس کش برای اسکن نکردن تمامی فایل های پایگاه داده های با پسوند (mdf) و (ldf).بهر حال چه ویروس کش روی سرور پایگاه داده ایی باشد یا نباشد این تنظیم یعنی مستثنی (Exclude) کردن فایل های ldf،mdf پایگاه داده ایی تاثیر بسزایی در کارایی وسرعت سرور شما دارد.اگر حجم لاگ فایل (Log File) مربوط به تراکنش های سرور پایگاه داده ای که با پسوند LDF است خیلی بزرگ شده است از پایگاه داده ای کپی پشتیبان کامل بگیرید و از کارشناسان شرکت بخواهید بعد از کپی پشتیبان گرفتن از این فایل حجم آنرا کاهش دهند.اگر روی سرور پایگاه داده ای شما پایگاه های داده ای دیگری به جز سیستم های این شرکت قراردارد عملکرد آن سیستم ها هم در کارایی سرور سیستم های این شرکت و بخصوص سیستم آموزش و مالی تاثیر دارد. این شرکت بدلایل امنیتی و کارایی و سرعت اکیدا توصیه می کند که سرور آموزش مستقل باشد. به هر حال کارایی سایر سیستم ها نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.دوباره سازی ایندکس ها را در بازه های زمانی مشخص انجام دهید(از انجام این کار در زمان های پرترافیک پرهیز کنید).این فرایند بخصوص قبل از شروع فرایندهایی نظیر انتخاب واحد و ثبت نمره استادان توسط کارشناسان پشتیبانی بویژه برای دانشگاههایی که تعداد دانشجوی بالای ۳۰۰۰ نفر است باید انجام شود.بهینه سازی فایل ها را در هنگام پرترافیک انجام ندهید .تهیه کپی پشتیبان کامل (Full Database Backup) را در زمانهای کم ترافیک انجام دهید. و در بازه های یک ساعته از Transaction Log کپی پشتیبان بگیرید یا سیستم را تنظیم کنید که بطور اتوماتیک این کار را انجام دهد.اگر برای نگهداری Sql Server از Job های اتوماتیک استفاده می کنید مطمئن شوید که این Jobها همزمان با هم اجرا نشوند.

  • انواع روش ها و تکنیک های افزایش سرعت سایت

    ذخیره کردن پایه (Lay The Foundation)

    هنگامی که خانه شما در حال غرق شدن است , شما قطعا به فکر رنگ آمیزی یا صیقل دادن پنجره های خانه خود نیستید چرا که باید پایه های خانه را برای جلوگیری از غرق شدن , درست کنید . همین مورد درباره وبسایت ها نیز صدق میکند . زمانی که سرور سایت تنبل است ( منظور سرور های رایگان و اشتراکی .. مترجم ) و یا قالب و پوسته سایت , ورم کرده و سنگین است , اقدامات بهینه سازی , کمکی نخواهد کرد , چرا که باید از پایه و اساس درست شود .

    انتخاب یک میزبان مناسب (CHOOSE A GOOD HOST)

    شرکت میزبان وب شما و بسته های میزبانی وب تاثیر زیادی بر سرعت وب سایت شما دارد ، رایگان بودن بسیاری از میزبانها و یا ارزان تر بودن آنها سوای عملکردشان میتواند جذاب باشد . اما با عقل از درک جور در نمیاید که همه چیز آنها نرمال باشد . داشتن یک هاست خوب از نان شب هم واجب تره! باور ندارید؟! باید بدونید دوستان خوب من اکثر هاستینگ ها میان سیکیورتی بسیار بالایی رو سرور هاشون اعمال میکنند تا جایی که جلوی پینگ کردن و ربات ها را میگیرند.این عمل سبب میشود سایت شما رشد چندانی نداشته باشد اما مسئله مهم که در کنار این است داشتن هاست پر سرعت میشود که جوابگو درخواست های شما باشد.این یعنی اگر شما که روزی ۱۰۰۰ تا بازدید کننده با ۵ نفر آنلاین داری با سایتی که ۱۰۰۰۰۰ بازدید و ۵۰ نفر آنلاین دارد یکی نیستید در استفاده از منابع.اینجاست که باید سرویس خود را ارتقاء بدهید تا در سرویس دهی به مخاطبین خود با کیفیت بهتری عمل کنید. در انتخاب هاست یا سرویس های این چنینی بهترین انتخاب برای شروع جدید داشتن یک VPS است. در تجربه چندین ساله و گرایش کاربران به استفاده از قالب های حرفه هاست های معمولی جوابگوی نیازهای کاربران نبوده و با کمترین هزینه بصورت ماهانه میتوانید یک سرور مجازی داشته و بر روی آن چندین سایت run کنید.در انتخاب آن دقت کنید ببینید نوع پورت آن و اینکه چه مقدار رم و سی پی یو دارد.یک نمونه را بررسی میکنیم برای دیدن چشم انداز این موضوع در دراز مدت . دو نفر از مشتریان من , وبسایتهای مشابهی را تاسیس کردند اما بر روی دو میزبان متفاوت. یکی از WPEngine (شرکت میزبانی عالی) ، و میزبان دیگر وب سایت خود را در سروری بسیار ارزان قیمت ( به نوعی رایگان . مترجم ) به اشتراک گذاشت . زمان پاسخ DNS (یعنی زمانی که برای مرورگر طول می کشد تا به سرور میزبان متصل شود) از مشتری ای که از WPEngine  استفاده کرده بود ۷میلی ثانیه بود . همین اتصال مرورگر به DNS برای فردی که از سرور ارزان و اشتراکی استفاده کرده بود ,  ۲۵۰ میلی ثانیه بود . اگر شما میخواهید که وبسایت خود را با سرعت بالا بیاورید , لازم است بدانید که باید با یک پکیج خوب شروع کنید .

