بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه متعلق به کدام گوشی‌ها است؟

بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه متعلق به کدام گوشی‌ها است؟
بهترین گوشی های بدون حاشیه کدام است؟ اصولا حاشیه نمایشگر چیست و حذف این مورد می‌تواند چه تاثیری بر روی گوشی های هوشمند داشته باشد؟ درصد نسبت نمایشگر به بدنه چیست و کدام گوشی‌ها از بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه برخوردارند؟ در این مطلب سعی داریم تا به این سوالات پاسخ دهیم. با تکراتو همراه باشید.

ویژگی بدون حاشیه یا BEZEL-LESS اصطلاحی است که به تازگی در صنعت موبایل بوجود آمده و اشاره به فریمی دارد که در اطراف یک صفحه نمایش دیده می‌شود. سازندگان گوشی‌های هوشمند قصد دارند تا این فاکتور را به کمترین حد ممکن خود برسانند و یا اصلا آن را از محصولات خود حذف کنند.

حذف حاشیه از اطراف صفحه نمایش باعث می شود تا در یک اندازه مشخص، فضای بیشتری در اختیار نمایشگر قرار بگیرد. با این شیوه سازندگان موبایل می‌توانند بدون دست زدن به اندازه گوشی‌های خود، اندازه نمایشگر را بزرگتر کرده و مسلما این مورد باعث جذب مشتریان بیشتری خواهد شد.

حذف حاشیه و بزرگتر شدن صفحه نمایش یک ویژگی مهم دیگر در گوشی‌های هوشمند را افزایش می دهد و آن مقدار درصد نسبت نمایشگر به بدنه است. هر چه حاشیه‌ های نمایشگر کوچکتر باشد، فضای بیشتری از پنل جلویی یک گوشی هوشمند در اختیار صفحه نمایش است و این درصد بیشتری را نشان خواهد داد.

 

بیشتر بخوانید:  بهترین گوشی های هوشمند اندرویدی بدون حاشیه در سال ۲۰۱۷

 

در این مطلب به بررسی بهترین گوشی های بدون حاشیه خواهیم پرداخت. این لیستی از بهترین آنهاست و چون بدون حاشیه بودن رابطه مستقیمی با درصد صفحه نمایش به بدنه دارد، این لیست بر اساس بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه گوشی برای شما آماده شده است.

بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه در گوشی های هوشمند

اسنشال فون (Essential PH-1):

اسنشال فون (Essential PH-1)

  • نسبت صفحه نمایش به بدنه: ۸۴.۹ درصد
  • اندازه صفحه نمایش: ۵.۷۱ اینچ

گوشی Essential PH-1 محصول اندی روبین است. او خالق اندروید است و به همین دلیل هنگامی که از گوگل رفت تا کمپانی خود را بسازد، امید زیادی بود تا بتواند محصول خاص و منحصر به فردی را ارائه کند. با اینکه اندی روبین نتوانست نظر منتقدان را به خوبی جلب کند، اما در حال حاضر اسنشال فون او یک برتری خاص دارد. بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه در گوشی های هوشمند متعلق به این دستگاه است.

نبود تقریبا هیچ حاشیه‌ای در کناره‌ها و بالای نمایشگر باعث شده تا گوشی، طراحی دلفریبی داشته باشد. تنها حاشیه نسبتا زیاد در پایین صفحه نمایش دیده می‌شود و اسنشال برای اینکه بتواند به بهترین شکل از فضای جلویی پنل محصول جدید خود استفاده کند، برای دوربین سلفی جلو تنها یک برش کوچک در وسط صفحه نمایش در نظر گرفته است.

طراحی کلی چیزی شبیه به آیفون X اپل است. گوشی‌ها تقریبا گرد طراحی شده و سنسور اثر انگشت در پنل پشتی جای گرفته است. برندهای بزرگ گوشی ساز جهان برای اینکه بتوانند کمترین حاشیه را داشته باشند، باید از تمام فاکتورهایی که در پنل جلو قرار می‌گیرند، صرفنظر کرده و یا آن را به پشت منتقل کنند. سنسور اثر انگشت یکی از این ویژگی‌هاست که تقریبا در همه گوشی های بدون حاشیه به پنل عقب نقل مکان کرده است.

