بیوگرافی موسس آمازون ؛ جف بزوس

جف بزوس کارآفرین امریکایی، بنیانگذار و مدیر اجرایی آمازون دات کام (Amazon.com) است.

نام: جفری پرستون “جف” بزوس

عنوان: مدیر عامل و موسس آمازون.کام، کارآفرین و سرمایه گذار

سن : ۵۲ سال

تحصیلات: کارشناسی علوم کامپیوتر از دانشگاه پرینستون

متاهل و دارای ۴ فرزند

.

جف بزوس به عنوان ۱۷ امین فرد قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۵، ۳ امین ثروتمند جهان در حوزه ی تکنولوژی در سال ۲۰۱۵ و ۱۵ امین میلیاردر جهان در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. با توجه به گزارش فوربس، دارایی خالص این فرد در سال ۲۰۱۵، ۴۷ میلیارد دلار و هم اکنون ۴۷.۶ میلیارد دلار است.

جف بزوس کارآفرین امریکایی، بنیانگذار و مدیر اجرایی آمازون.کام (Amazon.com) است. وی در سال ۲۰۱۳ “واشنگتن پست” (The Washington Post) را خریداری کرد. بزوس در زمینه های دیگر از جمله تولید گجت، رسانه و … فعالیت دارد.

.

بیوگرافی موسس آمازون در یک نگاه

جف بزوس، کارآفرین و پیشگام در زمینه ی تجارت الکترونیک، در ۱۲ ژانویه سال ۱۹۶۴ در آلبوکرکی، نیو مکزیکو متولد شد. بزوس از آن دسته افرادی بود که عاشق کامپیوتر بود و در نهایت تحصیلات دانشگاهی خود را در زمینه ی علوم کامپیوتر و مهندسی برق در دانشگاه پرینستون پشت سر گذراند. بزوس بعد از فارغ التحصیلی در وال استریت شروع به کار کرد و در سال ۱۹۹۰ به عنوان جوانترین مدیر ارشد در شرکت سرمایه گذاری D.E.Shaw شناخته شد. ۴ سال بعد بزوس این شغل پردرآمدش را به منظور افتتاح آمازون.کام ترک کرد. در آن زمان آمازون دات کام کتابفروشی مجازی محسوب می شد که به یکی از بزرگترین داستان های موفقیت آمیز در اینترنت تبدیل شد. بزوس در سال ۲۰۱۳، واشنگتن پست را به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار خریداری کرد.

بیوگرافی موسس آمازون در یک نگاه: جف بزوس، کارآفرین و پیشگام در زمینه ی تجارت الکترونیک در ۱۲ ژانویه سال ۱۹۶۴ در آلبوکرکی، نیو مکزیکو متولد شد.

.

زندگی اولیه و حرفه

همانطور که گفته شد، جف بزوس در ۱۲ ژانویه سال ۱۹۶۴ در نیومکزیکو متولد شد. مادر جوان او Jacklyn Gise Jorgensen و پدر او Ted Jorgensen نام داشت. این زوج در کمتر از یک سال پس از تولد بزوس از یکدیگر جدا شدند و زمانی که بزوس ۴ ساله بود، مادر او برای تامین مخارج زندگی مجبور شد مجددا ازدواج کند. او با یک مهاجر کوبایی به نام مایک بزوس (Mike Bezos) ازدواج کرد. مایک برای تحصیل به امریکا مهاجرت کرده بود و توانست بعد از گذراندن تحصیلات خود به عنوان مهندس در شرکت اکسون کار کند.

هنگامی که بزوس هنوز در دوران کودکی به سر می برد، علاقه ی خود را به خلاقیت و نواوری نشان داد. او گاراژ خانه را به آزمایشگاه و تجهیزات مفتول های الکتریکی اطراف خانه تبدیل می کرد. در دوران نوجوانی به همراه خانواده ی خود به میامی مهاجرت کرد؛ در اینجا تحصیلات دبیرستان خود را گذراند و به عنوان دانش آموز ممتاز از دبیرستان فارغ التحصیل شد و به رشته ی کامپیوتر علاقمند گردید. در دوران دبیرستان بود که جف بزوس اولین کسب و کار خود را در Dream Institute که یک کمپ آموزشی تابستانی برای دانش آموزان کلاس چهارم، پنجم و ششم بود، آغاز کرد.