    فعال کردن کش و کش صفحات تولید شده

    وردپرس یک اسکریپت php است و بصورت داینامیک می باشد و این بدان معنی است که صفحات در هر زمانی میتواند بارگزاری بشوند.کوئری های بکار رفته در وردپرس سبب میشند تا سرعت لود بسیار پائینی داشته باشید در واقع کوئری درخواست هایی است که به سرور برای لود اطلاعات ارسال میشود و این خودش دوستان من سبب ایجاد ترافیک میکند. بهترین راه حل برای این مشکل استفاده از صفحات ثابت یا استاتیک است.چندین پلاگین این کار را انجام میدهند که در این پست قصد داریم افزونه wp super cache برای کش کردن کامل صفحات و ترافیک را معرفی نمائیم.با نصب این پلاگین شما خواهید دید منابع کمتری از سرور خود استفاده میکنید.

    غیرفعال کردن استفاده از منابع سرور شما توسط زالو ها !

    این مورد که میخواهیم در موردش آموزش ببینیم شاید گفت یکی از مسائلی می باشد اکثر سایت های بزرگ با آن روبرو هستند و آن استفاده از منابع و ترافیک سایت ها می باشد.فکر کنم اگر با مثالی بزنم بهتر این موضوع برایتان روشن میشود.شما سایت عکسی دارید که خیلی برایش زحمت میکشد و بادقت زیاد مطالب را هاست خود بارگزاری میکنید حال یک “زالو” پیدا میشود که میاد و این عکس ها را در سایت خود برای جذب مخاطب قرار میدهد و مشکل از اینجا شروع میشود که برای لود و فراخوانی این عکس ها از فضا و منابع سرور شما استفاده میکند و این خود عاملی در کاهش و افت سرعت است.

    انتخاب پوسته مناسب (CHOOSE A GOOD THEME)

    متاسفانه، همه پوسته های وردپرس برابر نیستند . در حالی که برخی از آنها بسیار سریع و خوب است و خوب کد نویسی شده است ، بسیاری نیز با تنظیمات مختلف برای شخصی سازی و صدها رنگ و نما , ورم کرده و سنگین است . چند سال پیش ، جولیان فرناندز از Synthesis ran an interesting case ,مطالعه موردی جالبی را درباره قالب های پیش فرض وردپرس و نظارت جستجوگرها بر سرعت صفحات انجام داد . او متوجه شده است که فقط با تغییر تم ، زمان بارگذاری او بین ۶۳۰-۱۷۲ میلی ثانیه بهبود یافته است. هنگامی که شما یک تم را انتخاب میکنید ، بررسی سرعت صفحه از نسخه ی نمایشی موضوع ، با استفاده از یک ابزار مانند Pingdom بر روی آن انجام دهید ، تا ببینید که سرعت آن بدون اضافه شدن هیچ چیزی به آن ( از جمله پلاگین ها . مترجم ) چگونه است . این کار باید به شما بفهماند که کد نویسی چگونه انجام شده است .

    استفاده از شبکه های تحویل محتوا (USE A CONTENT DELIVERY NETWORK)

    من به تازگی در یکی از وبسایت های خودم , استفاده از شبکه های تحویل محتوا ( CDN ) را آغاز کرده ام و متوجه کاهش ۵۵ درصدی در مصرف پهنای باند و بهبودی بسیار عالی در سرعت بارگذاری صفحات در حال اجرا شدم .کانادا میزبان یک شبکه بزرگ از سرور در سراسر جهان است که به عنوان CDN شناخته میشود. اگر یک کاربر از آرژانتین بازدید کننده وب سایت شما باشد ، از آنجا که پهنای باند خود را در سراسر بسیاری از سرور های مختلف پخش می شود، ممکن است در رسیدن به سایت شما تاخیر داشته باشد , CDN کاربر را به نزدیکترین سرور منطقه ای رسانده و از آنجا به وبسایت شما هدایت میکند . این کار , بار سرور شما را نیز کاهش میدهد .. راه اندازی یک CDN می تواند چند ساعت طول بکشد ، اما معمولا یکی از سریعترین راه هایی است که به طرز چشمگیری سرعت صفحات در حال بارگذاری را بهبود میبخشد .