سامسونگ گلکسی اس ۸ پلاس (Samsung Galaxy S8 Plus)

سامسونگ گلکسی اس 8 پلاس (Samsung Galaxy S8 Plus)

  • نسبت صفحه نمایش به بدنه: ۸۴ درصد
  • اندازه صفحه نمایش: ۶.۲ اینچ

نمایشگر بیکران در اندازه ۶.۲ اینچی باعث شده تا گلکسی اس ۸ پلاس سامسونگ در لیست بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه در مکان دوم بایستد. درواقع بعد از شیائومی که با مدل می میکس خود فصل نمایشگرهای بدون حاشیه را آغاز کرد، سامسونگ با مدل‌های گلکسی اس ۸ این ویژگی را به اوج خود رساند.

مدل گلکسی اس ۸ پلاس در کنار برادر کوچکتر خود، گلکسی اس ۸، بعد از اسنشال فون اندی روبین، بیشترین درصد نمایشگر به بدنه را دارند. نه تنها بدون حاشیه بودن، بلکه نسبت تصویر ۱۸.۵ به ۹ در نمایشگر گلکسی اس ۸ پلاس چشم انداز جالبی از آینده گوشی‌های بدون حاشیه را در اختیارمان گذاشته است.

سامسونگ گلکسی اس ۸ (Samsung Galaxy S8)

سامسونگ گلکسی اس 8 (Samsung Galaxy S8)

  • نسبت صفحه نمایش به بدنه: ۸۳.۶ درصد
  • اندازه صفحه نمایش: ۵.۸ اینچ

در جایگاه سوم از لیست بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه در گوشی های هوشمند، مدل دیگری از سامسونگ دیده می شود. باز هم نمایشگر اینفینیتی (بیکران) خودنمایی می‌کند، اما این بار در اندازه ۵.۸ اینچی.

کناره‌های صفحه نمایش کاملا بدون حاشیه بوده و انحنایی که در آن دیده می‌شود، زیبایی سری هشتم کهکشانی‌های سامسونگ را بیش از پیش زیباتر کرده است. همه مشخصات صفحه نمایش گلکسی اس ۸ درست به مانند مدل بزرگتر گلکسی اس ۸ پلاس بوده، فرق چندانی وجود ندارد و حاشیه‌ها نیز فقط در بالا و پایین نمایشگر آن قابل تشخیص است. این مدل نیز در لیست بهترین گوشی های بدون حاشیه ۲۰۱۷ قرار می‌گیرد.

شیائومی می میکس (Xiaomi Mi Mix)

شیائومی می میکس (Xiaomi Mi Mix)

  • نسبت صفحه نمایش به بدنه: ۸۳.۶ درصد
  • اندازه صفحه نمایش: ۶.۴ اینچ

شیائومی می میکس در کنار گلکسی اس ۸ سامسونگ در سومین جایگاه از لیست بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه قرار می‌گیرد، تنها تفاوت در اندازه نمایشگر آنهاست. می میکس شیائومی را باید شروع کننده عصر نمایشگرهای بدون حاشیه دانست.

شیائومی زمانی که قصد داشت تا این گوشی را معرفی کند. اعلام کرد که نسبت صفحه نمایش به بدنه در آن چیزی حدود ۹۱ درصد است، اما بعد از عرضه همان ۸۳.۶ درصد برای آن ثبت گردید.

شیائومی در مدل می میکس سال ۲۰۱۶ خود نمایشگری را ساخت که از کناره‌ها و بالا، کاملا بدون حاشیه است، بدون حاشیه بودن قسمت بالایی صفحه نمایش، باعث شد تا این سازنده چینی برای قرار دادن ماژول دوربین سلفی دست به ابتکار جالبی بزند و آن را به حاشیه پایینی نمایشگر منتقل کند. این کار باعث شد تا تمامی حاشیه فقط در یک سمت و قسمت پایین صفحه نمایش جمع شده و این امکان بوجود آید تا بقیه قسمت‌ها همچنان بدون حاشیه باقی بمانند.

سامسونگ گلکسی نوت ۸ (Samsung Galaxy Note 8)

سامسونگ گلکسی نوت 8 (Samsung Galaxy Note 8)

  • نسبت صفحه نمایش به بدنه: ۸۳.۲ درصد
  • اندازه صفحه نمایش: ۶.۳ اینچ

باز هم سری گلکسی و باز هم سامسونگ؛ اما این بار یک گوشی از سری گلکسی نوت در لیست بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه گوشی قرار گرفته است.

