تحریم هواوی و پایان مهلت سه ماهه دولت آمریکا به شرکت‌های خود درباره ادامه روابط تجاری با این شرکت

تحریم هواوی

هواوی در روز شانزدهم ماه مه توسط وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا در لیست تحریم‌ها این کشور قرار گرفت. تحریم هواوی بدین معنی است که شرکت‌های آمریکایی اگر قصد فروش سخت‌افزار و نرم‌افزارهای خود را به هواوی داشته باشند، باید مجوزهای لازم را از این وزارتخانه دریافت کنند. بلافاصله پس از اعلام تحریم هواوی توسط دولت آمریکا، شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند گوگل، کوالکام، اینتل و میکرون اعلام کردند که روابط خود را با هواوی قطع می‌کنند. حتی شرکت‌های غیر آمریکایی مانند ARM به دلیل استفاده از تکنولوژی آمریکایی مجبور به قطع روابط خود با چینی‌ها شدند.

تحریم هواوی

پس از عملی شدن تحریم‌های آمریکا بر علیه هواوی و قطع زنجیره تامین قطعات این شرکت، برخی از شرکت‌های آمریکایی سرو‌صداهایی به‌پا کردند و با این اقدام دولت مخالف بودند. علاوه‌بر همه این موارد نیز هواوی به دلیل تحریم‌های آمریکا حدود 11 میلیارد دلار ضرر کرد. ضرر و زیان این شرکت به دلیل پرداخت هزینه برای خرید قطعات سخت‌افزاری و نرم‌افزارها بود.

سرانجام در تاریخ بیستم ماه مه، دولت ترامپ اعلام کرد که برای ادامه تجارت بین شرکت‌های آمریکایی و هواوی مجوزهای موقت سه‌ماهه را صادر می‌کند. مجوزهای مذکور به شرکت‌های آمریکایی این امکان را می‌دهند که قطعات سخت‌افزاری موردنیاز هواوی را تامین کرده و نرم‌افزارهای لازم را برای پشتیبانی کامل از این شرکت به چینی‌ها ارایه دهند. این پشتیبانی شامل انتشار آپدیت‌ها و پچ‌های جدید برای پشتیبانی از تلفن‌های هوشمند هواوی می‌شود.

تحریم هواوی

حالا پس از گذشته سه ماه و اتمام مهلت مقرر برای ادامه روابط تجاری شرکت‌های آمریکایی با هواوی، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا می‌گوید هنوز برای اعطای دوباره مجوزهای ویژه به 50 شرکت آمریکایی هیچ تصمیمی گرفته نشده است. به نظر می‌رسد که آمریکا به دنبال از سرگیری تجارت خود با هواوی است. البته تعداد زیاد متقاضیان برای دریافت مجوزهای لازم هیچ ارتباطی با تاخیر صدور مجوز ندارد.

در تاریخ 29 ژوئن سال جاری میلادی، شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین به همتای آمریکایی خود اعلام کرد که مقادیر زیادی از محصولات کشاورزی آمریکا را خریداری می‌کند. پس از اعلام این گفتگو بین ترامپ و پینگ، رییس‌جمهور آمریکا در اقدامی شگفت‌انگیز از اعلام آتش‌بس در جنگ تجاری بین دو کشور خبر دارد. هم‌چنین، ترامپ افزود: “شرکت‌های آمریکایی می‌توانند تجهیزات خود را به هواوی بفروشند. ما درباره تجهیزاتی صحبت می‌کنیم که هیچ مشکلی برای امنیت ملی ما به وجود نمی‌آورند.”

ترامپ در تحریم شرکت ZTE سیاست متفاوت‌تری داشت

به نظر می‌رسد که روابط پرتنش هم‌چنان در بین دولت آمریکا و چین وجود دارد. اولین اقدام تنش‌آفرین توسط دولت آمریکا انجام شد. ترامپ با اعمال تعرفه 10 درصدی برروی 300 میلیارد دلار کالای چینی وارداتی (از جمله اپل آیفون و سایر کالاهای الکترونیکی) از اول سپتامبر، موجب ایجاد تنش دوباره بین دولت خود و چین شد.

اما ماجرای اعمال تعرفه نیز جالب می‌شود. دولت چین درباره تعرفه‌های مذکور اعلام کرد که از تصمیم ترامپ درباره اعمال تعرفه‌ها برروی کالاهای خود خبر نداشته‌اند و به همین خاطر از خرید محصولات کشاورزی آمریکا خودداری خواهند کرد. ترامپ نیز می‌گوید که ما به دلیل عمل نکردن چینی‌ها به وعده‌های خود درباره خرید محصولات کشاورزی اقدام به اعمال تعرفه‌ها کرده‌ایم.

به هرحال، روابط آمریکا و چین در مرحله جدیدی از قهر قرار دارد و ترامپ نیز با قطع زنجیره تامین هواوی به دنبال انتقام از دولت چین است. همانطور که قبلا اعلام کرده بودیم، ممنوعیت‌های دولت آمریکا بر شرکت‌های خود نیز تاثیر منفی داشته و کارمندان و سرمایه‌گذاران را درمعرض خطر قرار می‌دهد.

به عنوان مثال، اخبار مربوط به تاخیر در صدور مجوزهای ویژه برای تجارت با هواوی برروی سهام شرکت میکرون تاثیر گذاشت. این شرکت تا سال گذشته یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان تراشه حافظه برای هواوی بود و سهام آن با انتشار خبر تاخیر در صدور مجوزها حدود 2.6 درصد کاهش یافت.

اما آنچه که ما را به فکر فرو می‌برد، مواضع سرسخت ترامپ در برابر شرکت چینی ZTE بود. وزارت بازرگانی دولت آمریکا با تحریم این شرکت به مدت هفت سال از تجارت شرکت‌های آمریکایی با ZTE ممانعت به عمل آورد. ترامپ با اعلام این موضوع که شرکت مذکور برای امنیت ملی آمریکا یک خطر به حساب می‌آید، از دسترسی آن به سخت‌افزار و نرم‌افزارهای آمریکایی جلوگیری کرد. مهم‌ترین دلیل تحریم ZTE به دلیل فروش غیرقانونی قطعات خود به کشورهایی مثل ایران و کره‌شمالی بوده است. اما اکنون به نظر می‌رسد که هواوی به عنوان یک بازیچه در جنگ تجاری میان چین و آمریکا قرار دارد.

سرانجام شرکت ZTE نیز از لیست تحریم‌های آمریکا خارج شد. سال گذشته، ترامپ در توییتی توافق وزارت بازرگانی آمریکا با این شرکت چینی را خواستار شد، زیرا این موضوع باعث از بین‌رفتن شغل‌های زیادی در چین می‌شد.

در نهایت، آمریکایی‌ها با جریمه یک میلیارد دلاری ZTE به روابط خود با این شرکت ادامه دادند. هم‌چنین، 400 میلیون دلار به عنوان یک مبلغ ضمانت به آمریکایی‌ها پرداخت شد تا از تخلفات بعدی ZTE جلوگیری شود. طبق شروط وزارت بازرگانی آمریکا، چند نفر از مدیران ارشد این شرکت و تعدادی از کارمندان آن به دلیل تخلفات خود، برکنار شدند.

نوشته تحریم هواوی و پایان مهلت سه ماهه دولت آمریکا به شرکت‌های خود درباره ادامه روابط تجاری با این شرکت اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.