    تقسیم کردن پست های طولانی به چندین صفحه

    برای لود سریعتر صفحات طولانی که شامل چندین عکس و مقالات چندین صفحه ای است شما بهتر است  آن پست خود را به چندین برگه تقسیم کنید تا لود و بارگزاری آن سریتر انجام شود.

    استفاده از خلاصه مطلب و محدود کردن پست هاییکه نمایش داده میشوند در برگه ها

    شما هیچ موقع نباید نمایش بدهید کل پست را بصورت کامل در برگه اصلی سایت خود, اگر شما بازدید کننده زیادی دارید نمایش کل محتوا و فراخوانی آن از سرور برای این همه مخاطب درست نیست و لود بالایی را در نمایش برگه خود خواهید داشت برای ترقیب مخاطبین به خواندن با استفاده توابعی میتوانید این امکان را در خود سایت اعمال کنید.البته این را هم باید بدانید که اکٍثر قالب های جدید این قابلیت را دارند.

    شناسایی پلاگین که سرعت سیستم را کاهش میدهند

    P3 یکی از پلاگین های تشخیصی مورد علاقه من است زیرا به شما نشان می دهد تاثیر پلاگینهای دیگر بر سرعت صفحات در حال بارگذاری چقدر است . استفاده از این افزونه وردپرس باعث می شود شما به راحتی بتوانید پلاگین هایی که سرعت را کاهش میدهند را شناسایی کنید . (در ادامه نیز تصویری از محیط این پلاگین را میبینید . مترجم ) . متهم اصلی در کاهش سرعت لود صفحات , پلاگین اجتماعی به اشتراک گذاری است که اکثر آنها بر روی صفحه در حال بارگذاری , اضافه بار هستند و به راحتی می توان با تعبیه دکمه های اجتماعی به کد منبع , موضوع را جایگزین کرد و این پلاگین را حذف نمود . هنگامی که شما از افزونه های کاهش دهنده سرعت وب سایت خود آگاه هستید، می توانید تصمیم آگاهانه ای بگیرید در مورد اینکه آیا آنها را نگه دارید ، آنها را جایگزین و یا به طور کامل حذف کنید.

    فشرده سازی وب سایت شما (COMPRESS YOUR WEBSITE)

    هنگامی که شما یک فایل را بر روی کامپیوتر خود با برنامه Zip فشرده میکنید در واقع حجم آن فایل را کم میکنید و میتوانید آن را ساده تر و سریع تر برای هر کسی ارسال کنید. در وبسایتها نیز همین کار را gzip انجام میدهد و دقیقا به همان شیوه اما با فایل های صفحه وب . پس از نصب ، Gzip به طور خودکار فایل های وب سایت شما را به عنوان فایل های ZIP فشرده میکند و باعث صرفه جویی در پهنای باند و بالا بردن سرعت صفحات در حال بارگذاری میشود . هنگامی که یک کاربر وب سایت شما را بازدید میکند ، مرورگر به طور خودکار فایل های زیپ شده را از حالت فشرده خارج کرده و محتویات آنها را نشان می دهد. این روش انتقال محتوا از سرور به مرورگر است که کارآمد تر است و موجب صرفه جویی زیادی در وقت کاربران میشود . عملا هیچگونه حرکت عملی یا دستی برای کار Gzip وجود ندارد و افزایش سرعت به نحو چشمگیری ( بدون دخالت دست . مترجم ) انجام میشود . همانگونه که در تصویر زیر مشاهده میشود , وبسایت  MusicLawContracts.com بعد از نصب  Gzipاز ۶۸ KB به تنها ۱۳ KB کاهش حجم داشته است .در حالی که بعضی از پلاگین ها ( برای کم شدن حجمشان . مترجم ) از شما میخواهند Gzip را در وب سایت خود با کلیک یک دکمه اضافه نصب کنید ( یا آنان را دستی زیپ کنید . مترجم ) ، در این حالت نیز نصب این قسمت به صورت دستی است و در واقع بسیار ساده است.

    فشرده سازی تصاویر (COMPRESS IMAGES )