بزوس علاقه ی خود را در زمینه ی علوم کامپیوتر در دانشگاه پرینستون دنبال کرد و در سال ۱۹۸۶ با مدرک علوم کامپیوتر و مهندسی برق و به عنوان دانشجوی ممتاز از دانشگاه فارغ التحصیل شد. بزوس بعد از فارغ التحصیلی در چندین شرکت وال استریت از جمله فیتل (Fitel) و Bankers Trust و شرکت سرمایه گذاری D.E.Shaw مشغول به کار شد؛ اینجا بود که با همسرش، Mackenzie، آشنا شد و از دیگر اتفاقاتی که همزمان برایش افتاد این بود که به عنوان جوانترین نائب رئیس شرکت در سال ۱۹۹۰ انتخاب گردید.

اینجا بود که با همسرش، Mackenzie، آشنا شد و به عنوان جوانترین نائب رئیس شرکت در سال ۱۹۹۰ انتخاب گردید.

با وجود اینکه شغل بزوس در امور مالی بسیار سودآور بود، اما او ریسک ورود به دنیای نوظهور تجارت الکترونیک را انتخاب کرد. در سال ۱۹۹۴ از شغل خود استعفا داد و به سیاتل نقل مکان کرد و پتانسیل بازار بکر اینترنت را با افتتاح فروشگاه آنلاین کتاب مورد هدف قرار داد.

.

پیشگام تجارت الکترونیک

فعالیت بر روی آمازون از اینجا شکل گرفت. بزوس در گاراژ خانه ی خود دفتری را برای شرکت نوپایش راه اندازی کرد و تنها با چند نفر به عنوان کارمند، توسعه ی نرم افزار را شروع کردند. بعد از مدتی محیط کار خود را به یک خانه ی دو خوابه که از سه طرف نورگیر بود، بسط دادند و در نهایت توانستند نسخه ی بتا از سایت خود را راه اندازی کنند. بعد از دعوت ۳۰۰ نفر از دوستان به این نسخه ی بتا از سایت و تست موفقیت آمیز آن، Amazon.com راه اندازی شد. د حقیقت این سایت در ۱۶ جولای سال ۱۹۹۵ متولد شد و نام آن از رودخانه ی پر پیچ و خم امریکای جنوبی که بزرگترین رود جهان است گرفته شد؛ این انتخاب بی دلیل هم نبود، چراکه اعتقاد بزوس بر این بود که این سایت کوچک به بزرگترین کتابفروشی آنلاین تبدیل می شود. در این هنگام بزوس ۳۰ سال داشت.

فعالیت بر روی آمازون از اینجا شکل گرفت. بزوس در گاراژ خانه ی خود دفتری را برای شرکت نوپایش راه اندازی کرد و تنها با چند نفر به عنوان کارمند، توسعه ی نرم افزار را شروع کردند.

این شرکت توانست به طرز عجیب و بدون هیچگونه تبلیغاتی کتاب هایش را در عرض ۳۰ روز در سراسر ایالات متحده و ۴۵ کشور خارجی از طریق همین سایت به فروش برساند. در طول دو ماه، فروش کتاب این سایت به ۲۰۰۰۰ دلار در هفته رسید؛ این رشد چشمگیر خیلی سریعتر از آن چیزی بود که خود بزوس و تیم استارتاپش پیش بینی کرده بودند.

در سال ۱۹۹۷ که این وب سایت برای عموم شناخته شد سوالاتی ذهن اکثر تحلیلگران بازار را درگیر کرده بود و مهم ترین سوال این بود که زمانی که خرده فروشان سنتی هم تغییر رویه داده و هریک سایت مختص خود را راه اندازی کنند، آیا باز هم این شرکت می تواند به کار خود ادامه دهد یا خیر؟ دو سال از راه اندازی این وب سایت گذشت و چیزی که بر همگان آشکار شد این بود که نه تنها این وب سایت با قدرت هرچه بیشتر به کار خود ادامه داده بلکه توانسته از تمام رقبایش پیشی بگیرد و به عنوان یک پیشتاز و رهبر در دنیای تجارت الکترونیک شناخته شود.

بزوس در سال ۱۹۹۸ به این فکر افتاد که به منظور تنوع بخشیدن به محصولات آمازون، پای سی دی ها و فیلم ها را هم به این سایت باز کند و چندی بعد، لباس و تجهیزات الکترونیکی، اسباب بازی و … را از طریق مشارکت با عمده فروشی ها به این سایت وارد کرد.

با وجود اینکه بسیاری از dot com های اوایل سال ۱۹۹۰ ورشکسته شدند، اما آمازون با فروش چشمگیر سالانه رشد زیادی داشت و از ۵۱۰ هزار دلار فروش در سال ۱۹۹۵ به بیش از ۱۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ جهش داشت و رونق فوق العاده ای را شاهد بود اما رشد آمازون به همین جا ختم نشد.

