تداوم واردات و گارانتی دو برند مهم بازار تلفن همراه

هفته گذشته خبر خروج دو شرکت سامسونگ و ال‌جی از کشور رسانه‌ای شد و در این میان کاربران تلفن همراه بشدت از این خبر نگران شدند چرا که این دو برند، بازار بسیار محبوبی را نزد کاربران ایرانی دارد. در پی انتشار این خبر روزنامه ایران به سراغ مدیران روابط عمومی این دو برند تلفن همراه و دبیر انجمن وارد‌کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی رفت تا از صحت و سقم این خبر مطلع شود که هر سه خروج این دو شرکت را شایعه‌ای بیش ندانسته و آن را تکذیب کرده و اعلام کردند کاربران تلفن همراه نگران خروج این دو برند از کشور نباشند.
متعهد بودن به کاربران فناوری ایران
«شرکت سامسونگ هیچ قصدی برای خروج از ایران  ندارد و همان‌طور که در بیانیه اخیرمان تأکید کردیم، با وجود تحولات اخیر و سختی‌های ایجاد شده در مسیر تبادلات مالی و کالایی، سامسونگ همچنان متعهد به حفظ دسترسی کاربران و هواداران خود به جدیدترین محصولات و فناوری‌های خود است.»
فرهاد هجرت مدیر ارشد بازاریابی سامسونگ در ایران با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: سیاست این شرکت در سال‌های اخیر و با وجود تمام تحولات، تغییری نکرده است در همین راستا و با وجود همه مشکلات، شرکت ما  رسماً اعلام می‌کند که به تعهدات خود برای پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش به محصولات سامسونگ به‌صورت کامل در بازار ایران ادامه خواهد داد.
وی درباره اینکه چرا و به چه دلیل چنین اخباری منتشر شده است، نیز گفت: نمی‌توانیم درباره گزارش رسانه‌های دیگر و نیات احتمالی آنها گمانه زنی کنیم ولی تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که سامسونگ قصد دارد در ایران بماند و در بازارش حضور فعالی داشته باشد. شرکت ما در سال‌های حضور خود در ایران، همیشه با چنین شایعاتی روبه‌رو بوده اما تمامی مشتریان و عوامل بازار شاهد بودند که ما تا چه حد به تعهد خود در قبال مردم و بازیگران این بازار پایبند بوده‌ایم و به همین دلیل بود که بدون حتی اظهارنظری از طرف سامسونگ، بسیاری از رسانه‌ها و چهره‌های بازاری، این خبر را فوراً رد کردند.
مدیر ارشد بازاریابی این برند تلفن همراه افزود: ما همیشه جدیدترین گوشی‎هایمان را به بازار ایران عرضه کرده‌ایم و همان‌طور که در بیانیه خود اعلام کردیم سامسونگ همچنان متعهد به حفظ دسترسی کاربران و هواداران خود به جدیدترین محصولات و فناوری‌های خود است. ما هیچ قصدی برای ترک بازار ایران نداریم. ممکن است ما متناسب با شرایط اقتصادی و عملیاتی، منابع انسانی‌مان را در ایران و هر دفتر محلی دیگری تغییر داده و تنظیم کنیم و این مسائل هیچ ارتباطی با قصد خروج ما یا حضور در کشور دیگری ندارد.
وی در پاسخ به این سؤال که «سام» چه ارتباطی به سامسونگ دارد، نیز گفت: سام الکترونیک 3 سال است که به‌عنوان شریک تجاری ما در ایران همکاری داشته و نقش مهمی در تلاش ما برای تقویت شرکای‌مان در بازارهای محلی دارد. این رابطه همچنان برقرار بوده و خواهد ماند؛ البته محصولاتی که تحت برند سام عرضه می‎شوند توسط شرکت سام الکترونیک، شریک تجاری سامسونگ تولید می‌شوند.
کاوه مفتخری مدیر ارشد بازاریابی شرکت ال جی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: تعویض تابلوهای این شرکت و پایین کشیدن آنها از سوی اتحادیه لوازم خانگی به همراه شرکت گلدیران موجب شد تا شایعه رفتن و خروج شرکت‌های کره‌ای خبرساز شود ولی در حقیقت اینگونه نیست، تنها برخی تابلوها عوض شده است.
مفتخری با بیان اینکه نگرانی در زمینه تلفن همراه نیز وجود ندارد، افزود: از ابتدای سال به اندازه کافی قطعات از سوی شرکت گلدیران به کشور وارد شده و یکسری از محصولات هم قطعاتش در کشور موجود است و به اتمام نرسیده.