    تصاویر اکثر پهنای باند را در بسیاری از وب سایتها میگیرند . WP Smush.it پلاگین بزرگی است که به طور خودکار , کار فشرده تصاویری که در کتابخانه رسانه آپلود شده است را انجام میدهد . این پلاگین عمل فشرده سازی تصاویر را با تکنیک lossless ، انجام میدهد , به این معنی که شما هیچ تفاوتی در کیفیت تصاویر را حس نمیکنید. یک چیز خوب در مورد WP Smush.it این است که منعطف کار می کند ,به این معنی که اگر هزاران تصویر در کتابخانه رسانه ذخیره شده باشد ، شما می توانید همه آنها را از طریق افزونه با یک کلیک فشرده کنید .در قدیم افزونه ی WP Smush.it برای فشرده سازی بدون از دست رفتن کیفیت تصاویر ، در وب سایت های مختلف استفاده می شد . استفاده از این افزونه یک راه اسنتثنایی برای کاهش حجم تصاویر وب سایت بدون کوچگترین کاهش کیفیت ( losslessly compressing ) هست که باعث افزایش سرعت بارگیری وب سایت ، تصاویر و همچنین افزایش سئو می شود .اما این افزونه از سیستم و چرخه ی بروز رسانی مناسبی برخوردار نیست و مهمتر این که برای هاست ها و سرورهایی که درون ایران میزبانی می شوند به تازگی کارایی حرفه ای خود را از دست داده و نمی تواند در بسیاری از اوقات با سرور خود ارتباط برقرار کند . به دلیل استفاده ی سرورهای درون ایران از اینترنت ایران که شامل محدودیت های بسیار زیادی است راه ارتباطی این افزونه با سرور تقریبا در تمامی اوقات بسته است و عملا افزونه ی WP Smush.it کاری از پیش نمی برد . افزونه EWWW Image Optimizer پیشنهاد ما به شماست چرا که از امکانات حقیقتا قدرتمندی برای بهینه سازی تصاویر و کاهش حجم آنها استفاده می کند و حتی برخی امکانات آن فراتر از افزونه WP Smush.it می باشد ! این افزونه برای اجرای توابع خود نیاز به اجرای تابع پی اچ پی exec دارد و بسیاری از وب هاستینگ ها این تابع را به دلایل امنیتی غیر فعال می نمایند در صورت بروز مشکل از هاست خود در مورد فعال بودن این تابع پرس و جو نمایید .

    اهرم ذخیره مرورگر ( LEVERAGE BROWSER CACHING )

    ذخیره مرورگر یک تکنیک از روی حیله و تزویر است . تعداد انگشت شماری از پلاگینهای ذخیره بزرگ در دسترس هستند ، اما اگر درست نصب نشوند ، می توانند آسیب بیشتری وارد کنند. نحوه کار به این شکل است که تاریخ انقضا هدر مرورگر میگوید که آیا برای درخواست یک فایل خاص , آن را از سرور فراخوانی کند و یا از کش مرورگر . البته این تنها زمانی کار می کند که مرورگر کاربر یک نسخه از صفحه وب شما را در حافظه خود ذخیره کرده باشد . بنابراین ، این روش افزایش سرعت وب سایت , تنها برای کسانی مناسب است که همیشه از وب سایت شما بازدید میکنند و صفحات شما را ذخیره دارند . تاریخ انقضا هدر و سرعت بخشیدن به وب سایت , دو مزیت دارد . اول، نیاز به بازگشت بازدید کنندگان برای  دانلود فایل های مشابه از سرور را دو برابر کاهش می دهد. در مرحله دوم ، تعداد درخواست HTTP را کاهش دهد. برای این کار, یک پلاگین ، توصیه میکنم و آن هم استفاده از WP Super Cache است . با این حال ، طی کردن و مطالعه یک راهنمای نصب و راه اندازی این پلاگین , به شدت توصیه می شود . برای اینکه اطمینان حاصل شود که شما آن را به درستی تنظیم میکنید

    استفاده کمتر از پلاگین و ابزارک

    بارها این مسئله بیان شده است که در سایت خود بیشتر بر روی بهینه سازی کدها و استفاده کمتر از ماژول ها بکنید.تا اونجا که میتوانید در بخش ساید بار از کدنویسی استفاده کنید تا استفاده از ابزارک های پیش فرض قالب و اگر چاره ای ندارید برای آن امکان خاص از تعدا ابزارک کمتر استفاده کنید.همیشه یادتون باشه کدنویسی را همراه با یک استایل خوب بهتر بدانید از یک پلاگین.تا به امروز که گروه برنامه نویسان پیشگامان فناوری نت وب افتخار حضور در کنار شما عزیزان را دارد برای بیشتر خواسته های کاربران کد به جای پلاگین وجود دارد.یادتون باشه پلاگین های غیر ضروری را غیر فعال و حذف کنید و از هر چیز سرگردان در سایت خود جلوگیری کنید و به سایتتون برسید.

    اضافه کردن زمان اتمام سربرگ به منابع استاتیک

    در زمان اتمام سربرگ یک راه برای تعیین زمان به اندازه کافی در آینده به طوری که مشتریان (مرورگرها) را به دوباره واکشی برای صفحات استاتیک ندارد.محتوا ممکن است فایل css,javascript,image باشد.با این روش می توانید در زمان های خاص, بار (ترافیک) سایت خود را به طور قابل توجهی برای کاربران به طور منظم خود قطع کنید.ایده و روش بسیار جدید میباشد که در چندین سایت پیاده سازی و اعمال شده است و به شما هم توصیه میکنیم

    تقسیم بندی برگه نظرات

    برای سریعتر شدن لود صفحه این اقدام بسیار خوب است.با این کار اگر مطلبی شما نظرات بسیاری دارید آن را به برگه های جانبی تقسیم کرده و در هر برگه فقط تعداد خاصی از نظرات را نمایش میدهید.برای فعال کردن هم وارد داشبورد وردپرس > گفتگو ها شوید و مقدار  را تیک و تنظیم کنید.