در سال ۲۰۰۶، آمازون دات کام سرویس ویدئوی وابسته به تقاضای کاربر (on demand) را راه اندازی کرد، این سرویس در ابتدا به عنوان Amazon Unbox on TiVo شناخته شد و در نهایت این برند به آمازون اینستنت ویدئو (Amazon Instant Video)  تغییر یافت. این شرکت در سال ۲۰۰۷، کیندل (Kindle) را منتشر کرد؛ این کتاب خوان دیجیتال دستی به کاربران این امکان را می دهد که بتوانند کتاب های منتخب خود را خرید، دانلود و ذخیره کرده و آن را مطالعه کنند. در همان سال بزوس از سرمایه گذاری خود در Blue Origin؛ شرکت هوافضای مستقر در سیاتل که برای ارائه ی تکنولوژی های مرتبط با سفرهای فضایی توسعه یافته است، خبر داد. در واقع این سرمایه گذاری پس از آمازون دات کام بزرگترین فعالیت بزوس تا آن زمان بود.

این شرکت در سال ۲۰۰۷، کیندل (Kindle) را منتشر کرد؛ این کتاب خوان دیجیتال دستی به کاربران این امکان را می دهد که بتوانند کتاب های منتخب خود را خرید، دانلود و ذخیره کنند و آن را مطالعه کنند.

آمازون در سال ۲۰۱۱ با رونمایی از کیندل فایر (Kindle Fire)، به بازار تبلت وارد شد. در سپتامبر بعدی بزوس از کیندل فایر اچ دی (Kindle Fire HD) جدید خبر داد، این تبلت که پس از اولین آیپد اپل معرفی شد به منظور رقابت بر سر قیمت وارد بازار شد.

.

خرید واشنگتن پست

خرید واشنگتن پست هم فعالیت چشمگیر بعدی بزوس بود. در ۵ آگوست سال ۲۰۱۳ بزوس بار دیگر در سراسر جهان سر تیتر اخبار شد؛ اینبار با خرید واشنگتن پست و تمام نشریات وابسته به این شرکت از جمله Washington Post Co، آن هم به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار!

در ۵ آگوست سال ۲۰۱۳ بزوس بار دیگر در سراسر جهان سر تیتر اخبار شد. اینبار با خرید واشنگتن پست و تمام نشریات وابسته به این شرکت از جمله Washington Post Co به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار .

.

پروژه های اخیر

اوایل دسامبر سال ۲۰۱۳، بزوس از ابتکار جدید و آزمایشی آمازون رونمایی کرد؛ او پهباد “Amazon Prime Air” را برای ارائه ی خدمات تحویل به مشتریان معرفی کرد. پهباد ها وسیله هایی هستند که می توان آنها را از دور کنترل کرد و می تواند مجموعه ای از وظایف انسان را انجام دهد. با توجه به گفته ی بزوس، این پهبادها می توانند اقلامی تا وزن ۵ پوند را حمل کرده و به منظور توزیع محصولات شرکت تا فاصله ی ۱۰ مایلی از مرکز توزیع پرواز کنند. بزوس بیان کرد که پرایم ایر در کمتر از ۴ یا ۵ سال به واقعیت تبدیل شود. هم اکنون این شرکت در حال کار بر روی این پهباد می باشد.

اوایل دسامبر سال ۲۰۱۳، بزوس از ابتکار جدید و آزمایشی آمازون رونمایی کرد. پهباد "Amazon Prime Air" را برای ارائه ی خدمات تحویل به مشتریان معرفی کرد.

از دیگر فعالیت های چشمگیر جف بزوس، تاسیس شرکتی با نام Bezos Expeditions است که سرمایه گذاری های شخصی بزوس از طریق این شرکت مدیریت می شود. چند نمونه از شرکت هایی که بخشی از آنها توسط بزوس تامین شده است عبارتند از: Airbnb، Aviary، Basecamp، Business Insider، Blue Origin، Crowdrise، Domo، doxo، D-Wave Systems، Everfi، Finsphere، General Assembly، General Fusion، Glassybaby، Juno Therapeutics، Lookout، MakerBot Industries، MFG.com، Nextdoor، توییتر، اوبر و …

.

.

تهیه و گرداوری: تکرا


عصر تکنولوژی، تکرا

نوشته بیوگرافی موسس آمازون ؛ جف بزوس اولین بار در عصر تکنولوژی - تکرا پدیدار شد.