تجربه یک ساله کار با هواوی میت ۲۰ پرو: اسمارت‌فونی کماکان برتر

کم‌تر از 1 سال پیش (به بیان دقیق‌تر در روز 16 اکتبر سال 2018) شرکت هواوی از اسمارت‌فون میت 20 پرو رونمایی کرد. بنابراین اکنون کاربران برای مدت تقریبا 1 سال از آن استفاده کرده‌اند. این مدت زمان برای بررسی عملکرد و امکانات یکی از بهترین اسمارت‌فون‌های دنیا در مقطع زمانی رونمایی خود، کافی به‌نظر می‌رسد. آیا در سال 2019 نیز این محصول کماکان از توانایی‌ لازم جهت رقابت با سایر اسمارت‌فون‌های برتر برخوردار است؟ آیا میت 20 پرو با برخی مشکلات فنی دست‌به‌گریبان است؟ در ادامه به بررسی جوانب مطلوب و ناخوشایند این هندست می‌پردازیم.

طراحی فوق‌العاده و سهولت کاربری همیشگی

قرار دادن اسمارت‌فون در کیس محافظ از نظر بسیاری از کاربران امری ناخوشایند است و این افراد ترجیح می‌دهند تا از گوشی خود بدون هرگونه محافظ استفاده کنند (این نگرش در برخی مواقع اشتباهی جدی به‌شمار می‌آید). میت 20 پرو از جنبه طراحی یک محصول کاملا موفق محسوب می‌شود. البته طراحی محصول امری ذهنی است و به سلیقه کاربران بستگی دارد؛ اما امروزه اسمارت‌فون هواوی کماکان یکی از زیباترین هندست‌های موجود در بازار به‌شمار می‌رود.

این دستگاه دارای خمیدگی‌های منحنی‌شکل زیبا در طرفین بوده و با وجود نمایشگر 6.39 اینچی کماکان ابعاد نسبتا جمع‌وجور خود را حفظ نموده است. بنابراین ابعاد میت 20 در مقایسه با دستگاه‌های غول‌پیکری نظیر گلکسی نوت 10 پلاس، آی‌فون 11 پرو مکس یا هواوی P30 پرو به‌مراتب کوچک‌تر است؛ پدیده‌ای که حس فوق‌العاده حمل گوشی را به کاربران القا خواهد کرد.

ناچ تعبیه شده در بخش فوقانی نمایشگر یقینا توجه همگان را به خود جلب خواهد کرد. برخی کاربران، نمایشگرهای بدون‌حاشیه را ترجیح می‌دهند و احتمالا معتقدند که وجود چنین ناچ بزرگی در پنل جلویی گوشی بیش‌ازاندازه زشت به‌نظر می‌رسد. اما در این میان بایستی برخی مسائل امنیتی را مدنظر قرار داد؛ چرا که میت 20 پرو مجهز به سیستم تشخیص چهره سه‌بعدی است. این مشخصه حتی در شرایط نوری ضعیف‌تر نیز کاملا کارآمد ظاهر می‌شود.

به‌کارگیری ناچ بر روی نمایشگر چندان جذاب نیست؛ اما سیستم تشخیص چهره بهترین عملکرد ممکن را ارایه می‌دهد

عملکرد گوشی در زمینه عکاسی و شارژدهی باتری

دوربین میت 20 پرو یکی از مشخصه‌های جذاب این هندست به‌شمار می‌رود. دسترسی به 3 فاصله کانونی و تصاویری با حداکثر رزولوشن 40 مگاپیکسل از عملکرد فوق‌العاده سیستم دوربین سه‌گانه گوشی حکایت دارند. سرعت بالای فوکوس، هوش مصنوعی ارتقایافته، زوم 5 برابری و وجود لنز فوق‌عریض به کاربران امکان می‌دهند تا حتی در شرایط نوری ضعیف نیز تصاویر بسیار دقیقی را ثبت نمایند. با عرضه هندست نسل جدید سری میت، دوربین میت 20 پرو تنها در زمینه قابلیت زوم و حالت شبانه اندکی ضعیف‌تر عمل می‌کند.

شارژدهی باتری میت 20 پرو نیز همواره فوق‌العاده بوده و هیچ‌گاه کاربران را ناامید نکرده است. چنان‌چه به‌دنبال اسمارت‌فونی هستید که با وجود کاربری فشرده تنها شب‌ها و پیش از مراجعه شما به رختخواب نیازمند شارژ باشد؛ در این‌صورت میت 20 پرو گزینه مناسبی قلمداد می‌شود. البته سرعت شارژ باتری نیز مسئله‌ای حائز اهمیت است. به لطف شارژر 40 واتی ارایه شده در بسته‌بندی محصول، شارژ باتری گوشی هواوی ظرف مدت 30 دقیقه از 0 به 70 درصد خواهد رسید.