    تمیز کردن پایگاه داده (CLEAN UP THE DATABASE)

    من یکی از طرفداران بزرگ autosaves ( ذخیره خودکار موارد در وردپرس . مترجم ) هستم ، اما عیب این مورد این است که پایگاه داده سایت با هزاران ارسال بی مورد مانند تجدید نظر ، قوانین ، پینگ بک های فعال ، نظرات تایید نشده و اقلام دیگر تبدیل به سطل زباله میشود که سرعت بارگذاری را به سرعت کم میکند . راه حلی که برای این موضوع توصیف میشود  ,استفاده از افزونه فوق العاده ای به نام WP-Optimizeاست که به طور معمول و خودکار , سطل زباله پایگاه داده را پاک کرده ، پایگاه داده ای تمیز و کارآمد را منجر میشود.

    با بهینه سازی دیتابیس شما تغییر خوبی در زمان لود خواهید دید.این کار را با استفاده از دو روش میتوانید انجام بدهید.اولین راه که بصورت دستی و سخت است بصورت مراجعه مستقیم دیتابیس است.روش دیگر استفاده از پلاگین می باشد.در روش دستی شما نیاز دارید که به  phpMyAdmin بروید و انتخاب بکنید دیتابیس خود و در پائین مشابه تصویر یک فیلد کومبو(بازشو) میبینید. ابتدا روی گزینه check all زده تا کلیه جداول انتخاب شود و بعد بر روی همان منوی باز شو کلیک کرده و فیلد optimize tables را انتخاب کنید. سعی کنید اشتباه نکنید چون غیر قابل برگشت است.

    خرد کردن فایل CSS و جاوا اسکریپت (MINIFY CSS AND JAVASCRIPT FILES)

    اگر شما بیش از تعداد انگشت شماری از پلاگین ها را نصب کرده اید ، این احتمال وجود دارد که لینک وب سایت خود را به ۱۰ تا ۲۰ شیوه نامه ی انفرادی و فایل های جاوا اسکریپت در هر صفحه فرستاده باشید. این ایده آل نیست. قرار دادن تمام جاوا اسکریپت به یک فایل جاوا اسکریپت و تمام CSS در یک فایل CSS ، بطور قابل توجهی کارآمد تر است . اینجا جایی است که کوچک سازی به کار می آید . پلاگین کوچک کردن تمام شیوه نامه شما و فایل های جاوا اسکریپت  ,در یک ترکیب ، تعداد درخواست مرورگر را برای فراخوانی متعدد این فایلها کاهش میدهد .

     غیرفعال کردن بازتاب (TURN OFF PINGBACKS AND TRACKBACKS)

    بازتاب , روش استفاده شده توسط وردپرس برای اعلام به وبلاگ های دیگر است برای به روز رسانی . در حالی که گاهی اوقات جالب است بدانید که میتوان این اعلانات و بازتاب ها را که سرعت را کاهش میدهند غیر فعال کرد . شما میتوانید از بخش تنظیمات آنها را غیر فعال کنید

    فعال کردن و زنده نگه داشتن (ENABLE KEEP ALIVE)

    فعال کردن و زنده نگه داشتن اجازه می دهد تا دستگاه مشتری برای دانلود چند فایل بدون نیاز به بارها و بارها درخواست اجازه ، بتواند راحت تر کارش را انجام دهد .در نتیجه صرفه جویی در پهنای باند و در نهایت بهبود سرعت را در پی خواهد داشت .

     ابعاد تصاویر و مجموعه کاراکترها (SPECIFY IMAGE DIMENSIONS AND CHARACTERS SETS)

    قبل از اینکه مرورگر بتواند کل صفحه وب را نشان دهد , محتوای اطراف تصاویر را نشان میدهد . بدون دانستن اندازه این تصاویر ( یا بزرگی آن سوای حجم کمشان . مترجم ) مرورگر کار سخت و طولانی را پیش رو خواهد داشت . مشخصا ابعاد تصویر , موجب صرفه جویی و راحتی کار مرورگر خواهند شد . به همین دلیل ، تعیین یک مجموعه کاراکتر در هدرهای HTTP شما مفید است ، به طوری که مرورگر را به صرف وقت اضافی در کار کردن وادار نکند .