گلکسی نوت ۸ همان نمایشگر بیکران سامسونگ با کناره‌های منحنی را در اختیار دارد. اصولا تفاوت خاصی بین نوت ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس وجود ندارد. تنها ۰.۱ اینچ اختلاف در اندازه صفحه نمایش، گوشی‌هایی که گردی آنها اندکی کمتر شده و بیشتر زاویه دارتر نشان می دهد و البته وجود قلم اس پن می‌تواند تفاوت‌های این دستگاه با مدل گلکسی اس ۸ پلاس را نشان دهد.

اساسا پرچمداران سال ۲۰۱۷ سامسونگ، بزرگترین صفحه نمایش های موجود در بازار را در اختیار دارند، اما گوشی‌های کشیده‌ای نشان می‌دهند؛ چرا که از نسبت تصویر معروف ۱۸.۵ به ۹ برخوردار شده‌اند.

آیفون ۱۰ (iPhone X)

آیفون 10 (iPhone X)

  • نسبت صفحه نمایش به بدنه: ۸۲.۹ درصد
  • اندازه صفحه نمایش: ۵.۸ اینچ

بالاخره در لیست بهترین نسبت صفحه نمایش به بدنه نوبت به محصول جدید کوپرتینو رسید. آیفون X تلاش اپل برای ارائه یک گوشی درخور و شایسته بود. محصولی که بتواند هدیه‌ای باشد برای دهمین سالگرد تولید آیفون و انصافا با اینکه هنوز این گوشی به بازار عرضه نشده، اما می توان ادعا کرد که اپل این کار را به خوبی انجام داده است.

آیفون X اولین گوشی کوپرتینو است که به نمایشگر اولد مجهز شده و باریکترین فریم ها را در اطراف صفحه نمایش خود در اختیار دارد. اپل تصمیم گرفت که با ایجاد برشی در بالای صفحه نمایش سنسورها و دوربین سلفی را در این منطقه قرار دهد. صفحه نمایش سوپر رتینای این گوشی دارای رزولوشن ۱۱۲۵ در ۲۴۳۶ پیکسل است و از نسبت تصویر ۱۹.۵ به ۹ بهره‌مند است.

 

بیشتر بخوانید:  نامگذاری آیفون X ما را به نقطه‌ بدون بازگشت رساند؛ آیفون های ۲۰۱۸ اپل چه نامیده می‌شوند؟!

 

اپل برای رسیدن به چنین نمایشگری مجبور بود یا سنسور اثر انگشت تاچ آی دی خود را به پنل پشتی ببرد و یا آن را حذف کند. اپل راه دوم را برگزید و با اوردن فیس آی دی ویژگی جدیدی را به بازار موبایل معرفی کرد. اسکن سه بعدی از چهره کاربر ویژگی امنیتی جدید در آیفون ۱۰ اپل است.

ال جی وی ۳۰ (LG V30)

ال جی وی 30 (LG V30)

  • نسبت صفحه نمایش به بدنه: ۸۱.۲ درصد
  • اندازه صفحه نمایش: ۶ اینچ

ال جی روند استفاده از نمایشگرهای بدون حاشیه را با ال جی جی ۶ آغاز کرد و در ال جی وی ۳۰ آن را به بهترین شکل به نمایش گذاشت. این نمایشگر ۶ اینچی درست به مانند آیفون X دارای نمایشگر اولد بوده، اما رزولوشن آن ۱۴۴۰ در ۲۸۸۰ پیکسل است. الجی نیز در مدل V30 سنسور اثر انگشت را به پشت منتقل کرده، اما با این وجود هنوز حاشیه‌های کمی در بالا و پایین صفحه نمایش دیده می شود.

حاشیه بالایی برای قرار گرفتن دوربین سلفی، خروجی صدا و دیگر سنسورها در نظر گرفته شده است. این دستگاه نیز جزء محصولاتی است که بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه را دارد.

شیائومی می میکس ۲ (Xiaomi Mi Mix 2)

شیائومی می میکس 2 (Xiaomi Mi Mix 2)

  • نسبت صفحه نمایش به بدنه: ۸۰.۸ درصد
  • اندازه صفحه نمایش: ۵.۹۹ اینچ

نسل دوم شیائومی می میکس نیز در بین گوشی‌های بدون حالشیه‌ای قرار می‌گیرد که از بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه برخوردار است. نسبت تصویر ۱۸ به ۹ و رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۱۶۰ پیکسل، نمایشگر خاصی را به وجود آورده است. کمپانی JDI سازنده این پنل ال‌سی‌دی است.