وی با بیان اینکه تلفن همراه برند ال جی از سوی نماینده‌های ایرانی فعال در این حوزه وارد کشور می‌شود، گفت: وقتی نماینده‌ای تلفن همراه به کشور وارد می‌کند باید خدمات پس از فروش را هم ارائه دهد و ممنوعیتی و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و قطعات در کشور وجود دارد.
مدیرارشد بازاریابی این شرکت بار دیگر تأکید کرد که کماکان تلفن همراه از سوی شرکت‌های واردکننده رسمی به ایران وارد می‌شود و مشکلی وجود ندارد و کاربران و مشتریان همیشگی این شرکت کره‌ای نباید نگران باشند و رجیستری نیز انجام خواهد شد و شایعات در این زمینه تکذیب می‌شود. بخش گارانتی هم از آنجایی به اندازه کافی قطعات در کشور وجود دارد نگرانی وجود ندارد.
واردات تلفن همراه از سوی شرکت‌های داخلی
«کاربران نگران واردات تلفن همراه نباشند چون واردات تلفن همراه را شرکت‌های داخلی تلفن همراه برعهده دارند و در این زمینه خدمات پس از فروش هم ارائه می‌دهند.»
امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شرکت‌های وارد‌کننده تلفن همراه را متعهد کرده است که خدمات کالایی را نیز خود انجام دهند. به عبارتی شرکت‌های واردکننده طبق تعهدی که داده‌اند، موظف به ارائه خدمات پس از فروش هستند بنابراین با توجه به نظارت شدید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مشکلی در زمینه ارائه خدمات و قطعات پس از فروش وجود ندارد.
اسحاقی با بیان اینکه در حال حاضر سه شرکت بازرسی وضعیت سرویس دهی به مردم را بررسی و شرکت‌ها را براساس ارائه خدمات رتبه‌بندی می‌کنند، افزود: از سوی دیگر سامانه جامع گارانتی هم که بتازگی رونمایی و برای همه بخش‌ها طراحی شده، به‌صورت پایلوت در بخش تلفن همراه فعالیت می‌کند که به سامانه همتا نیز متصل است. به عبارتی تمام فرآیندهای مربوط به خدمات پس از فروش تلفن همراه در سامانه جامع گارانتی انجام می‌شود که زیر نظر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، بنابراین مشکلی در زمینه خدمات پس از فروش تلفن همراه سامسونگ و ال‌جی وجود ندارد و بعد از این نیز به همین شکل نیز ادامه می‌یابد و تغییری در این زمینه اتفاق نخواهد افتاد.
وی گفت: اکنون خریداران می‌توانند کد IMEI محصول خریداری شده را به *۷۷۷۷# پیامک ‌کنند و اطلاعات مربوط به وضعیت و مدت گارانتی، شرکت واردکننده و شرکت گارانتی را دریافت کنند.
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در ادامه گفت: از اوایل سال گذشته تعداد شرکت‌های واردکننده تلفن همراه از ۳۹ به ۲۴۰ رسیده و این شرکت‌ها قادر هستند تمام برندها را اعم از سامسونگ و ال جی را وارد کشور کرده و خدمات پس از فروش ارائه دهند.
گفتنی است شرکت سامسونگ برای اینکه خیال کاربران خود را آسوده کند اخبار مبنی بر خروج این شرکت از بازار تلفن همراه را شایعه دانست و بیانیه نیز صادر کرد. این شرکت در بیانیه خود نوشت: این شرکت همواره نهایت احترام را برای خانواده هواداران و مصرف‌کنندگان خود در ایران قائل بوده و حضور و ارتباطی قوی با بازار بزرگ ایران داشته است. با وجود تحولات اخیر و مشکلات ایجاد شده در مسیر تبادلات مالی و کالایی، سامسونگ همچنان متعهد به حفظ دسترسی کاربران و هواداران خود به جدیدترین محصولات و فناوری‌های خود است. سیاست ما مبتنی بر حفظ حضور در بازار ایران در سال‌های اخیر و با وجود تمامی تحولات تغییر نکرده است. در همین راستا و با وجود همه مشکلات، سامسونگ رسماً اعلام کرده که تعهد خود برای پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش به محصولات سامسونگ در بازار ایران را به‌صورت کامل ادامه خواهد داد. در نتیجه کاربران محصولات این شرکت هیچ نگرانی در زمینه پشتیبانی و تأمین قطعات در آینده نخواهند داشت.