    کش کردن آواتار

    اگر شما از آن دسته سایت هایی هستید که با مخاطبان خود تعامل دارید و از نظرات آنها بهره مند هستید باید بدانید که تصاویر کاربران از سایت گراواتار خوانده میشود براساس ایمیلی که آنجا درج نموده اند و اگر شما در مطلبی ۱۰۰ کامنت داشته باشید تمامی آن ۱۰۰ کامنت که شخص های مختلفی هستند تصاویرشان باید از سایت مربوطه فراخوانی بشود و لود صفحه بالا میرود.برای بهبود اینکار باید آواتار ها را کش بکنید که افزونه GravatarLocalCache به شما کمک میکند.میتوانید تنظیم کنید در چه مدت زمانی کش خالی شود.

    استفاده از تکنولوژی LazyLoad برای لود تصاویر

    این امکان با استفاده از افزونه jQuery Image Lazy Load  یا BJ Lazy Load برای شما فراهم میشود.این افزونه به شما کمک میکند زمانی که کاربر صفحه را اسکرول میکند تصاویر لود شود و در لود صفحه بسیار نقش کلیدی دارد. افزایش سرعت وردپرس بنظر سخت میاد اما بسیار راحت می باشد و شما باید یاد بگیرید تا به عنوان یک وبمستر حرفه ای عمل کنید.

    حرکت  Css به بالا و JAVASCRIPT به پایین (MOVE CSS TO THE TOP AND JAVASCRIPT TO THE BOTTOM)

    لینک کردن شیوه نامه خود به عنوان نزدیک راه به بالای صفحه به طور گسترده ای توصیه می شود . چون مرورگرها نمیتوانند هیچ صفحه ای را قبل از مطالعه فایل Css آن مطالعه نمایند . از سوی دیگر ، جاوا اسکریپتها  باید  پایین صفحه باشند که مانع از تجزیه و تحلیل عجولانه صفحه توسط مرورگرها قبل از لود کامل صفحه نشوند . در اکثر موارد ، این مورد ساده ,سرعت صفحه در حال بارگذاری توسط فایل را بهینه میکند . این موضوع می تواند مسئله مهمی در وب سایت هایی باشد که به شدت بر جاوا اسکریپت تکیه دارند و در لود صفحات خود نیاز به فایل های جاوا اسکریپت دارند .

    جایگزین کردن HTML STATIC با PHP

    پی اچ پی برای ساخت یک وبسایت بزرگ و کارآمد مناسب است و نیاز به وارد کردن اطلاعات چندین باره ندارد . با این حال ، اطلاعات از طریق پی اچ پی با استفاده از ریسورس سرور ( منابع سرور ) انجام میشود و باید با HTML که در آن هیچ صرفه جویی در وقت دیده نمیشود جایگزین گردد.

    بروز بودن ورژن وردپرس

    باید بدانید سیستم وردپرس توسط تیم توسعه دهنده آن در حال بهینه سازی می باشد این بهینه سازی در برنامه نویسی و سرعت بارگزاری می باشد.همیشه آخرین را داشته باشد تا علاوه بر اینکه باگ های آن گرفته شده است از آخرین بهینه سازی بهره مند بشوید.

    استفاده از USE CSS SPRITES

    اسپریت , در اصل یک فایل تصویری بزرگ است که شامل تمام تصاویر بزرگ فردی در کنار یکدیگر است . با استفاده از SPRITES CSS ، شما می توانید همه چیز را در یک تصویر , با مشخص کردن و نمایش مجموعه ای از مختصات آن پنهان کنید . در واقع CSS SPRITES سرعت بارگزاری تمام تصاویر کوچک را در یک تصویر بزرگتر , بهتر میکند و مسلما بارگذاری یک تصویر از بارگذاری صدها تصویر کوچک راحت تر خواهد بود. ساده ترین راه حل برای استفاده از این اقدام , استفاده از ابزار SpriteMe ، است که ابزاری است برای تبدیل تمام تصاویر به یک CSS SPRITE. به یاد داشته باشید که مرورگر سافاری قادر به لود تصویر خیلی بزرگ نیست ، بنابراین استفاده از ماشین حساب ویلیام مالون(William Malone’s calculator) به شما کمک میکند که بدانید تصویر اسپریت شما تا چه اندازه بزرگ است .

  • روش های کلیدی برای افزایش سرعت سایت

    هدف تمامی موتورهای جستجو، مانند گوگل، فراهم کردن تجربه‌ای خوب برای کاربرانشان است، بنابراین سایتی سریع، کیفیت کلی سایت را افزایش داده و در نتیجه رضایت کاربران را به دنبال خواهد داشت. تجربه اینترنت سریع حق هر کاربریست. اهمیت این موضوع در وضعیت سایت در موتور جستجوی گوگل، به خوبی قابل مشاهده است. تعدادی از نکاتی که گفته خواهد شد، توسط SEOmoz اجرا شده‌اند اما به دلیل سودمندی کلی آن‌ها، به توضیح نکات خواهیم پرداخت .