برخی کاربران، ماژول دوربین میت 20 پرو را مورد تمسخر قرار می‌دهند؛ اما سایر تولیدکنندگان از جمله اپل نیز از همین الگوی طراحی بهره گرفته‌اند

اسکنر اثرانگشت در زیر نمایشگر چشم‌نواز

از سوی دیگر کارشناس وب‌سایت Androidpit معتقد است که اسکنر اثرانگشت در زیر نمایشگر احتمالا یکی از مشخصه‌های نامطلوب اسمارت‌فون میت 20 پرو محسوب می‌شود. با وجود انتشار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری توسط هواوی، فرآیند بازگشایی قفل گوشی کماکان مدتی زمان خواهد برد. تولیدکننده چینی بنا بر دلایل زیبایی‌شناختی و نوآوری از ایده اسکنر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر بهره گرفته است. با این‌حال چنین اقدامی چندان برای کاربران مطلوب نبوده و با توجه به ماهیت جدید فناوری فوق، این مشخصه اساسا با هدف بازاریابی بهتر مورد استفاده قرار گرفته است. عملکرد این اسکنر دقیق نبوده و در برخی مواقع، کاربران جهت بازگشایی قفل هندست خود بایستی بارها تلاش کنند.

به بیان خلاصه، تجربه کاربری نسبتا نامناسب بوده و خلاء یک حسگر اثرانگشت معمولی کاملا محسوس است؛ مشخصه‌ای که در اسمارت‌فون‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر نیز به چشم می‌خورد. سیستم تشخیص چهره، عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد؛ اما این پدیده، استفاده از یک اسکنر اثرانگشت ناکارآمد را توجیه نمی‌کند.

عملکرد آزاردهنده رابط کاربری EMUI در برخی مواقع

بی‌تردید رابط کاربری EMUI دارای عملکردی سریع بوده و متناسب با کاربری روزمره طراحی شده است. حتی پس از استفاده 1 ساله از میت 20 پرو نیز این هندست هیچ‌گونه نشانه‌ای از ضعف عملکرد در سطح نرم‌افزاری را بروز نداد. با این‌حال نرم‌افزار گوشی کاملا ایده‌آل نیست و وب‌سایت Androidpit نیز در نخستین ارزیابی خود از دستگاه پس از مدت 100 روز به این پدیده اشاره کرد. عملکرد رابط نرم‌افزاری میت 20 پرو سریع است؛ اما کماکان در زمینه مالتی‌تسکینگ و مدیریت اپلیکیشن‌ها، رفتار بسیار بحث‌برانگیزی را از خود نشان می‌دهد. این اسمارت‌فون به شکل مستقیم یا تصادفی و با بهانه صرفه‌جویی در مصرف باتری اقدام به بستن اپلیکیشن‌ها می‌کند. به‌عنوان مثال، پیام‌های ارسالی به اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام از دسترس خارج می‌شوند. به منظور رفع این وضعیت ناخوشایند بایستی به بخش تنظیمات گوشی مراجعه کرد؛ اقدامی که بسیار آزاردهنده به‌نظر می‌رسد.

دریافت به‌روزرسانی‌ها در آینده یکی دیگر از نگرانی‌های مبهم کاربران میت 20 پرو محسوب می‌شود. ممنوعیت‌های وضع شده توسط دولت ترامپ در زمینه همکاری شرکت‌های مخابراتی آمریکایی با کمپانی‌های چینی دارای “ریسک بالا” موجب دشوار شدن فعالیت هواوی در این حوزه شده است. بدیهی است که میت 20 پرو دارای تاییدیه گوگل بوده و بر اساس وعده هواوی، این اسمارت‌فون از اندروید 10 و به‌روزرسانی‌های امنیتی بهره‌مند خواهد شد. با توجه به عدم حل‌وفصل اختلافات میان چین و ایالات‌متحده، وعده‌های مطرح شده بسیار شکننده به‌نظر می‌رسند. چنین وضعیتی برای تولیدکننده چینی به‌مراتب ناخوشایندتر بوده و متاسفانه هواوی قادر به تغییر شرایط فعلی نیست.

اگرچه در دست گرفتن میت 20 پرو بسیار آسان است؛ اما کار کردن با اسکنر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر ابدا آسان نیست

جمع‌بندی: آیا امروزه خریداری اسمارت‌فون هواوی میت 20 پرو اقدامی معقول است؟

به گفته پیر ویتر؛ کارشناس وب‌سایت Androidpit، میت 20 پرو از همان ابتدا اغواکننده به‌نظر می‌رسید و تجربه استفاده 1 ساله از گوشی نیز بر این موضوع صحه گذاشت. میت 20 پرو همراهی فوق‌العاده در زندگی روزمره به‌شمار می‌رود. با توجه با افت قیمتی این هندست و عدم عرضه میت 30 پرو، پرچم‌دار سال 2018 هواوی یکی از بهترین گزینه‌های خرید در سال 2019 قلمداد می‌شود. البته کاربران با خریداری این هندست بایستی با ناچ بزرگ‌تر، عملکرد نه‌چندان مطلوب اسکنر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر و فقدان قابلیت زوم اپتیکال 10 برابری ارایه شده در P30 پرو کنار بیایند؛ اما به‌نظر می‌رسد که ارزش اختلاف قیمت 300 پوندی یا بالاتر میت 20 پرو نسبت به سایر رقبای خود فراتر از این تفاوت‌های جزئی خواهد بود.

نوشته تجربه یک ساله کار با هواوی میت 20 پرو: اسمارت‌فونی کماکان برتر اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.