قبل از رونمایی از این دستگاه، شیائومی درست به مانند تبلیغاتی که برای مدل سال گذشته این گوشی انجام داد، نسبت صفحه نمایش به بدنه را چیزی بالاتر از ۹۰ درصد اعلام کرد، اما نسبت واقعی همان ۸.۸ درصد است.

ال جی جی ۶ (LG G6)

ال جی جی 6 (LG G6)

  • نسبت صفحه نمایش به بدنه: ۷۸.۶ درصد
  • اندازه صفحه نمایش: ۵.۷ اینچ

امسال همه چیز برای ال جی به خوبی پیش رفت. دو گوشی پرچمدار یکی در سری G و دیگری در سری V سهم خوبی از بازار گوشی‌های هوشمند را برای این کمپانی کره‌ای به ارمغان آورد. ال جی جی ۶ نیز از نسبت ابعاد ۱۸ به ۹ برخوردار است.

حاشیه‌ها در همه اطراف صفحه نمایش دیده می شود. در کناره‌ها حاشیه‌های کمتر، اما در بالا و پایین حاشیه بیشتری به چشم می خورد. لوگوی ال جی در حاشیه پایینی است و دوربین سلفی به همراه سنسورها در حاشیه بالا قرار گرفته است. این دومین گوشی ال جی در سال ۲۰۱۷ است که بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه را در بین گوشی های پرچمدار امسال دارد.

گوگل پیکسل ۲ ایکس ال (Google Pixel 2 XL)

گوگل پیکسل 2 ایکس ال (Google Pixel 2 XL)

  • نسبت صفحه نمایش به بدنه: ۷۶.۴ درصد
  • اندازه صفحه نمایش: ۶ اینچ

گوگل نیز در لیست گوشی‌هایی با بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه نمایندگانی را در اختیار دارد. امسال گوگل نسل دوم از گوشی های گوگل پیکسل خود را معرفی کرد و با آنکه گوگل پیکسل ۲ از نظر ظاهری چندان تفاوتی با نسل قبلی ندارد، اما گوگل پیکسل ۲ ایکس ال درست به مانند یک پرچمدار واقعی در سال ۲۰۱۷ خودنمایی کرد.

نمایشگر ۶ اینچی تمام صفحه با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۸۸۰ پیکسل با نسبت تصویر ۱۸ به ۹ از ان یک گوشی تمام عیار ساخته است. هنوز در اطراف نمایشگر حاشیه‌هایی دیده می شود، اما این مقدار در مقایسه با نسل قبلی این دستگاه به مراتب کمتر شده است. سنسور اثر انگشت نیز درست به مانند نسل گذشته در پنل پشتی قرار گرفته و با اینکه زبان ططراحی آن به طور کل تغییری نکرده است، اما همه چیز خود را زیباتر نشان می‌دهد.

اچ تی سی یو ۱۱ (HTC U11)

اچ تی سی یو 11 (HTC U11)

  • نسبت صفحه نمایش به بدنه: ۷۱.۴ درصد
  • اندازه صفحه نمایش: ۵.۵ اینچ

اچ تی سی، مدل اچ تی سی یو ۱۱ خود را زمانی معرفی کرد که هنوز گوشی‌های بدو.ن حاشیه به یک استاندارد در ساخت گوشی‌های هوشمند پرچمدار تبدیل نشده بودند، با این حال، بازهم می‌توان این گوشی را در لیست بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه قرار داد.

یکی از بارزترین ویژگی‌های اچ تی سی یو ۱۱ قابلیتی به نام اج سنس است که به کاربر اجازه می‌دهد تا با فشار دادن قاب گوشی برخی از برنامه‌های این دستگاه، مانند دستیار گوگل را فعال کند. این همان ویژگی منحصر به فردی است که این کمپانی تایوانی در ساخت گوگل پیکسل ۲ نیز به کار گرفت، البته در نسل دوم گوشی‌های گوگل این قابلیت اکتیو اج نامیده می‌شود.