    سرور

    انتخاب هاست مناسب از اولین قدم‌های شروع ماجراجویی شما به عنوان وبمستر خواهد بود. هاستی با تنظیمات پیشرفته و مناسب، کمک بسیاری به شما خواهد کرد.مرورگر شما برای اینکه متوجه شود که آیا باید برای لود منبعی، درخواست دوباره بدهد و یا به کش خود مراجعه کند، از Expires header‌ها کمک می‌گیرد. وقتی شما برای منبعی، مثل تصاویر، Expires header در نظر می‌گیرید، مرورگر شما این منابع را در کش خود ذخیره خواهد ساخت. کاربران در مراجعه دوباره به سایت، با سرعت بیشتریمواجه خواهند شد، زیرا مرورگر تمامی تصاویر را از قبل در حافظه خود داشته است.Keep-Alive سیگنالی است که در فواصل زمانی از پیش تعین شده ارسال می‌شود و نقش مهمی را در اینترنت ایفا می‌کند. بعد از ارسال سیگنال، در صورتی که جوابی دریافت نشود، پیوند قطع شده محسوب شده و اطلاعات پیش رو، تا زمان برقراری دوباره پیوند، از راه‌های دیگر تعیین خواهند شد.هر چند اطلاعات فوق بیشتر در خصوص TCP Keep-Alive صادق است تا HTTP Keep-Alive، اما به درک موضوع کمک خواهد کرد. در واقع کاربر در HTTP Keep-Alive به سرور می‌گوید «می‌خواهم این ارتباط TCP برای این قدر ثانیه برقرار باقی بماند». این امر به کاهش مدت عکس العمل درخواست‌های بعدی کمک خواهد نمود. بنابر این، تماس با شرکت هاستینگ جهت معرفی این موضوع و یا درخواست فعال کردن آن، ارزشمند خواهد بود. هر چند اکثر این شرکت‌ها، این امکان را غیرفعال کرده‌اند (از جمله برای SEOmoz)، چون این امکانیست دلخواه (در حالی که اطلاعات منتقل شده در هر درخواست، کمتر از ۶۰ بایت خواهد بود).Gzip محبوب‌ترین و کارامد‌ترین شیوه فشرده سازی حال حاضر است و به کاهش تقریبا ۷۰ درصدی سایز پاسخ به درخواست کمک می‌کند. تقریبا ۹۰% از ترافیک اینترنتی امروز از طریق مرورگرهایی صورت پذیرفته است که از gzip پشتیبانی می‌کنند.استفاده از Gzip، سایز و در نتیجه مدت زمان رسیدن پاسخ‌های HTTP را کاهش می‌دهند. این شیوه ایست بسیار آسان که به کاهش وزن صفحات شما کمک خواهد کرد، شبکهٔ تحویل محتوا یا CDN، مجموعه ایست از سرورهای شبکه وب در مکان‌های متفاوت که وظیفه رساندن و تحویل مطالب را به صورت کارا و سریع‌تر به کاربر بر عهده دارد. سروری که وظیفه تحویل محتوا به کاربر را دارد، بر اساس فاصله با کاربر انتخاب می‌شود. به طور مثال، سروری که قطعی شبکه کمتر و یا سرعت پاسخگویی بیشتری دارد انتخاب خواهد شد. همانطور که در تصویر بالا که از کنترل پنل شرکت MaxCDN تهیه شده است، محتوا ممکن است با توجه به مکان مراجعه کننده، از سرورهای متفاوتی بارگذاری شود.

