تاثیرات شگفت‌انگیز بازی‌های تخته‌ای و فکری بر روی انسان

تاثیرات شگفت‌انگیز بازی‌های تخته‌ای و فکری بر روی انسان

بازی، این واژه شما را یاد چه می‌اندازد؟! بازی‌های کامپیوتری؟! بازی‌هایی که در گوشیتان نصب‌کرده‌اید و یا بازی‌های رومیزی، تخته‌ای و فکری؟! امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که در گوشی خود بازی نداشته باشد و اوقات فراغت خود را با آن پر نکند. بازی می‌تواند به‌یادماندنی‌ترین لحظه‌ها را در زندگی شما ترسیم کند. به همین دلیل به‌جرات می‌توان تأثیر بازی بر انسان را بیشتر از سینما اعلام کرد. بازی در هیجان‌انگیزترین لحظه‌ها به شما آموزش می‌دهد، به همین دلیل است که استفاده از بازی یکی از روش‌های آموزشی در مدارس به شمار می‌آید. تأثیرات شگفت‌انگیز بازی در تاریخ نیز بیان‌شده، در یونان باستان، در دوران پادشاهی لیدیا، مردم به قحطی سختی دچار شدند و اگر هر دو روز یک‌بار غذایی نمی‌خوردند، کمتر از ۱۸ سال زنده می‌ماندند. در روزی از روزهای سخت و طاقت‌فرسای قحطی، مردم تصمیم گرفتند غذا نخورند، بلکه خود را با بازی سرگرم کنند. این شد که آن‌ها توانستند مدت بیشتری بدون غذا دوام بیاورند و بر قحطی غلبه کنند.

متأسفانه امروزه بازی‌های قدیمی و فکری فراموش‌ شده‌اند و بازار طراحی و تولید بازی‌هایی که فکری و مفید نیستند، داغ‌تر است. بازی‌های فکری و رومیزی برخلاف شکل و شمایل‌شان، تأثیرات مثبت بسیاری دارند. اگر تا الان بازی‌هایی همچون شطرنج، دوز و بازی‌های تخته‌ای را در صعب‌العبورترین نقطه‌ی خانه‌تان قراردادید و خروارها گردوخاک آن‌ها را پوشانده است، پس از خواندن این مطلب، حتما به سراغشان می‌روید و آن‌ها را جایی می‌گذارید که جلوی چشم‌تان باشد.

بازی‌های تخته‌ای و فکری شما را به فردی جذاب تبدیل می‌کنند!

برخی بازی‌های رومیزی و فکری ظاهری یکنواخت و کلیشه‌ای دارند اما هیجان و جذابیتی که این‌گونه بازی‌ها به شما القا می‌کنند هرگز یکنواخت نیستند. برای مثال بازی D&D یا همان Dungeons and Dragons که در فیلم سینمایی ‌ET و بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌های دیگر، در کنار بازیگران خودی نشان داده است، در ایجاد اعتماد به‌ نفس و مهارت‌های اجتماعی از طریق تقویت هوش کلامی، مهارت حل مسئله و خلاقیت، نقش اساسی و بزرگی دارد. پس اگر به فردی که اعتماد به‌ نفس بالایی داشت برخورد کردید، حتما از او بپرسید: «D&D بازی می‌کنی؟!»

این بازی‌ها سرعت عکس‌العمل شما را تقویت می‌کنند!

تعریف شما از فرد باهوش چیست؟ کسی که زیاد می‌داند و یا کسی که در حل مسئله مهارت دارد؟ اشتباه نکنید. هوش بالا خود را در شرایط معمولی نشان نمی‌دهد. فردی باهوش است که می‌تواند در سریع‌ترین کنش‌ها، سریع‌ترین و البته منطقی‌ترین واکنش‌ها را داشته باشد. البته همه هم از ابتدا چنین توانایی را نداشتند و ممکن است این توانایی را از بازی‌های سرعتی چون Snap و Speed کسب کرده باشند. اگر می‌خواهید فضایی شاد و رقابتی بین خود، فرزندان و یا دوستان‌تان داشته باشید، بازی‌های سرعتی محبوبیت بیشتری دارند؛ چون همه عاشق سرعت هستند!

بازی‌هایی که در تقویت سایر توانایی‌های شما تأثیرگذار هستند

UNO ازجمله بازی‌های کارتی پرطرفداری است که دقت شما را افزایش می‌دهد. Scrabble به شما در گسترش دایره‌ لغات ذهنتان کمک می‌کند. Dixit حس کنجکاوی و روحیه‌ کشف رموز را در شما تقویت می‌کند. البته بازی‌های رومیزی زیادی هستند که در تقویت و یا ایجاد این دسته توانایی‌ها و مهارت‌ها در انسان نقش مهمی ایفا می‌کنند اما بازی‌های معرفی‌ شده ازجمله بازی‌هایی هستند که نه‌تنها کودک ۵ ساله بلکه پیرمرد ۸۰ ساله هم از پرداختن به آن‌ها لذت می‌برد.

نکات پایانی:

  1. هر بازی برای هر سنی مناسب نیست!

اگر می‌خواهید حداکثر استفاده را از بازی‌های رومیزی و فکری خود ببرید، پیش از خرید به محدوده‌ سنی بازی توجه کنید. اگر می‌خواهید برای جوانان این بازی‌ها را تهیه کنید، توجه داشته باشید که این بازی‌ها باید نیاز جوانان به هیجان را برطرف کنند.

  1. این را به خاطر بسپارید: بازی برای سرگرمی است نه برای جنگ!

تابه‌حال به این فکر کردید که چرا بازی می‌کنید؟ دلیل ایجاد بازی فرار از مشکلات روزمره و ورود به دنیای پر از شادی است. در صورتی می‌توانید به این دنیای رؤیایی وارد شوید که بازی را فقط در حد و اندازه‌ بازی جدی بگیرید. اگر قرار باشد هر باخت به فشارهای روحی شما بیفزاید، پس اصلا بازی نکنید. بازی تنها برای ساختن خاطره کنار خاطره‌انگیزترین و دوست‌داشتنی‌ترین افراد ساخته‌شده است. بازی را همانند زندگی سخت نگیرید.

نوشته تاثیرات شگفت‌انگیز بازی‌های تخته‌ای و فکری بر روی انسان اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.