گوگل پیکسل (Google Pixel)

گوگل پیکسل (Google Pixel)

  • نسبت صفحه نمایش به بدنه: ۶۹ درصد
  • اندازه صفحه نمایش: ۵ اینچ

اصلا تعجب نکنید. نام این دستگاه درست نوشته شده است. به طور شگفت انگیزی گوگل پیکسل سال گذشته از نسبت نمایشگر به بدنه بیشتری از گوگل پیکسل ۲ برخوردار است. این یعنی گوگل در ساخت مدل جدید پیکسل حاشیه‌های بزرگتری را برای نمایشگر گوشی جدید خودش در نظر گرفته است.

به جز اینکه این دستگاه با نسبت ۶۹ درصدی در لیست بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه ما قرار می‌گیرد، چیز زیادی برای گفتن وجود نخواهد دااشت.نمایشگر ۵ اینچی آن از رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل پشتیبانی می‌کند.

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم (Sony Xperia XZ Premium)

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم (Sony Xperia XZ Premium)

  • نسبت صفحه نمایش به بدنه: ۶۸.۴ درصد
  • اندازه صفحه نمایش: ۵.۴۶ اینچ

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم نیز در لیست بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه در گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرد. با اینکه این دستگاه در اوایل ۲۰۱۷ و زمانی که هنوز استفاده از نمایشگرهای بدون حاشیه در بین سازندگان این صنعت جا نیفتاده بود، عرضه شد؛ اما طراحی خاص سونی آن را در لیست ما قرار داده است.

حاشیه‌های نسبتا بزرگی در بالا و پایین صفحه نمایش وجود دارد و البته در کناره‌ها نیز این حاشیه‌ها قابل مشاهده است، با این وجود هنوز این دستگاه از نسبت نمایشگر به بدنه بیشتری در مقایسه با گوشی‌هایی جدیدی چون آیفون ۸ اپل برخوردار است.

گوگل پیکسل ۲ (۲ Google Pixel)

گوگل پیکسل 2 (2 Google Pixel)

  • نسبت صفحه نمایش به بدنه: ۶۷.۹ درصد
  • اندازه صفحه نمایش: ۵ اینچ

همان طور که گفته شد، در لیست بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه گوشی گوگل پیکسل ۲ در زیر گوگل پیکسل ۲۰۱۶ قرار می گیرد. هر دو گوشی توسط اچ تی سی برای غول موتورهای جستجو طراحی شده، اما اچ تی سی سعی کرده است که اگرچه حاشیه‌های بزرگتری را برای نمایشگر گوگل پیکسل ۲ در نظر گرفته است، اما از فضای پنل جلو بیشترین بهره را ببرد. یک جفت بلندگو در پنل جلویی این دستگاه خودنمایی می کند.

آیفون ۸ پلاس (iPhone 8 Plus)

آیفون 8 پلاس (iPhone 8 Plus)

  • نسبت صفحه نمایش به بدنه: ۶۷.۷ درصد
  • اندازه صفحه نمایش: ۵.۵ اینچ

عجیب نیست که صفحه نمایش کوچکتر از نسبت نمایشگر به بدنه کمتری برخوردار باشد، اما حتی آیفون ۸ پلاس نیز جایگاه چندان مناسبی در لیست بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه ما ندارد. حاشیه‌های بزرگی در اطراف این گوشی جدید اپل دیده می شود و همچنان تاچ آی در سر جای خود نشسته است.

اپل در واقع برای حذف حاشیه‌های نمایشگر، چندان توجهی به آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس نکرده و به جای آن در تلاش بوده تا با معرفی آیفون X این کمبود را جبران کند و انصافا این کار را به خوبی انجام داده است.

بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه

در لیست بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه می توانستیم گوشی‌های دیگری را نیز قرار دهیم. به عنوان مثال گلکسی اس ۷ اج با نسبت ۷۶.۱ درصد و گلکسی اس ۷ با نسبت ۷۲.۱ درصد می توانستند جایگاه خوبی را در این لیست به دست آورند، اما سعی ما بر این بود تا گوشی‌های ۲۰۱۷ را مورد بررسی قرار دهیم (البته گوگل پیکسل نمونه‌ای بود تا نشان دهیم که گوشی‌های ۲۰۱۶ نیز توانایی قرار گرفتن در این لیست را دارند).

این لیست می تواند همچنان به‌روزرسانی شود. در آینده گوشی‌هایی با حاشیه های بسیار کوچکتری خواهید دید، در این مورد شک نداشته باشید.

مطلب بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه متعلق به کدام گوشی‌ها است؟ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است.