    عناصر محتوایی

    مادامی که دسترسی کامل به تنظیمات سرور در امکان شما نیست، محتوا نقش مهمی را به عنوان می‌دانی برای مانور بر روی سرعت خواهد داست. گاهی مواقع برای بیان کردن موقعیت جدید یک لینک، دنبال کردن کلیک‌ها، متصل کردن بخش‌های یک سایت به یکدیگر و یا رزرو کردن چندین دامنه با هم، نیاز به ریدایرکت و هدایت دوباره مرورگر از آدرسی به آدرس دیگر خواهید داشت. ریدایرکت‌ها درخواست‌های HTTP را افزایش و در نتیجه مدت عکس العمل و لود سایت را کاهش می‌دهند. تنها در صورتی از ریدایرکت‌ها استفاده کنید که واقعا به آن‌ها نیاز دارید و راهی جز استفاده از آن‌ها ندارید.هر چند برخی از proxy‌های نامناسب از این مورد چشم پوشی می‌کنند و یا می‌توان با تغییر اولیت پارام‌تر‌ها از این مورد گذر کرد اما به طور معمول، شما نمی‌توانید لینکی با علامت «؟» در پایان را کش کنید. حتی اگر Cache-control: public نیز استفاده شده باشد. این علامت مشابه استفاده از Ctrl+F۵ عمل می‌کند. از این علامت تنها در انتهای منابع پویا استفاده کنید.برای افزایش سرعت ترجمه و ارائه سایت، در HTTP headerهای خود Charachter set تعیین کنیدحذف کامنتهای HTML، بخش‌های CDATA، فضاهای خالی و المنتهای خالی حجم صفحه شما و زمان عکس العمل شبکه را کاهش و سرعت بارگذاری سایت را افزایش خواهد داد.لینک‌های شکسته، خطاهای ۴۰۴/۴۱۰ را به بار خواهند آورد و این امر موجب ایجاد درخواست‌های بی‌مورد و زمانبر خواهد شد. لینک‌های شکسته خود را تعمیر کنیددر خصوص منابعی که در چندین صفحه مختلف استفاده شده‌اند، به این موضوع که همه این المنتها به یک منبع و با یک آدرس ارجاع داده شده باشند، دقت کنید. در صورتی که منبع در چندین صفحه و سایت که با هم مرتبط هستند اما در دامنه و هاست‌های مختلف هستند منتشر شده باشد، بهتر است است آن منبع از یک hostname بارگذاری شود تا اینکه برای هر بارگذاری به منبعی جداگانه مراجعه گردد. در این حالت، فایده‌های کش به نجات شما می‌آیند! به طور مثال اگر دو صفحه mysite. example. com و yoursite. example. com از یک کد جاوا استفاده می‌کنند، بهتر است این فایل جاوا از یک آدرس، به طور مثال از mysite. example. com فراخوانده شود، در این حالت وقتی که مرورگر با آدرس مشابه در yoursite. example. com برای این فایل جاوا مواجه شود، به جای بارگذاری مجدد آن، از کش خود استفاده خواهد کرد.مراجعه به DNS مدت زمان قابل توجهی را برای پیدا کردن آدرس IP مناسب برای hostname به خود اختصاص می‌دهد. مرورگر پیش از مراجعه به DNS، توان انجام هیچ کاری را ندارد. کاهش تعداد میزبان‌های منحصر بفرد، می‌تواند زمان پاسخگویی را کاهش دهد. ببینید چطور مرحله DNS Lookup برای یک فایل، تنها ۳ ثانیه از مدت زمان بارگذاری SEOmoz را به خود اختصاص داده است. شما می‌توانید موارد مشابه را با استفاده از ابزار Pingdom کشف کنید.

    • هرگز آدرس‌هایی که ریدایرکت می‌شوند را در صفحات خود استفاده نکنید. هر بار که مقصد آدرس تغییر می‌یابد، مرورگر شما نیاز به تغییر و به روز رسانی آدرس خود دارد.
    • هرگز برای رسیدن به منبع مورد نظرتان، از بیش از یک ریدایرکت استفاده نکنید. به طور مثال اگر هدف شما C است و دو نقطه آغاز متفاوت وجود دارد، به نام A و B، این دو باید مستقیما به C ختم بشوند. نه اینکه A به B و سپس به C ریدایرکت شود.
    • از دامنه‌هایی که از ریدایرکت استفاده می‌کنند اما محتوایی ارائه نمی‌کنند، خودداری کنید. گاهی مواقع دامنه‌های اضافی دیگری به یک سایت ختم می‌شوند تا از غلط‌های املایی کاربران در هنگام تایپ سو استفاده کنند.

    CSS، جاوا اسکریپت و تصاویر

    مرورگر شما قبل از بارگذاری تصاویر، سایت شما را بارگذاری و ارائه خواهد ساخت. تعیین کردن ابعاد تصویر به تعیین مکان و تصمیم مرورگر در خصوص المنتهای غیر قابل تغییر سایت، کمک خواهد کرد. اگر ابعاد تصاویر مشخص نشده باشند، مرورگر شما پس از بارگذاری تصاویر مجددا در خصوص چیدمان صفحه تثمیم خواهد گرفت. برای این کار از مشخصه‌های height و width در تگ استفاده کنید.هرگز برای تغییر اندازه تصاویر از این مشخصه‌ها استفاده نکنید، حتی اگر با استفاده از این مشخصه‌ها سایز تصویر نمایش یافته را کاهش داده‌اید، کاربر‌‌ همان تصویر اصلی (بزرگ) را بارگذاری خواهد کرد.ممکن است تصاویر شامل کامنت و CDATA و یا رنگ‌های بلااستفاده باشد. پایین نگه داشتن حجم تصاویر کمک فراوانی به کاربران با سرعت اینترنت ضعیف‌تر خواهد کرد. سعی کنید تصاویر را با فرمت JPEG ذخیره کنید. می‌توانید از می‌انبر CTRL+SHIFT+ALT+S برای ذخیره تصویر بهینه در فتوشاپ استفاده کنید، همچنین می‌توانید از ابزار Yahoo! Smush. it استفاده کنید، پلاگین این ابزار برای وردپرس با نام WP Smush. it در دسترس می‌باشد.قرار دادن فایل‌های CSS در بخش قالب، از رندر کردن دوباره و تصاعدی جلوگیری خواهد کرد. در غیر این صورت ممکن است کاربر تا بارگذاری کامل سایت با صفحه سفید مواجه شود. این موضوع به استاندارد سازی صفحه خود بر اساس استانداردهای W3 نیز کمک خواهد نمود