تراشه‌های اگزینوس آینده سامسونگ از پردازنده‌های گرافیکی با کارآیی بالا پشتیبانی خواهند کرد

امروز سامسونگ از همکاری خود با کمپانی تولیدکننده تراشه AMD جهت کمک به توسعه نوآوری‌ها در فناوری گرافیکی موبایل خبر داد. رابطه میان 2 کمپانی در قالب یک “همکاری استراتژیک چند ساله” تعریف می‌شود و به‌دنبال آن، سامسونگ حق مالکیت معنوی (IP) فناوری‌های مرتبط با پردازنده‌های گرافیکی رادون شرکت AMD را دریافت خواهد کرد. سامسونگ با ادغام این فناوری در تراشه‌های خود امیدوار است تا تراشه‌های موبایلی آینده این شرکت با کارآیی بالا و فناوری گرافیکی موبایلی فوق کم‌مصرف روانه بازار شوند.

بر اساس توافق‌نامه میان این 2 شرکت، سامسونگ گواهی مالکیت معنوی تراشه‌های گرافیکی سفارشی AMD را بر اساس معماری گرافیکی اختصاصی RDNA خود دریافت خواهد کرد. سامسونگ از حقوق مربوط به استفاده از فناوری جهت توسعه محصولاتی برای دستگاه‌های همراه بهره‌مند خواهد شد. در مقابل، سامسونگ هزینه‌های دریافت مجوز و حق امتیاز را به AMD پرداخت خواهد کرد. کمپانی تولیدکننده تراشه معتقد است که همکاری با سامسونگ به درآمدزایی صدها میلیون دلاری طی دوره اجرای این توافق کمک خواهد کرد.

حدودا 1 سال پیش زمزمه‌هایی پیرامون تلاش سامسونگ جهت توسعه پردازنده‌های گرافیکی (GPU) شخصی خود برای تراشه‌های اگزینوس طراحی شده ویژه اسمارت‌فون‌های رده‌پایین به گوش رسید. 1 ماه بعد گزارش دیگری اعلام کرد که سامسونگ مشغول توسعه GPUهای قدرتمند با قابلیت استفاده در دستگاه‌های مختلف (از اسمارت‌فون‌ها گرفته تا سوپرکامپیوترها) بوده است. مشخص نیست که اعلامیه امروز سامسونگ با هر یک از پروژه‌های مذکور به چه ترتیب مرتبط خواهد بود.

از آن‌جا که ما برای ایجاد تغییرات مقطعی در فناوری و کشف فرصت‌های جدید آمادگی داریم؛ لذا همکاری ما با AMD امکان عرضه محصولات و ایده‌های گرافیکی پیشگام به بازار جهت استفاده در اپلیکیشن‌های موبایلی آینده را فراهم خواهد کرد. ما امیدواریم که همکاری با AMD، روند نوآوری در فناوری‌های گرافیکی همراه را تسریع نموده و به پیشرفت محاسبات موبایلی آینده در سطحی بالاتر کمک کند. – اینیاپ کانگ؛ رئیس واحد کسب‌وکار سیستم‌های یکپارچه مقیاس بزرگ (LSI) در سامسونگ الکترونیکس

به‌کارگیری فناوری‌های گرافیکی رادون در بازار کامپیوترهای شخصی، کنسول‌های بازی و محاسبات ابری با کارآیی بالا به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است و در حال حاضر AMD با هدف شتاب بخشیدن به نوآوری‌های گرافیکی در بازار دستگاه‌های همراه، همکاری با شریک فعلی خود یعنی کمپانی پیشتاز سامسونگ را آغاز نموده است. این همکاری استراتژیک، کاربری پردازنده‌های گرافیکی رادون با کارآیی بالا را به بازار دستگاه‌های همراه تعمیم خواهد داد. این پدیده، اکوسیستم توسعه و پایگاه کاربری پردازنده‌های رادون را به میزان قابل‌توجهی گسترش خواهد داد. – دکتر لیزا سو؛ رئیس و مدیرعامل کمپانی AMD

پیشرفته‌ترین تراشه فعلی سامسونگ موسوم به اگزینوس 9820 در پرچم‌داران سری گلکسی S10 سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته است. این تراشه از پردازنده گرافیکی 12 هسته‌ای Mali G76MP12 ساخت شرکت ARM بهره می‌گیرد. این قطعه به نمایش هرچه مناسب‌تر محتوا بر روی نمایشگر اسمارت‌فون کمک می‌کند.

نوشته تراشه‌های اگزینوس آینده سامسونگ از پردازنده‌های گرافیکی با کارآیی بالا پشتیبانی خواهند کرد اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.